Het DT116 boek

Book

Op mijn plan om een boek te schrijven, heb ik veel reacties gekregen. Ik zal er dus wat meer over vertellen. Tenminste, hetgeen ik nu in mijn hoofd heb zitten. Een titel weet ik bijvoorbeeld nog niet.  De rest van de plannen beginnen al een beetje vorm te krijgen, maar misschien dat ik gaandeweg wat veranderingen ga aanbrengen. Het plan is om het boek ergens in november/december uit te brengen. Dit omdat ik in oktober, 19 of 26 dat ligt aan de fixtures, Port Vale ga vincken. Ik hoop dat ze die dag tegen een leuke club spelen, maar als ze promoveren zal het wel Port Vale v Crawley zijn en mochten ze in League Two blijven, dan zal het wel Port Vale v Northampton worden. Zo is het leven namelijk.

Tegen de tijd dat Port Vale die pot speelt, hoop ik de 49 andere verhalen al af te hebben, want in totaal gaan het vijftig verhalen worden. Momenteel heb ik 230 wedstrijden aan de overkant bezocht, dus dat gaat uitzoeken worden. Een paar criteria die ik voor de verhalen hanteer: het moeten wedstrijden uit de Engelse competitie zijn, de thuisclub moet in de tijd dat ik vinck (sinds 2004) minstens één seizoen bij de 92 hebben gehoord (pijnlijk, want ik heb heerlijke wedstrijden in de non-League gezien) en er moet iets over te vertellen zijn. Wedstrijden zoals Northampton v Carlisle, Hartlepool v Northampton en Reading v Sheffield United zullen het boek dus niet halen.

Wat dan wel? Veel derby’s natuurlijk. Ook bijzondere potjes, zoals Luton v Liverpool, Coventry v Derby, Bradford v Lincoln en MK Dons v AFC Wimbledon. Het boek zal starten met Portsmouth v Scunthorpe, mijn allereerste wedstrijd, en eindigden met de nu nog onbekende wedstrijd van Port Vale. In principe komt er van iedere club maximaal één verhaaltje in, hoewel dat in het geval van Swansea erg lastig gaat worden. Ondanks dat ik daar twee keer een rukpot zag, is zowel het bezoek aan The Vetch als de South Wales derby (vooral de achtergronden daarvan) wel de moeite om te plaatsen. Dat wordt dus nog een moeilijke keuze. Mochten er updates zijn, dan plaats ik die natuurlijk hier op mijn blog.

25 Reacties op “Het DT116 boek

  1. Een must-buy dus🙂

  2. Het ideale kerstkado denk ik zo.

  3. Wat is er mis met Northampton Town? Ik zie daar altijd prachtige wedstrijden😉

  4. Luton v Liverpool ja, dat was me een pot, sowieso een mooie dag met de dubbel met Arsenal v Cardiff op Highbury.
    Ik zat van de week door mijn stapels progs te bladeren en toen moest ik terugdenken aan Luton, een mooie avond was dat.

    Top idee natuurlijk, zo’n boek!

    • Arsenal v Cardiff komt er ook in voor. Geweldige dag was dat. Ondertussen begint het wel weer te kriebelen om weer een keertje naar Luton te gaan.

    • Luton heeft een erg apart stadion, Mooie grote tribune achter het doel en aan de zijkant van die ‘Belgische’ Business Units. Bizar dat daar gemiddeld meer dan 7.000 man komen.

  5. Maus @ The Venue in Torquay mag natuurlijk niet ontbreken.

  6. Hartlepool v Northampton, dat was geen leuke pot voetbal, maar wel een mooie uitstap met de Becker Becker

  7. Veel succes met je boek. Je schrijft altijd heel boeiend, dus dat gaat lukken.Ik ga je boek in ieder geval kopen.
    Groetjes van je moeder xx

  8. Ik lees dat je 50 verhalen gaat schrijven. Worden het misschien 50 tinten grijs donker of bevrijdt? haha

  9. Ik ben heel benieuwd welke verhalen de cut gaan halen, en wat daarbij de overwegingen gaan zijn. Maar een verplichte aanschaf wordt het in ieder geval.

  10. Leuk!
    Doe er veel humor en wetenswaardigheden voor de UK liefhebber in. Dat wordt nml gewaardeerd! Leg ook uit. Het cluppie Echte Kenners is kleiner dan het cluppie Liefhebbers Zonder Al Die Gedetaileerde Kennis.

  11. Dat wordt een leuk kado, niet in de laatste plaats om zelf te krijgen😉

  12. goed plan om een boek te schrijven!!je verhalen op de site lezen altijd al weg als een goed boek,dus dat moet helemaal goed komen met het boek!
    succes ermee!

