League Two Final: Cheltenham Town v Crewe Alexandra

Waar de finale van League One veruit de mooiste is, is die een divisie lager de minst aantrekkelijke van allemaal. Crewe tegen Cheltenham, twee clubs die me totaal niet aanspreken. Ik heb ze allebei al wel eens gevinckt en die twee bezoekjes hoorde tot de minst inspirerende van allemaal. Maar het is nu eenmaal zo dat ze in de finale staan en als ik voor de andere finales een voorbeschouwing schrijf, kan ik L2 eigenlijk niet overslaan. Maar wat was het mooi geweest als het Southend v Torquay was geweest, maar helaas zo is het leven niet. Daarom moeten we het doen met Crewe Alexandra en Cheltenham Town, de afsluiter van het Engelse voetbalseizoen.

Eigenlijk is het heel raar dat ik niets met Crewe heb. Vanaf een afstandje lijkt die club aan de meeste voorwaarden te voldoen die ik stel aan een club die ik leuk vind. Crewe is een kleine club uit een industriestadje dat veel aandacht besteed aan de jeugdopleiding en regelmatig boven haar niveau uitstijgt. Eigenlijk niets mis mee. Daarnaast reageren ze niet op de waan van de dag en is het stadion modern, maar toch ook origineel met een heel hoge tribune. Ze speelden in de negentiende eeuw al in de Football League en hebben goede voetballers voortgebracht. Eigenlijk alles wat een club moet hebben, heeft Crewe, maar toch doet het me niets.

Het bezoek aan Crewe v Hull een jaartje of vijf geleden, heeft daar zeker een rol bijgespeeld. Het was echt helemaal niets daar en om ons heen zaten veel vervelende chavs. Ik was dus niet positief over de club in mijn verslag. Dat vond een fan van Crewe niet zo leuk en voor het eerst, en voorlopig voor het laatst, werd ik door iemand uit Engeland bedreigd vanwege een stukje dat ik had geschreven. Ik moest uitkijken volgens, want hij kon mijn adres achterhalen en het was beter dat ik me nooit meer in Crewe zou vertonen. Ook noemde hij me een pedofiel. Ik vind dat soort mails altijd wel mooi en totaal niet serieus te nemen, maar geniet toch stiekem iedere keer als Crewe verliest. Ik hoop dan dat die retard thuis zit te janken.

Het was dit jaar dus wel een klein beetje balen toen Crewe nog net de play-offs haalde. Daarna versloegen ze ook nog eens het leuke Southend United, die ik de promotie het meest gunde. Nu mogen ze dus naar Wembley en ik zie ze als favoriet. Als ze zondag winnen, zijn ze na drie seizoenen weer terug in League One. Gezien het talent dat er in de ploeg loopt, maken ze daar best een kans. Het is ook een club die daar meer thuishoort dan Cheltenham. Een nadeel van de promotie is dat het volgend jaar geen Port Vale v Crewe is, toch wel de derby daar nu Stoke City al jaren hoger speelt. Port Vale v Crewe was mijn droomafsluiting van de ‘92’.

Ik schreef net dat Crewe meer in L1 thuishoort dan Cheltenham, maar eigenlijk is Crewe van oorsprong een echte L2-club. In 1983 had Crewe maar liefst dertien keer mee moeten doen aan de herverkiezing aan het eind van het seizoen. Slechts eenmaal, in 1896, werden ze er daadwerkelijk uitgestemd. In alle andere jaren werd ze herkozen. Niemand had ook iets tegen Crewe en ze lagen lekker centraal, vlakbij het zenuwcentrum van de Engelse spoorwegen. Die wil je er als bestuurder niet uithebben, in tegenstelling tot onbereikbare clubs als Barrow en Workington. Crewe mocht dus jaar in, jaar uit aanprutsen. Maar in die zomer van 1983 deed het bestuur een geniale zet: ze trokken Dario Gradi aan als manager en die zou de club helemaal op z’n kop zetten.

Op het moment dat Gradi aantrad, had Crewe in vier van de vijf voorafgaande seizoenen mee moeten doen aan de herverkiezing. Het bestuur begon een beetje te vrezen dat het toch een keertje fout kon gaan. Gradi had het bij Wimbledon erg goed gedaan en had een goede reputatie als jeugdtrainer opgebouwd. Daarmee ging Gradi dan ook meteen aan de slag. Langzaamaan bouwde hij aan een goed team. Crewe hoefde nooit te vrezen voor degradatie en in 1989 promoveerde de club naar de Third Division (nu League One). Aan een periode van 25 jaar in de kelderdivisie was een einde gekomen. Gradi kon meteen een contract voor tien jaar tekenen met daarbij de clausule dat hij een percentage van de transfersommen zou krijgen.

