Intro Cliftonville v Donegal Celtic

Afgelopen (N-)Ierlandtrip is het eindelijk gelukt om Solitude te vincken met een wedstrijd. Zes jaar geleden was ik er al eens en later ben ik er nog twee keer langsgekomen, maar een wedstrijd kwam er maar niet van. Nu lukte het wel, dankzij de verschuivingen. Helaas niet tegen Crusaders of Linfield, maar Donegal Celtic. Het werd een makkelijke overwinning voor Cliftonville. Het was even pijnlijk om de vervanger van de legendarisch Cage te zien, maar ondanks dat blijft Solitude nog altijd de moeite. De omgeving, het uitzicht, de oude hoofdtribune en The Whitehouse blijven nog altijd de moeite. Ik kom er zeker nog eens terug. Maar laat ik niet teveel op de zaken vooruit lopen. Het verslag van deze keer is hier te lezen.

9 Reacties op “Intro Cliftonville v Donegal Celtic

  1. Die identieke pot heb ik gevinckt in 2006. Toen was het een rampzalige wedstrijd en een 0-0 met als dieptepunt de slechtst getrapte penalty die ik op de Ierse velden heb mogen aanschouwen (of laten we het eerder een pass recht in de handen van de Donegal keeper noemen). Sindsdien is wel veel veranderd en is Cliftonville erg gegroeid als team. Toen ik er woonde was het een middenmoter, maar de laatste jaren gaat het steeds beter met de club. Hebben ook al paar keer Europees gespeeld. Mooi, want ik heb niets met de club an sich maar Solitude als stadion is onweerstaanbaar.

    Heb je in de kantine die ene fan die erg anti-Celtic en pro-Rangers is ontmoet? Een erg bekende fan want hij is de enige Cliftonville fan die Celtic haat en die haat is zo sterk dat hij Rangers fan is. Een erg obscuur figuur die bijna in een woede-uitbarsting schoot toen ik hem over Celtic sprak; denkende dat iedereen bij Cliftonville wel pro Celtic zou zijn. Uiteindelijk was het wel die kerel die me gratis een Cliftonville sjaal cadeau deed. Ach, zulke opmerkelijke randfiguren horen er bij tijdens het vincken.

    • Nee, maar daar hadden ze het zes jaar geleden ook al over. Schijnbaar een soort rariteit daar. Wat is eigenlijk jouw favoriete club in Noord-Ierland?

      • Die vent is een bekend figuur omdat hij zo anti-Celtic is, terwijl de doorsnee Cliftonville fan juist sympathie voor Celtic heeft. Zijn haat komt voort uit het feit dat hij vindt dat Celtic volk wegkaapt van de Ierse clubs. Die haat is zo sterk dat hij Rangers begon leuk te vinden. Hij schreeuwt ook voor heel de kantine als hij kwaad wordt. Erg merkwaardig figuur maar goed, rariteiten maken deel uit van het vincken.

        Ik heb niet echt een favoriet in Noord Ierland. Ik bezocht Linfield het vaakst omdat die toevallig dichtst bij mijn woonplaats speelden. Maar ik koos bewust om geen enkele club te volgen omdat je dan je politieke neutraalheid opgeeft, en dat wilde ik niet doen. Ik wilde als expat niet gaan vertellen aan locals of ze nu Iers of Brits moeten zijn, en helaas heeft quasi elke club een politieke ondertoon, iets waar ik niet zo van houd. De enige uitzondering is in feite Queens University, dus in theorie is dat mijn favoriet, ook omdat ik middenin de studentenwijk woonde. De campus van de universiteit was om de hoek van mijn straat. Mijn favoriete clubs op het eiland zijn Shelbourne en UCD. In Noord Ierland heb ik een zekere sympathie voor diverse clubs maar zonder echt fan te zijn. Institute vind ik wel leuk, Linfield heb ik beperkte sympathie voor omdat zij hun sectarische imago met succes hebben verdreven (wie regelmatig wedstrijden bijwoont zal merken dat elke persoon die sectarisch gedrag vertoont er meteen uit vliegt, en tegenwoordig heeft Linfield zelfs katholieke seizoenkaarthouders. Ik respecteer hun strijd tegen het sectarisme maar ook niet in die mate dat ik een fan zou worden), Crusaders vond ik erg gezellig qua onthaal, Cliftonville vind ik stadiongewijs het leukste. Maar we hebben het dan over sympathie eerder dan echt fan zijn. Het Noord Ierse elftal vind ik wel geweldig, dat zijn de beste fans die er zijn, niets sectarisch meer (dat behoort tot een ver verleden) en elke thuismatch is qua sfeer echt een feest. Ierland heeft goeie supporters maar Noord Ierland nog betere. Sfeertechnisch is een thuismatch van Noord Ierland een unieke ervaring. En de sectarische kant is volledig weg, de leuze is dat iedereen die het team wil steunen (ongeacht geloof) welkom is, en in praktijk is dat ook zo tegenwoordig. Daardoor komen er stilaan weer katholieken naar Windsor Park als Noord Ierland thuis speelt.

