Happy Birthday, Grand Old Lady

Wat was het eerste echte stadion in Engeland? Welk clubstadion is al voor WO II door twee koningen gevinckt? Waar stond de eerste een triple-decker? Welk stadion heeft een kerk in de hoek staan? In welke ground speelden Chicago White Sox en New York Giants een potje honkbal net na WO I? Antwoord op al deze vragen is Goodison Park. Vandaag precies 120 jaar geleden werd de eerste wedstrijd daar gespeeld (4-2 winst tegen Bolton) en het stadion is daarmee net iets jonger dan Celtic Park. Goodison Park heeft niet voor niets de bijnaam “The Grand Old Lady”.  Afgelopen jaren is ze vaak bedreigd geweest, maar voorlopig lijkt Everton gewoon op Goodison te blijven en niet naar een oord als Kirkby te trekken. Heerlijk, want een bezoekje aan Goodison Park is altijd een traktatie. Een terugblik op 120 jaar Goodison Park.

Door alle nieuwe grounds in Engeland wordt het stadionlandschap steeds saaier. Gelukkig lijkt er de laatste tijd gekozen te worden voor originelere ontwerpen, zoals in Rotherham bijvoorbeeld, maar over het algemeen heb ik tien keer liever een oud stadion. In de Premier League heb ik dus weinig te zoeken, want daar is het bijna allemaal nieuwbouw of dusdanig gerenoveerd dat het weinig meer te maken heeft met het origineel. Toch zijn er drie stadions waar ik maar geen genoeg van krijg: Craven Cottage, Villa Park en Goodison Park. Het is lastig kiezen welke ik nu de mooiste vind, maar vanwege de buurt doet Goodison Park het meest ‘Engels’ aan en kies ik daar dus voor. Drie keer ben ik er nu geweest en een vierde keer zal zeker volgen. Dan op de Bullens Road, want dan heb ik alle vier de kanten gevinckt.

Goodison Park is 120 jaar, maar Everton is veel ouder. In 1878 werd de club opgericht onder de naam St. Domingo’s FC. Iets meer dan een jaar later werd het Everton FC, vernoemd naar de wijk net iets ten westen van Stanley Park. In Stanley Park speelde Everton haar eerste wedstrijden, totdat ze in 1884 op Anfield gingen spelen. In dat ‘stadion’ wonnen ze hun eerste landstitel (1891), maar een jaar later vertrokken ze. De eigenaar van Anfield en tevens bestuurslid van Everton, John Houlding, vroeg een flinke huurverhoging en daarmee ging Everton niet akkoord. Ze besloten een nieuw stadion te bouwen. Houlding had nu alleen een stadion en geen club, dus besloot hij er zelf een op te richten. Dat werd Liverpool, maar dat is een ander verhaal.

Everton had dus geen stadion meer. Gelukkig was er rond Stanley Park nog wat braakliggend terrein. Daar bouwde Everton Goodison Park, op een steenworp afstand van Anfield. Waar Anfield nog een relatief basic stadion was, gold dat niet voor Goodison Park. Het was het eerste stadion in Engeland met vier tribunes. Sindsdien werden er continue verbeteringen aangebracht. In 1909 bouwde Everton als eerste een imposante Main Stand. Die bleef bestaan tot 1971, toen de huidige triple-decker werd neergezet. In de tussentijd werd het stadion gevinckt door George V (in 1913) en George VI (in 1938). In WO I werd het stadion gebruikt om soldaten te drillen. Vlak na diezelfde oorlog kwamen de Amerikaanse tophonkbalteams van Chicago White Sox en New York Giants langs om de sport bekend te maken bij de Engelsen.

Everton was op veel gebieden een pionier. In 1931 speelde de club een oefenwedstrijd in en tegen Aberdeen. Daar zag manager Colman dat de Schotten dug-outs hadden, tot dan toe onbekend in Engeland. Meteen liet hij die ook bouwen op Goodison Park en daarna besloten alle andere clubs dat idee over te nemen. Avondvoetbal deed in 1957 zijn intrede op Goodison Park. Everton besloot gigantische floodlights te bouwen, die op 9 oktober van dat jaar werden aangezet. Helaas is daar niets meer van over en hebben ze nu van die geïntegreerde dingen, zoals de meeste clubs. Op het gebied van veldverwarming was de club ook een voorloper. In 1958 werd het veld uitgegraven en werd er dertig kilometer elektriciteitskabel onder het veld gelegd. Het was goed voor het smelten van ijs, maar de bovenlaag bleek te zwaar en de kabels gingen snel kapot. Dat bleek voorlopig het einde van de veldverwarming.