Twee jaar later degradeerde Crewe weer, maar na drie seizoenen kwamen ze weer terug. Daarna ging het pas echt los. De jeugdopleiding leverde de ene naar de andere topper af (spelers als David Platt, Rob Jones, Geoff Thomas, Danny Murphy, Ashley Ward, Wayne Collins, Dean Ashton, Seth Johnson, Robbie Savage en Neil Lennon komen allemaal uit de jeugdopeliding van Crewe) en het team draaide als een tierelier. Crewe deed goed mee in de top en haalde in zowel 1995, 1996 als 1997 de play-offs. Alleen het laatste jaar lukte het om te promoveren, maar dat betekende wel dat Crewe voor het eerst in de geschiedenis op het tweede niveau ging spelen. De fans dachten dat ze droomden.

Crewe mocht zich in 1997/1998 gaan meten met clubs als Nottingham Forest, Sunderland, Wolves, West Brom en Manchester City. Mooi, maar voor de fans was het helemaal geweldig dat Port Vale en Stoke in dezelfde competitie zaten. Nog mooier werd het toen Crewe elfde werd, Port Vale negentiende en Stoke City 23ste. The Potters degradeerden daardoor naar het derde niveau. Overigens samen met Manchester City en Reading, allemaal clubs die volgend jaar in de Premier League spelen, het kan verkeren. Beter dan die elfde plek zouden ze het niet meer doen, hoewel ze zich tot 2006 (met uitzondering van 02/03) knap wisten te handhaven op het tweede niveau.

Daarna werd het snel minder. Gradi besloot dat het genoeg was geweest in 2007 en stopte. Daarmee was de langstzittende manager in het Engelse profvoetbal vertrokken. Gradi kwam nog twee keer terug als caretaker, maar dat hielp niet veel. Crewe degradeerde in 2009 naar League Two, maar lijkt, na twee mindere seizoenen, op de weg terug. Gradi doet de jeugdopleiding nu bij Crewe en er zitten wat grote talenten aan te komen. Met name Nick Powell wordt een grote toekomst voorspelt. Mocht Crewe niet promoveren, dan is hij weg, maar als het ze wel lukt, blijft hij misschien nog een jaartje.

In vergelijking met Crewe is er weinig te melden over Cheltenham. De club was altijd een vaste klant in de non-League en als je ooit tegen een sportliefhebber de naam ‘Cheltenham’ zegt, zal hij over paardenrennen beginnen en niet over voetbal. De club mazzelde in 1997 dat kampioen Gresley Rovers niet mocht promoveren naar de Conference. Cheltenham mocht daardoor als nummer twee naar de hoogste non-League divisie. Daarin deden ze het geweldig en na een tweede plek in 1998, werden ze in 1999 meteen kampioen. Cheltenham in de  Football League, het leek heel raar. Ondanks dat ze degradatiekandidaat nummer 1 waren, handhaafde Cheltenham zich heel eenvoudig. Ze werden achtste en kwamen slechts twee puntjes tekort, anders hadden ze play-offs gespeeld.

Een jaar later bleek Cheltenham geen one-hit wonder. Ditmaal werden ze negende en kwamen ze vier puntjes tekort voor het toetje. In 2001/2002 lukte het wel. Plymouth en Luton waren veel te sterk voor de rest, maar samen met Mansfield en Rochdale vocht Cheltenham voor die laatste promotieplek. The Robins hadden de beste papieren en het beste doelsaldo, toen ze op de laatste speeldag naar Plymouth moesten. Maar Cheltenham verloor en Mansfield nam de derde plek over. Maar gelukkig waren er nog de play-offs. Hartlepool en Rushden & Diamonds werden opzij gezet en Cheltenham mocht naar League One, ongekend voor een club die vijf jaar eerder nog tweede werd in de Southern League.

