Sunshine on Leith

Er zijn veel mooie supportersliederen. Het klinkt afgezaagd, maar een goede YNWA op Anfield Road of Celtic Park bezorgt me nog altijd kippenvel. Een van de leukste dingen aan West Ham blijft het “I’m forever blowing bubbles”, ook al hebben ze die ooit gejat van Swansea, en “Delilah” van Stoke is natuurlijk ook een klassieker. Maar persoonlijk vind ik “Sunshine on Leith” van Hibernian de allermooiste. Ik kende het lied al via The Proclaimers, maar hoorde het voor het eerst in een voetbalstadion in 2007. Hibs won toen de Schotse League Cup en de helft van Hampden zong het. Dat was een kippenvelmomentje.

Het lied is geschreven door de gebroeders Reid (Charlie en Craig) die samen The Proclaimers vormen. Beide broers zijn geboren in Leith, de Edinburghse wijk waar Hibernian voetbalt en zijn groot fan van de club. Ze maken regelmatig verwijzingen naar de club in hun liedjes, die voor de rest meestal over liefde en politiek gaan. Zo zingen ze in “Cap in Hand” (een heel politiek nummer) dat Stranraer het een stuk beter zou doen als ze de keeper van Hibs zouden kopen en gaat “The Joyful Kilmarnock Blues” over een dag dat Kilmarnock v Hibernian wordt bezocht. Maar geen lied wordt meer met Hibs geassocieerd dan “Sunshine on Leith” en dat terwijl er geen enkele verwijzing naar Hibs inzit.

“Sunshine on Leith” is een liefdeslied, dat zich afspeelt in Leith. Tegenwoordig is Leith een wijk van Edinburgh, maar tot 1920 een aparte plaats. In Leith zijn de broers geboren en het is het thuis van Hibernian. De wijk is vooral groot geworden doordat het de haven van Edinburgh is. Dat zorgde voor flinke tegenstellingen, want aan de ene kant woonden er steenrijke havenbaronnen en aan de andere kant de arme arbeiders. Het zorgde ervoor dat Leith best een ruige buurt was. Er woonden ook veel Ierse immigranten in de wijk, die een uitweg zochten uit het ellendige bestaan in Ierland. Geen wonder dat Hibernian (Hibernia was de naam die de Romeinen aan Ierland gaven) zo populair was in de wijk.

Met het ineenstorten van de grote industrieën in de UK, kreeg ook Leith veel klappen. De wijk verpauperde en in de jaren zeventig was het een gebied waar mensen liever niet kwamen. Het was een ongure wijk geworden. In de jaren tachtig werd de boel opgeknapt en tegenwoordig is Leith een van die voormalige arbeiderswijken die hip is geworden. Er is veel kunst en cultuur en met Irvine Welsh heeft de wijk een van de bekendste Schotse schrijvers voortgebracht. Veel oude handel is opgeknapt en in de voormalige dokken worden flink wat woningen neergezet. Als de huizenmarkt weer opknapt kan Leith binnen een paar jaar wel eens een van de ‘places to be’ zijn.

Hibernian is niet opgericht in Leith, maar ging er later pas spelen (in 1892). De club lag op z’n gat, maar maakte in Leith een doorstart. Ze namen zelfs de naam “Leith Hibernian” een tijdje aan. Nog altijd zijn er, behalve het stadion natuurlijk, volop banden tussen de voormalige stad en de club. Zo zie je in het logo van de club het wapen van Leith terug, de boot staat voor de haven. Door de innige banden tussen Leith en Hibs is het niet zo vreemd dat de fans het “Sunshine on Leith” geadopteerd hebben. Onder de fans zijn er vaak discussies of Hibs nu een Edinburghse club is of een Leithse, maar dit lied zingen ze allemaal mee.

Komende zaterdag zal het lied vooraf ook te horen zijn en, mocht Hibernian winnen, ook achteraf. The Proclaimers kunnen het zelf live gaan meezingen, want zij hebben een lucratieve tournee door de VS afgezegd om hier bij te kunnen zijn. Logisch ook, want zo vaak wint Hibs de cup niet. Mede door dit nummer zou ik het mooi vinden als Hibernian wint. Ik zit zelf tussen The Hibees en wat is er mooier dan omringd te zijn door mensen die dit nummer keihard meezingen? Na de winst in de League Cup in 2007 was het al prachtig om te horen uit die duizenden kelen, maar als ze zaterdag winnen zal het tot in Edinburgh te horen zijn. Ik kan niet wachten om het te horen.

