Doingthe116 update

Juni is klote. In die hele maand is er geen voetbal in Engeland. We hebben gelukkig wel een eindtoernooi dit jaar, maar landenvoetbal blijft toch altijd een slap substituut voor clubvoetbal. Ik vind het mooi als Nederland het goed doet, maar een EK-titel kan nog niet in de schaduw staan van de promotie van Willem II. Geen Engels voetbal dus deze maand, maar dat betekent niet dat DT116 ook op zwart komt te staan. Hieronder wat jullie allemaal kunnen verwachten.

Doing the 116

Ik ben redelijk bij met de verslagen, maar heb ze expres nog niet allemaal geplaatst zodat ik nog wat materiaal in juni heb. Drie wedstrijden heb ik nog niet online gezet: Southampton v Portsmouth, Gillingham v Swindon en Hibs v Hearts. Alle drie heel speciale trips, ieder op z’n eigen manier. Het zijn voorlopig de laatste wedstrijden, want de eerste trip zal waarschijnlijk pas ergens eind augustus gaan plaatsvinden. Gelukkig weten we 18 juni meer.

Blogging FC

Het is de komende maand natuurlijk het EK. Met de deelname van Engeland en Ierland, mag een stukje over die landen in relatie met het toernooi natuurlijk niet ontbreken. Verder nog wat stukjes over Southampton, voorafgaand aan het verslag over de South Coast derby. De AFC Nicknames gaat ditmaal over de degradant Blackburn Rovers en hun bijnaam. Rondom Fixture Day zal ik komen met een lijstje van wedstrijden die ik graag wil bezoeken en de dag erop terugblikken en gaan klagen over ongunstige data. Verder weer een aflevering van “Happy Hour” over de relatie tussen voetbal en Northern Soul.

Naar het beloofde land

Met de Schotse bekerfinale kwam mijn vinckjaar ten einde. Het beste voetbalseizoen ooit. Niet alleen door de promotie van Willem II en de titel van Celtic, maar ik heb zoveel geweldige wedstrijden gezien dat ik amper kan kiezen welke ik de leukste vond. De zomerstop is altijd afzien, want nu sta ik drie maanden droog. Gelukkig is er de heiligste dag van allemaal deze maand: Fixture Day, dit keer op 18 juni. Die dag neem ik vrij en zit ik naakt achter de computer om de wedstrijdschema’s door te nemen. Vreemd? Zeker.

14 Reacties op “Doingthe116 update

  1. Het was inderdaad een geweldig seizoen Joris! Als ik je verslag lees dit jaar lijkt de ene nog beter dan de ander. Ik ben toch benieuwd welke je het beste vond. Dat zou dan het hele plaatje moeten zijn. Stadion, sfeer, wedstrijdverloop, uitslag, boozer…..

    Nu wachten op fixture day ja! Altijd spannend!
    Wel een bonte mix van mensen hier op doingthe116… van communisten tot nudisten….

  2. Landentoernooien kunnen heel leuk zijn als
    a) een erg onverwachtse deelnemer plots opduikt waar je weinig van afweet en elke match een ontdekking is (Bosnië en Armenië was het bijna gelukt, Estland ook… Zonde dat geen van hen het uiteindelijk haalde, vooral hoe Armenië door de refs gebarreerd werd was zonde)
    b) je favoriete landen meedoen (maar in mijn geval zijn ze alledrie afwezig: Noorwegen, Israel, Turkije)

    Toch kijk ik wel uit naar zo een EK. Zeker nu het voor het eerst in Oost Europa is, ik heb iets met de ex-USSR (en dan bedoel ik niet enkel omdat ik communist ben maar ook de architectuur, landschappen, …). Dat maakt het gemis van mijn favoriete teams en van een echte underdog toch wat goed. Ik vermoed dat Duitsland de titel wint, met Italië als grootste tegenvaller van het toernooi. Echt een team waar ik een zwak voor heb zit er niet bij maar ik zou het bv Rusland, Duitsland, 1 van de Scandinavische landen of Kroatië wel gunnen meer dan de rest van het rijtje. Ik verwacht ook dat geen van beide gastlanden de eerste ronde gaan overleven, waardoor België weer van een schandvlek verlost is (in 2000 als eerste EK host ooit niet door de eerste ronde geraakt)

  3. Overigens, stel dat een onverwachts team het plots tot de finales schopt, dan ga ik ook wel eens sneller meeleven met een team waar ik anders niet echt wat mee heb. Denemarken 92 en Griekenland 2004 waren geweldig. Ik heb an sich niets met Griekenland, maar toen ze in 2004 plots de halve finales haalden begon ik spontaan echt te supporteren voor ze en hoopte ik echt dat ze tegen alle verwachtingen in die beker zouden winnen. Voor mij is Griekenland 2004 nog altijd de grootste stunt in de gehele voetbalgeschiedenis. Ik herinner me het nog alsof het gisteren was. Heb an sich niets met het team maar toen in dat toernooi maakten hun prestaties het gemis van mijn favoriete teams helemaal goed. Wie weet is er nu ook weer zo een verrassing van formaat, al vrees ik dat Spanje en vooral Duitsland te sterk zijn.

