Celtic’s Short Numbers

Celtic 5-1 Sparta Rotterdam

Rugnummers zijn tegenwoordig niet meer weg te denken uit het voetbal. Veel spelers willen zich profileren door een zo gek mogelijk nummer te nemen. Pas in 1939 werd er voor het eerst met rugnummers gespeeld. In Schotland was zowat heel Schotland om en er was bijna geen team te vinden zonder die cijfers op het shirt. Celtic bleef echter dwarsliggen. Bob Kelly, voorzitter van The Bhoys, vond het een verkrachting van de mooie hoops en weigerde. De druk werd steeds verder opgevoerd en in 1960 ging Celtic dan toch overstag. Het werd een compromis: Celtic zou nummers dragen, maar alleen op de broek. Voor het eerst werden de broeknummers gebruikt tijdens een vriendschappelijke wedstrijd aan het eind van het seizoen. Toevallig was een Nederlandse club de tegenstander: Sparta, bovenstaande foto is van die wedstrijd. Celtic won met 5-1 van de Rotterdammers en zou tot aan 1994 géén rugnummers dragen. Helaas was het vanaf toen verplicht in Schotland en moest ook Celtic er aan geloven.

Foto afkomstig van Kerrydale Street

6 Reacties op “Celtic’s Short Numbers

  1. Ik heb het niet zo voor rugnummers, maar het gaat hem niet om gekke nummers of zo. Als rugnummers dan toch moeten, dan mag je best creatief zijn met een nummer 73 of zo (of, zoals Zamorano ooit deed omdat hij per se nummer 10 wilde hebben maar die al bezet was: hij speelde met 9+1 als rugnummer). Bij Maccabi Brussel zag ik eens een rugnummer 116, gek want ik dacht dat je maar tot 99 mocht gaan. Ook leuk is als het nr 1 gedragen wordt door een veldspeler en de doelman nummer 8 of 9 gebruikt. Als we dan toch rugnummers nodig hebben, kan je het systeem net zo goed met wat satire benaderen als soort “satirisch protest”. Ik wacht ongeduldig op een speler die nummer 666 wil dragen.

    Hetgeen ik wat naar vind aan rugnummers is het reduceren tot een nummer. Voetbal is toch een sport van mensen, en mensen hebben een naam. Om iemand een nummer toe te kennen in plaats van de namen te gebruiken, vind ik een beetje vreemd , alsof het individu geen belang heeft en we die spelers/mensen tot een nummer reduceren. Het moment dat mensen als een nummer worden bekeken, is dat ietwat onrespectvol vind ik. Vroeger was er nu wel ergens een noodzaak omdat de ref moest kunnen noteren wie een kaart kreeg. Maar sinds de namen van spelers op shirts gedrukt worden, is dat overbodig en zouden ze het nummer gerust mogen weglaten. De naam van de speler op het shirt drukken mag vind ik wel verplicht worden op professioneel niveau (naam of, mits de speler dat verkiest, enkel voornaam of bijnaam zolang die universeel gebruikt wordt en geen verwarring mogelijk is).

    Bij amateurteams waar gepersonaliseerde shirts wat duur uitkomen kan ik rugnummers nog wel als noodzakelijkheid snappen. Hoe kan de scheids anders noteren wie precies een gele kaart kreeg, wie vervangen wordt door wie, … ? Rugnummers zijn dan eerder een praktische noodzakelijkheid.

    Ik ben geen fan maar bon, het is ook niet zo storend. Ik zou veel liever reclame zien verdwijnen van de shirts en rondom het veld. En een zeer strict verbod op gokkantoren en bookmakers als sponsors + het bestraffen van gokken op sportwedstrijden. Dat is immers puur commerciëel en hoort niet echt thuis in de sport lijkt me. Mensen een nummer toekennen is qua idee niet zo kosher maar in de sport soms wel een noodzakelijkheid om arbitrale of administratieve chaos te vermijden.

