Scottish Premier League 2012/2013

Komende zaterdag gaat de SPL weer van start. De eerste wedstrijd is Celtic v Aberdeen, om 12:45. Het is traditie in Schotland om de kampioen te laten beginnen met een thuiswedstrijd. Die krijgen dan de league flag uitgereikt en kunnen die tonen aan het publiek. Flag Day is een belangrijke en mooie traditie in Schotland. Het belooft een vreemd jaar te worden in de SPL nu Rangers P-P is gegaan. De titel lijkt zo goed als zeker naar Celtic te gaan, dus moeten andere zaken voor spanning zorgen. Zo is de Dundee derby weer terug, is het de vraag wie er tweede gaat worden en zal de Highland derby voor het eerst op het hoogste niveau worden gespeeld. Genoeg om naar uit te kijken dus.

Ik ben voor Celtic, maar het zou enorm goed zijn voor het Schotse voetbal wanneer de titelstrijd tot op het laatst spannend blijft. Ik hoop dan ook dat een club met potentie, zoals Aberdeen, lang mee blijft draaien. Toch vrees ik dat Celtic makkelijk de titel gaat pakken. Veel clubs zijn verzwakt. Nummer twee Motherwell heeft spelers moeten laten gaan en Hearts is ook drie belangrijke pionnen kwijt aan de Sevco in SFL3. Ik verwacht momenteel Dundee United op twee. Die hebben al jaren een goed beleid en zijn ook wel wat kwijt geraakt, maar daar vangen ze het altijd goed op. Aberdeen was de laatste seizoenen dramatisch, maar zou dit jaar wel eens kunnen.

Door het faillissement van Rangers werd voorspeld dat het Schotse voetbal kapot zou gaan, maar momenteel lijkt daar geen sprake van. Er is een nieuwe tv-deal getekend met Sky en ESPN en de clubs gaan er financieel maar een klein beetje op achteruit. Ook verkopen de meeste clubs meer seizoenkaarten, dus qua recette gaat het ook allemaal meevallen. Alleen de clubs in het westen van Schotland, Kilmarnock, St. Mirren en Motherwell, zullen het merken. In het oosten hebben ze namelijk Dundee erbij, een club die veel volk meeneemt. Zelfs een oefenduel tussen Dundee en Dundee United was al uitverkocht.

Verder is Dundee v St. Johnstone een beladen pot en leeft er tussen Aberdeen en Dundee ook wel een rivaliteit die veel volk op de been zal brengen. Daarnaast zijn de fans van Dundee al lang niet in Edinburgh geweest, dus die twee clubs kunnen ook wel wat uitfans verwachten. Wat dat betreft is het een heel slimme beslissing geweest om Dundee toe te laten en niet Dunfermline, dat weinig uitfans heeft. In de Highlands hetzelfde verhaal door de promotie van Ross County. Normaal nam Rangers wel wat volk mee naar Inverness, maar dat verlies zal nu gecompenseerd worden door de twee bezoekjes van de mannen uit Dingwall.

Ik verwacht overigens dat beide Highland-clubs elkaar vier keer gaan treffen, want ik denk dat ze bij de onderste zes gaan eindigen. Degraderen zullen ze niet, want Dundee heeft slechts zo kort de tijd gehad om een team samen te stellen, dat ik denk dat zij eruit zullen vliegen. Ik heb ook weinig vertrouwen in St. Mirren en zie Hibernian zich iets herstellen, maar niet veel. Evenals bovenin, hoop ik dat het onderin ook lang spannend zal blijven. Dat is alleen maar goed voor de SPL. Mijn voorspelling voor komend seizoen, waar iedereen later om kan gaan lachen:

1. Celtic

2. Dundee United

3. Hearts

4. Aberdeen

5. Motherwell

6. St. Johnstone

7. Kilmarnock

8. Hibernian

9. Inverness Caledonian Thistle

10. Ross County

11. St. Mirren

12. Dundee

En de tv-wedstrijden van augustus, de aanvangstijden zijn de Schotse tijden

04/08: Celtic v Aberdeen (12:45)

05/08: Dundee United v Hibernian (13:00)

12/08: Hibernian v Hearts (12:30)

18/08: Ross County v Celtic (12:15)

19/08: Dundee United v Dundee (12:45)

25/08: Inverness v Celtic (12:45)

3 Reacties op “Scottish Premier League 2012/2013

  1. Ik ben ook erg benieuwd hoe het gaat lopen dit jaar. Ik hoop eigenlijk op een andere kampioen dan Celtic. Niet dat ik iets tegen Celtic heb, maar een verrassing lijkt me wel leuk. Matige prestatie trouwens gisteren van Celtic tegen HJK. Ze krijgen het nog lastig in Finland. Jammer dat het niveau zo is afgegleden de laatste jaren. Het lijkt wel onze eigen competitie😉

  2. Ik heb Celtic gisteravond ook gezien. De 1e helft viel tegen, maar de 2e helft na de 0-1 waren ze erg goed en hadden ze zo met 3 of 4-1 moeten winnen. Nu krijgen ze t idd nog knap zwaar, vooral gezien het Europese uit-syndroom wat ze hebben. Maar ik ben er van overtuigd dat ze verder gaan. Ook ik hoop, waarschijnlijk tegen beter weten in, dat bv Aberdeen of Dundee United zo ang mogelijk mee blijft doen om de titel. Ondanks dat ik Celtic fan ben, gun ik een andere club ook wel de titel. Vooral voor Aberdeen heb ik een zwak. Verder verwacht ik Dundee United, Aberdeen, Hearts, Motherwell en toch ook Hibernian bij de 1e 6, hoop dat Dundee erin blijft, zij zullen met Ross County, Inverness en St Mirren gaan strijden om degradatie.Ik verheug me in elk geval op een nieuw seizoen SPL. Ik kijk er in elk geval veel liever naar dan naar de zuiderburen, die poenerige Premier League.

  3. Mijn prognose:
    1Celtic
    2Hearts
    3Aberdeen
    4Dundee United
    5Motherwell
    6St. Johnstone
    7Hibernian
    8Kilmarnock
    9St. Mirren
    10Inverness CT
    11Dundee
    12Ross County

Geef een reactie

