Abe van den Ban in Leicester

Zo’n anderhalf jaar geleden schreef ik een stukje over Johan Cruijff en zijn bijna transfer naar Leicester City. Dat stukje heeft me, door het gebruik van een foto van Guus de Jong, nog flink financiële SM opgeleverd. Maar dankzij jullie gulle giften werd de pijn flink verzacht. Maar genoeg daarover, want behalve Johan Cruijff speelde er nog bijna een legende in Leicester: Abe van den Ban! Bijna, want ook Van den Ban kregen de arme fans van Leicester nooit te zien. Op 3 november 1980 speelde Haarlem namelijk op Filbert Street, maar onze besnorde held was net een paar maanden eerder gestopt. Wat was dat mooi geweest. Abe, met zijn jagerssnor, op vossenjacht tegen The Foxes. Nu werd het zonder Abe een 3-2 nederlaag tegen Leicester.

In Leicester hebben ze Abe dus nooit met eigen ogen gezien. Ik zelf ook niet. Van den Ban was van voor mijn tijd en ik denk dat dat voor veel lezers geldt. Gelukkig is er een herkansing voor iedereen, want op 23 november is Haarlem “In den ban van Abe”. De helden van Voetblah, Kentudezenog en Gogme United hebben het initiatief genomen om een cultvoetbaldag te organiseren rondom Abe. De dag bestaat uit een voetbalwedstrijd tussen voetbalbloggers, waaronder DT116 met het heilige nummer 7, spelend in een Haarlemtenue en voetbaljournalisten in het shirt van FC Amsterdam. De tenues van beide clubs, waarvoor Abe heeft geschitterd, worden geschonken door cultmerk Copa.

Ik zie jullie al denken “Hmm, Abe is wel leuk, maar een voetbalwedstrijd bekijken tussen twee matige teams met spelers met bierpenzen spreekt me niet aan.” Inderdaad, de wedstrijd zal niet top zijn, maar wordt wel geleid door good old Jan Keizer, een van de beste scheidsrechters die Nederland ooit heeft gehad. Verder zal Sierd de Vos het commentaar leveren bij de wedstrijd. Daarnaast bestaat de technische staf van de persmuskieten uit Hans Kraaij jr. als coach en Wim van Hanegem als td. Wij worden gecoacht door Abe himself, met Johnny Rep als td. Dat zit dus wel snor. De wedstrijd zal ook maar een uurtje duren, want meer oogmartelingen kunnen we het publiek niet aan doen.

Na de voetbalwedstrijd is er om 16:30 een voetbalquiz in de kantine. Gevolgd door een talkshow met Abe in de hoofdrol. Vanaf 18:00 begint dan het informele gedeelte, waarbij ik hoop dat er ranzige bitterballen en frikandellen te eten zijn en ik op de foto kan met Abe. Genoeg redenen dus om naar Haarlem te komen op 23 november. De komende dagen staat mijn site helemaal in het teken van deze happening. Verwacht dus veel stukken over Haarlem, snorren en dat allemaal in combinatie met Engeland. Wil je alles volgen van In den ban van Abe en mooie foto’s zien van deze besnorde held? Kijk dan op de Facebookpagina van Abe of gebruikt de hashtag #indenbanvanabe op Twitter.

5 Reacties op “Abe van den Ban in Leicester

  1. Hee hee, spreek voor jezelf als je het over bierbuiken hebt!

  2. Met het schaamrood op de wangen: ik ken die man niet. Was hij zo een bijzondere speler, of was het eerder een extravagante speler die meer opviel voor wat hij naast het veld deed? Best gek dat ik ‘m niet ken, want in België wordt de Eredivisie nauwlettend gevolgd (er is zelfs een heuse Ajax fanclub in Gent waar de leden allen een seizoenkaart op Ajax hebben en elke twee weken van België naar Amsterdam pendelen… Het klinkt heel erg fout qua clubkeuze maar ik bedoel maar, Belgen kijken best op naar de Eredivisie en beschouwen het als een soort rolmodel voor hoe het Belgisch voetbal zou moeten zijn qua niveau. Dus elke cultspeler in Nederland is in principe ook wel in België cult)

    Overigens, in de hoofdklasse amateurs speelt er een Amsterdamsche FC, is dat dezelfde FC Amsterdam waar Abe nog heeft gespeeld en die vroeger professioneel voetbal speelde? Of is dit een totaal andere club die toevallig een gelijkaardige naam heeft?

    • Hij is cult vanwege zijn snor: http://ryal.nl/wp-content/uploads/vandebanxs51.jpg

      Nee, AFC is een chique amateurclub. FC Amsterdam bestaat niet meer. Dat was een fusie tussen Blauw-Wit, DWS en De Volewijckers en die speelden in het Olympisch stadion. In 1982 gingen ze failliet. De clubs waaruit FC Amsterdam ontstond bestaan nog wel altijd als amateurclubs.

      • Zonde. In feite gek dat Rotterdam 3 profclubs heeft, Eindhoven 2, en Amsterdam maar eentje. Op zich geen probleem moest die ene club (Ajax) niet zo fout zijn. De stad verdient ook een sympathieke club binnen de stadsgrenzen.

        PS : niets tegen de fans van Ajax of zo, maar moet de club an sich niet. Zijn ook erg goede maatjes met Anderlecht, en dat is de foutste club van België, een echte smet op de hoofdstad (of op het hele land). Ajax en Anderlecht zijn beste vrienden wat betreft fans, en beide clubs stralen dezelfde arrogantie uit.

        PS: die snor is cult !
        Baarden in het voetbal zijn nog zeldzamer als snorren. Ik kan niet meteen op een speler komen uit dit tijdperk die een baard heeft. Ik herinner me nog een wedstrijd voor de Franse beker uit de jaren 90 toen Eurosport die beelden elke week in Eurogoals toonde. Het was een vrij matig duel tussen Mulhouse en een ander team, ik weet zelfs niet meer welk. Die match bleef me wel bij vanwege de keeper van Mulhouse. Die had een gigantische snor en nog eens een behoorlijke baard ook, je kon zijn mond niet eens meer zien. Die had zich denk ik een half jaar niet meer geschoren. Hij was ook nog eens behoorlijk dik, dus mocht hij een iets betere doelman geweest zijn die bij een bekender club speelde, had hij een echte cultspeler kunnen worden.

  3. Pingback: Keith Masefield | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