Dat Cheltenham zou degraderen, stond wel vast volgens de analisten. Ze kregen gelijk, maar het scheelde weinig. The Robins werden 21ste en kwamen net twee puntjes tekort op Chesterfield. Winst in de laatste pot tegen Notts County was genoeg geweest, maar Cheltenham verloor. Na twee veertiende plekken, haalde de club in 2005/2006 weer de play-offs. Als nummer vijf waren ze geen favoriet, maar Wycombe Wanderers en Grimsby Town, waar Cheltenham in de competitie twee keer van verloor, werden opzij gezet. The Robins mochten weer naar League One. Het zorgde ook voor een mooie play-off balans: twee keer gespeeld, twee keer gewonnen. Wat zal de derde keer brengen morgen?

In League One bleef Cheltenham dat kleine clubje. De resultaten waren ook niet best, maar ze wisten zich als zeventiende te handhaven. Het jaar erop lukte het ook weer, maar nu als nummer negentien. Het geluk van The Robins was dat Luton en Bournemouth met flink wat minpunten moesten starten. Beide clubs vlogen er dan ook uit, wat Cheltenham het jaar erop zou overkomen. Ze werden 23ste en, samen met onder andere Crewe Alexandra, was het einde het avontuur in League One. In League Two ging het daarna ook niet best. Cheltenham leek rechtstreeks op weg naar de Conference, maar haalde het net. Ze werden 22ste, waardoor Grimsby eruit moest en The Robins een herkansing kregen.

In 2010/2011 was het ook niet best, maar een zeventiende plek en vijf punten voorsprong op Lincoln City waren genoeg om erin te blijven. Na drie baggerseizoenen op rij was er weinig hoop meer, maar dit jaar is Cheltenham ineens terug. Lange tijd leek het wel vast te staan dat ze zouden promoveren en halverwege februari stonden The Robins nog eerste. Maar toen kwam maart, een horrormaand voor Cheltenham. Vijf nederlagen en twee keer een gelijkspel, meer werd er niet gehaald. Cheltenham zakte van de tweede naar de zevende plek en moest zelfs nog oppassen niet langs alles te grijpen. Het seizoen leek als een nachtkaars uit te gaan, totdat er weer wat leven in de ploeg kwam, er weer werd gewonnen en ze uiteindelijk op plek zes eindigden.

In de play-offs hadden ze geluk dat ze tegen Torquay moesten. Die waren teleurgesteld over het misgrijpen van promotie. Cheltenham won vrij eenvoudig met 2-0 in eigen huis en 1-2 in Devon. Met Crewe wacht nu een zware tegenstander, ook al zijn die slechts zevende geëindigd. In de competitie won Crewe namelijk beide onderlinge duels met 1-0, waaronder een op 21 april. Sindsdien won Cheltenham vier duels op rij, maar ook Crewe is in bloedvorm. Na een 1-0 nederlaag tegen Southend, verloor Crewe geen pot meer. Al achttien duels op rij zijn ze ongeslagen en datzelfde Southend werd in de play-offs op Gresty Road met 1-0 verslagen, waarna het in Southend 2-2 bleef. Mede daardoor denk ik dat Crewe deze pot gaat winnen. We zullen het morgen zien.

15 Reacties op “League Two Final: Cheltenham Town v Crewe Alexandra

  1. Crewe Alexandra is de club die het vaakst laatste werd in de Football League, maar liefst 8 maal eindigden ze op de allerlaatste plaats, 2x meer dan de gedeelde nummers 2 Barrow en Chester City

  2. Crewe graag. Puur voor de naam. Alexandra. Engeland is een leuk voetballand maar als er 1 iets is wat ik tegenvallend vind is de on-originaliteit met namen. In Ierland en Schotland zijn ze daar nochtans echt creatief in, in Engeland is het United hier, Town daar, City ginder en nu en dan eens een AFC of Wanderers. Sheffield Wednesday (een club waar ik ook zonder die naam toch wel erg veel sympathie voor had gehad door omstandigheden maar die naam geeft het nog wat extra pit), Aston Villa (idem dito: veel sympathie voor de club sowieso maar ook de naam bevalt prima) zijn leuke uitzonderingen. En ja, Crewe Alexandra, het is ook eens wat anders. Gezien ik met de tegenstander van morgen totaal niets heb, puur vanwege de naam dan maar Crewe als winnaar graag.

