Sir Vinckalot Day

Pompey 1

Jaja, het is weer 24 januari oftewel Sir Vinckalot Day. Op deze datum, in 2004, vinckte ik Portsmouth v Scunthorpe. Dat was mijn allereerste Engelse wedstrijd die ik bezocht. Nu negen jaar later heb ik 230 wedstrijden aan de overkant gezien. Ik wil niet weten wat dat allemaal heeft gekost bij elkaar, maar ik denk dat ik daar een mooie auto voor had kunnen kopen. Aan de andere kant zijn de herinneringen me veel meer waard dan zo’n wagen, dus het is een goede keuze geweest. Er staat ook alweer zoveel leuks in de planning tot de volgende Sir Vinckalot Day: Brentford v Chelsea, (heel misschien) eindelijk Cowdenbeath, Raith v Celtic, Stranraer v Queen of the South, Spurs v Arsenal, de Dundee derby op Tannadice, bezoekjes aan de non-League pareltjes van Stamford, Whitstable en Worcester, Engeland v Schotland, een re-revisit aan Pompey, mijn 92ste bij Port Vale en ongetwijfeld nog meer leuks. Wat kan het leven toch mooi zijn. Daarom: Happy Sir Vinckalot Day.

9 Reacties op “Sir Vinckalot Day

  1. De echten waren al 2 jaar eerder in het beloofde land geweest om te vinken!

  2. Nee joh, nog veeeeel eerder. 230 wedstrijden in 9 jaar. Niet normaal meer.

  3. Is dat 230 met Ierland, Wales, Schotland etc inclusief of hebben we het over enkel Engelse wedstrijden? (in dat laatste geval zou je allicht al dicht bij de 300 zitten door de Ierse, Welshe en Schotse wedstrijden erbij te tellen)

    Ik zie ons allemaal ooit nog eens eindigen in een reportage van Jambers. “Groundhoppers: wie zijn ze? Wat drijft ze?”. Want ongeacht of we nu in het UK of elders vincken, of we nu naar non-league of topclubs trekken, ongeacht hoe frequent we het doen, … Ik vermoed dat de doorsnee persoon bij het lezen van al die ervaringen die groundhoppers uitwisselen, denken dat we een soort groep geestesgestoorden zijn…. Een soort bizarre sekte met eigen rituelen en gebruiken. Telkens ik in de Irish pub een Ier of Brit tegenkom en vertel dat ik op plaatsen als Glenavon, Longford, Newbridge County of PSNI FC kwam, krijg ik een soort blik van “why the f… would you even bother going there?”. Ik denk dat groundhoppen voor de meer gloryhuntende fans iets onbegrijpelijks is. In die zin zou dat inderdaad perfect voer zijn voor een TV show of film, waar bv 10 groundhoppers worden gevolgd tijdens een trip en onderweg vertellen over hun meest memorabele ervaringen. Het zou alleszins boeiender TV zijn dan de doorsnee voetbalshow op Eurosport of Setanta …

    Heb je Arbroath van je plannenlijstje geschrapt? Ik meen vanop de homepage van je website dat je Arbroath wilde bezoeken dit seizoen. Of is dit P-P gegaan door kalenderverschuivingen etc? Met Brentford-Chelsea en de Dundee derby heb je alleszins mooie vooruitzichten. Mocht je op Stranraer de Noord-Ierse Stranraer fans tegenkomen, doe ze de groeten van de Belgische expat met wie ze nog hebben gedronken in de South Belfast Northern Ireland fankroeg (zal nog wel een belletje doen rinkelen, al is “Stranraer fanclub” relatief gezien ze met exact 5 mensen zijn. Maar fanatiek zijn ze wel, ze trekken heel vaak naar Schotland; hoe ze op Stranraer uitgekomen zijn om te supporteren is me na al die jaren nog altijd een raadsel)

    • Nee, maar Arbroath stond tot gisteren op dezelfde dag als de Dundee derby. Die laatste pot is nu naar zondag, dus eindelijk ga ik Arbroath vinken. Nog wel tegen Queen of the South, een club waar ik wel een zwak voor heb.

      • Vergeet dan zeker niet Tuttie’s Neuk te vincken, bij voorkeur met foto’s🙂 Dat is een pub zowat pal naast het stadion, en met een naam waarvan ik me nog altijd afvraag hoe ze er bij gekomen zijn… Al zijn Schotten wel vaker creatief met namen voor kroegen. In Spanje was er vroeger een pub waar ik soms langskwam, een echte Schotse pub compleet met allerhande Schotse likeuren en vol Britse toeristen. Dat heette “The Drunken Duck” met een epic bijhorend logo…

  4. PS de League Cup finale is een lekkernij dit seizoen, al zullen kaartjes wel erg in trek zijn. Maar wat zou het geweldig zijn als een vierdeklasser Europa in mag, zeker als je dan bedenkt dat ze onderweg diverse clubs uit het hoogste niveau hebben uitgeschakeld. Bradford in Europa, het zou geweldig zijn, daar spreken ze dan 50 jaar later nog over…

  5. Mijn eerste wedstrijd in Engeland was op 17 januari 2004 Leyton Orient-Mansfield Town op Brisbane Road.

    twohundredthirty!!!!!!!!!!!!!!!!

    Well done.

Geef een reactie

