Preview Vincktrip

De laatste jaren ben ik erg gericht op de non-League. Altijd genieten, die kleine stadionnetjes en ongedwongen sfeer. Vorig jaar vinckte ik meestal een derby in de League in combinatie met een potje in de non-League. De vier Engelse wedstrijden die ik tot nu toe dit seizoen vinckte, waren ook allemaal amateurpotjes. Maar komende weekend gaat het weer ouderwets 2007 worden. Drie wedstrijden in de hoogste twee divisies en ook nog eens stuk voor stuk beladen potjes. Voor dat soort weekenden sla ik het non-League voetbal graag even over.

Afgelopen februari was ik nog op Hillsborough en nu acht maanden later ga ik er weer heen. Voor de derde keer alweer. Geen Steel City derby dit keer, maar de altijd beladen Yorkshire derby tussen de twee grootste clubs uit die county: Sheffield Wednesday uit het zuiden en Leeds United uit het noorden. Deze wedstrijd werd voor het laatst op Hillsborough gespeeld in augustus 2006. Hopelijk maakt dat het allemaal extra beladen. Het was een van de wedstrijden die ik in het begin van het seizoen had opgeschreven en dankzij de verschuivingen van Sky wordt deze pot op vrijdagavond gespeeld. Een derby. Op Hillsborough. In het kunstlicht. Met een stijf uitverkocht uitvak. Veel beter gaat het niet worden.

Zaterdag was er keuze genoeg. Burnley v Blackpool is een heel lekkere, maar is pas om 17:20. Daarnaast wordt die wedstrijd regelmatig gespeeld. Wat dat betreft is de pot tussen promovendus Huddersfield Town en degradant Wolverhampton Wanderers een stuk aantrekkelijker. In augustus 2006 werd deze wedstrijd tussen de voormalige grootmachten voor het laatste gespeeld. Het is alweer vijf jaar geleden dat ik in Huddersfield was, en destijds was het een haasttrip waarbij we te laat aankwamen door vertraging met het vliegtuig, dus nu gaan we het goed doen. Het stadion heet ondertussen het John Smith’s Stadium, genoemd naar de bierbrouwer, dus dat is al een vooruitgang in vergelijking de oude naam Galpharm Stadium en het is een topper; nummer zes tegen nummer twee.

De kers op de taart is de laatste wedstrijd van dit weekend: Sunderland v Newcastle United. Het Stadium of Light is een van de drie Leaguestadions die ik nog niet heb gevinckt. Omdat ik niet te snel bij de 92 wil komen, ben ik van plan de laatste grounds allemaal met bijzondere wedstrijden te bezoeken. Sunderland v Newcastle staat eigenlijk al sinds 2008 op mijn programma. Destijds kon hij niet doorgaan omdat ik het weekend van te voren in Schotland zat, in het seizoen 10/11 was de Tyne-Wear derby een week nadat ik bij Chelsea zat en afgelopen seizoen viel hij op precies dezelfde dag als Swindon v Oxford. Dit jaar was Sunderland v Newcastle de nummer één op mijn verlanglijstje, dus kon er niets in de weg staan. Ik kijk er naar uit en ben benieuwd waar hij terecht gaat komen op mijn derbyladder.

Geef een reactie

