The End of Underhill

In 1888 werd Barnet opgericht. Negentien jaar later, in 1907, ging de club in het Underhill Stadium spelen. Bij Barnet denk je aan Underhill en omgekeerd. Helaas gaat de club het stadion aan het eind van dit seizoen verlaten. Na 105 jaar kan de club het niet meer opbrengen om te vechten tegen het onwelwillende gemeentebestuur en vertrekken ze naar het naburige Harrow. De club verdwijnt dus uit het hart van de gemeenschap en ik vrees dat The Bees binnenkort uit de Football League vliegen en er nooit meer zullen terugkeren. Underhill zal worden gesloopt en er komen flats op die plek. Gelukkig heb ik het stadionnetje nog drie keer bezocht en ik ben van plan om dit jaar nog een keertje te gaan.

Evenals Portsmouth, de eerste club die ik bezocht, zal ook nummer twee Barnet altijd een speciaal plekje in mijn hart houden. In de zomer van 2004 zat ik op een forum over Engels voetbal (Phoenix92) en we maakten plannen om een trip naar Engeland te maken. Gekozen werd voor Barnet, dit naar aanleiding van een artikel dat ergens eind jaren negentig in de VI had gestaan. Sindsdien had ik een zwak voor die club en ik was niet de enige. Uiteindelijk gingen we met vier man naar Barnet en het was een geweldige dag. Het was heerlijk weer, de hamburgers waren ranzig, er was een gloryhuntende kat op de terrace die alleen kwam kijken als er werd gescoord en Barnet won met 5-0. We werden nog rondgeleid door John “Village” Adkins die een fetisj heeft voor buitenlanders. Perfecte dag.

Twee jaar later ging ik nog een keertje voor de traditionele oefenpot tegen Arsenal, maar dat was niet veel. Het was erg heet, de wedstrijd was slecht en het bleef 0-0. Bij Arsenal speelden mannen als Nicklas Bendtner en Vincent van den Berg mee. De carrières van beide mannen zijn verschillende richtingen op gegaan nadien. In 2010 ging ik voor een derde keer naar Underhill. Barnet moest oppassen niet te degraderen naar de Conference. Gelukkig wonnen ze en vloog Grimby eruit. Daardoor is er nog altijd Leaguevoetbal te zien op Underhill. Eigenlijk een wonder, want veel locals gloryhunten liever bij Arsenal of Tottenham dan dat ze naar hun eigen club gaan. Helaas een beweging die je tegenwoordig overal ziet. 

Barnet gaat aan het eind het seizoen verhuizen. Het gemeentebestuur heeft jaren dwars gelegen, want die willen de voetbalclub weg hebben uit hun borough. Ze vertrekken nu naar Harrow, op meer dan een uur reizen van Underhill, waar ze hun trainingscomplex The Hive (wel een heel mooie naam voor het nieuwe stadion van The Bees) gaan ombouwen tot stadion. Ik zal Underhill missen. De wandeling van boven op de heuvel, wanneer je Underhill al ziet liggen, naar beneden (Underhill heeft die naam niet voor niets) is heerlijk en moet iedere liefhebber van Engels voetbal een keer hebben gemaakt. Op 20 april speelt Barnet voor de laatste keer op Underhill. Wycombe Wanderers is de tegenstander, toevallig ook de tegenstander waartegen het toeschouwerrecord (11026) werd behaald.

17 Reacties op “The End of Underhill

  1. Leuk stadionnetje inderdaad. Ben er in 2010 geweest toen ze tegen Cheltenham speelden en uiteraard heb ik de meneer met de buitenland-fetisj ontmoet.

    • Iedere buitenlander die bij Barnet komt herkent hij van een kilometer afstand😉. Bij zijn eigen fans is hij trouwens niet zo populair. Hij schijnt veel te beloven en weinig te doen, maar voor mij hoort hij bij de folklore van Barnet.

  2. William van Holsteijn

    Prijs me gelukkig dat ik op 19 okt a.s. naar Underhill ga!

  3. Ik zou heel graag nog eens een avondwedstrijd meemaken op Underhill. 19 oktober was ideaal geweest, maar dan zit ik al bij Wednesday v Leeds.