  13. Bij deze nog iemand die met zekerheid het boek zal kopen! Ga je het online verkopen of proberen in de traditionele boekhandel? En enkel in Nederland op de markt brengen of zijn er vage plannen voor eventueel een vertaalde versie in het UK zelf uit te brengen? (met zekerheid zou dat daar geweldig verkopen, alleen al bij de fans van de aan bod gekomen clubs maar ook neutrale fans kopen graag een wat apart boek waar niet de clicheclubs in voorkomen)

    Enkel Engelse competitie? Dus geen Celtic? Of ga je daarvoor een zijsprong maken? Gebaseerd op de verslagjes op de site dacht ik dat je eerste Old Firm (met die winning goal voor Celtic helemaal aan het eind) een vaste waarde in je top-10 was🙂

    Anyway, ik haal het boek zeker in huis eens het klaar is. Als het even vlot leest als de verslagjes op je site kan het wel eens een klassieker in de voetballiteratuur worden🙂

    • Hoe ik het ga verkopen, weet ik nog niet. In de boekenhandel zou erg mooi zijn, maar dat ligt eraan of ik een uitgever vind. Online gaat het sowieso, via bol.com bijvoorbeeld. Voorlopig ga ik het alleen in het Nederlands schrijven. Ik concentreer me alleen op de Engelse clubs. Mocht het boek aanslaan, dan wil ik wel een tweede deel uitbrengen en daarbij komen de non-League en Schotland/Ierland zeker aan bod.

      • Opletten met uitgevers, vaak zet men vakjargon in het contract of kleine lettertjes, en kunnen ze zo beslag leggen op de copyright rechten. Is al vaker gebeurd, en zoiets wens je niemand toe, zeker niet na alle werk dat in een boek schrijven kruipt. Ik zeg niet dat het allemaal malafide uitgevers zijn, uiteraard niet, maar zijn die online uitgevers a la Freemusketeers en dergelijke niet erg lastig te controleren op eerlijkheid (simpelweg omdat ze veel recenter en dus minder bekend zijn dan uitgeverijen die al decennia meedraaien)

        Wat je ook zou kunnen doen is de “do it yourself” methode welke aan populariteit wint. Daarbij geeft de artiest (in jouw geval schrijver) de verkoop en distributie zelf in handen. Het vergt natuurlijk meer coördinatiewerk maar als je bijvoorbeeld met pre-orders werkt weet je exact hoeveel exemplaren te laten drukken, eens geld op de rekening via zo een pre-order is het financiële risico ook erg gering. Reken er de verzendkosten bij en je kan op die manier zelf alles eigenhandig doen, zonder een derde partij (in dit geval uitgeverij) te moeten gebruiken.

        Sowieso lijkt het thema van het boek apart genoeg dat er zeker uitgevers moeten zijn met interesse. Dat is gezien hoe lang een uitgever al meedraait iets eenvoudiger om de reputatie van de uitgever te verifiëren. En dan belandt het boek allicht in de gewone boekhandel, wat extra media aandacht oplevert gezien recensie sites, kranten etc daar dan snel aandacht aan besteden. Boekenbeurzen zijn ook een prima manier om te verkopen, op zo boekenbeurzen duiken vaak heel wat mensen op en de media is er ook altijd bij. Risico is wel dat de kopers dan een handtekening van de auteur gaan vragen😉

      • PS: mits de reacties en recensies positief zijn, kan je het boek laten vertalen zonder daar zelf energie in te steken. Met zekerheid zou het aanslaan in het UK, alleen al de fans van de 50 specifieke clubs zou een behoorlijk groot aantal verkochte exemplaren opleveren. En dan is er nog Duitsland, de bakermat van het groundhoppen en dus ook garantie op een behoorlijk verkocht exemplaren. Vertalen kan je eenvoudig laten doen, eens een boek goed verkoopt en/of goeie kritieken krijgt gaat de uitgever allicht spontaan ook aan een vertaling denken. Met wat geluk krijg je een zekere VIP status in het groundhopping circuit en nodigen clubs je uit in de boboruimtes (in de hoop wat reclame voor hun club te zien opduiken in ruil)

  14. Iedereen bedankt voor de positieve reacties. Altijd leuk om te horen.

  15. geweldig nieuws!weet nu al dat ’t 1 van mijn favoriete boeken gaat worden(en ik lees veel!)super Joris

  16. Goed idee. Ga het boek zeker kopen. Lees je verhalen altijd met veel interesse.

  17. Zonder uitgever kom je niet bij Bol.com terecht, want zij halen hun voorraad bij Centraal Boekhuis. Drukken is vanaf een bepaalde oplage goedkoper dan diy-printen. Heb je al gedacht aan tenpages.com? Dan haal je zelf de financiering voor een uitgever binnen. En ik bied me bij deze aan als corrector😉

Geef een reactie