    Klinische depressie en voetbal is een combo die rare gevolgen heeft soms. Enerzijds relativeer je alles enorm. Ik zag mijn favoriete club meermaals degraderen: deed me niets emotioneel. Ik zag drie (!) van mijn favoriete buitenlandse clubs bankroet gaan: deed me ook niets. De keerzijde van de medaille: je moet de tijd doden en afleiding zoeken, en dan is voetbal een makkelijke en aantrekkelijke optie. Ik denk niet dat ik zonder mijn specifieke situatie naar wedstrijden als Sheffield United-Stevenage, Sheffield-Huddersfield, Crewe-Southend of Crewe-Cheltenham zou kijken. Maar ik zag die eerste drie allemaal en ik zal allicht morgen ook weer voor de TV zitten. En met een beetje geluk is de expat uit Crewe die in de halve finale stomdronken hele tijd stond te zingen er ook, en is er nog wat randanimatie🙂

    PS: vanwaar komt die naam Alexandra eigenlijk?

    • Die is afgeleid van prinses Alexandra.

      Overigens heb je in de Northern League wel mooie namen zoals Bedlington Terriers, Billingham Synthonia, Jarrow Roofing en Norton & Stockton Ancients

      • The Ancients. Dat is geweldig. Voor die naam alleen zou ik een omweg maken langs het stadion als ik enigzins in de buurt ben. Synthonia klinkt ook geweldig. Er is geloof ik ook een club die Invictia heet, ergens aan de zuidkust als ik me niet vergis? En (leren kennen dankzij jouw site) het vreemde doch sympathiek klinkende Swindon Supermarine.

        Ik heb destijds in België vaak veldjes bezocht waar echt letterlijk enkel een grasveld met 2 doelen en verder niets was ; heb er toch een 500-tal zo bezocht en vaak lange afstanden afgelegd voor zo een veld waarvan de neutrale persoon zich zou afvragen wat er in godsnaam aan te zien is. Vaak was het de naam van de club die er speelde die de interesse opwekte.

        In het UK zou ik na enig twijfelen denk ik toch nog steeds voor Queen of the South gaan als allermooiste naam. Dat klinkt echt geweldig. In Schotland zijn ze sowieso erg creatief met namen. Inverurie Loco Works, ik vraag me nog altijd af wie daar is opgekomen. In Ierland zijn ze ook erg creatief. Finn Harps FC, dat klinkt als poëzie, terwijl het dorpje waar ze in spelen Ballybofey heet ; stel je voor dat die club gewoon Ballybofey heette … Ik heb een Finn Harps sjaal (gebedeld bij meegereisde fans tijdens Shelbourne-Finn Harps en 1 iemand wilde me wel helpen met mijn collectie, ik moest zelfs niets betalen voor zijn sjaal) ; club die me nochtans niets an sich zegt maar puur voor de naam wilde ik een sjaal van ze.

        Ik vond Wanderers trouwens ook altijd erg fraai, alleen zijn er iets teveel clubs die dat gaan gebruiken zijn waardoor het nu stilaan wat afgezaagd klinkt.

  3. Ik bezocht Crewe Alexandra in 2001 en ze traden aan in wat toen nog Division I heette tegen Sheffield United. Mijn ervaring met de supporters daar is juist heel positief. Ze wisten toen al te vertellen dat ik goed moest letten op Dean Ashton en ze waren erg vriendelijk tegen ons Nederlanders. Sindsdien is Crewe een soft spot en ik hoop dan ook dat ze promoveren vanmiddag.

    Zo zie je maar hoe één enkel bezoek een momentopname is, waarbij je dus totaal verschillende ervaringen kunt opdoen.

    • Dat is zeker zo. Zelf de plek waar je zit in het stadion kan zo’n groot verschil maken.

      Ik hoop overigens ook dat ze gaan promoveren, want Cheltenham doet me echt helemaal niets. Enig minpuntje is dat ik Port Vale v Crewe in april had willen vincken, maar die zou sowieso al in september zijn gespeeld.