  4. Het moet dus dit seizoen nog! Ik ga mee!

  5. John Adkins is een heel aardige man die niet voor niets International Liason Officer wordt genoemd. Hij is erg gastvrij voor buitenlandse fans en niets is hem teveel. Google maar eens op Barnet en zijn naam en je vindt talloze voorbeelden daarvan. Ik hoop hem volgende week te ontmoeten als ik in London (the Games!) ben want ik heb voor hem de archieven van de gemeente Dordrecht uitgespit op zoek naar infomatie over Barnet midden jaren ’20. Jammer dat zo’n gastvrije man in een adem wordt genoemd met fetisj. Of moet die opmerking scharen onder Britse humor? Of platte humor.

  6. Ik ben er in 2007 geweest tegen Hartlepool (zie foto’s):
    https://picasaweb.google.com/104139852021426752791/England2007HullCityScunthorpeEnBarnetFC

    Overigens vind ik Aldershot van de ‘kleinere’ clubs het leukst, maar dat is een kwestie van voorkeur.

    O ja, volgens mijn topografische kennis ligt Harrow maar op 10 minuten rijden van Barnet, maar dat terzijde.

    • Aldershot is geen Londen.

      Mannetje van Barnet was gaan reizen van Underhill naar The Hive en was 70 minuten onderweg. Het voelt ook heel raar aan voor de fans dat Barnet niet meer in Barnet speelt.

      • William van Holsteijn

        Waar heb ik dat in 2003 ook meegemaakt, zo´n verhuizing????

      • OK, als dat het criterium is kies ik voor Brentford🙂

        Ik begrijp dat het niet leuk is als je club verhuist, zeker niet naar een ander deel van de stad, maar 70 minuten reizen vind ik erg overdreven. Pak zelf maar even een routeplanner.

    • De reistijd is echt een groot obstakel voor ze als je de fora leest. Londenaren zijn gewend om met het OV te reizen en dan duurt het 70 minuten. Reacties van de Barnet-fans:

      “It’s not 15 minutes as some people say. It’s a train into London and back out again. That’s for the many of us who don’t have cars. I already pay almost £1800 a year for a travel card. Why would I pay to have a car just to go to football. Also, I like to have a drink so I wouldn’t drive. As for general opinion, I suspect people are resigned to the fact that the council have no interest in helping the club. We’ve previously had marches up Barnet Hill but I think this time a lot of people feel beaten.

      I can’t claim to speak for the majority but those I know who go to Barnet do so because it’s a town club – in the town. It will cease to be a town club if it leaves the town. Now that I have calmed down a bit I can look at it more rationally but I still do not like seeing the club move to Harrow. I reckon about 2/3 of all pro/semi-pro football matches I’ve ever seen have been at Underhill. I know that Barnet aren’t the first or only club to suffer this fate but that doesn’t make it any more palatable. I would prefer that they dropped back to non-league football. At least then the town would have a club to support. What will happen here is that the club will disappear to all intents and purposes – because I do not accept that a 1 hour plus journey on public transport leaves them accessible to the community (I started going as a school kid. How many kids from Barnet are going to get 2/3 buses or trains and tubes to the ground when they get on the mainline into the Emirates) – and the ground will get bulldozed into one more set of boring flats.

      There is a bigger issue to this as well. Barnet is a market town which, since the early 20th century has also been known for having a senior football club and, since the 1990s, a Football League club. It was also a coaching stop on the road from London to York. The market is currently operating out of a small corner of a car park. It looks like a load of fly-pitchers waiting to be cleared away. The marketplace is sitting there doing nothing for another year. Now the football club is going to disappear. The coaching tradition disappeared years ago with the old Salisbury Inn. I know councils have to make ends meet but Barnet has shrivelled into next to nothing. The High Street and the Spires are the most depressing places these days. Maybe it’s my rose tinted glasses but all I see when I walk down the High Street these days are the odd car parked up while people jump out the get cash. It’s dead. Hanging baskets only go so far.

      New Barnet isn’t much better. It’s all very well Saying No to Tesco (and Asda) but at least they might build some kind of precinct. Why people seem to have a loyalty to Sainsbury’s is beyond me. Maybe because I worked there I know more than more what a bunch of selfish ****s they are. The old gasworks and half the other commercial properties in New Barnet are lying vacant because they’ve been bought up by supermarkets who now can’t do anything with them. The only part of Barnet that looks to be doing OK is East Barnet although that’s relative.

