Intro Tilbury v Grays Athletic

Dit jaar bezocht ik eindelijk een Engelse non-league pot op Non-League Day. Ook werd eindelijk Tilbury gevinckt. Het plaatsje in Essex, waar ik fan van ben vanwege de gelijkenis met Tilburg (qua naam dan), was erg pauper. Dat zie ik graag. De wedstrijd, de derby tegen Grays, was voetballend matig. Bijna waren we naar Bexhill United gegaan vanwege die piratenactie daar. Daar werd het 9-3, dus dat was naderhand een rouwmoment. Toch vond ik het wel leuk om Tilbury eens gevinckt te hebben. Chadfields viel me niet tegen, geen klassieker, maar het allegaartje beviel me wel. Het was ook mooi om naar Engeland te gaan tijdens de interlandhel. Volgend jaar komt er zeker een vervolg op. Hier het verslag trouwens van onze trip naar Tilbury.

9 Reacties op “Intro Tilbury v Grays Athletic

  1. Interlandvoetbal… Ik vind het wel leuk. Op een club raak ik vroeg of laat wat uitgekeken, heb ik een break nodig. Interlands zijn anders omdat je daar supportert voor een land dat je graag mag. Hetgeen bij mij althans zelden roteert. Bovendien is het leuk om eens wat voetbal te zien uit andere delen van de wereld, zoals Cuba-Panama, Oman-Libanon, Kaapverdië-Kameroen… Het valt ook zelden dat interlands overlappen met lagere reeksen, die doorgaans overdag spelen terwijl interlands doorgaans s avonds zijn. Het ene kan perfect met het andere gecombineerd worden.

    Anyways, Tilbury… Die pub alleen al is de trip waard. “The Worlds End”. Beter gekozen naam is onmogelijk voor een gevaarlijk havenstadje met hangjongeren. Die Oostblok achtige flats zijn een fetisj van me en het lijkt daar allemaal erg Oostblok achtig qua woonruimtes. Die dichtgetimmerde zooi in High Street lijkt excellent voor krakers. Dit stadje lijkt dus in feite dik in orde te zijn, en allicht is het er niet heel erg duur wonen ook. Jammer dat er geen Bargain Booze is, dat had het plaatje van de wijk vol werklozen, hangjongeren en alcoholici compleet gemaakt. Jammer ook van die sponsor, die McDonald’s zooi is heel erg fout. Maar voorts lijkt dit een heel leuke trip in de categorie “rariteit”. Moet leuk werken zijn bij de lokale politie’s nachtdienst🙂

  2. Overigens, was Cleethorpes niet nog pauperder? Je moet zeker eens in Port Glasgow (niet te verwarren met Glasgow zelf) langsgaan, dat staat ook bekend vanwege de grauwe omgeving en hoog criminaliteitscijfer.

    • Nee, Cleethorpes was wel wat beter dan Tilbury. Port Glasgow is inderdaad ook niet best. Las over Tilbury van iemand die er langs kwam dat zo de aarde eruit zal zien na een kernoorlog.

      • Vooral dat landschap van Essex is ook zo troosteloos. Ik heb altijd het idee dat ze alle hoogspanningsmasten van de UK in Essex hebben geplaatst. De film Fish Tank geeft ook een “mooi” beeld van Essex.
        De noord engelse “pauper” spreekt meer tot de verbeelding. Met die heuvels en schoorsteenhuisjes. Dat heeft nog iets knus over zich. Maar als je jouw verlag van Tilbury leest, en de foto’s ziet, wordt je spontaan depri. Wel aardige ground trouwens.

      • In alle eerlijkheid, maar ik vind het allemaal wel wat hebben. Ik ben nu wel klinisch depressief dus ik ben wel wat gewend maar in alle eerlijkheid: St Joost Ten Node vind ik 1 van de leukste plekjes van België, in Istanbul was de krottenwijk ten zuiden van Beyazit troosteloos maar toch… en in Sczcecin zag ik zelfs bewoonde flatgebouwen zonder glas in de ramen.

        Troosteloos? Ja, behoorlijk, maar dan kijk je rondom je heen en zie je de mensen toch glimlachend langs de straat lopen, kinderen met de hoop in de ogen zorgeloos spelen op de pleintjes… Het contrast tussen de troosteloze omgeving en de hoop die je bij de bewoners ziet (of misschien beter gezegd: hoe zij er allemaal het beste van maken in de gegeven omstandigheden) vind ik in zekere zin inspirerend en zelfs mooi. Uiteraard geldt dit niet voor elke krottenwijk en heb je er ook die ronduit gevaarlijk zijn, maar grosso modo vind ik zulke buurten vaak inspirerend. Ik bedoel, je kan evengoed naar een villawijk of een luxe-restaurant in een rijke buurt gaan, maar dat is het echte leven niet, dat is een kleine elite die alle voeling met het dagdagelijkse leven van de doorsnee burger kwijt is. In die arme buurten zie je vaak hoe mensen er toch hun best doen om er het beste van te maken. Vind ik inspirerender dan een villawijk.

        Als je echt wil zien hoe de wereld er zal uitzien na een apocalyps: in Noord Rusland in de buurt van Nikel staat een fabriek die zoveel vuile gassen uitstoot dat de burgers er gezondheidsrisico’s lopen, en de gehele zone rondom Chernobyl is nog dermate desolaat en bouwvallig dat de gebouwen op instorten staan en het mos dat ze overwoekert nog altijd radioactief is. Noem me gerust gek maar ik zou eerder zo een plek gaan bezoeken dan op het strand in Saint Tropez te gaan liggen.

      • 1 nadeel wel van die pauperbuurten: die hangjongeren hebben doorgaans nooit eerder een man met make-up gezien, en sommigen proberen je dan te intimideren. Dat heb je dan weer minder in nette buurten maar goed, zolang het bij wat ridicuul verbaal geweld blijft … Maar goed, negeren is het beste wapen tegen die lui.

        Istanbul was wat dat betreft zalig. Zelfs in de armste en meest bouwvallige buitenwijk viel niemand je lastig en was iedereen enorm beleefd. Geen seconde heb ik me in die buurt onveilig gevoeld. Ik hoorde vooraf ook veel waarschuwingen dat ik in Schotland een “doelwit” zou zijn ’s avonds, maar ik heb daar niets van gemerkt. Leken me juist heel erg tolerante mensen.

      • Die hoogspanningsmasten vallen me ook altijd op. Die lijken daar uit de grond te komen, zoveel er daar staan. Ik zal die film eens gaan opsnoren.

        Inderdaad, de lege fabrieken en arbeidswoningen in Noord-Engeland spreken veel meer tot de verbeelding dan het desolate Essex,

  3. Tilbury lijkt me zo’n oord waar het enige amusement gevonden kan worden in het drinken van goedkope cider en het vincken van intens lelijke vrouwen. Bedankt voor de treffende sfeerimpressie.

    Geinig stadionnetje ook, er is echt van alles en nog wat bij elkaar geraapt.

    • Het stadion past perfect bij het allegaartje dat Tilbury is. Op zich vond ik Chadfields nog wel wat hebben. Beter dan van die klinische zooi. Ooit hoop ik in Tilbury te gaan wonen en een eigen paard te bezitten. Dan is mijn leven compleet.

Geef een reactie

