Conference play-offs

Vandaag geen woensdagfoto, want de play-offs staan voor de deur. Natuurlijk die in de Championship, maar ook die in de drie divisies van de Conference. Het is een lekker toetje en een ideale mogelijkheid om die stadions een vol te zien. Helaas kan ik er zelf niet bij zijn, maar dat neemt niet weg dat ik er wel een voorbeschouwing over kan schrijven. Het zijn de weken van hoop en vrees. Ik hoop dat het trio Wrexham, Gainsborough Trinity en Dartford aan het langste eind zal trekken. Er is ook een nachtmerrie scenario en dat is wanneer Mansfield, Guiseley en Basingstoke up gaan. Dat zal het ook wel gaan worden, want zo is het leven. Tussen haakjes staat de positie die in de reguliere competitie werd behaald, vooral belangrijk in North en South vanwege het thuisvoordeel.

Conference

02/05: York City (4) v Mansfield Town (3) 1-1

03/05: Luton Town (5) v Wrexham (2) (19:45)

07/05: Mansfield Town v York City 0-1

07/05: Wrexham v Luton Town 2-1

20/05: York City v Luton Town

Eindelijk promoveert er weer eens een ex-Leagueclub terug. Alle vier deze clubs zijn nog niet zo lang geleden gedegradeerd naar de Conference en eentje keert nu naar een paar jaar terug. Voor York City is het het langste geleden (2004) dat ze in de League speelden. Mansfield en Wrexham vlogen er in 2008 uit en Luton in 2009. Eigenlijk kan ik met alles leven, alleen Mansfield vind ik niet veel aan. Wrexham gun ik het dan het meeste, omdat die het hele seizoen lang met Fleetwood om de titel hebben gestreden. De statistieken zeggen dat de nummer drie het vaakste promoveert en dat is, helaas, ook mijn tip. De nummer vijf promoveerde nog nooit, dus Luton zou geschiedenis kunnen schrijven.

Conference North

02/05: Gainsborough Trinity (4) v FC Halifax Town (3) 2-2

02/05: Nuneaton (5) v Guiseley (2) 1-1

06/05: FC Halifax Town v Gainsborough Trinity 0-1

06/05: Guiseley v Nuneaton 0-1

13/05: Gainsborough Trinity v Nuneaton (15:00)

De Conference North was dit jaar vooral onderin erg spannend. Op de laatste speeldag konden nog acht clubs degraderen. Bovenin was het lange tijd een tweestrijd. Eerst tussen de Tameside rivalen Hyde en Stalybridge Celtic en later tussen Hyde en Guiseley die uiteindelijk door de eerste werd gewonnen. Stalybridge zakte na het nieuwe jaar helemaal weg en greep zelfs nog net naast de play-offs. Jammer, want die had ik graag zien promoveren. Als nu Gaisborough meegaat, ben ik ook tevreden. De club die nog nooit degradeerde, gaat in 2013 in een nieuw stadion spelen. Een jaartje Conference zou een mooi afscheid van The Northolme zijn. Halifax zou ook wel leuk zijn. De doorstart van de oude Leagueclub is al twee keer op rij gepromoveerd en dit kan de derde keer zijn. Guiseley is een poenclub zonder fans en bij Nuneaton lopen foute hooligans rond. Die twee dus liever niet.

Conference South

02/05: Basingstoke Town (5) v Dartford (2) 0-1

02/05: Sutton United (4) v Welling United (3) 1-2

06/05: Dartford v Basingstoke Town 2-1

06/05: Welling United v Sutton United 0-0

13/05: Dartford v Welling United (15:00)

Maanden geleden leken de vier clubs voor de play-offs wel bekend te zijn (hoewel Dartford het nog even kampioen Woking lastig leek te maken), maar op het laatst haalde Basingstoke Chelmsford nog bij. Ik ben niet echt kapot van Basingstoke, maar het stadion van Chelmsford is echt verschrikkelijk. Ik ben blij dat die het dus niet hebben gehaald. Waar ik weinig heb met Basingstoke, vind ik de andere drie wel erg leuk. Dartford omdat ze eindelijk terug zijn na lang geen eigen stadion te hebben gehad en nu in de ecoding spelen. Welling, omdat ik daar ook een heerlijk middagje beleefde in het leuke Park View Lane. Sutton, omdat ze ook een leuk stadion hebben en een van de grootste cupshocks ooit hebben veroorzaakt. Ik hoop deze finale bij te wonen en Dartford v Welling of Sutton zou uitstekend zijn. Wie er dan promoveert, maakt me niet eens zoveel uit.

