The Road to Wembley

Ik hoop volgend seizoen de ’92’ vol te maken. Dat lijkt me toch wel een mooi moment. De ‘116’ is niet echt een doel op zich, hoewel het er misschien wel ooit van zal komen. Ik ben dol op non-League voetbal en als ik op 112 of 113 sta, zal ik misschien denken ‘ach ja, laat ik ze nu maar alle 116 vincken’. Maar zoals ik al zei, is dat niet echt een doel op zich. Wat ik echter wel ooit wil is een “Road to Wembley”. Dat wil zeggen in alle veertien rondes een potje meepakken. Lastig, vooral vanuit Nederland, maar je moet altijd dromen blijven houden. Vorig jaar heb ik al een fictieve “Road to Wembley” gemaakt en als ik die wedstrijden daadwerkelijk had gezien, was het een mooi avontuur geweest. Dit jaar ga ik hem wederom fictief doen en dan hoop ik hem over enkele seizoenen in het echt te doen. Lijkt me een fantastisch avontuur.

6 Reacties op “The Road to Wembley

  1. Heb je al een idee met welke club je gaat beginnen?

    • Wembley ligt wel heel erg voor de hand, dus die waarschijnlijk niet. Tow Law Town v Bishop Auckland vind ik een geweldige, maar ik had vorig jaar Tow Law al. Ik neig nu lichtjes naar Crook Town v Penrith, maar dat kan nog veranderen. Het is nog geen 11 augustus.

  2. Mooi toernooi, op de Coupe de France na (die zet ik op 1 omdat overzeese gebieden en kolonies mogen meedoen) het leukste cup-toernooi van Europa. Tot en met 10e divisie clubs toelaten, dat is mooi. Heel wat fraaier dan de Copa del Rey bv waar zelfs uit 3e divisie niet alle clubs mogen meedoen, of de Belgische beker waar de grote clubs beschermd worden als reekshoofd. De FA Cup zou naar de vaantjes zijn eens men ook reekshoofden gaat maken, zolang men dat niet doet blijven er altijd leuke potten. Ik ben niet eens een liefhebber van bekervoetbal maar er is altijd wel een pot die je toch ergens boeit. Het enige waarom ik Frankrijk nog hoger inschat is die overzeese gebieden. Het zou geweldig zijn als Engeland dat ook doet en bv de Kanaaleilanden, Isle of Man, de Falklands en Gibraltar allen een team mogen inschrijven. Stel je voor dat Man United helemaal naar de Falklands moet reizen, dat is toch fantastisch? In Frankrijk is dit realiteit, de clubs uit de kolonies krijgen doorgaans thuisvoordeel en zo krijgen die mensen eens een grote club uit Frankrijk-vasteland over de vloer, een wedstrijd waar heel het land naar uitkijkt. Moeten ze in Engeland ook echt eens doen, tegenwoordig vlieg je van Gatwick in een uurtje of 2 naar Gibraltar. En in Schotland zouden de de Hebriden, de Orkneys en de Shetlands elk een team in de SFA Cup kunnen laten inschrijven. Stel je voor, Rangers of Celtic die richting Lerwick of Stornoway trekken, wedstrijden waar het hele eiland jarenlang over zou spreken.

    Maar goed, je kan niet alles hebben. Ik ben geen fan van bekertoernooien, teveel hangt af van de factor geluk bij de loting. Maar er zit bij de FA Cup toch altijd wat fraais waar je gewoon de wedstrijd boeiend vindt, ongeacht of er een prijs op het spel staat of niet. Vooral de rondes waar de non-league clubs nog volop meedoen zijn erg boeiend (in feite is dat bij alle bekertoernooien zo, eender welk land. Een club uit een amateurliga die stunt tegen een club uit de hoogste reeks, dat is altijd leuk. Stel je voor dat Ajax er bv uit gaat tegen pakweg De Treffers … :))

  3. Das een leuk doel! Blijf je dan ook steeds bij de ´winnende´ploeg totdat die eruit vliegt en vervolgens naar de club die van je 1e club wint enz enz: of pak je willekeurig een wedstrijd iedere ronde?

    • Ik kies dan een willekeurige wedstrijd die mij het meeste aanspreekt (hetzij een derby, hetzij een leuk stadion). Anders moet je drie keer achter elkaar naar Gateshead en is de lol snel over.

  4. Pingback: The Road to Wembley: Tividale v Stratford Town | Doing the 116 Blog

Geef een reactie

