The Dangerlist

Scarborough1

Als stadionliefhebber vind ik het altijd jammer als er oude grounds verdwijnen. In Engeland zijn ze er juist liefhebber van en dan vooral om er iets saais voor terug te zetten. Waar vroeger vooral in de hogere divisies werd verbouwd, zijn de laatste jaren de kleinere clubs aan de beurt. Er zijn veel plannen van clubs om de komende jaren te gaan verhuizen. Hieronder heb ik alles verzameld van clubs die deze plannen kenbaar hebben gemaakt. Als de vermoedelijke datum bekend is, heb ik die er achter gezet. Ik heb gekozen voor de clubs in tot en met de Conference North/South en de bijzondere stadionnetjes daaronder. Lees en huiver.

Barnet – Underhill (2013) gone

Consett AFC – Belle Vue Park (2013) gone

Worcester City – St. George’s Lane (2013) gone

Heybridge Swifts – Scraley Road (eind 2013)

Basingstoke Town – The Camrose (2014)

Melksham Town – The Conigre (2014)

Stamford – Kettering Road (2014)

Bristol Rovers – Memorial Ground (2015)

York City – Bootham Crescent (2015)

Boston United – York Street (2016)

Braintree Town – Cressing Road (2016)

Brentford – Griffin Park (2016)

Cambridge United – Abbey Stadium (2016)

West Ham United – Upton Park (2016)

Plannen om te vertrekken binnen enkele seizoenen

Aberdeen – Pittodrie (?)

Accrington Stanley – The Crown Ground (?)

Bath City – Twerton Park (?)

Bristol City – Ashton Gate (?)

Cambridge City – Milton Road (?)

Carlisle United – Brunton Park (?)

Cowdenbeath – Central Park (?)

Crook Town – Sir Tom Cowie Millfield (?)

FC United of Manchester – Gigg Lane (?)

Lincoln City – Sincil Bank (?)

Lye Town – The Sports Ground (?)

QPR – Loftus Road (?)

Southend United – Roots Hall (?)

St. Albans City – Clarence Park (?)

Walton & Hersham – Stompond Lane (?)

Weymouth – Bob Lucas Stadium (?)

8 Reacties op “The Dangerlist

  1. De Kuip Moet Blijven

    Voetbalstadions breek je niet af. Die laat je staan, overwoekeren door onkruid als ook ten onder gaan door de tand des tijds.

    Ik zeg: Handen af van Stadion Feijenoord!

  2. Rotterdam-Zuid Spreekt

    Gaan we ballen op de korstmossen en springen op de betonkever en gaan we weer betalen met rijksdaalders…..en als we thuiskomen dan bespreken we de wedstrijd na starend in de kolenkachel….kolen die nog gekocht zijn bij de ouwe Kieboom……

  3. Ja, van zo’n lijst wordt je niet vrolijk. Gelukkig komen veel plannen uiteindelijk terecht in het ronde archief.

  4. FC United of Manchester was toch aan het groundsharen meen ik? Dus als zij vertrekken van Gigg Lane betekent dat toch niet dat het stadion verdwijnt? Ik kan me best voorstellen dat je na jaren groundsharen behoefte hebt aan een eigen stekje.

    Vooral zonde van Barnet, vind ik een heel leuke club. Er staan al jaren plannen klaar om Underhill te laten verdwijnen en telkens gebeurde het net niet. Laat ons hopen dat er opnieuw iets stokken in de wielen steekt.

    West Ham vind ik in alle eerlijkheid geen echt verlies, was mijn eerste vinck in Engeland en vond het toen geweldig maar retrospectief gezien is het een ground zoals er velen zijn. Van de Premiership zou het vooral zonde zijn mochten Everton of Fulham hun stadion platgooien, dat zou eeuwig zonde zijn. De andere Premiership stadions zijn nu ook weer niet dermate iconisch dat het een drama is. De leukere, authentieke stadions vind je doorgaans in de lagere reeksen (dan bedoel ik vanaf de Championship al want in die reeks zitten enkele lekkernijen van stadions), ik denk dan aan Sheffield Wednesday, Nottingham Forest, Charlton, … Dat zou echt zonde zijn mochten die ooit op de gevarenlijst komen. In feite zouden petities moeten gevoerd worden preventief opdat zulke stadions als beschermd monument geklasseerd worden, zodat men enkel onderhoudswerken mag uitvoeren met behoud van het originele design.

  5. Pittodrie gaat er over anderhalf jaar ook aan. Aanvankelijk was het de bedoeling om met ingang van 2013/2014 al over te gaan. Blijft jammer en ik vraag me af of Aberdeen echt veel gaat opschieten met dat nieuwe stadion. Dit weekend waarschijnlijk voor de laatste keer een bezoekje brengen aan Pittodrie, als Aberdeen het opneemt tegen Saint Mirren.

    • Ik ben erg blij met het uitstel. Ik moet er volgend jaar nog een keertje heen, want Pittodrie is een van de leukste stadions van Schotland.

      • Misschien ben ik iets te sceptisch, maar waarom heeft Aberdeen eigenlijk uberhaupt een nieuw stadion nodig? Laten we de feiten bij naam noemen: op een korte glorieperiode na is Aberdeen een “opportunity wasted”. Die stad heeft alles (industrie en dus sponsors, veel fans, geen nabije concurrenten) om de Old Firm lastig te maken, maar elk seizoen opnieuw brengen ze er weinig van terecht. Dan kan je stellen dat in de schaduw van de Old Firm de clubs uit Edinburgh en Dundee United veel meer gepresteerd hebben en veel meer potentiëel getoond hebben. Hearts, Hibs en Dundee Utd kan je niet met de Old Firm vergelijken maar het zijn wel clubs die toch telkens een top-5 kandidaat zijn en geregeld Europees voetbal halen. Aberdeen heeft in theorie meer potentiëel gezien er maar 1 club in de stad is en gezien er genoeg industrie met geld is, maar elk jaar opnieuw presteert die club onder de verwachtingen. Waarom dan een nieuw stadion gaan bouwen? Eerst eens bewijzen op het veld dat ze effectief mogelijkheden hebben om een soort schaduwgrootmacht te worden die het de Glasgowse clubs moeilijk kan maken. Voor een middenmoter in de Schotse liga lijkt Pittodrie ruim te volstaan. Tenzij Aberdeen plots begint te presteren op hoog niveau: wie gaat dat nieuwe stadion gaan vullen?!

        Als we Rangers (kwestie van tijd voor het nieuwe Rangers weer de hoogste reeks bereikt) even niet meerekenen, zie ik enkel Dundee United als club die in de schaduw van Celtic nu al jaren na elkaar goed presteert met beperkte middelen. Aberdeen heeft in theorie veel meer potentiëel maar het lijkt er nooit uit te komen, wat de nood aan een nieuw stadion dubieus maakt.

        In theorie hoort eigenlijk Edinburgh een club te hebben die de Old Firm echt kan bedreigen voor de landstitel, maar zolang die stad verdeeld is gaat dat vrees ik niet lukken. En die verdeeldheid zie ik niet snel verdwijnen (want dat zou een fusie tussen Hibs en Hearts betekenen, en ik betwijfel of er veel mensen zitten te wachten aan een “Edinburgh United” of zo)

Geef een reactie