17 Reacties op “Conference play-offs

  1. Of juist wel Mansfield omhoog. Dan krijgen we volgend jaar weer de derby tegen Chesterfield. Ook geen gek vooruitzicht toch? Persoonlijk hoop ik op Luton.

  2. Dit seizoen 5 wedstrijden van Woking meegepikt, onder andere tegen Dartford en Welling. Het was een mooie competitie en gelukkig heeft Chelmsford het niet gehaald met z’n lelijke stadion, lelijk voetbal en lelijke fans. Dat gezegd hebbende hoop ik qua sfeer op Dartford of Welling en qua club op Sutton.

    Verder hoop ik dat Luton niet promoveert want de wedstrijd Luton – Woking F.C. wil ik heel graag meemaken.

    Tijdens onze laatste visit (2 weken geleden incl. de huldiging na de wedstrijd vs. Truro City) zijn we nog geïnterviewd door een journalist van de locale krant aldaar met dit als resultaat: https://p.twimg.com/ArfpIt-CAAAHYt9.jpg

    • Mooie shirts hebben jullie psv’ers aan op die foto in de krant😉

    • Tof dat jullie dit jaar weer zo vaak zijn gegaan. Moet daar toch een keer een stukje over maken. Zijn jullie ook naar Basingstoke v Woking gegaan? Daar ben ik zelf naartoe geweest. Was ook graag naar die kampioenspot tegen Maidenhead gegaan, maar helaas kon ik toen niet.

      • De enige uitwedstrijd dit seizoen was Dover Athletic. Volgend seizoen staan Gateshead en Luton qua uitduels op het programma (mits geen promotie en gunstige programmering).

        We zijn nu bezig om Woking naar Nederland te halen in september voor 1 a 2 pre-season friendlies. Hebben hierover al contact met de hoofdsponsor en voorzitter. Daarna wordt er gekeken om onze lokale club (Someren) naar Woking te krijgen. To be continued.

        Ik zal je binnenkort eens wat foto’s van ons in de boardroom/kleedlokaal etc. sturen. Zijn zeker de moeite waard.

        Verder konden wij zelf helaas ook niet naar de wedstrijd in en tegen Maidenhead. Wel filmpjes gezien van een mooie pitch invasion. Saillait detail van die wedstrijd was dat er van de 1192 toeschouwers er 980 van Woking waren.

        Groet, Robert

  3. Ik hoop op York omdat mijn vrouw bij de trip naar Bootham Crescent een shawl van een York-fan kreeg🙂

  4. Clubs zonder fans vind ik op zich wel wat hebben (zie UCD, Istanbul BB, Queens Park, …) ; liever 50 aangename mensen die niet zingen maar waarmee je heel leuk een praatje kan slaan, dat liever dan 50000 zingende kelen waartussen enkele probleemgevallen zitten die de boel verpesten. Als er iets is waar ik een hekel aan heb is het hooliganisme. Dus Nuneaton liever niet.

    Ik hoop vooral op Luton eerlijk gezegd. Die hebben zoveel te verduren gekregen maar wisten ondanks alles te overleven. Veel ellende maar er toch elke keer weer doorheen gekomen, dat is toch mooi. Ik gunde ze het vorig jaar al toen ze met de pingels jammer genoeg de finale verloren. Na al die jaren onheil boven de club terug naar de League gaan zou heel mooi zijn als beloning voor hun doorzettingsvermogen. Op het feit na dat ik die Welshe clubs liever in de League of Wales zou zien, zou Wrexham ook wel leuk zijn. Fraai stadion daar.

    Voorts zou ik het Halifax ook wel gunnen. Herinner me eens een wedstrijd van hen te hebben gezien in een Irish Pub en om 1 of andere reden bleef me dat bij. Leek me een aangenaam stadionnetje.

    In Conference South geen voorkeur eigenlijk.

