The Cage To The Jungle

Vanmiddag spelen mijn twee favoriete Britse clubs tegen elkaar: Cliftonville ontvangt Celtic op Solitude. Normaal geef ik geen reet om vriendschappelijk voetbal, maar deze had ik wel willen zien. Ik heb namelijk nog nooit een wedstrijd bijgewoond op Solitude (die bewaar ik expres voor iets bijzonders) en tegen Celtic was helemaal geweldig geweest. De fans van beide clubs hebben jarenlang banden met elkaar gehad, aangezien ze vaak dezelfde politieke voorkeur hadden. Er was zelfs een fanzine, dat bij beide clubs werd verkocht: “The Cage To The Jungle”, genoemd naar de legendarische tribunes van beide clubs. Helaas zijn ze allebei verdwenen evenals dit fanzine, maar misschien kunnen vanmiddag de banden weer worden aangehaald.

Het fanzine werd begin jaren negentig opgericht. Het waren slechte tijden voor beide clubs, want er werden geen prijzen gepakt. Gevolg was dat met name de echte die-hard fans nog bleven kijken. Zij die er altijd zijn, hoe slecht het ook gaat met de club. Die van Celtic stonden op “The Jungle”, een gigantische terrace aan de lange zijde. Die tribune was een links bolwerk, waar zelfs de casuals van Celtic niet durfden te komen. Deden ze dat wel, dan hadden ze een probleem. Op “The Jungle” werden namelijk geen hooligans geaccepteerd. Het is een van de redenen waarom Celtic nooit een grote Firm heeft gehad en kleinere clubs als Motherwell, Aberdeen en Hibernian wel.

Bij Cliftonville hadden ze iets vergelijkbaars: “The Cage”. Die tribune was een echte kooi. Ik heb het geluk gehad daar nog op te mogen staan, voordat hij een paar jaar later plat ging. “The Cage” was een echte kooi. Er zat gewoon een hek voor. Best gevaarlijk, maar de fans van Cliftonville vonden het geweldig en klommen er graag in. Hier een linkje naar de foto’s die ik toen gemaakt heb. Zo zonde dat die tribune nu is vervangen door een nieuwerwets geval, hoewel je natuurlijk niet mag stilstaan. “The Jungle” heb ik overigens nooit meegemaakt, die ging in 1994 al plat.

Ondanks dat “The Jungle” verdween, bleef het fanzine bestaan tot en met 1997. In totaal zijn er vijftien edities van verschenen en het zijn ware collector items geworden. De inhoud bestond uit luchtige stukjes, een kritische blik naar de clubs, humor, politiek en sneren naar de rivalen Rangers en Linfield. Het zijn echte klassieke fanzines die getypt zijn en niet altijd even mooi opgemaakt. Dat zie ik natuurlijk graag. Jammer dat het blad verdwenen is, maar misschien kan het vandaag voor één keer een comeback maken? Het zou mooi zijn.

Hieronder nog twee foto’s van beide tribunes in hun hoogtijdagen.

The Cage

The Jungle

5 Reacties op “The Cage To The Jungle

  1. William van Holsteijn

    The Jungle heb ik wel meegemaakt, in’81 heb ik the Old Firm bezocht. Ik kan me er niet veel opvallends van herinneren, wel dat ik die stand pas later ben gaan waarderen. Ik geniet altijd van die oude foto’s en vind het leuk om dit soort achtergrondverhalen te lezen!

    • Ik ben het met je eens. Het oude Celtic Park vond ik altijd erg lelijk, maar ik heb nu een boekje over de historie van Paradise en dan ga je het toch wel waarderen allemaal. Ik ben wel erg jaloers dat jij in 1981 daar al bent geweest. Had graag het originele Celtic Park wel eens willen zien.

      • William van Holsteijn

        Ja dat kan ik begrijpen dat je jaloers bent! Opmerkelijk is dat ik destijds Celtic Park eigenlijk niet veel aan vond met een sintelbaan. Echter, ik jeb inmoddels veel foto’ s van toen en vind het toch wel wat hebben. Overigens vond ik het oude Ibrox ook veel meer hebben dan t oude Celtic Park, of vloek ik in de kerk…!?!?

  2. @joris Hoe heet dat boekje?

Geef een reactie