Voor de liefhebber hieronder de tekst. Klik youtube aan en zing mee met The Hibees:

My heart was broken, my heart was broken
Sorrow Sorrow Sorrow Sorrow
My heart was broken, my heart was broken

You saw it, You claimed it
You touched it, You saved it

My tears are drying, my tears are drying
Thankyou Thankyou Thankyou Thankyou
My tears are drying, my tears are drying

Your beauty and kindness
Made tears clear my blindness
While I’m worth my room on this earth
I will be with you
While the Chief, puts Sunshine On Leith
I’ll thank him for his work
And your birth and my birth.

My heart was broken, my heart was broken
Sorrow Sorrow Sorrow Sorrow
My heart was broken, my heart was broken

While I’m worth my room on this earth
I will be with you
While the Chief, puts Sunshine On Leith
I’ll thank him for his work
And your birth and my birth.

Yeah, yeah, yeah, yeah, yeah, yeah.

14 Reacties op “Sunshine on Leith

  1. joris,filmpje op fb?

  2. wat blijft dit toch een fantastische site. een van de redenen waarom ik het britse voetbal nog intensiever ben gaan volgen. ik kwam trouwens dit filmpje tegen over sunshine on leith. http://m.youtube.com/#/watch?desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DsPXCNwBu_t8&v=sPXCNwBu_t8&gl=NL

  3. Geweldig nummer inderdaad en een geweldige band. Hoop ook echt dat Hibs winnen!

  4. Hoi Giel, ik krijg een gekke pagina als ik jouw link open en geen Proclaimers?

  5. huhm, apart. Het is gewoon link naar youtube. Het filmpje heet ”sunshine on leith CIS final – bbc.

  6. Over muziek gesproken. Bewerking van de klassieker Rocky Road to Dublin voor het Ierse elftal. Stukker beter dan al die meuk om oranje heen.

  7. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

  8. Gisteren in de pub zat ik middenin een gemengd gezelschap (waarvan enkele knappe Schotse vrouwelijke toeristes) Hibs en Hearts fans. 1 van de Hibees fans zong Sunshine on Leith en kreeg meteen de hele groep Hibs fans mee. Ik had zelf een voorkeur voor Hearts, maar toegegeven, dit was wel een leuk moment en eens een mooie afwisseling vergeleken met de standaard liederen die je in die voetbalkroegen hoort. Wel beetje sneu dat ze in het cafe het kanaal wisselden nog voor de uitreiking van de beker ; de Leinster Cup finale (rugby) begon en kreeg voorrang op de vieringen van Hearts en West Ham. Ach ja, met een bekerfinale, playoff finale, rugbyfinale (en dat terwijl ik rugby niet eens een leuke sport vind) en Champions League finale was het een leuke namiddag en een leuk aantal uurtjes afleiding van de echte problemen des levens. Op de winst van Hearts na waren alle resultaten het tegengestelde van wat ik hoopte maar goed, dat beetje afleiding dat de wedstrijden boden was an sich al leuk, ongeacht het resultaat. Dat er zowel een relatief grote groep Hibs als Hearts fans waren en ik net tussenin zat was ook best aardig al was er geen moment sprake van provocaties.

    In de pub lag de Irish Times en daar stond uiteraard een artikel in over de finale. De krant zorgde wel voor een leuk artikel. Ze noemen dit een beetje de moeder van de Britse derby’s want de Edinburgh derby is net ietsje ouder dan de varianten in Glasgow, Manchester, Liverpool etc. Bovendien, ik citeer nu even de Ierse krant, hebben zowel Hibs als Hearts zich (op een kleine minderheid fans na) altijd afgekeerd van sectarische trekjes, waardoor de Edinburgh derby altijd een meer ontspannen rivaliteit was dan de andere derby’s in het UK. Volgens de krant (maar geen idee of dit klopt) zijn er zelfs fans van Hibs en Hearts die voor het andere Edinburgh team supporteren indien die tegen 1 van de Glaswegian teams spelen en is er, ondanks de rivaliteit, een zekere solidariteit wanneer het Edinburgh tegen Glasgow is.

    • Dat klopt niet. Met name bij Hearts zingen ze regelmatig sektarische liedjes. Zat op de terugweg in de trein vol met Heartsfans en heb King Billy on the Wall, Derry Walls en The Billy/Gorgie boys regelmatig langs horen komen. Ik moet eerlijk zeggen dat me dat ook wel verbaasde, want ik dacht dat het in Edinburgh niet zo leefde. Hibs is van oorsprong wel een sekatrische club waar alleen katholieken welkom waren, maar dat was in de jaren 70 van de negentiende eeuw. Tegenwoordig hebben die ook meer protestantse fans dan katholieken, dus als die sektarisch zouden zijn, zou het heel vreemd zijn. Wel zie je veel Ierse vlaggen, maar dat vind ik (evenals de Union Jack) niet sektarisch.