    Op lager niveau zijn er wel enkele clubs die ik het succes gun (Stonewall FC, en die Joodse club waarvan ik stomweg even niet op de naam kan komen, …) maar dan spreken we over een pak divisies lager en dus lastiger om het allemaal wat te volgen. Vaak heb ik dus geen beeld van de tegenstanders en ken ik slechts 1 club ietwat qua achtergrond in de hele divisie.

    Anyways, ik gun het vooral Luton om na jaren van leed weer omhoog te gaan.

  5. Ik hoop op Sutton, maar Welling is sterker en heeft al uit gewonnen. In de Blue squar heeft mn favoriet The Harriers net geen play-offs gehaald en gun ik het Wrexham of Luton wel. Van mij mag Nuneaton Town ook wel omhoog. Niet ver van Birmingham, dus een keer te vincken.

  6. Kom nu net weer op de naam: Wingate & Finchley. Die wens ik als Israel-maniak altijd wel het beste toe al ben ik sinds ik het Hebreeuws alfabet beheers en Hebreeuws studeer niet meer gewend aan Joodse clubs zonder typisch Joodse naam (de naam Wingate & Finchley zou in het Hebreeuws alfabet zelfs tricky zijn omdat er geen teken bestaat dat de “W” klank weergeeft, en ook de “a” op zijn Engels uitgesproken… zelfde verhaal. אֻ׳נגֵ׳ח ןְ פ׳נשׁל׳ komt nog het dichtst in de buurt vermoed ik al kan je het niet helemaal correct translitereren)

    Sutton zou inderdaad ook wel leuk zijn, al is er de vraag of we al niet geng londense clubs hebben op hoger niveau. Anderzijds levert dat dan weer enkele nieuwe derby’s op, dus dat is dan weer een voordeel.

    Is de Conference finale op ESPN, Setanta of Sky te volgen? Zeker mocht het Luton of Wrexham betreffen zou ik best eens in de Irish Pub achter het scherm plaatsnemen daarvoor.

  7. York vs Luton is het geworden dus. York is de laatste seizoenen een angstgegner voor Luton gebleken.

    • York v Luton is een beetje een klassieker aan het worden. Je had die rellen vorig jaar en ze spelen vaker tegen elkaar dan de Old Firm. Ik ben benieuwd hoeveel man Luton gaat meenemen. Zelfs naar die finale in de Verfbeker hadden ze 40000 man bij. York ondertussen voor de zoveelste keer op Wembley. Pak je deze ook mee?

  8. Qua wedstrijd lijkt deze me wel mooier ja. Maar je moet soms keuzes maken. Tijdens de halve finale van de FA Trophy waren er in York ook al wat schermutselingen.

  9. Wat mij betreft mag er een nieuwe regel ingevoerd worden: eerste keer problemen met hooligans = monsterboete. Tweede keer = laatste waarschuwing + hele seizoen achter gesloten deuren spelen. Derde keer problemen = club geschrapt.

    Met hooligans geen geduld. Het wordt tijd dat er weer op normale manier naar een stadion kan worden gegaan, zonder gescheiden vakken, zonder combiregelingen, zonder massale politie-presence, … Als de zachte middelen falen mag de harde hand gerust gebruikt worden. Het zou de clubs ook verplichten harder op te treden tegen hun eigen fans en dus zou elke club wel verplicht zijn hun eigen stal op te schonen. De zachte aanpak is al zo lang toegepast (in het UK met relatief succes) maar er blijven enkele risicoclubs over ; geen genade daarmee. Pas het systeem van de gele en rode kaart maar toe dan.

  10. Tsja, de schermutselingen laatst in York waarbij een aantal Luton fans werden gearresteerd vonden plaats in het centrum van York toen de wedstrijd al een half uur bezig was. Daar kan de club niets aan doen. Van de regulieren wedstrijden waar ik in de U.K. ben geweest heb ik nog nooit wat meegemaakt. Neemt niet weg dat er ‘genoeg’ gebeurt maar dat kun je die clubs niet kwalijk nemen.