Doordat Goodison Park zo imposant was, kreeg het stadion vijf WK-wedstrijden toegewezen. Geen stadion in Engeland, op Wembley na, kreeg er zoveel. Meest historische pot was die tussen Noord-Korea en Portugal, die in 3-5 eindigde voor de Portugezen. In 1971 werd niet alleen de huidige Main Stand gebouwd, maar installeerde Everton ook een scorebord. Daarmee waren ze de eerste Engelse club die dat had. Sindsdien zijn er verschillende verbouwingen geweest, maar buiten het neerzetten van de Park End in 1994, heeft het hele stadion nog altijd de oude uitstraling van decennia geleden. Alex Young, een van de grootste spelers ooit van Everton, omschreef het prachtig: “Goodison Park to me just seems to be a magical place, it’s like when you go into certain houses where the great ghosts have been.  There was something there that made the back of my neck tingle when I ran onto the pitch for Everton, even when the place was empty.”

Enkele foto’s van Goodison Park door de jaren heen, gedeeltelijk van Flickr, gedeeltelijk uit Engineering Archie van Simon Inglis en gedeeltelijk van mijzelf.

Tekening van een van de eerste wedstrijden op Goodison Park: Everton v Hearts in 1892.

Zo zag Goodison Park er vanaf 1909 uit, toen Leitch die prachtige dubbeldekker had neergezet.

Op 1 mei 1941 kwamen Adolf en zijn maten langs. Ongezellig en het geeft altijd zo’n rommel. Gwladys Street was er slecht aan toe.

Tot 1971 zag Goodison Park er zo uit, met rechtsboven de huisjes die de club voor hun spelers liet bouwen. Dixie Dean woonde daar onder andere.

Stilstand is achteruitgang, dachten ze bij Everton en de mooie Leitch Stand werd in 1971 gesloopt.

De vervanger was ook imposant. Het werd de eerste triple-decker van Engeland en op dat moment de duurste tribune die ooit in het land was gebouwd.

En dit was het resultaat na al de verbouwingen. Alleen de Park End (onderaan) zou nog plat gaan, samen met de spelershuisjes om meer parkeerplaatsen te krijgen.

Tijdens de successen in de jaren tachtig kon het erg druk worden. Zie hier de wachtrij achter Gwladys Street om binnen te komen.

Mensen kropen zelfs over de kerk heen en gingen op de klok zitten om maar wat te zien.

En zo ziet Goodison Park er vandaag de dag uit, met de nieuwe Park End. Voor de rest is het nog net zo als in 1971. Heerlijk.

Alleen al de approach is genieten bij Everton.

Standbeeld van de grootste speler die de club ooit heeft gehad, Dixie Dean.

St. Luke’s in de hoek van het stadion blijft ook geniaal.

Bullens Road Stand met de typisch Leitch-panelen, te herkennen aan een diagonale streep of een kruis.

De Main Stand is zeker tijdens een avondwedstrijd puur genot om te zien.

De Bullens Road overigens ook.

Hopelijk blijft dit nog jaren zo. Everton gun ons nog 120 jaar Goodison Park.

19 Reacties op “Happy Birthday, Grand Old Lady

  1. Ik ben pas één keer op Goodison geweest, maar ik kan je de Lower Bullens van harte aanbevelen. Houten tribune, stoeltjes van hout en gietijzer en omdat je er vlak onder de Upper Bullens zit, blijft het geluid er geweldig hangen.

  2. Mijn eerste Engelse stadion dat ik bezocht. In 1995 met Feyenoord. Jammer genoeg geen foto’s overdag van de buitenkant gemaakt en tijdens de wedstrijd was ik in nogal kennelijke staat🙂 Echt een mooie ground.

    http://www.peenvogel.nl/?page_id=491

  3. Heerlijk stadion! Ik had het voorrecht in 2009 de Merseyside derby vanaf de Upper Gwladys mee te maken. Veel mooier wordt het niet voor een groundhopper.

