The Long Way

Gisteren is er weer geloot voor de FA Cup. Altijd genieten, want het blijft het mooiste toernooi dat er is. Waar de grotere clubs deze beker steeds minder serieus nemen (het geld van de Premier League is belangrijker voor ze) is het voor de non-League clubs nog altijd hét evenement. Daarom kijk ik altijd extra veel uit naar deze eerste rondes. Mijn droom is om ooit alle veertien rondes in één seizoen te bezoeken. Dat lijkt me echt geweldig. Vanaf de kleine dorpsclubs tot aan Wembley. Ashley Greb (45) van het blog putajumperon maakte deze droom afgelopen seizoen waar. Hij bezocht niet alleen in alle veertien rondes een wedstrijd, maar ook nog eens zoveel mogelijk de replays. Uiteindelijk bezocht hij 25 wedstrijden op zijn lange weg naar Wembley en schreef er zelfs een boek over “The Long Way”. Waarom deed hij het en hoe is het hem bevallen?

Ashley Greb: “In Engeland zijn er veel voetbalfans die in het begin van het seizoen afspreken alle rondes van de FA Cup te volgen. Het is traditie om een wedstrijd te pakken en daarna de winnaar te volgen. Als die winnaar verliest, ga je het team volgen dat van ‘jouw’ club gewonnen heeft en zo ga je verder tot aan Wembley. Het nadeel is dat je compleet afhankelijk bent van de loting. Veel mensen lukt het daarom niet om het tot aan de finale af te maken. Op mijn werk heb ik ook niet de flexibiliteit om helemaal afhankelijk te zijn van de loting, dus koos ik voor een andere manier. Daarbij koos ik gewoon een wedstrijd die ik leuk vond en daarnaast pakte ik in iedere ronde een replay mee. Ik had weinig restricties, alleen wilde ik zoveel mogelijk verschillende clubs zien en geen MK Dons.

Eigenlijk is dit hele idee gestart toen Watford, mijn club, een uitwedstrijd had bij Coventry. Dat is niet echt een inspirerende pot. Omdat ik toch voetbal wilde zien, besloot ik een FA Cup wedstrijd te gaan bezoeken die vrijdagavond. Er waren flink wat wedstrijden en uiteindelijk viel mijn keuze op Cobham FC v Badshot Lea. De reden is omdat mijn schoonzus daar woont en mijn vrouw dus graag naar Cobham gaat. Mijn zoon is ook gek van Cobham, omdat ze er een skatepark hebben en mijn dochter vindt dat er goede kappers in Cobham zijn. Zo kwam ik dus uit op deze wedstrijd, die uiteindelijk de start zou worden van mijn toer door Engeland. Het was een leuk begin. Lekker een zonnige vrijdagavond in augustus, met een biertje en een programmaboekje in de hand naar een FA Cup-pot kijken. Beter kan niet toch?

Na drie wedstrijden was ik helemaal verslaafd aan de FA Cup in de non-League. In Folkestone besloot ik ook om all the way te gaan. Het doel was uiteindelijk om 26 wedstrijden in 25 verschillende stadions te zien (halve finale en finale zijn allebei op Wembley en hebben geen replay, vandaar 26 wedstrijden ipv 28). In Folkestone klopte ook alles. Het was een heerlijke zomerdag en de club heeft een leuke stadionnetje en vriendelijke fans. Daarnaast was het ook nog een heel spectaculaire wedstrijd met uiteindelijk een 2-2 uitslag. Toen ik het stadion uitliep was ik tevreden dat ik al drie echte bekerwedstrijden had gezien. Vanaf dat moment was ik van plan om door te gaan.

In het begin van het seizoen zijn er ontzettend veel wedstrijden. Ik koos daarom wedstrijden die niet al te ver weg waren. Ik wilde geen uren rijden, vooral niet voor die replays op dinsdagavond. Het was soms spannend, want ik moest voor de replays erg rekening houden met mijn werk. Zo kon ik voor de replay in de vierde kwalificatieronde (de zesde ronde) alleen Leatherhead v Sutton United halen, terwijl ik al eerder bij Leatherhead was geweest. Pas in de kwartfinale overkwam me dat weer, toen ik voor de tweede keer bij Spurs kwam. In de replays van de tweede ronde (de achtste ronde in totaal) kon ik alleen naar Yeovil, Grimsby, Walsall, Oldham en Macclesfield. Geen van die wedstrijden kon ik halen en ik heb uiteindelijk Yeovil v Fleetwood voor tv gekeken. Uiteindelijk heb ik 25 wedstrijden, 46 verschillende teams en 22 verschillende stadions gezien, toch geen slechte score.

Overigens was die wedstrijd tussen Leatherhead en Sutton een van de beste die ik zag. Alles klopte tijdens die replay. Het werd 2-3 voor Sutton in een heerlijke wedstrijd. Een andere geweldige pot was de kwartfinale Everton v Sunderland. Allebei de teams speelden puur voor de winst en de sfeer op het uitverkochte Goodison Park was fantastisch. Dat soort wedstrijden zijn de krenten in de pap. Natuurlijk vond ik Watford v Bradford in de derde ronde ook een mooie wedstrijd. Het was leuk om mijn eigen club ook te zien tijdens de route naar Wembley. Normaal ben ik voor de kleinere club en hoop ik op een giantkilling, maar in dit geval uiteraard niet. Verder vond ik Salisbury leuk om te bezoeken. Daar keek ik echt naar uit, want het ligt in een van de mooiste gebieden van Engeland, vlakbij Stonehenge. Ik was blij daar naartoe te kunnen tijdens mijn trip.

