Don’t Buy The Sun

In Nederland hebben we met De Telegraaf een populistisch vod dat ik niet eens in mijn kattenbak zou leggen. Maar vergeleken met enkele Engelse tabloids is het een kwaliteitskrant. De Daily Mail is een enge, xenofobe krant die de onderbuik voedt, maar het kan nog erger: The Sun. Een foute ‘krant’ die met alle winden meewaait. Een krant waar de ‘journalisten’ geen enkel moreel besef hebben. Een krant die letterlijk over lijken gaat. In Liverpool hebben ze het begrepen en wordt dit vod amper verkocht. De campagne “Don’t Buy The Sun” is 23 jaar na dato nog altijd een groot succes.

“There were people with their faces pinned against the fence saying to me, ‘Bruce, can you help me. We can’t breathe’. So I asked a policewoman to open the gate and she said, ‘We have to wait for our boss to give the word’.” – Bruce Grobbelaar, keeper van Liverpool

Vandaag werd, na 23 jaar, 4 maanden en 28 dagen, eindelijk bekend wat zich nu daadwerkelijk afspeelde op Hillsborough. Destijds stierven 94 mensen (later nog twee) tijdens de halve finale van de FA Cup. Dat het niet de schuld van de fans was, was eigenlijk al wel langer duidelijk (hoewel niet de officiële lezing). Dat de fans er totaal niets aan konden doen en dat er 41 mensen met beter handelen nog hadden kunnen leven is nieuw. In april 1989 was dat nog allemaal onbekend. Waar veel kranten treurden om de doden, haalde The Sun vier dagen na de ramp keihard uit naar de fans van Liverpool. Editor van die krant, Kelvin MacKenzie, besloot om in chocoladeletters “THE TRUTH” op de voorpagina te zetten.

“Fans screamed at passing police to open the perimeter gates but they walked on by. Some who tried to climb over the fence were battered back down. Others crawled on all fours above heads towards the back of the terrace and were hoisted to safety by fans in the stand above.” – Ooggetuigeverslag

Onder die kop stonden enkele misdaden die de fans zouden hebben gepleegd, zoals het urineren op lijken, het aanvallen van de politie en medisch personeel die mensen aan het redden waren, het schoppen van agenten, het misbruiken van een overleden meisje en het zakkenrollen van slachtoffers. Het artikel van The Sun, destijds een rabiaat rechtse krant, paste perfect in het straatje van rechts Engeland. Daar moesten ze al niet veel hebben van de Noord-Engelsen en zeker niet van Liverpool, een rood nest. De South Yorkshire Police werd als slachtoffer neergezet en hun hoofd, David Duckenfield, bevestigde dat nog maar eens. Zij hadden alles goed gedaan en het was allemaal de schuld van de dronken fans die zonder kaartje naar Sheffield waren gekomen.

“There were 42 ambulances, including mine, waiting outside the stadium. That means 80- odd trained staff could have been inside the ground. They weren’t allowed in because they were told there was fighting.” – Tony Edwards, enige ambulancier die in het stadion kon komen.

De dag dat The Sun met dit artikel kwam, ontplofte de stad Liverpool van woede. Er waren publieke verbrandingen van dit vod, kioskhouders weigerden The Sun nog te verkopen en bezorgers besloten de krant niet meer aan te raken. De verkoopcijfers kelderden naar beneden. Waar voor de ramp de krant nog meer dan 200.000 keer werd verkocht in de stad, was daar nu niets meer van over. In Liverpool moest je in die jaren ook niet met die krant over straat lopen, want dan kreeg je problemen. De stad voelde zich aangevallen en vernederd door The Sun, volgens hen een propagandablad van The Tories. De krant en hun journalisten waren niet meer welkom in de stad.