  4. Heerlijk stadion. Zeker in het huidige landschap. Ik ben er in 2006 geweest. Houten seats in de upper bullens. Mijn eerste ground buiten london. De ligging is ook zo geweldig. Enig minpunt was de sfeer. Een mooie zonnige dag, 1-0 winnen tegen Arsenal, maar helaas weinig liederen. Wel het pure engelse meeleven overigens.

    • De sfeer is me ook drie keer tegengevallen. Dat schijnt alleen tegen Liverpool en Man United wel oké te zijn. Vandaar dat ik een keer de Merseyside derby wil vincken, hoewel ik daar minder verwachtingen van heb dan van de echt beladen derby’s in Engeland.

      • Tegen Man United zat de sfeer er zeker goed in – de 3-1 overwinning van de thuisploeg hielp daar natuurlijk ook aan mee. Het was ook verbazend eenvoudig om tickets te krijgen voor die pot, er was geen booking history of iets dergelijks nodig. Het lijkt me een stuk lastiger om tickets te bemachtigen voor de Merseyside derby, maar daar is de sfeer waarschijnlijk nóg een klap beter.

  5. Vorig seizoen 2 keer geweest, 1 keer Main Stand, 1 keer Bullens.

    Kijk uit voor restricted views, maar het is een aanrader 1e klas.

  6. Heerlijk stadion. Ben er twee jaar geleden geweest, met 5°C, hagel (en op rij 2 van de Bullens Paddock) en floodlights. Engels voetbal ten top!

  7. Een ware voetbal paradijs. Zat laatste pot van vorig seizen op lower bullens net langs de lijn..eindelijk niet meer een dak boven mn hoofd waardoor ik de rest van het stadion niet zag. Zat toen ook vaker om me heen te kijken dan naar de wedstrijd. Volgend maand weer de derby pakken.

    Joris misschien kun je ook een verhaal toewijden aan de beste spits die England ooit heeft gekend: Dixie Dean. Zal leuk zijn!

    • Gek genoeg stond een verhaal over Dixie Dean voor komende week op de planning, omdat ik naar Sligo zou gaan (waarvoor Dean ook heeft gespeeld). Ik hoop volgende of het seizoen erop naar Everton v Liverpool te gaan en dan lijkt het me een uitstekend verhaal om eens neer te pennen.

  8. Pingback: Roker Park | Doing the 116 Blog

  9. Ha die Joris,

    Ik heb je verhaal over Goodison helemaal gemist.
    Maar via Roker Park kom ik dan toch weer bij het mooiste voetbalstadion van Engeland (hoewel…Hillsborough).

    Ik ga met mijn broer en beste vriend zeker twee keer per seizoen naar Everton. Heerlijk is dat! Everton staat zeker niet bekend om zijn liederen, maar wel om zijn fanatieke meeleven. De club ademt traditie en wordt ten onrechte vaak als saai versleten. Bij Everton wordt voetbal gekeken, zoals dat al decennia gebeurd daar. Geen toeters, sfeerteam of vuurwerk. Een verademing!
    Ik heb ondertussen bijna overal gezeten op Goodison. De beste plekken (qua sfeer en beleving) zijn op de Gwladys street.

    Wij reizen over 2 weken af naar Liverpool voor de derby. Een jaarlijks spektakel. Hoewel lang niet zo veel haat als in Sheffield heeft deze derby iets bijzonders en ik kan niet onder woorden brengen wat dat nou precies is…
    En wat Everton zo bijzonder maakt? Tsja…
    Loop op een wedstrijddag van Anfield door Stanley Park naar Goodison. Drink een paar pints in The Abbey, koop een fanzine op Goodison Road en geniet op de Gwladys Street van een team dat sinds jaren eindelijk weer leuk voetbal speelt: Everton!
    Daarom hangt er al sinds jaar en dag een enorme vlag van Everton in mijn klaslokaal en deze week heeft iedereen in Nederland die het ochtendjournaal van het Jeugdjournaal gekeken heeft, deze vlag gezien🙂

    De toekomst is erg onzeker voor Goodison. Nu Liverpool waarschijnlijk Anfield gaat verbouwen hoop ik dat Kenwright ook ballen toont en de boel ook gaat verbouwen, want Goodison is showing it’s age!
    In ieder geval geen stadion in Kirkby, maar binnen de city boundaries. Maar ja…Everton is platzak. En om nou overgenomen te worden door een rijke oliesjeik…Be careful what you wish for!

