It’s Not All About the Old Firm

Tussen alle bagger, zoals biografieën van spelers van het Engelse elftal en hooliganboeken waarin de feiten flink verdraaid worden, komen er natuurlijk ook regelmatig pareltjes uit. Gelukkig maar, want ik lees nog altijd graag boeken. Over Engels voetbal heb ik totaal niet te klagen, daar is volop keuze uit leuke boeken. Helaas is dat in Schotland een stuk minder. Daar gaan boeken of over Celtic of over Rangers of de Old Firm samen. Ik heb hier zo’n boek over dertig over Celtic staan en ook nog een paar Old Firm boeken (stiekem zelfs twee over Rangers), maar zou er ook graag wat over andere clubs hebben. Vandaar dat ik een dansje maakte in mijn huiskamer, toen ik las over “It’s Not All About the Old Firm” van Scott Burns. Het boek belicht de bekersuccessen van de niet-Old Firm clubs in Schotland. Dit is eigenlijk het boek waar ik al jaren op wacht.

Het boek is geschreven door Scott Burns, sportjournalist van de Daily Express. Scott woont in Aberdeen, maar is fan van Motherwell. Zijn mooiste moment als fan was de winst van de Scottish Cup in 1991, maar ook de Europese wedstrijd tegen Dortmund en de voorrondes in de Champions League dit seizoen zijn hoogtepuntjes in zijn supportersbestaan. Hij schreef eerder boeken over Walter Smith, de voormalige manager van Rangers, en Sandy Clark, ex-speler van onder andere Airdrie, West Ham, Rangers en vooral Hearts. Volgende maand komt zijn volgende boek uit, de biografie van Kevin Twaddle, ex-speler van St. Johnstone, Motherwell en Hearts, dat met name zal gaan over zijn gokverslaving. Maar wij trokken hem vooral even aan zijn mouw om aan hem wat vragen te stellen over “It’s Not All About the Old Firm”.

“Ik ben zelf fan van een niet-Old Firm club en weet hoe frustrerend het is dat bijna alle aandacht uitgaat naar Celtic en Rangers. Het leek me daarom een goed idee om een boek te schrijven over de bekersuccessen van de andere clubs. Die worden vaak onderbelicht, terwijl ze zeker ook aandacht verdienen. De bekerwinst van Motherwell in 1991 is nog altijd de mooiste ervaring uit mijn supportersbestaan. Daarnaast zijn mijn vrouw en mijn schoonfamilie grote fans van Aberdeen en daar zijn natuurlijk ook grote successen geweest in de jaren tachtig. Eigenlijk zorgden die twee dingen ervoor dat ik aan dit boek ben begonnen. Het schrijven heeft me in totaal drie jaar gekost en ik moest de deadline ineens zes maanden opschuiven, toen afgelopen seizoen Kilmarnock ineens de League Cup won en Hearts de Scottish Cup.

Ik ben tot de jaren tachtig teruggegaan met de verhalen. Zo staan er stukken in over Motherwell, Kilmarnock, Raith Rovers, St Mirren, Dundee United, Aberdeen, Livingston, Hibs en Hearts die allemaal een keer een beker hebben gewonnen in de laatste dertig jaar. Ik heb veel ex-spelers geïnterviewd voor mijn boek. Die gaven me een uniek kijkje in de bekertriomfen. Zo kreeg ik verhalen te horen over vechtpartijen, gokschandalen en zelfs over de geesten die in het hotel van Raith Rovers zaten. Ook was het mooi om te horen hoe het voor de spelers was om, tegen alle verwachtingen in, een beker te winnen. Vooral over Aberdeen heb ik zoveel verhalen gehoord, daar alleen al over had ik wel een boek kunnen schrijven. Dat die club, na overwinningen op onder andere Bayern München en Real Madrid, de Europa Cup II won, blijft wonderbaarlijk.

Het was heel plezierig om dit boek te schrijven over de andere clubs. Toch denk ik dat het niet goed zou zijn, als Celtic en Rangers naar Engeland zouden vertrekken, ook al zouden andere clubs dan meer winnen. Ik denk dat het vertrek van die twee slecht zou zijn voor het Schotse voetbal. Ze horen er gewoon bij. Ondanks dat ik vind dat de pers wat meer aandacht zou mogen geven aan de andere clubs, snap ik wel dat vooral Celtic en Rangers die krijgen. Zij hebben de meeste fans en kopen de meeste kranten. Dat is de harde realiteit. Ik zie ook niet snel een andere club kunnen concurreren met de Old Firm. Als ik nu zou moeten wedden of er de komende tien jaar een andere club dan Celtic of Rangers kampioen wordt, dan zou ik ‘nee’ zeggen. Ik hoop dat ik het verkeerd heb, maar vrees dat het duopolie niet doorbroken zal worden.”

Een Reactie op “It’s Not All About the Old Firm

  1. Ik denk dat ik dat boek maar is ga aanschaffen! Lang geleden dat ik een blok papier in de handen heb gehad over voetbal.

    Misschien is dit ook wel interessant voor jou:
    http://tukkerclan.com/about_the_tukker_clan.html
    Gaat over een supportersclub van Twente in Schotland. Prachtige totstandkoming van die club en een mooie schakel tussen het voetbal in Nederland en Schotland

    Sláinte!

Geef een reactie

