Southampton’s Shi(r)t

In voetbalshirtland zijn er een aantal klassiekers. De groen-witte hoops,  het maagdelijk wit en de rood-witte verticale strepen.  Een van de eerste clubs die in de rood-witte strepen ging spelen, was Southampton. In 1896 veranderde de club haar naam van Southampton St. Mary’s in Southampon FC. Bij een nieuwe naam, hoort ook een nieuwe shirt en het “Feyenoord-shirt” werd vervangen rood-witte verticale strepen met donkere broek. Op een aantal seizoenen na, speelde Southampton altijd in die combinatie. Helaas betekent promotie naar de Premier League dat gladde markertingjongens zich met de club zijn gaan bemoeien.  Gevolg? Weg klassiek  shirt met daarvoor in de plaats een lelijk hansopje met AAP3 als sponsor.

Als reden werd opgegeven dat er met Sunderland en Stoke City al twee clubs in de Premier League speelden met rood-witte verticale strepen. Het brand *kots* Southampton zou zich daardoor niet goed kunnen onderscheiden van die twee clubs. Vandaar dat de traditie overboord wordt geflikkerd en ze nu een rood shirt en een rode broek hebben. Lijkt een beetje op Liverpool, die erg populair zijn in Azië. Sowieso is rood een club die erg aanspreekt in Azië, dat weten we sinds het tenue van Cardiff werd verkracht. Sowieso lijkt de club zich op de Aziatische markt te gaan storten, want waarom zouden ze anders reservespeler Tadanari Lee hebben uitgekozen om het nieuwe shirt te presenteren?

Twee jaar geleden speelde Southampton ook in een ander shirt, maar dat was historisch erg verantwoord. Het was een ‘River Plate’-shirt, hetzelfde waarin de club 125 jaar eerder speelde tijdens hun eerste seizoen. In 1896 werden het rood met witte verticale strepen en dankzij die keuze spelen Athletic Bilbao en Atletico Madrid ook in die shirts (in 1910 nam een bestuurslid van Athletic 50 shirts van Southampton mee naar Baskenland en Atletico was een filiaal van Athletic).  Ze waren in Southampton dan ook erg trots op de Europa League-finale afgelopen seizoen, toen beide clubs tegen elkaar moesten. Helaas spelen alleen de Spaanse clubs volgend jaar in de roood-witte strepen, want een aalgladde reclamemannetje denkt dat dit nieuwe shirt beter is voor het ‘merk’ Southampton. Mag ik een teiltje?

Wat de fans ervan vinden? Nou, die zijn niet echt blij en dat is nog zacht uitgedrukt:

“That is beyond ridiculous.”

“Are Saints the Ryanair of football? Money for the loos next!”

“I’ve been a seasonticket holder for many years and that shirt is not a Saints footballshirt. We wear red and white stripes. What are Southampton thinking of? That’s a leisure shirt .”

“Don’t buy the shirts! Stay in red and white! We are red and white!!!”

“Got to say that this is the worst home shirt I can remember.”

“Rubbish kit, lacks originality, outdated design, it’s as if someone wanted to get as far away from our historical links as possible.”

“If the designers/club had any empathy with tradition and did not want stripes then they should have reverted to the sash, not this poor imitation of a Liverpool/Forest effort.”

“The new home kit is a travesty from top to bottom. WE WEAR STRIPES.”

“No stripes , no black, no heart! What are the new boys doing ? Do they not do their research ? Lets keep the stripes on the terraces at least and not buy this “any team” shirt.”

“Two words: hate it”

“Couldn’t agree more. Years of tradition thrown out the window to make a few quid off the fans.”

“Still, could be worse, I pity the poor Cardiff fans – the new owners have switched their home kit from blue to red!”

11 Reacties op “Southampton’s Shi(r)t

  1. Lelijk shirt dit, staan ze gigantisch mee voor aap.

  2. Misselijkmakend weer.

    Helaas krijgen we nu weer een lang verhaal van Gerrit dat het niet zo erg is en daarna een heel verhaal over hemzelf😦

  3. het is mijn club niet,maar blijft toch erg jammer…laten ze toch eens met de poten van die klassieke shirts afblijven…
    @ Bas: hahahaha

  4. lang leve de commercie…. ik snap dat er geld verdient moet worden maar van klassieke shirts blijf je als sponser af…

  5. Zo! Altijd weer afwachten. Villa is van Nike naar Macron gegaan, maar ben zeer blij met het nieuwe thuisshirt waarin alle nostalgie in is gebleven.