    Ik heb ondertussen aardig wat wedstrijdjes bezocht in Engeland, maar Goodison en Liverpool (de stad) blijven trekken.

    Dat ze nog maar heel lang op Goodison mogen blijven! Dankjewel voor je leuke stuk, Joris!

    Come On You Blues!

    Groet, Tim.

    • 3x in Liverpool geweest omdat mijn favoriete band, Echo & The Bunnymen, daar afkomstig zijn en frequent in eigen stad concerten spelen. Ik kan je enkel gelijk geven in alles: geweldige stad. Voor iemand als ik die gek is van zowel sport als muziek kan je denk ik nergens beter zijn in het UK. Liverpool en Everton zijn omnipresent in de stad, en in vrijwel elke straat speelt er wel ergens een lokale band ’s avonds live in een kroeg. Fantastische architectuur trouwens, de Merseyside promenade ’s avonds is geweldig en ik vind het hele stadscentrum heel erg knus en mooi. Echt geweldige stad, Liverpool.

      Tijdens 1 van mijn bezoekjes ook een wedstrijd van Everton meegepikt en hoewel de pot niet zo best was (het was tegen Bolton, niet meteen een topaffiche) was het stadion echt puur genieten. Ik zat op die tribune die nog deels uit hout is opgetrokken. Echt geweldig stadion. Onthaal was ook heel hartelijk. Een maand voorheen had ik Man United bezocht en ik vond dat stadion echt saai en het onthaal even vriendelijk als een supermarkt waar het personeel met tegenzin werkt. Bij Everton waren er tal van vriendelijke mensen die meteen een gesprek aanknoopten. En het stadion was echt geweldig.

      Klein vraagje maar als Belg zijnde bel ik best benieuwd (ookal ben ik niet echt fan van het nationale team) maar hoe kijkt men bij Everton aan tegen Fellaini en Mirallas? Zijn zij bij de populairder spelers bij de fans? Everton krijgt in België flink wat media aandacht sinds onze twee internationals daar spelen. Vanuit België krijgen we vooral over Fellaini veel lof te horen, maar de media is misschien wat bevooroordeeld dus het is altijd leuk te horen wat de fans over de twee Belgian Toffees vinden. Mirallas zal wel moeten knokken voor een plek in het team maar als je in Griekenland topschutter wordt, speler van het jaar wordt verkozen en kampioen met Olympiakos, dan heb je duidelijk talent. Natuurlijk, talent volstaat niet altijd, je moet ook hard werken om er te komen, en de Griekse competitie is ook niet te vergelijken met de Engelse. Het lijkt me voor hem wel een goede keuze, en als hij bij Everton zou kunnen doorbreken kan het het Belgische nationale team enkel ten goede komen. Fellaini is bij België trouwens 1 van de certitudes (miste wel de laatste interland maar dat was enkel vanwege blessure)

  10. Hoi Gerrit,

    Ik heb me op Toffeeweb nogal eens kritisch uitgelaten over Fellaini.
    Ik vind hem lui en vooral vervelend (lees: geniepig). Sorry! Dat werd me daar overigens niet in dank afgenomen, haha!
    Volgens mij moet hij veel beter kunnen, dan hij soms laat zien, of hij is gewoon niet zo goed als mensen denken…
    Het bovenstaande is precies hoe ik Fellaini zie. De man is voor mij nog (steeds) een raadsel. Maar goed…hij is een Evertonian, dus ook hem moedig ik hartstochtelijk aan!
    Mirallas wordt nog erg gezien als aanstormend talent. Maar…de fans lopen wel al met hem weg, want ze zien wat voor potentieel hij heeft! Ik vind het een echte aanwinst voor Everton. Het is een creatieve speler die veel meer kan dan een balletje laf rondschuiven (van dit type speler heeft Everton de laatste jaren te veel gehad).

    Groet, Tim.