      Er is wel een rivaliteit tussen het volkse Glasgow en het mondaine Edinburgh, maar als het Hearts tegen Celtic is zullen de meeste Hibees toch hopen op een nederlaag van Hearts. Dat is bij Rangers v Hibs net zo. Overigens is de rivaliteit tussen beide clubs veel minder opgefokt dan bij de Old Firm. Zaterdag liepen ze gewoon door elkaar en waren er families bestaande uit Hibs en Hearts. Bij die OF-finale van vorig jaar heb ik dat niet gezien.

      • Het artikel in die Ierse krant maakte wel een melding dat er onder de aanhang een minderheid sectarische zooi rondloopt, maar had het er vooral over dat noch Hibs noch Hearts als clubs sectarisch zouden zijn en dus (op die allereerste jaren na) altijd beiden spelers hebben toegelaten ongeacht hun geloof of herkomst. Ik denk dus dat de krant het eerder over de clubs dan de aanhang had in hun uitspraak dat ze nooit sectarisch waren. Of dat klopt weet ik niet zeker, ik kan enkel die Ierse krant citeren. In de Irish pub waar ik de match bekeek zaten veel Schotten (toeristen en een paar expats) en zaten de Hibs en Hearts fans gewoon door elkaar. Het leek me er een stuk rustiger aan toe te gaan dan mocht het een Old Firm finale zijn geweest, al heb ik het gevoel dat zelfs bij de Old Firm de meerderheid fans stilaan best verdraagzaam is. Toen ik in Belfast woonde had ik diverse Celtic en Rangers fans als collega’s en geen van hen had sectarische trekjes. Natuurlijk heb je bij elke club wel uitschot, dat is vrees ik onvermijdelijk van zodra een club een relatief grote aanhang trekt, dan heb je altijd een minderheid mensen die zich misdragen. Het is wel goed dat clubs tegenwoordig stilaan zelf actie tegen hun eigen fans ondernemen als die zich misdragen (Rangers als grote uitzondering ; die lijken niets te ondernemen tegen wat hun fans doen of zingen)

  9. Joris, telkens als ik het filmpje van de CIS cup weer afspeel krijg ik kippenvel. Ook ik kwam in aanraking met het nummer na de finale in 2007 en was direct betoverd door de overgave waarmee de supporters dit lied mee zongen. Heb ergens nog een opname vanuit Edinburgh Castle gevonden, geen topkwaliteit maar goed. Leuk dat je nou net over dit nummer begint! Hoe was de finale?

    • Het was mooi om erbij te zijn, maar helaas een dikke nederlaag voor Hibs. Ik vond Hearts ook beter, maar die onterechte penalty en rode kaart bij een 2-1 stand vlak na rust, heeft Hearts wel heel erg geholpen. De mythe van Hibs en de Scottish Cup gaat dus nog even door. Nadeel van de nederlaag was ook dat ik geen massaal Sunshine on Leith heb gehoord. Dat hoop ik nog een keertje mee te maken.

      • Ik was pro Hearts (en dat heeft niets met politiek te maken overigens, en bovendien was het gewoon een voorkeur voor — vind beide clubs best sympathiek al heb ik toch een lichte voorkeur voor Hearts) maar kan enkel beamen dat die penalty en rode kaart wel licht waren. OK, er werd fors aan het truitje getrokken maar hij ging wel erg theatraal neer terwijl de bal al wat verderop lag. Ik betwijfel dat Hibs het had gewonnen zonder die fase, maar het was wel game over na die penalty en rode kaart. Je kan er voor fluiten, het is geen flagrante blunder van de ref, maar het is licht. Als je dit fluit zouden er in elke wedstrijd wel een paar penalties vallen want bij elke corner wordt er wel wat geduwd en getrokken. Hearts was de betere ploeg en de zege was verdiend, maar ik denk dat ik gewoon had later doorspelen als ik scheids was geweest. Ik herhaal wel mijn pleidooi voor een systeem zoals in het tennis waar elke trainer per helft drie keer de hulp van videobeelden mag inroepen. Drie keer, om te vermijden dat het spel constant stilligt en te vermijden dat men voor het minste gaat om hulp roepen. Maar in cruciale fases zoals een strafschop of rode kaart die discutabel is, zouden hulp van videobeelden moeten kunnen. In het rugby, tennis, ijshockey etc is al jaren technische hulp van toepassing en terecht, want het menselijk oog kan nooit elk detail zien, zeker niet als het heel snel gebeurt en je in een seconde moet beslissen om te fluiten of niet. Geef elke coach de kans 3x per wedstrijdhelft videobeelden op te vragen ; stel dat die penalty en rode kaart er niet komen blijft Hibs in de wedstrijd terwijl het nu in feite game over was.

Geef een reactie

