Happy Hour: The Pubs of Cowdenbeath

Binnenkort ga ik dan eindelijk Cowdenbeath vincken. In 2010 was het bijna gelukt, maar ging de wedstrijd niet door vanwege stakende scheidsrechters. Begin van dit seizoen een tweede kans. De derby tussen Cowdenbeath en Dunfermline, beter kon niet. Maar het duurde lang voordat we zekerheid hadden dat Dunfermline wel SFL1 zou spelen. P-P dus voor ons. Nu poging drie. Het is begin december, dus altijd gevaarlijk. Maar mocht het lukken, dan zet ik een mooie vinck. Niet alles stadiontechnisch, maar ook staptechnisch. Cowdenbeath schijnt namelijk de onvriendelijkste pubs te hebben van heel Schotland. Nare uitbaters, racistische klanten en vechtbazen. Dat wil ik natuurlijk met eigen ogen zien. Hieronder een overzicht van de recensies die de drie grootste pubs van Cowdenbeath kregen.

1. Wee Jimmy’s Bar:

‘The Manager whom runs this bar has an attitude problem.’

‘The bar staff are very rude and long faced just serve you without a smile and rest of bar also is just full of drunks whom can do with a wash.’

‘It’s not well run it. Also has doormen because there’s always trouble.’

‘The doormen are troublesome and one in particular a big fat heavy guy with white hair whom looks double his age. Also the woman behind bar has a face as long as a horse, so don’t need to name her as everyone knows’

‘Main thing was with Wee Jimmy’s is that everyone at the bar sit with a long face and not to sociable towards outsiders we noticed.’

‘This bar I, along with two friends, went into for a quiet drink, though that was a big mistake as quiet it was not myself and friends somehow had bad vibes about the bar just after sitting down.’

2. Dunvegan Bar:

‘It’s a dump with many junkies’

‘The Dunvegan bar is the most unruly, unfriendliest bars I’ve ever been inside. Also is full of bigots’

‘The bar staff are not friendly, the beer was not good, actually think the tumbler’s have just been wiped with an old dirty tea towel and not washed.’

‘This bar, which was the first bar we went into in Cowdenbeath, was very troublesome and full of drunks whom looked as though a good shower many needed.’

‘The man who runs that bar isn’t very well liked.’

‘It’s also all junkies or drunks whom go to such a bar as the Dunvegan bar and any outsider walking in shall quickly about turn and head back out the door pretty quickly.’

3. The New Goth (ik verwacht Gerrit daar):

‘This bar is smelly and the bar staff is unfriendly.’

‘If the girl who works behind the bar smiles to you, then you are the first person this happened to. Not the nicest of a person serving behind the bar.’

‘No entertainment of any type whatsoever in this bar.’

‘The glasses are not cleaned at all properly.’

‘This bar I found sectarian and troublesome and should be closed down.’

8 Reacties op “Happy Hour: The Pubs of Cowdenbeath

  1. Geweldig! Kijk uit naar je belevenissen in deze pubs !

  2. ‘This bar I found sectarian and troublesome and should be closed down.’

    Nou; wat zijn we weer verdraagzaam. Ik ben een gothic fanaat en luister nu eenmaal graag naar duistere muziek terwijl ik in de hoek van een slecht verlicht cafe met vampierenfoto’s aan de muur zit. Cliche, maar soms is dat best leuk. Ik ben absoluut niet wild van hiphop of house (The KLF als notoire uitzondering) maar ik zou nooit stellen dat ze de hiphop cafes in de stad maar moeten sluiten…

    Staff unfriendly? De doorsnee goth is vrij introvert en rustig, maar als je een beetje de moeite doet om een gesprek op gang te doen komen vallen de meesten best mee, dus die pubbezoeker had misschien gewoon eens zelf een babbeltje gaan slaan zijn? Iets als “wat vind jij nu de beste? Bauhaus of The Cure?” en je hebt meteen een ijsbreker. Trouwens, gothic meisjes zijn doorgaans juist erg los in de omgang eens je hen leert kennen.

    “No entertainment whatsoever” zal allicht geschreven zijn door iemand die de muziek nogal somber vond. Hint: als je beslist een gothic kroeg binnen te gaan, weet je dat je veel zwartgeklede mensen gaat zien en dat ze geen Elton John of Bob Marley gaan draaien.

    Die commentaar leek geschreven door een groep mensen die niets met gothic muziek hebben en dus met tegenzin die pub zijn binnengegaan. Ik vraag me af waarom ze uberhaupt dan naar die pub getrokken zijn als ze dit genre niet graag horen.

    Dat ze dan weer niets over de toiletten schrijven verbaast me want die zijn vaak wel aan de vieze kant in gothic cafes. Maar hey, we hebben een excuus, goth clubs zijn doorgaans maar schaars verlicht dus het is niet makkelijk om recht in de pot te pissen🙂

    Ach ja, om toch ernstig te blijven: ik kan me ergens wel vinden in die commentaren als het zo een goth club met veel tieners is. Die hebben namelijk geen flauw idee waar gothic om draait en denken dat het enkel een mode is, of dat naar HIM en Nightwish luisteren je goth maakt. De originele gothic beweging was een afsplitsing van punk en deelde de idealen met punk. De naam “postpunk” is geen toeval. De jongere goths die die clubs bezoeken hebben vaak geen flauw benul van de sociaal-politieke idealen die gothic aanvankelijk had, en denken dat ze goth zijn omdat ze naar Marilyn Manson luisteren en de Twilight films hebben bekeken. Ga naar een old school goth pub en je hebt een heel ander verhaal.