“Despite the obvious density of the crowd, the screams, and the pain etched on the faces of the suffering – and despite CCTV cameras feeding these images back to the police control room – the perimeter gates remained locked.” – Ooggetuigeverslag

The Tories waren de grote vijand van veel Noord-Engelsen. Eerst moest de staalindustrie eraan geloven en daarna de mijnwerkers. Die hadden al meegemaakt hoe ver The Sun kon gaan. De krant verzon allemaal leugens over de mijnwerkersstaking om de publieke opinie te bewerken. Thatcher was daar heel tevreden mee. In ruil voor de steun van The Sun, kreeg de krant vaak primeurs. Na de staalarbeiders en de mijnwerkers te hebben verslagen, was het tijd voor Thatcher om de derde vijand aan te vallen: voetbalfans. Thatcher noemde voetbalsupporters ‘the enemy within’ en wilde er korte metten mee maken.

“They’ve said it was a surge but it wasn’t. It was a slow, constant build-up of pressure, like a vice getting tighter and tighter until you couldn’t breathe.” – Eddie Spearritt, Liverpoolfan die gewond raakte, maar het overleefde in tegenstelling tot zijn 14-jarige zoon Adam.

Over de ramp zelf is genoeg geschreven. De politie en hun hoofd Duckenfield hebben totaal verkeerd gehandeld. Dat is verschrikkelijk en het minste dat Duckenfield had kunnen doen was naderhand zijn fouten toegeven en opstappen. Hij besloot echter te gaan liegen, bewijsmateriaal te laten verdwijnen en de schuld compleet bij de fans neer te leggen. Het parlementslid voor Sheffield Hallam, de oerconservatieve homohater Irvine Patnick, deed er nog een schepje door te gaan lekken naar de kranten. Hij verspreidde leugens over hoe de fans van Liverpool zich hadden gedragen en verschillende kranten namen dat over. Later heeft iedere krant, op The Sun na, daarvoor zijn excuses aangeboden.

“When one was temporarily forced open by fans and a few spilled on to the pitch, the police thinking became clear. Reinforcements moved in with dogs. They believed what they were seeing behind the cages was not innocents trapped in a killing field, but hooligans orchestrating a pitch invasion.” – Ooggetuigeverslag

MacKenzie kwam er later achter dat hij met zijn kop “THE TRUTH” te ver was gegaan. Vooral toen hij merkte dat de verkoopcijfers in Liverpool dramatisch werden. Hij belde daarom Kenny Dalglish op, destijds speler-manager van de club en vroeg een hem hoe hij dit het beste kon oplossen. Dalglish gaf hem een simpele oplossing: “See the headline that you put in, ‘THE TRUTH’? Just have another one, as big: ‘WE LIED. SORRY.” MacKenzie zei dat hij het niet kon doen en heeft tot gisteren nooit zijn excuses aangeboden en zich altijd verscholen achter het feit dat Patnick hem de informatie had gegeven. Pas vandaag kwam er voor het eerst een ‘sorry’ over zijn lippen, 23 jaar te laat.

“They weren’t to know that ahead of them on this shallow-sloping concrete there was panic, fear, hyper-ventilating, fainting, hair drenched in sweat and vomit matting on the metal fencing. And death. Survivors speak of faces pushed against them that were wide-eyed and blue, of their bodies going numb and limp, and their minds suffering neardeath experiences.” – Brian Reade, journalist van The Mirror en fan van Liverpool. Was aanwezig in het dodelijke vak.

De laatste jaren werd steeds meer duidelijk dat de politie slecht had gehandeld, maar nog altijd kregen de fans in de officiële lezing de schuld. De burgemeester van Londen, de Tory Boris Johnson, schreef in 2004 nog een stuk waarin hij de fans de schuld gaf. En dit sujet wil ooit minister-president van de UK worden, laat dit aub nooit gebeuren. Ik hoop dat na vandaag de paar mensen in Liverpool die nog wel The Sun kopen, dat niet meer doen. Mooiste zou zijn als de krant hun zondageditie News of the World achterna gaan. Dit gezwel moet verdwijnen uit de Engelse krantwereld. Lafbek MacKenzie heeft vandaag na 23 jaar zijn excuses aangeboden. Trevor Hicks, de man die zijn twee dochters verloor in de ramp zei het enige juiste: “Too little, too late. The man is a low-life”. Daarnaast stuurde hij de tijdens de persconferentie vandaag de ‘journalisten’ van The Sun weg.

