Intro Finn Harps v Waterford United

Na twee potjes in Noord-Ierland was het tijd voor een wedstrijd in de republiek. Op zaterdagavond zijn er vaak weinig keuzes. Wij hadden er eigenlijk maar eentje die nog te bereiken was vanuit Coleraine en dat was Finn Harps v Waterford United. Een leuke, want Finn Park staat op het punt om te verdwijnen en dat nieuwe ding word je niet vrolijk van. Net op tijd dus. Ook leuk om eens in het Donegal te zitten, het rurale deel van Ierland. Als extra zagen we nog een wereldgoal tijdens de wedstrijd, waarvan je hier het verslag kunt lezen. Alles bij elkaar was het een mooie afsluiter van wederom een geslaagde (N-)Ierlandtrip. Volgend jaar staat er daarom wederom eentje op het programma. We denken erover om dan naar het zuiden te trekken en Cork te vincken.

7 Reacties op “Intro Finn Harps v Waterford United

  1. 1 van de weinige grounds in Ierland die ik niet zelf bezocht heb. Ik herinner me wel dat Finn Harps een naar Ierse normen erg loyaal publiek heeft. Bij Shelbourne-Finn Harps waren er toch een 200-tal meegereisde fans, niet slecht op een vrijdagavond en gezien de afstand Donegal-Dublin. Ik kreeg een Finn Harps sjaal cadeau van 1 van die fans.

    Ik blijf herhalen dat Galway en de westkust de mooiste stukjes Ierland zijn. Galway is een geweldig mooi stadje, de hele westkust is vol ruines van kastelen en strandjes waar amper mensen komen, en op de Aran Islands heb je echt een “edge of the world” gevoel. Geweldig stadje dat ik elke Ierlandganger zou aanraden. Voetbalgewijs momenteel wel een onzekerheid want Galway United komt enkel met jeugdteams in actie dit seizoen en Salthill Devon (ook uit Galway) heeft erg weinig historiek.

    Cork zeker doen volgend jaar als je de kans hebt. Geen echt geweldig stadje maar de kustdorpjes rondom Cork zijn qua landschappen en uitzicht echt geweldig. De stad an sich is niet zo bijzonder, maar het uitgaansleven is er minder decadent dan in Dublin en de kust nabij Cork is een heel mooi gebied. En uiteraard belangrijk: Turners Cross is een erg leuk stadion en Cork heeft misschien wel de beste sfeer van Ierland qua fans (ik geef dat met enige tegenzin toe gezien de rivaliteit Shelbourne-Cork maar ik kan niet anders dan eerlijk zeggen: de fans van Cork zijn echt heel leuk, de sfeer op Turners Cross is erg leuk met vele gezangen, geen fake ultra gedoe, en veel banter maar nooit hooliganisme)

    Ach, in feite is er maar 1 stad in Ierland die ik zou afraden en dat is Limerick. Daar hebben ze enorme criminaliteitsproblemen, ze noemen het “Stab City” en na zonsondergang zie je enkel nog hangjongeren met problemen op straat en lijkt de stad leeg. De mensen komen in sommige wijken niet buiten s avonds wegens te gevaarlijk. Limerick is qua stadion ook niets bijzonders en de stad is vrij saai. Maar behalve Limerick kan ik geen enkel stukje Ierland opnoemen wat niet de moeite is om te bezoeken.

    • Moet toch even zeggen dat ik vaak in Limerick ben geweest en ben het niet met je eens.Alleen Dolans al waar ik o.a.the Undertones zag is de moeite waard om te bezoeken.Er zijn voldoende leuke pubs en ik heb nooit iets van de criminele sfeer gemerkt.

      • Limerick heeft qua criminaliteit een erg slechte reputatie. “Stab City” noemen ze het wel eens. Het centrum viel inderdaad best mee, maar eens in de suburbs was het echt wel gevaarlijk, er waren daar erg veel hangjongeren en het was er erg desolaat. Ik wilde per se het stadion van Limerick FC op foto ookal was er geen wedstrijd, en toen speelden ze nog in een stadion buiten het centrum in een erg gevaarlijke wijk. Er hing een groep hangjongeren rond die een hockeystick naar mijn hoofd gooiden (echt waar!) en behalve die hangjongeren zag je quasi niemand op straat. Eens in het centrum was het best OK, maar die suburbs zijn wel degelijk af te raden en gevaarlijk. Het is 1 van de weinige plaatsen in Ierland waar ik me echt niet op mijn gemak voelde, terwijl ik in Cork, Derry, Belfast en Galway zelfs middenin de nacht me perfect veilig voelde op straat.

        Limerick is OK zolang je in het centrum blijft en de voetbalclub speelt nu op een nieuw terrein in een minder ruige buurt. Maar ik vind het qua stadje ook niet echt heel bijzonder. Je hebt er enkele leuke pubs, en enkele leuke winkelstraten, maar die heb je ook in Cork of Galway hetgeen ik dan toch leuker plekjes met meer fraaie bezienswaardigheden vind. Vooral Galway is echt een aanrader vind ik.

        PS: Undertones zag ik live in Berlijn, in een pub in Kreuzberg, de punk-wijk bij uitstek. Ik was verrast te zien dat de zaal volledig uitverkocht was en de band in Duitsland vrij populair was. Ze deden een mini toer langs een paar Duitse steden, blijkbaar is de band daar vrij geliefd in het alternatief milieu. Helaas was het zonder Feargal Sharkey, maar het was een concert van zowat 2 uur en heb me toch prima vermaakt. Het is ook gewoon een heel goeie band, al vind ik het nog steeds vreemd dat na al die jaren ze in Duitsland nog zo een aanhang hebben, ik zie niet direct een link met dat land. Maar goed, ze deden daar een paar concerten in diverse Duitse steden en het was telkens quasi uitverkocht.