    • Ik hoop dat Mirallas slaagt in Engeland, in Griekenland had hij niets meer te bewijzen dus de subtop in een echte topcompetitie was een logische stap voorwaarts. Markant detail: samen met Vincent Kompany (Man City) is hij de enige Belgische international die bij elke selectie voor de nationale ploeg ook effectief een cap heeft veroverd. 31 selecties, 31 caps.

      Voor de Belgische ploeg is het een zegen dat er nu in Engeland, Duitsland en Spanje diverse spelers bij subtoppers of topclubs spelen. Als deze lichting niet het WK haalt, lukt het ons denk ik nooit meer, Belgie heeft 10 heel slechte jaren gehad maar met het talent van deze ploeg moeten we gewoon het WK halen. We kunnen met niets minder tevreden zijn, want het is heel lang geleden dat we nog eens een talentvolle ploeg hadden zoals nu.

      In Engeland lijken de Belgen ook goed in de markt te liggen, tel er de uitgeleende spelers bij (Chelsea leent De Bruyne uit aan Werder Bremen en Courtois aan Atletico Madrid) en we komen aan quasi 10 internationals in wat toch samen met Spanje de beste league van de wereld is. Enkele jaren geleden waren de Belgische fans al tevreden als er eentje in Italie bij een degradatiekandidaat de ploeg haalde … De Premier League krijgt nu ook heel veel persaandacht in België daardoor.

    • PS ik ben zelf eigenlijk fan van Turkije en Israel, meer dan van België; ik heb mijn hart verloren aan het Midden Oosten. Maar op dit moment steun ik de Belgische ploeg wel gezien ze in hun WK voorronde groep niet tegen Turkije of Israel moeten spelen. Zolang ze niet in dezelfde groep zitten als die twee, gun ik Belgie uiteraard hun succes. (en het is leuk te zien dat er ook enkele Israeli’s in de grote competities zijn doorgebroken zoals Benayoun in Engeland en Hemed en Aouate in Spanje. Israel zit helaas wel in een heel linke groep met Portugal en Rusland, in Azie zou het veel eenvoudiger zijn maar de Saoedi’s, Iraniërs en co weigeren tegen Israel te spelen dus in Europa spelen was de enige oplossing)

  11. Omdat het nergens echt past maar hier toch even over nationale teams gesproken werd: weet iemand welke website Israel-Luxemburg uitzendt vanavond in live stream? Een betrouwbare live stream zonder dat ik overladen word met virussen en dergelijke zooi. Als de beelden nog eens zuiver zijn is het helemaal geweldig maar zelfs een wat haperende livestream is nog altijd beter dan niets. Ik heb m nog nergens gevonden, maar ik moet er wel bijzeggen dat ik sommige bekende streaming sites niet durf openen nadat ik nare verhalen heb gehoord over virussen op die sites. Weet iemand welke livestream website de match heeft?

    Qua schema is het perfect: Israel-Luxemburg om 18u; Belgie-Schotland om 20u30. Eerst mijn favoriete landenteam die in principe toch zouden moeten winnen, en daarna een boeiende pot tussen het vaderland en een sympathiek ander nationaal team met leuke fans. En een dik half uur tussen beide wedstrijden in is excellent als korte pauze om de maag even te vullen. Nu enkel die livestream nog vinden…

    En om bij het topic te blijven: Mirallas is vanavond gewoon van de partij tegen Schotland, over Fellaini zijn er twijfels gezien hij geblesseerd is. Tegen Servië speelde hij niet maar voor alle spelers met lichte kwaaltjes werd gehoopt ze klaar te krijgen voor het duel tegen Schotland. Sowieso zullen vanavond in Brussel heel veel Premier League spelers op het veld staan. Bij Schotland is dat een default, maar ook in de Belgische ploeg staan diverse spelers van Engelse clubs (Fellaini en Mirallas van Everton, Dembele van Fulham, Vermaelen van Arsenal, Hazard van Chelsea, Benteke van Aston Villa, en mits hij tijdig fit geraakt ook Lukaku van West Brom. Reken dan nog dat doelman Courtois en Kevin De Bruyne niet in Engeland spelen maar door Chelsea worden uitgeleend en je kan haast stellen dat 90 procent van de Belgische ploeg nu in Engeland actief is)

Geef een reactie