      • Oh, ik vergat Glentoran. Ook een enorm geil stadion en daardoor erg leuk om te bezoeken. Kort samengevat kan je dus stellen dat ik, op Donegal Celtic na, wel een zekere sympathie heb voor alle Belfastse clubs omdat ze allen een eigen verhaal en eigen unieke achtergrond hebben, of/en omdat ze in een heel leuk stadion spelen.

        Donegal Celtic is een uitzondering, ik vind dat een erg kunstmatig gedoe daar. Maar Linfield, Crusaders, Cliftonville en Glentoran vond ik altijd leuk te bezoeken. Clubs met een erg boeiende achtergrond en leuke stadions. Maar om echt een favoriet te kiezen, daar wilde ik me niet aan wagen omdat ik niet zo van politiek getinte clubs houd. Ik ben een zeer politiek persoon (ik ben communist en lid van diverse politieke groeperingen) maar ik houd voetbal en politiek graag apart. Ik ben daar consequent in in die zin dat ik dus ook niet bewust een linksgezinde club ga uitkiezen, ik ben dus zeker geen Livorno fan of zo. Hapoel Tel Aviv vind ik wel erg leuk maar dat is om andere redenen dan hun achtergrond. Ik houd van voetbal en politiek is een passie van me, maar ik hou die twee wel graag gescheiden (behalve bij interlands, daar is het normaal dat je landen die je politiek weet te waarderen het beste toewenst ook in de sport. Bij clubs houd ik het liever neutraal. En zelfs bij landenteams… Ik ben Israel fan maar heb absoluut niets tegen het Palestijnse team)

  2. Overigens kleine correctie en meteen antwoord waarom tegenover de Main Stand niets staat: dat meer lijkt op een leuk park maar is eigenlijk een waterreservoir voor de stad. Het is dus geen echt park, ookal zullen lokale burgers het wel als dusdanig beschouwen, maar het is wel degelijk een kunstmatig meer voor de watervoorzieningen. Die zijn ook eigenaar en bij mijn weten (zo werd me door een Noord Ierse ex collega uit de wijk verteld) mag Cliftonville aan die kant niet meer bouwen omdat de tribune deels op het grondgebied zou komen dat eigendom is van de beheerders van dat reservoir. Ik ben hier niet zeker van maar ben geneigd die ex collega te geloven want hij groeide op in Noord Belfast. Volgens hem mocht Cliftonville daar simpelweg niet bouwen langs die kant. In feite best mooi; dit is een zeldzaamheid waar ik een kant zonder tribune niet verkeerd vind. Dat reservoir lijkt niet gek verschillend van een gewoon meer en geeft iets rustgevends, past perfect bij de stadionnaam. Vanop de Main Stand had je een heel erg mooi zicht over dat waterreservoir (maar dan moest je wel hoog in die main stand kruipen)

    Cliftonville was tot een paar decennia geleden overigens vooral Britsgezind, na elke bestuursvergadering werd God Save The Queen gezongen. Zoals je aanhaalt kwamen er dan demografische verschuivingen maar dat zingen van het Britse volkslied hielden ze toch tot eind jaren 80 ongeveer vol bij elke vergadering.

    Donegal Celtic is in die zin meer uitgesproken Iers Republikeins in die zin dat ze al van de oprichting af die ideologie hadden. Het probleem is, zoals je correct aanhaalt, dat West Belfast eerder van Gaelic sports houdt en gewoon niet degraderen uit de premier division zowat het maximum haalbare is voor Donegal Celtic momenteel. Ze doen wel hun best en hebben hun stadion eindelijk wat aanzien gegeven, zelfs in 2006 was dat zo rampzalig amateuristisch dat het een wonder was dat ze thuis mochten spelen tegen Linfield, Glentoran etc. Het is nog altijd een klein stadionnetje maar het is tenminste al een beetje opgewaardeerd de laatste paar jaar.

    Overigens noemde je in je verslag een club waar ik een groot zwak voor heb: UCD. Samen met Shelbourne mijn favoriete club op het groene eiland. Ze hebben heel erg weinig fans maar de vriendelijkheid van die mensen is hartverwarmend, en hun magazine staat bomvol studentenhumor zoals je ze nergens anders ziet. “Student Till I Graduate” is het meest briljante match program van ierland. Het feit dat ze amper fans hebben is absoluut niet storend want de weinige fans die ze hebben zijn geweldig om mee te praten. Heerlijk clubje, dat UCD, en 1 van de best bestuurde clubs van het hele eiland.

