Morton Betts

Die eerste FA Cup finale in 1872 werd slechts 1-0. Maker van het doelpunt was Morton Betts. Het was een weinig bijzonder doelpunt. Een intikkertje, meer niet. Maar dat intikkertje was het eerste belangrijke doelpunt dat ooit gemaakt is. Daarom zal de naam van Morton Betts tot in de lengte der jaren genoemd blijven worden. En dit terwijl Betts zelden scoorde. Hij was namelijk verdediger en wilde ook nog wel eens keepen. De enige interland die hij speelde, stond hij tussen de palen. Betts speelde in de zomer cricket, en was daarin erg bedreven, en in de winter voetbalde hij. Hij was een typisch product van de chique public schools in Engeland. Op de Harrow School zat hij, een school waar veel spelers van Wanderers vandaan kwamen. Na zijn carrière werd hij bobo bij zowel de cricketbond als de FA. Vlak voor WO I stierf hij op 66-jarige leeftijd in Frankrijk. Ik heb zo’n vermoeden dat ik woensdag zijn naam nog wel een keertje langs hoor komen.

3 Reacties op “Morton Betts

  1. Belangrijkste doelpunt ooit lijkt me zeer voor interpretatie vatbaar … Nu ja, zoals het discordianisme terecht stelt: er zijn geen absolute waarheden, enkel diverse percepties waarvan de enige waarheid het samenvoegen van die percepties is. Een geloof dat nog steek houdt ook.

    Is die replay tussen Wanderers en Engineers ergens op TV te zien, of is het initiatief niet echt doorgedrongen tot in de mainstream media? Ik heb de programmatie van Sky, ESPN etc niet maar mocht het het scherm halen zou ik voor dit soort aparte wedstrijden nog wel eens de Irish pub induiken.

    • “eerste belangrijke doelpunt ooit”

      Het was de eerste FA Cup finale, voor de rest alleen vriendschappelijke wedstrijden, dus ja het was het eerst belangrijke (beslissende) doelpunt ooit.

      Ja, BBC London, The Guardian en The Observer gaan er in ieder geval aandacht aan besteden.

    • Mea culpa, had gelezen “het belangrijkste doelpunt ooit” (dat is iets waar denk ik heel veel verschillende meningen over bestaan) in plaats van “eerste belangrijke doelpunt ooit” (geschiedkundig feit zonder discussie). Mijn excuses.

      Gaat BBC beelden tonen van de wedstrijd of moeten we eerder een kort sfeerbeeldje in het nieuws verwachten en niets meer? Mocht een zender als ESPN of Sky het vertonen zouden ze het in de Irish pub moeten hebben op TV, als ze tenminste niet verkiezen om een Champions League partij uit te zenden (en met alle respect maar ik heb Barcelona, Man United en Juventus al veel te vaak gezien, dus ik zou meteen voor die Wanderers-Engineers kiezen … ik vrees alleen dat veel andere pubbezoekers er anders over denken)

Geef een reactie