    Het gekke is dat sommige mensen nog echt waarde aan een simpel nummer hechten. In Argentinië wilden ze jarenlang geen nummer 10 toekennen omdat ze vonden dat dat heiligschennis was tegenover Maradona. FIFA bestempelde dit als onzin en om reglementaire redenen gaf men jarenlang dat nr 10 aan de derde doelman (die quasi nooit moest in actie komen). Pas sinds Messi wordt het nr 10 daar weer gedragen. En met alle respect voor het verdriet wanneer iemand sterft, maar een nummer niet langer toekennen na de dood van een speler vind ik helemaal absurd. Er zijn betere manieren om iemands herinnering levend te houden dan hem te associëren met een nummer. Kortom: rugnummers zijn in feite een beetje een detail in het voetbal en het niet waard om er drukte rond te maken. Wil iemand per se met nummer 99 spelen omdat hij denkt dat het hem geluk gaat brengen, ach ja, je doet er niemand kwaad mee dus who cares anyway?

  2. Wat ik me dan afvraag, speelde Celtic al die tijd dan ook zonder shirtsponsor?

    Ik heb het zelf gelijk even opgezocht, en volgens deze site http://www.historicalkits.co.uk/Scottish_Football_League/Celtic/Celtic.htm speelde ze al in 1984 met een shirtsponsor. Dat vind ik wel hypocriet. Geen rugnummer, omdat de hoops dan ‘bevlekt’ worden, maar wel shirtsponsoring. In de eerste shirtsponsor wordt een groene hoop zelfs deels verwijderd om plaats te kunnen maken voor de sponsor. Maar ach, daar zullen ze ook wel een mooie reden voor verzonnen hebben, om dat goed te praten.

    • Hypocrisie is omnipresent in het profvoetbal, je moet al echt de laagste amateurreeksen opzoeken om nog het pure voetbal te vinden. Vrijwel elke profclub schotelt haar fans nu en dan eens een leugentje voor om commerciële redenen. Vergelijk met bv Barcelona en hun weigering om sponsors te gebruiken om de shirts “puur” te houden , intussen stond het logo van Nike wel op de shirts en dat is herkenbaar genoeg om ook zonder de merknaam opgemerkt te worden. Als we het voetbal echt willen purifiëren is er heel wat wieden voor de boeg en dan vrees ik dat er amper profclubs zullen te vinden zijn die integer zijn. Ik betwijfel ook of professionele sport uberhaupt kan overleven zonder integriteit overboord te gooien. In zekere zin kan je stellen dat een club als Corinthians (de Engelse club bedoel ik en niet de Braziliaanse naamgenoot; die weigerden om de FA Cup te spelen gezien er prijzengeld mee viel te winnen) de laatste pure sportclubs waren. Celtic is uiteindelijk een bedrijf, net zoals alle profclubs die een specifieke identiteit proberen hooghouden, maar die ballon is snel te doorprikken. Echter, zowat elke profclub ter wereld gooit principes overboord als er mee te verdienen valt, dus in feite kan je Celtic niets verwijten zonder alle andere clubs ook hetzelfde verwijt te maken.

  3. Gerrit,

    Zamarano ging met 1+8 spelen omdat hij graag 9 wilde hebben.

    • I swallow my words. Welke speler was het ook alweer die het nummer 9 opeiste?

      In elk geval wel bizar dat die rare rugnummers meer en meer gewoonte worden. Het nr 99 bijvoorbeeld begin je toch vaker en vaker te zien.

      Gekste dat ik ooit zag was enerzijds een middenvelder van (8ste divisie club) Maccabi Brussels, die met rugnummer 116 speelde, ik dacht dat rugnummers maar 2 cijfers mochten hebben maar die speelde met 116 en de scheids vond het prima. Bij het iets bekender Olympiakos Pireaus was er enkele seizoenen geleden een middenvelder die met nummer 1 speelde terwijl de doelman een lukraak nummer droeg. Er was een nr 1 shirt, maar dat was niet de doelman.
      Anderzijds heb ik de Mexicaanse cultheld Jorge Campos nog zien keepen voor de nationale ploeg met rugnummer 9, iets wat je eerder in de spits verwacht dan bij de doelman…

      Voor mij zijn rugnummers wel een beetje outdated sinds de namen van de spelers op het shirt staan. Dat is toch zoveel handiger, dat je niet meer moet kijken welke speler welk nummer draagt, maar gewoon z’n naam op zijn shirt kan lezen? Bij grote toernooien is dat al verplicht (in combo met rugnummer) maar ik zou het een vooruitgang vinden als ook in meer amateurgerichte leagues de rugnummers vervangen zouden worden door de naam van de speler. Maakt het ook voor de journalist van dienst eenvoudiger.

  4. en waar ik Zamarano zei bedoel ik Zamorano. Stop de tijd!

Geef een reactie