      • Overigens is Limerick uiteraard een rugbystad bij uitstek meer dan GAA of voetbal. Munster is 1 van de beste rugbyclubs van Europa (hebben ze vorig jaar de Heineken Cup niet gewonnen?) en als er rugby is zit heel het centrum volgepakt, hangen ze grote TV schermen op in de straat en dan komt heel de stad bijeen om de wedstrijd te zien. Ik kan me voorstellen dat de stad op zo een dag een heel andere indruk nalaat dan op een doordeweekse dag.

  2. Kleine PS overigens: in principe mag je in het GAA enkel voor de county van geboorte spelen doch er zijn uitzonderingen op de regel. Zo vroeg ik eens wat ik zou moeten doen mocht ik GAA willen spelen, als expat in Ierland zijnde. Het antwoord was dat in zulke uitzonderlijke gevallen je X jaar in het county moet hebben gewoond en dat moet kunnen bewijzen. Mensen die buiten Ierland geboren zijn moeten dus spelen voor het county waar ze gaan wonen zijn maar ze moeten er wel al een tijdlang gewoond hebben om te bewijzen dat ze een duidelijke band met het county hebben. Andere uitzonderingen zijn buitenlandse GAA teams. Twee GAA teams uit steden met grote Ierse expatpopulatie, Londen en New York, mogen meedoen aan de Ierse GAA kampioenschappen en gemakshalve zijn Londen en New York in GAA-termen counties. Ik vermoed echter dat iemand uit pakweg Brighton ook wel zou mogen meedoen bij Londen. Er zijn tal van GAA clubs in steden met Ierse inwijkelingen, zo zijn er GAA clubs in Brussel, Barcelona, Los Angeles, Boston,… Maar de enige twee “buitenlandse” teams die in de officiele Ierse GAA competitie spelen zijn Londen en New York. Om die reden werd in 2006 of 2007 de finale in de USA gespeeld: voor het eerst had het team van New York de finale bereikt maar omdat enkele van hun spelers hun visum niet in orde was, vreesde men dat ze niet meer terug de VS zouden binnenraken mochten ze naar Croke Park reizen. Uitzonderlijk werd dan maar besloten de finale in de States te spelen. Er zou toen ook eens gedebatteerd worden of Londen en New York wel echt thuishoorden in de competitie maar voor zover ik weet zijn ze er gewoon nog altijd bij. Het is wel slechts 1x gebeurd dat een niet-Ierse “county” de finale haalde, en die finale in de VS lokte toch een dikke 10000 fans wat toch opmerkelijk is. Sommige fans van de tegenpartij (een Iers county uiteraard) vlogen ook helemaal richting Amerika om de finale daar bij te wonen. Het GAA stadion van New York is erg groot en is ook enkel voor GAA bedoeld, er worden geen andere sporten gespeeld en het stadion is eigendom van de vereniging voor Ierse expats in New York. Men stelt het stadion dus enkel voor GAA open, als het ware een kleine Iers-folkloristische enclave in New York.

    GAA is een zuivere amateursport en teams moeten de Gaelic versie van de namen op het shirt dragen. Counties Cork en Mayo zijn de fanatiekste, als die een wedstrijd speelden in Dublien liepen werkelijk tienduizenden mensen doorheen de stad met vlaggen en shirts van hun team. Toevallig wonnen die twee counties ook veel prijzen in die periode dat ik daar woonde. Dat waren ware volksverhuizingen als die in Croke Pärk moesten spelen.

    Wat betreft Finn Harps: gelukkig ben je kunnen ontsnappen aan dit heerschap: http://www.youtube.com/watch?v=qUyjn-UhmYk
    Het bekendste exportproduct van Donegal en bekend als de Frans Bauer van Ierland. Vrijwel al zijn fans zijn dames op pensioenleeftijd en de jongere Ieren zijn erg beschaamd in dit figuur. Hij is afkomstig uit Donegal. Gek genoeg verkoopt hij wel veel, en werd hij zelfs eens in Top of the Pops uitgenodigd.

  3. Heb je ooit Carrick Rangers bezocht? Las dat die terugkeren naar Taylors Avenue. Heel aardige hoofdtribune daar en het stadje lijkt me ook niet verkeerd.

    • Ben ik nooit geweest helaas. Ik meen me te herinneren dat die stadionloos waren toen ik in Ierland woonde. Buiten Belfast heb ik als grounds in Noord Ierland bezocht: Institute FC *, Glenavon FC *, Dungannon Swifts, Ballymena *, Portadown *, en nog een reeks amateurclubs die in regionale liga’s spelen. De namen met een * naast bezocht ik met wedstrijd inclusief, die zonder * heb ik enkel de ground bezocht. Heb weliswaar Glenavon nooit zien spelen, maar Noord Ierland organiseerde toen het EK voor -21 jarigen en Lurgan was 1 van de gaststeden. Ik heb in dat stadion Armenië-Frankrijk gevinckt. (PS in de marge: heb ook de finale bijgewoond in Windsor, dat was Frankrijk-Engeland met een 3-1 zege voor Frankrijk. Enkele van die spelers zijn intussen doorgebroken in het profvoetbal, oa Hugo Lloris stond toen in doel)

Geef een reactie

