Video of the Week: Last game at The Dell

Mijn Paastrip naar Southampton was geweldig. De sfeer, het voetbal, de spanning, het wedstrijd verloop en de haat, eigenlijk klopte alles. Zelfs het feit dat het de wedstrijd in een nieuw stadion werd gespeeld, deerde me niet. Maar toch vroeg ik me even af wat voor gekkenhuis dit was geweest als deze pot op The Dell gespeeld zou zijn. Dat geweldige stadion is er eentje waarvan ik baal dat ik die gemist heb. In 2001 ging The Dell namelijk plat en mijn eerste vinck was 2,5 jaar later pas, zo’n 30 kilometer verderop. Zo jammer dat ik niet nét iets ouder ben, dan had ik dit juweeltje nog mee kunnen krijgen. Als ik nu wordt teruggestuurd in de tijd door Professor Barabas, dan zou het boven Sunderland of Southampton zijn. Daarom nog een keertje genieten van dit stadion met een filmpje van het laatste officiële duel met een passend einde.

19 mei 2001,. Het is de laatste speelronde in de Premier League van dat seizoen. Southampton v Arsenal staat op het programma. Voor beide clubs ging het nergens meer over, want The Gunners waren al tweede, terwijl Soton netjes op de tiende plek stond. Toch was het een heel speciale wedstrijd voor Southampton, want het zou de laatste officiële wedstrijd op The Dell zijn. 103 jaar lang was het stadion het thuis van The Saints en het was best pijnlijk om vaarwel te zeggen. Gelukkig kreeg het stadion het afscheid dat het verdiende, want het werd een heerlijke pot. Ashley Cole en Fredrik Ljungberg zorgden voor de 0-1 en 1-2, maar telkens was het Hassan Kachloul die gelijk maakte. Maar er was natuurlijk maar één man die het winnende doelpunt mocht maken: Le Tissier. Die zat op de bank, maar werd een kwartier voor tijd ingebracht. Hoe het eindigde hoef ik niet eigenlijk te vertellen, want natuurlijk maakt Le God een minuutje voor tijd op een schitterende wijze de winnende.

Dat doelpunt van Le Tissier kan ik keer op keer blijven zien. Het was net een sprookje dat uitgerekend hij scoorde. Hij was aan het eind van zijn carrière en had vanwege blessures pas zeven competitiewedstrijden gespeeld, zonder goals. Dat hij uitgerekend in de 89ste minuut zijn enige doelpunt van het seizoen maakte, leek wel op een script van een Amerikaanse film. Eigenlijk had hij op dat moment meteen moeten stoppen, want St. Mary’s was niets voor hem. Hij speelde daar nog vier potjes en stopte aan het eind van dat seizoen met voetballen. The Dell werd snel na die laatste wedstrijd in 2001 gesloopt en er staan nu appartementenblokken. Mooi is dat een van de nieuwe blokken Le Tissier Court heet, vernoemd naar de grootste voetballer die Southampton ooit heeft gehad. Wat had ik graag erbij willen zijn op de 19de mei in 2001. Beter gaat het niet worden, maar gelukkig zijn de beelden er nog.

2 Reacties op “Video of the Week: Last game at The Dell

  1. William van Holsteijn

    Ik prijs me gelukkig dat ik nog wél in The Dell ben geweest, dat was in de zomer van ’99. Zonder wedstrijd, maar dat maakte het voor mij eigenlijk alleen maar mooier, ik was alleen met 2 groundsman in het verder lege stadion. Het was écht om te smullen, ik heb nog een rondje langs het veld gelopen zodat ik mooie foto’s heb kunnen schieten vanuit alle hoeken en gaten. Opmerkelijk was dat er al jaren gesproken werd om een nieuw stadion te bouwen en dat Southampton ook jaren tegen degradatie vocht (behoudens 2001). Toen het St. Mary’s eenmaal een feit was, degradeerde zij prompt…! Maar ja, Wimbledon FC vond ook daar zijn Waterloo…!

    Voor mij een speciaal plekje, ik deel de sympathie van Joris voor dit stadion, een must voor elke groundhopper!

  2. The Dell … waar is de tijd … Als tiener (ik ben geboren in 1981) keek ik elke week Engels, Spaans en Duits voetbal op TV via Eurosport en via een Belgisch kanaal dat rechten gekocht had op enkele buitenlandse leagues. The Dell kwam elke twee weken voorbij, ik herinner me Matt Le Tissier ook nog levendig. En die keeper, Dave Beasant als ik me goed herinner. Aston Villa was altijd mijn favoriete Premiership club, maar Southampton was zeker een leuke club om te bekijken. Hun vertrek uit The Dell viel ongeveer samen met het stopzetten van het programma op de Belgische TV via hetwelke ik het Engels voetbal volgde. Southampton verdween in feite een beetje uit mijn radar min of meer toen ze The Dell verlieten. Ik kan me niet herinneren hun nieuwe stadion al in detail te hebben gezien op TV, en in feite is het nog altijd een bevreemdend gevoel dat ze niet meer op The Dell spelen. Ik weet het, dat is al lang niet meer zo, maar vooral gezien die talloze wedstrijden die ik als tiener op TV volgde, staat Southampton nog altijd geassociëerd met The Dell voor mij.

    Overigens word ik best wel eens nostalgisch als ik aan die tijd terugdenk. Ik herinner me hoe Kaiserslautern promoveerde en meteen landskampioen werd in hun eerste seizoen. Ik herinner me nog Everton die Man U 1-0 versloegen in de eerste FA Cup finale die ik op TV zag. Leicester City had toen een erg goed team, Sheffield Wednesday kreeg veel aandacht vanwege hun Belgische spelers en Leeds had toen een geweldig team. Uit Spanje herinner ik me nog obscure namen als Logroñes, Compostela, Albacete, Extremadura, … Ajax speelde nog in hun oude stadion op de Meer in plaats van dat ArenA onding. Sunderland speelde op Roker Park. Man City zat nog op Maine Road. Ik herinner me de Celtic titel die de 10-in-a-row van Rangers voorkwam. Het eerste WK met ondermeer Ierland die Italië versloeg en de blamage van België tegen Saoedi Arabië. Ik denk dat ik een stuk of 20 VHS casettes uit die tijd heb. Allicht al lang over houdbaarheidsdatum. Jammer want wat zou het een mooie nostalgietrip zijn die programma’s nog eens terug te zien.

    Enfin, ik hou maar op voor ik als een oude man begin te klinken die steeds herhaalt dat vroeger alles beter was🙂

Geef een reactie