  4. Crewe Alexandra is voor mij één van de legendarische clubs van Engeland. In de jaren 70, toen ik het engelse voetbal begon te volgen, stonden ze altijd onderaan in de 4e divisie, samen met clubs als Workington, Rochdale, Tranmere, Halifax en Scunthorpe. Iets later schreef ik de meeste engese clubs aan en de leukste reactie kreeg ik van Crewe. Ik ontving een heel pakket met programmaboekjes, vaantjes etc. Ik heb toen contact gehouden met de club en ben daar in de jaren 80 meerdere keren geweest. Ze speelden meestal op vrijdagavond en het ligt lekker dicht bij Manchester, dus een ideale lokatie voor mij. De ontvangst daar was altijd geweldig en het toen nog kleine Gresty Road was een typisch engels 4e divisie stadionnetje en zeer sfeervol. Samen met Halfifax Town bewaar ik aan Crewe de beste herinneringen uit de jaren 70 en 80. Toen Man United een paar jaar geleden voor de league cup bij Crewe speelde ben ik er weer geweest en ging ik op zoek naar de man, Harold Finch, waar ik in de jaren 80 contact mee onderhield. Die man liep er nog steeds rond en herkende mij direct. Nee, wat betreft vriendelijke clubs staat Crewe bij mij misschien wel op 1 in Engeland. Crewe ligt niet aan de Cote d’Azur, maar de buurt waar het stadion ligt is wel een echte arbeidersbuurt. En heeft daarom m.i. wel zijn charme. Drie kilometer verderop, in Nantwich (eigenlijk het uitgaanscentrum van Crewe), kunnen de liefhebbers zich aan middeleeuwse pubs en straatjes vergapen. Ik hoop dat Crewe vandaag promoveert. Dat zie ik liever dan een club als Southend United, want dat vind ik nou weer een saaie club. Up The Alex !

  5. Is er een artikel op de website waarin meer wordt verteld over het stemmen over welke club(s) wel en niet in de Football League mogen blijven (de herverkiezing) zoals over Crewe wordt verteld? En als dat er niet is, is die misschien te maken? Ik lees het voor het eerst en zou er graag wat meer over willen weten. Alvast bedankt!

    • Helaas niet. Ben er al een tijdje mee bezig, maar het is zeer complex. Ik heb er een dikke pil over (League Football and the men who made it van Simon Ingles) en dat geeft je er wel enig inzicht in. Als volgend jaar de Football League 125 jaar bestaat, ga ik er zeker aandacht aan schenken. Ik zit alleen nog te worstelen met de vorm waarin ik het moet gieten.

      • Uiteraard juich ik een artikel van harte toe, maar ik snap dat het veel werk is. Zie maar of het lukt, ik blijf de site toch in de gaten houden. Maar dat je alvast weet dat het met veel plezier gelezen zal worden😉

    • Volgens mij heeft Dave Twydell een triolgie geschreven onder de naam “Rejected F.C.”

      Crewe trouwens gepromoveerd!

    • En hier http://www.footballsite.co.uk/Statistics/League&Cup/Champions.htm kun je zien per seizoen en divisie wat de stemresultaten en deelnemende clubs waren.

  6. William van Holsteijn

    Joris, wat heb je er toch weer een geweldig (gedocumenteerd) stukje van gemaakt, terwijl je in je intro nog memoreerde dat je niet geweldig gemotiveerd was om dit te schrijven, ik heb er niets van gemerkt! Ik zit nu op Corfu en heb zéker alle tijd je uitgebreide stukken (nog eens na) te lezen.
    Ik doe dat met veel plezier, kan ik je zeggen. Waar haal je toch de tijd en energie vandaan? Werk, reizen, Willem II, studie en niet onbelangrijk een vriendin, hoe fix je dat toch?

    Dario Gradi, de 1e manager die ik van Wimbledon heb leren kennen en mee heb gemaakt. Wat hij bij Wimbledon presteerde heeft hij bij Crewe lang en breed herhaald en met veel succes, zoals je memeoreerde.

    Ook ik heb weinig met beide clubs, dus het me een r..t roesten wie gaat promiveren. Jammer dat Sheffield United het gisteren niet heeft weten waar te maken, ik was van plan om de Steel City derby met een bezoek te vereren, dat gaat even duren, dan maar wellicht naar Huddersfield tegen Leeds, wat een affiche!

  7. Crewe staat voor. The railway-club is al verscheidende keren een plaats voor overstap geweest, en in crewe ben je zo vanaf Birmingham. Moet dus een keer bezocht worden!

    Top stukje weer Joris!

  8. Off topic!

    Football Leagueshow heeft een niuew 3-jarig contract met de BBC, dus blijft toch gewoon bestaan voor ons! Heerlijk nieuws, had de laatste show opgenomen en willen bewaren, had al afscheid genomen….

Geef een reactie