    (En Villa speelt pre-season uit tegen Werder Bremen, 2,5 uur vanaf Groningen en dus weer een dikke meevaller)

    Arme Saints…

    • Heel wat clubs passen elk jaar hun shirt aan. Weliswaar zonder de kleuren ingrijpend te veranderen, maar toch. Het nieuwe shirt van Barça lijkt een replica van hetgeen Paris SG al jaren draagt, en het vorige met die vele dunne strepen zag er ook totaal anders uit dan dat van het jaar voordien. Real Madrid verving de paarse tinten in hun shirt door gouden tinten bovenop het wit (wat ik dan weer erg mooi vond). Anderlecht speelt tegenwoordig meer in zwart-paars dan paars-wit. Juventus hebben de vorm van hun streepjes op hun shirt wat veranderd. Bayern speelt eerder in rood met een blauw streepje in detail dan in het oude blauw-rood gestreepte tenue. En dat zijn maar enkele van de velen … Blijkbaar valt dat niet zo op dan kleurenwissels, maar tegenwoordig is elk seizoen een ander design de norm geworden. Helaas, maar voetbal is commercie geworden. Ik herinner me nog dat als klein joch clubs jarenlang in quasi identieke uitrustingen speelden ; dat is tegenwoordig ondenkbaar. Zelfs nationale ploegen veranderen hun design bij elke nieuwe campagne, op een paar uitzonderingen na waarvan überhaupt geen merch te vinden is. Wie zich er dermate aan stoort keert zich beter af van het profvoetbal en gaat (wat trouwens bijzonder gezellig is) beter naar de lokale wijkclub op amateurniveau waar commerce en winst nog geen sleutelwoorden zijn.

  6. Over de redenen waarom kan je discussiëren maar ik vind het er persoonlijk mooier uitzien dan hun oude tenue. Dit is geen vuurrood zoals wat in Azië aantrek heeft (bij mij trouwens ook) maar een soort bordeaux-achtig rood. Het is qua tint anders dan gewoon rood. Ik vind het erg mooi qua kleur, het lijkt een beetje op het shirt van Rubin Kazan, hetgeen ik persoonlijk bij de leukere van het Europees voetbal vind. Beetje vernieuwing kan überhaupt nooit kwaad, persoonlijk vind ik het mooier dan dat vorige tenue. Ik heb nu wel wat met de kleur rood moet ik bekennen (en dit staat los van mijn communistische overtuiging want in feite is het wat absurd om een kleur te koppelen aan een politieke ideologie) ; doorgaans heb ik het meer voor vuurrood dan voor dit wel erg donkere variant. Toch heeft het wel wat.

    PS: Atletico Madrid is nooit een “filiaal” van Athletic Bilbao geweest. Onder filiaal wordt in Spanje een B-elftal verstaan zoals Real Madrid Castilla en FC Barcelona B die komend seizoen op het tweede niveau uitkomen. Wel is Atletico Madrid opgericht door Baskische studenten in Madrid, vandaar de link met Athletico Bilbao. Doch een echt filiaal is wel wat anders en beide clubs zijn snel hun eigen weg gegaan. In Madrid was oorspronkelijk Real (opgericht onder een andere, Brits klinkende naam) de meest Brits geïnspireerde club van de stad, nadien pas is het een meer elitaire club geworden. Atletico werd aanvankelijk erg door Franco gesteund tot die door kreeg dat Real meer prijzen won en dus beter stond. Beide clubs hebben een vrij rechtse aanhang totaal los staand van Baskenland. De enige club in Madrid die zich wat onderscheidt is Rayo (dat bekendstaat als erg linksgezind en met armere supporters) maar die hebben hun tenue dan weer aan Atletico Madrid te danken (de rode streep kwam er omdat men een tijdje samenwerkte) en Rayo is helaas jarenlang in handen van een enorm malafide familie zakenlui waar zowel vader als meerdere kinderen massafraudeurs zijn.

    Ach ja, geen enkel imperium is ooit blijven bestaan zonder ten val te komen, bij het ene duurde het alleen wat langer dan bij de ander. Zo ook in de sport. Binnen een 50 jaar ziet het voetballandschap er allicht totaal anders uit. Dat ze bij Southampton genieten van hun avontuurtje in de PL want het zou me ergens verbazen als ze het daar lang gaan uithouden. (zie de stijgers vd voorbije jaren)

  7. Bas! Je hebt gelijk gekregen!

    • Laat me wel duidelijk zijn dat ik niet tegendraads wil doen, ik heb gewoon mijn mening en die verkondig ik. Dat iemand die tegendraads vindt, dat is dan die persoon die dat etiket kleeft. Waarom zouden voetbalfans allemaal dezelfde regeltjes en ongeschreven wetten moeten volgen? Dat neemt enkel de spontaniteit van de beleving van het voetbal weg. Dat iemand een ander als tegendraads beschouwt is in feite het etiket gekleefd door die andere persoon. Ik geef mijn meningen en die zijn al vaak genoeg (zeker als het op stadions aankomt) perfect in lijn met de meeste mensen hier. Over bepaalde andere thema’s binnen het voetbal heb ik een ander mening, ik zie niet in wat daar verkeerd aan is dat ik die mening verkondig. Het zou nogal saai zijn moesten we allen perfect hetzelfde denken, niet? Maar ik geef gewoon mijn eerlijke mening, het is niet alsof ik per sé tegendraads wil doen. Ik vorm een mening en stel me daarbij doorgaans niet eens de vraag of die in lijn ligt met de meerderheid fans of niet.

      En ik maak me er allemaal niet zo druk om, ik relativeer het allemaal liever, dus ik heb er geen moeite mee om met iemand met een totaal andere mening gewoon samen naar een wedstrijd te kijken en een pint te drinken (nou ja, daar heb ik nu wél moeite mee, vervang pint door Cola :))

  8. Dan was dat PONY-shirt dat begin jaren negentig de mooie beelden van Matt Le Tissier ontsierde vergeleken met dit nog mooi. Dat was nog in de clubkleuren.

Geef een reactie

