Number 7

Volgende week vrijdag is het #indenbanvanabe. Een van de onderdelen van de dag is een voetbalwedstrijd tussen voetbaljournalisten en voetbalbloggers in de shirts van twee ex-clubs van Abe: Haarlem en FC Amsterdam. Ik zit in het tweede team, dat aan zal treden in het bovenstaande shirt van FC Amsterdam. Pas geleden werd de lijst doorgestuurd met de rugnummers en als je wil winnen, zet je DT116 in de basis. Vroeger speelde ik altijd met 8 of 14, maar nu kreeg ik nummer 7. Eigenlijk een té heilig nummer voor mij. Mijn drie favoriete voetballers speelden namelijk alle drie met 7: Stanley Matthews, Jimmy Johnstone en Matthew Le Tissier. Het is blasfemie dat er vandaag de dag nog spelers met 7 spelen, want na het stoppen van Matthew Le Tissier hadden ze dat nummer retired moeten worden. Zo doen ze dat in de VS ook. Hieronder een kleine pictorial tribute aan deze drie geniale nummers 7.

Een Reactie op “Number 7

  1. Cristiano Ronaldo draagt het nummer 7😉 Zelfs in de krant korten ze zijn naam soms af tot CR7.

    Ik vind het gek dat er nu spelers zijn met rugnummers als 88, 99, 77, … In the old days was het gewoon nummer 1 tot en met 11. Ik zag 1x zelfs een nummer 116 op het veld, nu was dit wel amateurvoetbal maar dan nog wist ik niet dat je drie cijfers mocht hebben. En Zamorano speelde bij Inter ooit met 8+1 op de rug. Bij Olympiakos Piraeus was er dan weer een middenvelder met nummer 1, waardoor de doelman met een erg vreemd nummer moest spelen.

    Soms vraag ik me af waar ze het vandaan halen en waarom ze zoveel belang hechten aan een nummer. In sommige landen is nummer 10 haast heilig, terwijl het toch in feite rationeel gezien niet meer is dan een cijfercombinatie op een shirt. Ik vind het allemaal wat vreemd, dat men zo om een rugnummer geeft. En dat mensen er nog zoveel belang aan hechten ook: Gianluigi Buffon werd haast voor nazi uitgemaakt omdat hij eens het nummer 88 droeg en sommige mensen dachten dat dat voor de Hitlergroet stond (H is de achtste in de rij); sommige mensen dachten dat hij dat dus echt om die reden droeg en hij switchte dan maar gedwongen naar nummer 77.

Geef een reactie