“In the ambulance, I was sucking the vomit from Vicky’s throat. I couldn’t get rid of that taste for six months. A psychiatrist said I was either trying to hang on to the last contact with my daughters or it was guilt – I was punishing myself for not saving them. The hurt I suffered that day was so extreme I can’t be hurt any more.” – Trevor Hicks, vader van Sarah (19) en Victoria (15) die op die dag stierven.

12 Reacties op “Don’t Buy The Sun

  1. Pingback: Gerechtigheid voor de 96 « Stadiongebod

  2. Was 10 toen t gebeurde, en weet nog dat ik zeer onder de indruk was, ging met mn vader naar de kuip en was zelfs bang dat t hier ook zou gebeuren. Gelukkig hopelijk nu een eye opener voor iedereen wat een vies spel er is gespeeld. Je hebt deen schitterend stuk geschreven dat ik met kippevel heb gelezen.

  3. Prachtig stuk Joris. En wat goed dat de waarheid eindelijk ook door de authoriteiten wordt onderkend. Gewoon niet te bevatten wat die agenten die dag hebben gedaan. Hoe kan je zwaargewonde mensen nou niet helpen? en the sun is een walgelijke krant en zal dat altijd blijven. Wat een mafkees die johnson… hoe komt zo’n man er bij om dat na al die jaren nogte gaan roepen? Inderdaad, die mag nooit premier worden….

  4. De volgende keer als ik bij het monument ter nagedachtenis van dit drama sta zal dit trieste verhaal (en die van de getuigen) weer naar boven komen. Wat een baggerzooi komt daar toch uit, een schande is het.

  5. Ben meermaals in Liverpool geweest voor concerten (mijn favoriete band, Echo & The Bunnymen, zijn uit Liverpool afkomstig en spelen jaarlijks enkele concerten in eigen stad) , geweldige stad trouwens, misschien wel mijn favoriete stad die ik al zag op de Britse Eilanden. Ik heb er niet echt specifiek op gelet maar heb toch wel The Sun zien liggen in een paar winkels, allicht voor de toeristen meer dan voor de locals dan?

    Heb The Sun wel eens doorbladerd in pubs in Belfast toen ik daar woonde. De page 3 bleek vaak iets te aanlokkelijk om te weerstaan😉 maar voorts is er inderdaad weinig aan. Ik denk dat elk land wel zijn rioolkrant heeft. In België is Het Laatste Nieuws (ironisch genoeg de populairste krant van Vlaanderen) bekend om het aanwerven van mensen zonder journalistieke opleiding en het publiceren van geruchten zonder de bron te checken. Jammer dat zo een krant dan meer verkoopt dan de kranten die aan ernstige journalistiek doen.

    Moet wel zeggen dat ik de Britse pers nogal tegenvallend vind qua journalistiek. Te veel flauwe woordspelingen bijvoorbeeld, en heel bizar dat een artikel plots onderbroken wordt en het vervolg ergens 5 pagina’s verderop staat. De Daily Telegraph valt best mee, Daily Mirror vond ik ook best OK. De rest van de kranten kon me niet echt bekoren. Voordeel is wel dat je in het UK veel goede magazines hebt specifiek over 1 thema (politiek, voetbal, muziek, …) en dat vond ik doorgaans heel aangenaam leesvoer. Ik kocht vaker zulke magazines dan kranten. De krant was vooral na het weekend een leuk leesvoer om de resultaten tot in de allerlaagste reeksen van het voetbal na te trekken.

  6. Mooi stuk en ik ben weer heel wat informatie rijker!

    Ik ben sinds 2010 groot Liverpool fan en ben twee keer in deze geweldige stad geweest, sindsdien ben ik verliefd geworden op stad en club.

    Daarbij heeft Liverpool nóg een mooie club: Everton!
    De enige twee dagen dat de stad zich in 2en splitst, zijn de dagen dat Liverpool en Everton tegen elkaar spelen.
    Voor de rest van het jaar en ZEKER op één dag, is de stad een grote familie.