    Hmmm, ik zal die pub ooit eens zelf moeten bezoeken en oordelen… Ik vind ook nog altijd dat er een voetbalclub voor gothics moet komen. Die club zou Gothic Vampires FC moeten heten, hun stadion moet net naast een kerkhof liggen, de tenues zijn geheel zwart, en in plaats van typische stadionmuziek wordt voor en na de wedstrijd “Bela Lugosi’s dead”, “Charlotte sometimes” en de voltallige debuutplaat van Joy Division gespeeld. Alle wedstrijden worden gespeeld bij kunstlicht (zo laat mogelijk op de avond) en fans die volledig in het zwart gekleed zijn krijgen een gratis drankbonnetje. *droomt zalig weg*

    • Haha, Gerrit. The New Goth is geen gothic pub, maar een pub die onder het vroegere Gothenburg systeem viel (dus een sobere pub). Ik denk dat je als Goth daar ook niet naar binnen moet gaan, want ze schijnen er nogal xenofoob te zijn. Hoorde al van een aantal vinckers dat ze daar problemen hebben gehad.

      • Ik had al een vermoeden dat er iets geks was met een gothic pub in een oord als Cowdenbeath. Zelfs in grootsteden als Barcelona, Dublin, Praag, Amsterdam etc slagen ze er amper in om een gothic pub te runnen wegens gebrek aan cliënteel, dus Cowdenbeath? Maar goed, je weet natuurlijk nooit. Anderzijds zie ik er de ironie wel van in om daar binnen te wandelen en te doen alsof ik echt geloof dat het een gothic pub is, gewoon om de verbaasde blikken van de stamgasten te bekijken.

        Als goth heb je overigens wel vaker problemen, en de combo vincken-goth is nogal ongewoon. Het heeft echter zijn voordelen: herkend worden in stadions waar je slechts 1x was meer dan een jaar geleden, of zelfs waar je nog nooit geweest was. Toen ik Longford-Shelbourne bezocht en voor het eerst in Longford kwam, kwam een Longford fan op me af en vroeg “aren’t you Gerrit, the Shelbourne fan from the footie forum?”. Toen ik hem vroeg hoe hij me in godsnaam kon herkennen, heette het “since I don’t think men with make-up are a trend in stadiums and you’re probably the only one doing it”. Meteen in gespreek geraakt met een groep locals die me enkel vanop een voetbalforum kenden. Bleken echter tolerante lui te zijn dus het was een leuke avond. Mijn eerste interland van Noord Ierland, in Windsor tegen Duitsland, leverde ook zo een moment op dat me bijbleef. Ik stond gewoon aan te schuiven voor een pak friet toen een Noord Ierse fan me aanwees en luidkeels zong op de tonen van “one …, there’s only one…” : “One gothic fan here, there’s only one gothic fan here”. Zulke dingen blijven meer hangen dan de wedstrijd zelf puur vanwege het absurditeits gehalte.

        Overigens, Schotland heeft een heel eigen interpretatie van vrijmetselarij. Ik zou er veel voor over hebben om zo een loge eens van binnen te mogen vincken. Helaas is de regel duidelijk: atheisten zijn niet welkom. En de loges waar men een oogje dichtknijpt vereisen dan weer dat je rijk en invloedrijk bent om lid te worden. Zucht… De Illuminati dan maar proberen. Maar als je in Schotland gaat vincken en je kan ooit zo een loge binnenraken, zeker doen. Dat zou de bizarste pubvisit ooit zijn (jeps, pub visit… Vele loges hebben een, in hun termen, “natte ruimte”, dus een soort bruine kroeg waar ze na hun metselpraktijken gaan boozen)

  3. PS: wie de ECHTE gothic wil ontdekken, dan bedoel ik echte goths met de gothic idealen en muziek die echt gothic is eerder dan industrial, moet naar een old school goth club gaan. Daar geen tieners die denken dat zwarte kledij en een HIM t-shirt je goth maken, maar volwassen mensen die de punk en gothic idealen nog dragen. En in zo een kroeg krijg je muzikaal waar voor je geld. Geen Nightwish, Rammstein of Within Temptation maar good old Bauhaus _O_, Joy Division _O_, Siouxsie _O_, Soft Cell _O_, Echo & the Bunnymen _O_, The Smiths _O_, Silke Bischoff _O_, The Cure voor ze commerciëel gingen, … Als er al een kleine zijsprong gemaakt wordt zal het punk zijn gezien dat dezelfde achtergrond als gothic heeft, en er is niets mis met The Damned _O_, The Clash _O_ en de Sex Pistols _O_. ANARCHY FOR THE UK!!!

    Met alle respect (want ik ben ook een metal fan dus zeker niets tegen die muziek) maar Marilyn Manson, Rammstein, HIM, The Gathering _O_, Evanescence, Epica en Within Temptation zijn metal, geen gothic. Hetgeen niet wegneemt dat ik de zangeressen van Epica en Within Temptation wel eens tussen mijn lakens zou willen vinden.

  4. Laatst naar Tottenham-Fulham geweest, met vader, zwager en een goede vriend. De dag erop toch even de toerist uitgehangen en deze pub tegengekomen. Wel grappig, vol met Liverpool-supporters in hartje London. Een aanrader, zeker als je naar boven gaat. 3 grote schermen, dartboard aanwezig en best lekker eten! http://www.piccadillycomedy.co.uk/

  5. Toch zou een echte gothic kroeg in Cowdenbeath niet misstaan. Begin 19e eeuw waren er namelijk twee heren actief, Hare en Burke, die hun brood verdienden aan het opgraven van lijken om ze te verkopen aan medische onderzoekers.

Geef een reactie

