Intro Sunderland v Newcastle United

Hoewel Wednesday v Leeds en Huddersfield v Wolves me op voorhand erg mooi leken, draaide het tijdens deze trip maar om één pot: Sunderland v Newcastle oftewel de Tyne-Wear derby. Het is een derby die al jaren op mijn lijstje staat en daardoor was Sunderland zo lang ongevinckt. Sunderland als stad viel me 100% mee. De avond van te voren hadden we een geweldige stapavond en de hele vibe die in de stad hing, was erg aangenaam. De wedstrijd zelf was enorm slecht. Werkelijk niet om aan te gluren, maar de hele sfeer er omheen beviel me wel. Het is zeker niet de meest luidruchtige derby die ik ooit bezocht heb, maar het beviel me toch zo goed dat ik hier zeker nog een keertje terug ga komen. Voor het verslag moet je hier klikken.

3 Reacties op “Intro Sunderland v Newcastle United

  1. Die “Up flying high, we keep the red flag flying high” zongen we destijds met de Kop van Shelbourne ook. Daardoor las ik op een communistisch forum een link naar Shelbourne als een “linkse club”. Nooit iets van gemerkt toen ik zelf elke week op de tribunes van Tolka Park zat. Ik vermoed dat veel in het rood spelende teams dit gezang wel eens aanhalen, erg hatelijk want het doet de echte communisten minder serieus lijken. Dat ze eerst even het verschil tussen de Derde Internationale en Juche uitleggen, en als ze daar in slagen zonder er wikipedia bij te halen met een smartphone kunnen we verder praten.

    Voorts lijkt het daar wel leuk in Sunderland. Had geen idee dat het een badplaats is. Gezien de industrie had ik niet verwacht dat mensen er ook het lokale strand zouden gebruiken. Ziet er nog een aardig stadje uit, kan me voorstellen dat dit s zomers geen verkeerde plek is om een avondje uit te gaan. Sunderland als club heeft heel wat Ierse fanclubs bij gekregen toen Roy Keane daar manager werd. Cork City is ondermeer niet bankroet gegaan (net niet bankroet) door een tour die Sunderland door Ierland maakte als voorbereiding op het nieuwe seizoen. Gezien de interesse uit Ierland sterk was toegenomen leek het hen wel leuk enkele wedstrijden in Ierland te gaan spelen. In Cork was de boel uiteraard volledig uitverkocht en de opbrengsten uit die oefenpot hebben Cork mee gered, samen met het ingezamelde geld van Cork City fanclubs. Maar toen Cork bijna bankroet was en Sunderland langskwam was dat financieel een enorme opsteker. Ik kan me voorstellen dat in dat deel van Ierland behoorlijk veel sympathie is voor Sunderland. Ook in Dublin heb ik wel eens wat fans van Sunderland tegengekomen, waarvan gelukkig ook enkele mensen die de club al volgden jaaaaaren voor Roy Keane er aankwam. De haat voor Newcastle United leefde vreemd genoeg ook erg bij die mensen, dat verbaasde me toch wat omdat je vanuit Dublin toch niet middenin de rivaliteit tussen twee steden in Oost Engeland zit.

    Stadions in een stadcentrum zijn altijd mooi. Jammer dat vele steden hun centrum al is volgebouwd en plaatsgebrek de clubs vaak richting suburbs stuwt. Toen ik in Berlijn woonde deed ik er 2 uur per tram over voor een THUISwedstrijd van Union Berlin, dat doet de zin in een re-visit geen goed. De middenstand kan er ook enkel wel bij varen als het stadion ietwat bereikbaar is vanuit de hele stad. Zolang veiligheid en hooliganisme geen probleem vormen zijn er eigenlijk niets dan voordelen.

  2. Ik bewaar goede herinneringen aan de stad Sunderland, een revisit kan geen kwaad.

Geef een reactie