    En dat is de dag waarop deze vreselijke gebeurtenis geschiedde en noemen de twee stadsrivalen elkaar “broeders”: 15 april.

    En deze term zal voor altijd bestaan en hopelijk heeft thatcher hier haar hele leven mee rond moeten lopen: JFT96!!!!! (Justice For The 96)

    Groet en YNWA!

    • Het is een mooi jaar voor Liverpool; de waarheid is eindelijk boven water en Thatcher is P-P.

      • William van Holsteijn

        Ik kan me er alles v herinneren. De beelden spraken voor zich. Laat Liverpool FC aub dit jaar kampioen worden. Denk niet dat er iemand is die ze dit zullen misgunnen, zéker dit seizoen niet!

      • Hoe gek het ook klinkt, maar in Ierland is Liverpool DE gloryhuntersclub voor het soort fan die enkel op TV vanop een barkruk kijkt. Het aantal Liverpool shirts is niet te overzien. En dat was toen ze nog de titel buiten bereik hadden. Gek genoeg zie je niet zoveel Chelsea shirts daar. Die Ierse ervaring bleef me wel bij, en zo is er een rijtje ontstaan van clubs die ik niet zo lekker vind: Man U – Arsenal – en ja, Liverpool. Het zou wel geweldig zijn dat eens niet Man U of City of Chelsea kampioen wordt, maar ik vind Liverpool een club om moeilijk enthousiast over te worden. Hun stadsgenoten in Goodison daarentegen vind ik 1 van de leukste clubs in Engeland, herinner me nog steeds hoe imposant ik Goodison vond en hoe vriendelijk de Everton-fans waren (en dit was in 2006, toen Everton verre van in de buurt kwam van Europees voetbal).

        In feite is er geen enkele van de titelkandidaten waar ik echt warm voor loop. Chelsea voorheen toen ze een Israëlisch tintje hadden (Avram Grant, Yossi Benayoun, Ben Haim, …) maar geen van die mensen zitten nog bij Chelsea dus het enthousiasme is al lang gaan liggen.

        Welja, doe maar Liverpool als kampioen. Gun ik het ze? Niet echt, die club laat me eerder koud en misschien zelfs lichtjes negatieve ondertoon. Maar gun ik het Chelsea of City? Niet echt want teveel van hetzelfde de laatste jaren, dus doe maar Liverpool bij gebrek aan beter.

        Ik hoop nog steeds dat Aston Villa eens mee gaat doen bovenin terug, ik ben niet echt fan maar vind het in de Premiership wel 1 van de leukste clubs. Destijds met Yorke, Bosnich, Southgate, Milosevic, … Wanneer komen die tijden eens terug en speelt Villa nog eens een rol in de titelstrijd? Dan zou ik echt enthousiast worden.

      • Wel PS: Liverpool is samen met Belfast mijn favoriete Britse stad (hoewel ik misschien eerst Edinburgh eens moet bezoeken en dan heroordelen). Fantastische architectuur, romantische promenade aan de Mersey, in elke straat speelt wel een beginnende rockband in een cafeetje, Echo & The Bunnymen zijn uit de stad afkomstig, met Goodison Park staat er een fantastisch mooi stadion… Van de stad zelf ben ik zeker wel fan! Maar zoals ik zei, ik zou Edinburgh nog eens moeten bezoeken voor ik een oordeel vel over “mooiste stad”, iedereen vertelt me maar hoe prachtig het daar is … Maar Liverpool is een stad waar ik altijd graag terugkeer, lijkt me zelfs geen onaangename stad om te wonen want je bent constant door sport en muziek omringd. Wat wil een mens nog meer?

  7. Laten we het hopen. Winnen van Chelsea en ze zijn er bijna.

  8. Chelsea verrassend onderuit vandaag. Het lijkt nu echt een tweestrijd tussen Liverpool en Man City te worden (er van uitgaand dat Liverpool morgen zelf geen punten morst en dat City zijn inhaalmatch wint). En Man U lijkt een seizoen zonder Europa tegemoet te gaan, gezien de rivaliteit tussen beide clubs zou dat nog een extra kers op de taart van Liverpool zijn …

Geef een reactie