    • Er heeft vroeger een terrace gestaan aan die kant en er zijn plannen om er ooit iets te bouwen, maar echt nodig is dat natuurlijk niet op het moment.

      • Maar wie bezat die grond vroeger? Dat waterreservoir is eigendom van de overheid of de watermaatschappij, dus als ze daar wat willen bouwen moeten ze het op een akkoordje met hen gooien. Ik had eens het idee om op een zonnige dag te gaan zwemmen in dat reservoir, ik dacht dat het een echt meer was. Het was toen dat een collega me vertelde dat het een kunstmatig aangelegd reservoir is, en dat daar in zwemmen dus niet aangeraden is (en ik neem aan ook verboden). Meteen werd me duidelijk waarom Cliftonville langs die kant geen tribune had. Nu neem ik wel aan dat mochten ze er ooit eentje willen bouwen, dat die lui die die lap grond van het reservoir bezitten, gewoon hun akkoord moeten geven dat een stukje tribune op hun grond staat, iets waar ik niet meteen reden toe zie om dat te weigeren. Maar goed, de details ken ik niet, alleszins is dat meer dat je ziet een waterreservoir en ik neem dus aan dat die lap grond pal naast Solitude ofwel van de overheid is of van een geprivatiseerde watervoorzienings-firma.

        Momenteel heeft Cliftonville qua faciliteiten denk ik best voldoende met wat ze hebben, alleen als ze echt een vaste waarde aan de top worden en Europees halen is uitbreiden misschien aangewezen. Ze hebben een paar seizoenen geleden naar Windsor Park moeten uitwijken voor een Europese pot omdat Solitude niet voldeed. Enkel tegen TNS mochten ze thuis spelen maar de ronde nadien zou het weer uitwijken geweest zijn omdat UEFA vanaf die volgende ronde criteria oplegt voor de stadions. Gelukkig is het sectarisme langs beide kanten verdwenen en leven Cliftonville en Linfield nu vreedzaam naast elkaar, waardoor Windsor Park even lenen geen probleem vormt. Maar mocht Cliftonville elk jaar Europees halen zou het wel een voordeel zijn op eigen terrein te kunnen spelen.

  3. Overigens kleine PS: ik zag dit weekend de documentaire “Price Tag Wars” van de BBC over Joodse extreemgelovigen die illegale buitenposten bouwen in Palestijnse gebieden. De beelden die ik zag waren pure waanzin, als religieuze guerilla’s die elk gesloopt huis weer handmatig opbouwen en zich bij islamitische gebouwen gaan opstellen voor provocaties en vergeldingen. Zelfs de Israelische overheid beschouwt die specifieke groep als terroristen, zelfs al zijn het zelf joden. Zijzelf voelen zich dan weer verraden door hun eigen regering. De beelden waren pure waanzin. Ook daar heb je gewelddadige demografische verschuivingen, komt het constant tot clashes tussen twee gemeenschappen, …

    In feite gaven die beelden me een beetje een indruk van hoe Belfast moest geweest zijn tijdens de jaren 70 en 80. Niet dat je Israel en Palestina helemaal kan vergelijken met Noord Ierland, maar de sectarische maatschappij, de guerillatroepen, de aanvallen door gewapende burgerbendes, … Die docu was best schrikken, en ik kan me voorstellen dat Noord Ierland ten tijde van The Troubles toch enige raakpunten had met wat zich nu op de Westelijke Jordaanoever afspeelt. De Hill Top Youth (die ultra orthodoxe joodse paramilitairen die ik zonet omschreef) doet een beetje wat de IRA en UVF destijds deden. Al is de vergelijking uiteraard niet 100 procent te maken, want Noord Ierland is in feite een clash om grondgebied eerder dan religie (er zijn protestanten bij Sinn Fein en er zijn katholieken die toch liever bij het UK horen , godsdienst wordt enkel gebruikt om mensen op te jutten maar de kern van het conflict is grondgebied. Het Britse Imperium is nu gereduceerd tot een paar betekenisloze kleine overzeese gebieden waarvan de meesten quasi onbekend zijn, zoals de Pitcairn eilanden of St Helena, terwijl ze hun belangrijkste kolonies helemaal kwijt zijn sinds Hong Kong werd afgestaan. Noord Ierland kan je een beetje als een laatste stukje imperium beschouwen, ookal zou de Britse regering er niet om rouwen het af te staan zodat zij de veiligheid niet moeten garanderen daar… maar dat zal geen enkel Brits politicus luidop zeggen)

  4. Je vergeet de North Belfast derby: Cliftonville versus Crusaders

Geef een reactie