Natuurlijk waren er ook mindere dingen tijdens mijn trip. Zo was Burnham v Chalfont St. Peter een saaie pot, vroor ik bijna dood bij Southampton v Millwall op een koude avond in januari, gingen de fans eerder weg bij Tottenham v Stevenage en moet ik nog altijd wennen aan halve finales op Wembley. Voor mijn gevoel mag alleen de finale op Wembley gespeeld worden. Dat ze nu ook de halve finales daar spelen, haalt een stuk van de charme weg. Bij de finale zelf miste ik een ereronde van Chelsea, nadat ze de beker hadden gewonnen. Dat hoort er toch bij. Een laatste minpunt is de desinteresse van de grote teams in de FA Cup en dat zie je vooral tijdens de vierde en vijfde ronde (respectievelijk de tiende en elfde ronde van het hele toernooi).

Tijdens heel mijn trip ben ik maar een paar keer zenuwachtig geweest over de tickets. Vooral in de laatste drie rondes werd het lastiger. Gelukkig was een ticket kopen voor Everton v Liverpool in de halve finale vrij simpel. Nadeel was dat het een e-ticket was en geen echt kaartje, maar ik was tenminste binnen. Voor de finale was het wel heel stressvol. Ik was bang dat mijn route één wedstrijd voor het einde zou stranden. Gelukkig was er iemand die me kon helpen en lukte het om bij de FA Cup finale te zijn. Overigens was ik tot de halve finale nog nooit op het nieuwe Wembley geweest. Van het oude gingen de haren op mijn arm rechtop staan, maar het nieuwe heeft nog niet die charme. Toch kan ik me voorstellen dat jongeren daar anders over denken. Voor hen is dit nieuwe Wembley hét stadion van Engeland.

Alles bij elkaar was “The Long Way” een heerlijk avontuur. De FA Cup is in mijn ogen de mooiste competitie ter wereld. Alleen zou de finale weer gewoon de afsluiter van het voetbalseizoen moeten zijn en niet op dezelfde dag worden gespeeld als diverse competitiewedstrijden. Tijdens deze trip heb ik het non-League voetbal weer helemaal herontdekt en een aantal clubs die ik heb bezocht (Leatherhead, Sutton, Salisbury en Redbridge) wil ik graag  nog een keer bezoeken in de komende jaren. Ik wil zeker nog een keer zoiets doen. Misschien wel met de League Cup, FA Trophy, FA Vase of jullie KNVB beker. Bekervoetbal is zó mooi. Ik raad het iedereen aan om eenmaal in je leven alle rondes van een bepaalde beker te volgen. Het verrijkt je leven.”

Het boek van Ashley Greb is te bestellen via Amazon of iTunes.

3 Reacties op “The Long Way

  1. Ik heb het persoonlijk niet zo met bekervoetbal, maar mooi voor die man dat hij zijn wens kon vervullen en het is mooi te zien dat mensen ver gaan in hun fanatisme daarbij. En ongeacht wat die wens is ; of dat nu alle rondes in de FA Cup zien of een bezoek aan enkel een paar clubs die je specifiek boeien … Zolang iemand er maar plezier in heeft is het gerechtvaardigd.

    Hoe is zijn boek precies gepubliceerd geraakt? Tegenwoordig is dat extreem lastig. Het internet maakt er schrijvers niet makkelijker op want voor veel (jongere) mensen is muziek en literatuur iets wat je gratis downloadt van het web en niet iets waarvoor je naar de winkel gaat. Een houding waar ik me wel eens aan durf ergeren maar de realiteit moet je onder ogen zien, en uitgevers gaan vooral bekende auteurs nog onder contract houden maar minder bekende namen hebben het nodige geluk nodig om hun werk gepubliceerd te krijgen. (tenzij je doel enkel is om gelezen te worden en je je niet druk maakt om enige winst, in dat geval kan je je boek online publiceren en wordt het web juist weer een voordeel. Maar ik kan me voorstellen dat het toch leuker is als je er iets voor terugkrijgt, al was het alleen maar om met die opbrengst een volgende groundhopping-rondreis te financieren)

    Ik ben persoonlijk geen bekerfanaat maar de FA Cup is op de Coupe de France na (die is nóg leuker omdat elke club mag meedoen en overzeese gebieden een team mogen inschrijven) wel 1 van de leukste cups die er nog overblijven. In Spanje bv mogen enkel teams uit de hoogste 2 reeksen meedoen + een 20-tal teams die bovenin de diverse regionale derde afdelingen eindigden. In landen als België is de leiding geloot opdat de grote clubs elkaar zouden ontwijken in de eerste rondes. In sommige landen zijn de eerste rondes geregionaliseerd (noodgedwongen in landen als Noorwegen en Rusland, overbodig in het doorsnee Europese land) … Daar wordt een mens niet vrolijk van. Hopelijk laten ze bij de FA Cup het een beetje zoals het nu is. Met aanvangsuren en replays mag men gerust wat veranderen maar AUB laat die geleide loting nooit ingevoerd worden. Die heeft al zovele (nationale en Europese) bekertoernooien verpest. Allen de pot in en zonder reekshoofden loten, dat is nog altijd het eerlijkste. Komt Man U dan Arsenal meteen tegen terwijl Vauxhall Motors tegen Sutton speelt in diezelfde ronde, dat is de charme van het toernooi.

    • Tegenwoordig zijn er juist veel mogelijkheden om te publiceren. Ashley heeft het gedaan via Kindle en iTunes. Verder heb je nog veel meer mogelijkheden, zoals Lulu, etc..

      • Lulu en Freemusketeers zijn vrij bekend, maar de vraag is altijd of je niet in de zak wordt gezet. Er zijn veel uitgevers maar de betrouwbare er uit filteren is niet altijd even eenvoudig, en de grote gereputeerde uitgevers riskeren zich vaak niet meer aan het werk van een relatief nieuw artiest.

Geef een reactie

