Classic Football Kits: Tottenham Hotspur 1991

Tottenham Hotspur 1989-1991

Mijn eerste ervaringen met het Engelse voetbal waren de FA Cup finales. Eentje die ik me nog heel goed kan herinneren was Tottenham v Nottingham Forest uit 1991. In de halve finale had Tottenham aartsrivaal Arsenal verslagen op Wembley, in een tijd waarin halve finale eigenlijk nooit daar werden gespeeld. In de finale liep Gazza een zware blessure op, na een roekeloze tackle , waardoor zijn transfer na Lazio een jaar vertraging op liep. Uiteindelijk won Tottenham met 2-1 en werd met acht gewonnen FA Cups recordhouder. Sindsdien haalden ze zelfs niet eens meer de finale. Opvallend aan deze pot was dat The Spurs met lange broeken spelen, zoals we die nu ook kennen. Ongekend in die tijd, waarin piepkleine broekjes de mode waren. Er werd dan flink gelachen om die grote tenten, maar veel clubs namen die grotere broeken over na deze wedstrijd. De shirtsponsor van toen, Holsten, hoort ook echt bij Tottenham en ik hoop dat die ooit weer terugkeert.

Sponsor – Holsten, een bierbrouwer uit Hamburg opgericht in 1879 en daarmee drie jaar ouder als de Spurs zelf. In 1952 kwam de brouwer voor het eerst met een biertje voor de Engelse markt: Holsten Pils en in de jaren tachtig was het een van de populairste lagers van Engeland, behalve bij Gunners. Holsten sponsorde Tottenham van 1983 tot en met 1995 en later vanaf 1999 tot en met 2003.

Designer – Hummel

Wie droegen dit shirt? – Paul Gascoigne, Gary Lineker, Vinnie Samways, Gary Mabbutt, Erik Thorstvedt, Pat Van Den Hauwe, Justin Edinburgh

Shirt is afkomstig van de geniale site Historical Football Kits

4 Reacties op “Classic Football Kits: Tottenham Hotspur 1991

  1. Het fenomeen van de echt lange broek (zoals doelmannen wel eens dragen: dus van midden tot aan de enkels) duikt de laatste tijd ook stilaan op in het voetbal; je ziet wel vaker spelers die onder hun shorts van de club nog een soort lange broek (vaak in het zwart geheel) dragen zodat de knieën bedekt blijven. An sich maakt het ook niet zo gek veel uit. Zo is het enorm positief dat FIFA het lef had (voor de keer dat ze eens iets goed deden) om de hoofddoek in het damesvoetbal toe te laten in de reglementen, dankzij die beslissing kunnen vrouwen uit landen als Iran voor het eerst echt deelnemen aan het internationale voetbalgebeuren. Uiteindelijk is kledij een zeker detail in het voetbal, dus beter niet teveel regeltjes aan verbinden. Zolang die lange broek onder de cluboutfit niet voor verwarring zorgt bij het herkennen van de cluboutfits, is er ook geen gegronde reden om het niet toe te laten.

    Ik herinner me wel nog de beelden van die Champions League finale Barcelona-Steaua uit 1986 waar keeper Ducadam allevier de Catalaanse strafschoppen keerde en de “ultieme beker” voor het eerst (en laatst) het IJzeren Gordijn overstak en meeging richting Roemenie. Die doelman had een dermate klein broekje aan dat het me zelfs onhandig leek om mee te bewegen, het leek op een soort ontwerp dat dermate krap was dat het leek alsof hij een paar maatjes te klein droeg. Maar na het herbekijken van die beelden valt me nu op dat diverse van de veldspelers een gelijkaardig short droegen. Handig lijkt me dat alleszins niet.

    Ik ben zeker geen fan van de FIFA maar 1 van de positieve evoluties is wel dat men meer en meer met outfits experimenteert en daar ook geen reglementair probleem van maken, de grenzen van wat algemeen acceptabel worden gezien worden steeds weer verlegd. Dat is op zich een positieve evolutie. Als ik beelden van de jaren 70 en 80 bekijk… Modern football is geen hallelujah verhaal maar 1 van de positieve evoluties is dat men meer en meer afwijkt van het “klassieke” beeld waar amper spelers met excentrieke kapsels rondliepen, waar alle clubs van die cliche shirts droegen met veel voorkomende kleuren (hooguit met een paar strepen op het shirt om er een tweekleurige outfit van te maken)… Dan is het wel een verademing om de veelzijdigheid aan kleur- en motiefcombinaties te zien vandaag de dag. Een beetje een uitzondering op de “against modern football” hype. Het belangrijkste lijkt me dat de kledij, ongeacht kleuren en motief, comfortabel zit. Verder legt FIFA beter niet teveel eisen of restricties vast in het reglement. Als er iets is dat nog beter kan in de moderne evolutie, zou het het bannen van reclame op shirts zijn, maar goed, het zou naief zijn te denken dat dat er binnenkort van gaat komen.

    PS: bij die zeer kleine spannende broekjes van de jaren tachtig en eerder, hoe moest een speler dan verbergen als zijn jongeheer even rechtop ging staan tijdens de wedstrijd?

  2. Heel gaaf shirt. Ik heb er een aantal van Holsten thuis liggen. Mooiste sponsor die we hebben gehad.

  3. Wel Gerrit ik ben van een totaal andere mening, Over die te opvallende shirts, toen ik Barcelona zag spelen op AC Milan vroeg ik me echt af wie het in zijn hoofd krijgt om zo een shirt te kopen. Maar uiteindelijk kiest iedereen zelf wat hij koopt en aandoet, een keuze dat veel Iraanse vrouwen en mannen niet hebben trouwens, maar omdat ik vind dat politiek en voetbal niets met elkaar zouden mogen te maken hebben en ik ook vindt dat politiek op andere forums moet besproken worden dan op doingthe116.com ga ik hier niet verder over uitwijden. Persoonlijk heb ik ook een hekel aan die flashy voetbalschoenen de dag van vandaag, het is tegenwoordig al moeilijk om een paar neutrale zwarte te kopen als je naar de winkel gaat. Mijn favoriete paar blijven de “Copa Mundial” van Adidas het grote nadeel daaraan is dat ze na 8 matchen een maatje groter worden.

  4. Door die winst speelden wij een seizoen later tegen de Spurs. Gazza was in De Kuip wel mee als mascotte en Lineker zat in de tang bij John De Wolf. Nog steeds spijt als haren op mijn hoofd (haha) dat ik toen niet mee ben gegaan naar de uitwedstrijd. Ik had er toen het geld (150 guldens) niet voor.

Geef een reactie

