De Woensdagfoto: England v Belgium, EK 1980

(klikken voor vergroting)

3 Reacties op “De Woensdagfoto: England v Belgium, EK 1980

  1. De jaren 80, de gouden jaren voor ons voetbal. Vice-kampioen van Europa in 1980, 4e op het WK in 1986, … Het nationale team hield toen heel België in de ban. Nog wat stuiptrekkingen in de vroege jaren 90 en daarna ging het stijl bergaf. Toen destijds hadden we technisch prima spelers a la Scifo en Degryse, goalgetters a la Ceulemans en Nilis, stugge verdedigers zoals Grün, Gerets en Clijsters, … Nu zou België in principe stilaan weer mee moeten doen voor minstens kwalificatie voor de grote toernooien (Mirallas = speler vh jaar en topschutter in Griekenland en interesse van Bayern ; Hazard = speler vh jaar in Frankrijk en voor 40 miljoen naar Chelsea ; Kompany = speler vh jaar in Engeland ; Lombaerts = kampioen van Rusland en verkozen tot beste buitenlanders vd Russische liga ; Vertonghen = verkozen tot beste speler in Nederland ; Chadli, Witsel, Fellaini, Dembele die allen interesse krijgen van grote clubs in Spanje en Engeland …). Toch zie ik ons niet snel weer de halve finales van een groot toernooi halen. Het is met het vergrote deelnemersveld en de groei van teams als Rusland, Turkije, Griekenland, Portugal, Kroatië etc stukken moeilijker geworden en ook de grote teams van toen (met uitzondering van Engeland en Italië misschien) zijn enkel nog beter geworden (Nederland, Frankrijk, Spanje, Duitsland)

  2. Met een goede bondscoach aan het roer zou België hoge ogen moeten kunnen gooien. Kwalificatie voor WK 2014 moet gewoon kunnen lukken. Of Wilmots de juiste man is weet ik niet. Dat kan jij beter beoordelen Gerrit. Ek 80 hadden jullie kunnen winnen. Ik heb die finale op eurosport een jaar of tien geleden bekeken. In 80 zelf niet. Toen was ik -1 .

  3. Ik ben ook van 1981. Ik herinner me heel vaag hoe mijn vader in 1986 ’s nachts voor de TV zat voor de Belgische ploeg op het WK te bekijken. De halve finale tegen Argentinië met Maradona. In 1994 had ik mijn eerste WK dat ik echt bewust meemaakte. België won tegen Marokko en Nederland maar verknoeide het dan tegen Saudi Arabië waardoor we in de tweede ronde geen makkelijke affiche kregen maar Duitsland. Die match ging met 3-2 verloren al had België wel een penalty moeten krijgen. Duitsland ging er de ronde nadien uit tegen Bulgarije met Stoichkov dat toen 4e werd op het WK. Het was de laatste keer in zowat 15 jaar dat België echt een goed team had.

    Nu is er weer een talentvolle lichting. Kompany, Dembele, Fellaini, Chadli, Vertonghen, Mirallas, Hazard, Courtois, Mignolet, Witsel…. Allen spelen ze in Engeland of Spanje (beste 2 leagues ter wereld) of zijn ze gewenst door clubs in die landen. En stilaan hebben ze ook de ervaring die in de voorbije paar jaar ontbrak, Kompany is zowaar 1 van de oudere spelers dus dat zegt genoeg hoe jong de rest is.

    Het WK 2014 moeten we halen. Schotland en Wales kunnen we zeker aan, en van de Balkanlanden vrees ik enkel Servië dat een erg goed team heeft. Is Wilmots de juiste man? Hij mist ervaring als coach. Hij heeft nog geen successen geboekt als hoofdtrainer maar werkte wel al in andere functies onder goede coaches. Als speler was hij het die de ploeg op sleeptouw nam en hij is erg fier Belg te zijn. Hij spreekt prima Nederlands (is Franstalig van origine) en dus acceptabel in heel het land. De spelers staan achter hem en gezien zijn nationale trots zal de motivatie erg groot zijn. In Nederland heb ik de indruk dat spelers meer trots zijn om voor hun land te spelen. Wilmots is een beetje een uitzondering: was als speler ook altijd heel trots om voor België te mogen spelen. Misschien hebben we wel meer baat bij een gemotiveerde jonge ambitieuze coach als Wilmots dan met een ervaren trainer. Onder Leekens (ervaring zat) lukte het niet, mensen roepen om Gerets maar die krijgt Marokko ook niet op het goede spoor. België heeft al vaak genoeg gefaald met een nochtans ervaren coach. Wilmots compenseert zijn gebrek aan ervaring met enthousiasme en een groot patriottisme.
    Ik zou zeggen: gun hem gewoon het voordeel van de twijfel. Als hij zijn mentaliteit van vroeger als speler kan overbrengen op de huidige selectie geloof ik er best in. Ik vind alleszins dat hij een kans verdient en denk wel dat hij het er goed van af brengen zal.

    Het wordt tijd dat de beide Lage Landen nog eens samen op een toernooi staan🙂 Ik ben fan van Noorwegen, Turkije en Israel maar gezien die in andere voorronde groepen zitten hoop ik dat België er staat in Brazilië.

Geef een reactie