    Uiteraard is echt supporteren altijd leuker. Maar Israel verknalde het zoals gewoonlijk in de voorrondes, Noorwegen miste het eindtoernooi op doelsaldo, en Turkije ging kansloos ten onder in de playoffs (enig voordeel was dat Hiddink zo weg kon ; Turkije haalt enkel successen met een Turk als coach). Geen van de drie is op het toernooi aanwezig dus dat valt tegen. Had Armenië niet door de refs geblokkeerd geweest in diverse partijen hadden zij het kunnen halen, dat had een team geweest waar ik echt naar had uitgekeken bij afwezigheid van mijn echte favorieten. Vergelijkbaar met hoe Noord Korea in 2010 me toch echt een team gaf waar ik mee kon meeleven, ookal waren mijn echte favorieten er niet bij. Had Armenië de refs niet tegen gehad waren ze er nu allicht bij en dat had het toernooi extra gekruid.

    Maar zelfs zonder echt met een team mee te leven en te supporteren kan zo een EK echt wel leuk zijn ; er kan altijd een verrassing van formaat gebeuren die je in de ban houdt, en zoniet is het gewoon lekker als neutrale fan in de kroeg de sfeer opsnuiven met de wedstrijden op groot scherm. Alleszins stukken leuker dan enkel vriendschappelijke wedstrijdjes. Dus laat dat EK maar komen!🙂

  4. het hele seizoen genoten van de blogs en verslagen.je hebt een prachtige site.ik ben nog nooit in Engeland geweest voor een wedstrijd,maar dankzij deze site helemaal enthousiast geraakt,en gaat het zeker aankomend seizoen gebeuren!!
    ga zo door,want ik lees deze site elke dag met veel plezier,en ben daardoor altijd volledig op de hoogte van het britse voetbal!

    • Mocht je tips of adviezen nodig hebben, dan kun je me altijd mailen of hier een vraag stellen. Misschien ga ik weer een DT116-trip organiseren en dan zou je ook meekunnen als je wil.

  5. Lees elke keer weer met plezier je verslagen Joris! Ben nu 2 keer in Engeland geweest en heb meegemaakt hoe ze het daar beleven, in 1 woord fantastisch! Wil aankomend seizoen graag vaker gaan.
    Cheers!

  6. William van Holsteijn

    Als je een DT116-trip gaat organiseren dan hou ik me aanbevolen, in de wetenschap dat je géén reisbureau bent. Als ik dan iets voor je kan betekenen, dan hoor ik dat wel. Is ook een leuke wijze om anderen die op deze blogs reageren, eens te leren kennen!

  7. Vroeger had ik een makker die ook groundhopper was en we reden samen heel wat af. Vooral in Limburg (beide kanten vd grens), Brussel, Luik en omgeving, en het Ruhrgebied. Zijn voorliefde voor mijnwerkersstreken maakten er een leuke combo van. We bezochten toen zowel piepkleine veldjes waar enkel trainingen gehouden werden door dorpsploegen, maar ook grote stadions zoals Dortmund (geniaal stadion!) en die nieuwe bak van Roda (waar ik minder enthousiast over ben)

    Anyway, toen speelden we met het idee om een soort groundhoppingclub te stichten die reizen kon organiseren. Ik zou het echter afraden. Financiëel veel risico’s aan verbonden en enorm tijd-opslorpend. Informeer kan je ook snel genoeg volk bijeenkrijgen voor regelmatig trips te maken ; via het internet hoef je geen officiëel “groundhopping reisburo” te stichten maar is een oproep op de juiste sites genoeg om snel een auto of 2 a 3 te vullen. Informeel houden is het beste, no strings attached, geen legale risico’s. En uiteindelijk, met het net, heb je net zo snel mensen bijeen als vroeger verenigingen deden. Enige voorwaarde is dat er wat diversiteit zit qua bestemmingen en dan heb je snel een groep bijeen die gewoon op informele basis carpoolen kan.

    Het enige jammere in dit opzicht is dat er een 5 tot 10 echt goede groundhopping forums bestaan, en men dus wat verspreidt zit. 1 enkel groot online meeting point voor carpoolings, informatie, etc te bespreken zou handiger zijn. Nu heb je bv FootballGroundGuide dat heel erg op het UK gericht is, en een tweetal Duitse forums. Wie zowel in het UK als Duitsland geïnteresseerd is, moet dus al op meerdere forums gaan om op de hoogte te blijven wie waarheen gaat en nog een plek in de auto heeft.

  8. Topjaartje hè Joris! En dan als klap op de voorpijl de promotie van ons clubke. Als er een DDT116 trip komt houden de Ray Wilsonners zich aanbevolen! Voorschotje: iet srondom Huddersfield – Leeds of Burnley – Blackburn? Als de fixturemannetjes tenminste meewerken…

    • Dat zijn qua tickets te lastige potjes. Sowieso neig ik eerder naar een dagtripje, aangezien veel mensen geen twee dagen met onbekenden op pad willen zijn. Aldershot v Wycombe of Wycombe v Oxford lijken me wel aardig wedstrijden, niet ver weg en veel mensen zijn daar nog niet geweest i.t.t. de Londense clubs.

  9. 18 Juni, heb het nog nooit naakt geprobeerd, maar een aanrader dus! HAHA

  10. William van Holsteijn

    Ferdi, wat denk je van Paul Lambert?
    Je weet dat hij van Celtic afkomstig is?

Geef een reactie