      I’m not especially sentimental about things like this usually but it’s just the chipping away and losing the football club is one big chip. I don’t blame the club – Tony Kleanthous has been a complete legend running it against all the odds. But that doesn’t make it any easier.”

      en van een andere:

      “The 614 bus takes only around 30 minutes to go from Barnet to Queensbury tube, which should be fairly close to the Hive. It only runs about every 2 hours on a Saturday though (it’s not a red London bus as it also goes all the way to Hatfield.)”

      en

      “by bus it takes around 70 minutes (admittedly involving a couple of changes) and by car it’s about 15 minutes.”

      en

      “70 minutes is a long time by public transport – despite the proximity that’s a little longer than taking the tube all the way to Morden.”

  7. By car it’s about 15 minutes …………….. in dat geval zou ik als Engelsman een fiets kopen – het Wiggins-effect🙂 – dan doe je over die
    10 kilometer slechts 35 minuten.

  8. Dit is erg naar. Barnet is een geweldige club vind ik, de leukste in Londen. Ik herinner me nog die koude herfstavond in 2005 of 2006 (?) toen Barnet voor de League Cup naar Man United moest. Ik was in Manchester voor een concert en besloot die pot mee te pikken. Old Trafford deed me niets, en met Man U heb ik al helemaal niets, maar wat waren de Barnet fans geweldig. 4000 waren er op die woensdagavond, en ze bleven hun team steunen (niet op Ultra wijze maar echt oprecht steunen) tot het eind, zelfs toen het 4-0 was. De 4-1 eerredder werd gevierd als een zege. Sindsdien is Barnet een club waar ik elke week toch de uitslagen van check op livescore.com

    Ik zei al vaker dat ik de heisa niet snap over een club die van kleuren of logo verandert, maar een stadionwissel is wel iets waar ik me als fan zorgen om zou maken. Er is de nostalgie van het oude stadion, de praktische vraag of het nieuwe stadion vlot bereikbaar gaat zijn, het onzekere of het stadion aan de noden zal voldoen voor de fans, … Het is een beetje als verhuizen. De kleur van je muur veranderen met verf is 1 ding maar je blijft gewoon thuis. Verhuizen is een veel drastischer iets. Ik vind het jammer voor Barnet en vooral voor die geweldige fans. Het hing al een tijdje in de lucht maar toch…

  9. Ik heb tijdens de Olympische Spelen John Adkins ontmoet. Het is nog niet 100% zeker dat ze wegmoeten. Vanwege de recessie zou het plan om er huizen te bouwen wel eens afgeblazen kunnen worden…

    • Dan zou de neoliberale puinhoop toch een klein beetje positief nieuws opleveren. Maar ik heb een beetje het gevoel dat als het nu niet gebeurt het uitstel van executie is. Underhill is al jaren op de gevarenlijst. Maar goed, Barnet als club heeft meer levens dan een kat (zie de laatste competitiespeeldagen de voorbije seizoenen) dus die club krijgen ze zo snel niet klein. Desondanks, de club hoort toch echt bij Underhill dus hopelijk kunnen ze alsnog blijven. Mijn sympathie voor Barnet zou hetzelfde blijven ongeacht waar ze spelen, want het is gewoon een heel sympathieke club met heel aangename fans, maar net voor die fans zou ik het zonde vinden als ze nu plots hun thuishaven zouden moeten verlaten.

  10. Vandaag werd bekend dat Edgar Davids speler/coach wordt bij FC Barnet….

    • Assistent coach meen ik, ofwel was dat fout bericht in de Belgische pers. Het is ook nog niet zeker dat hij gaat spelen, maar hij zegt wel dat de kans groot is. Hij zei, volgens de krantenberichten, dat hij een drietal weken zou meetrainen. Wellicht zal hij dan effectief spelen mocht hij conditioneel zich er klaar voor voelen.

      Nu, ongeacht de functie, voor Barnet is dit een mooie boost. Het is toch knap dat een kleinere, minder bekende club uit de 4e afdeling, een speler kan strikken die nog bij Europese topclubs als Juventus een vaste waarde was? Dit zal het profiel van Barnet sowieso erg ten goede komen en de ervaring van Davids kan van goudwaarde zijn in de ontwikkeling van de jongere spelers.

      Wat ik wel niet meteen kon lezen is voor hoe lang hij exact getekend heeft. Is het tot eind dit seizoen en dan evalueren, of gaat het om een samenwerking van lange(re) termijn?

Geef een reactie