    • Punt is: ik zou graag terugwillen naar de jaren toen ik voor het eerst voetbal ging kijken: geen tribalisme, geen gescheiden vakken, iedereen gewoon los door elkaar. Praatje slaan met de fans van de bezoekende ploeg, gewoon tickets aan het loket kopen, 1 kantine voor de fans van beide teams, …

      Er is maar 1 manier om hooliganisme te weren, en dat is zero tolerance toepassen. Je kan dat doen op twee manieren: door overtreders individueel stadionverbod te geven, of door de club te straffen. Dat tweede is vrees ik het enige dat toepasbaar is, want als je elke hooligan er uit moet pikken uit tienduizenden fans gaan er altijd mensen door de mazen van het net glippen. Als men weet dat hun favoriete club de rekening mee gepresenteerd krijgt, gaan sommigen misschien toch zichzelf wat beheersen. En dat dwingt de club ook om acties te nemen, hetgeen nu niet alle clubs doen.

      Ik ga er twee voorbeelden uitpikken: Linfield en Rangers. Vroeger leken ze als twee druppels water op elkaar: geweld, sectarianisme, provocatieve spreekkoren, herrie overal waar ze komen.
      Nu is er een groot verschil tussen beiden sinds Linfield begon met een actief programma om hooligans buiten de deuren te houden. Een overtreder wordt per direct toegang tot thuiswedstrijden ontzegd, geen herkansing of zo, nultolerantie wat betreft discriminerende spreekkoren of gewelddadig gedrag. Fans worden actief aangemoedigd, onder het motto dat het imago van de club moest opgepoetst worden, om overtreders te melden indien de club ze zelf niet kon identificeren. Gevolg (en ik spreek uit eigen ervaring van het bijwonen op regelmatige basis van hun thuiswedstrijden): de kwetsende spreekkoren zijn quasi geheel verdwenen, geweld in het stadion is volledig verdwenen, katholieken (in een verleden persona non grata) komen kijken en sommigen hebben een seizoenkaart, met fans van bv Derry (voorheen gegarandeerd een knokpartij) wordt in de straten verbroederd, … Dit is dus een bewijs dat het wel degelijk kan dat een club zelf het heft in handen neemt en grote kuis in haar aanhang maakt.
      Vergelijk nu met Rangers die dat niet deden: overal waar ze komen is massale politie nodig en zelfs dan loopt het nog geregeld uit de hand (vraag de mensen in Manchester en Barcelona maar even hoe het ging toen Rangers laatst langskwam). Moest men nu zero tolerance toepassen dan zou zo een club gedwongen zijn om haar eigen aanhang te gaan filteren, iets wat wel degelijk mogelijk is en daar is Linfield het bewijs van (ik nam bewust dit voorbeeld omdat beide clubs voorheen haast identieke tweelingen zijn ; tot 1 van beiden het geweld en sectarianisme een halt toeriep en de andere club gewoon liet begaan)

      Dat je bij uitwedstrijden de boel niet geheel onder controle hebt, klopt. Daar heb je een punt. Komt er bij zo een uitwedstrijd iemand opdagen die nooit thuiswedstrijden bijwoont, eigenlijk niet echt fan is, maar de wedstrijd gewoon uitkiest om te knokken … tja, daar heb je als club weinig vat op. Komt een bende ongeregeld halverwege de wedstrijd buiten het stadion amok maken zoals in je voorbeeld van Luton en York, daar heb je als club evenmin vat op. Je kan enkel controleren wat er in je eigen stadion gebeurt. Dat zou wat mij betreft dan ook een voorwaarde mogen worden en dat clubs gestraft worden als in hun thuiswedstrijden het uit de hand loopt, dat is volgens mij de enige manier om clubs aan te sporen om actief het hooliganisme te bestrijden. Als je geen straffen oplegt ga je altijd een aantal clubs zien die gewoon niets ondernemen. Inderdaad kan je wel enkel een club beboeten voor rellen tijdens thuiswedstrijden want zoals je zegt: wat tijdens een wedstrijd in de binnenstad gebeurt, daar heb je als club geen vat op. Ook bij uitwedstrijden kan je er niet aan doen als een zootje hooligans die nooit naar thuiswedstrijden komen even langskomen om een knokpartij te starten. Een club heeft enkel controle op wat binnen de muren van het eigen stadion gebeurt, dus je kan inderdaad clubs niet straffen voor wat tijdens uitwedstrijden of in de binnenstad gebeurt. Maar als de clubs mensen die zich misdragen in hun eigen stadion er meteen uitgooien, zou er toch al een behoorlijk deel van de stal zijn uitgemest.

  11. Vooralsnog heeft Luton al bijna al hun 29.000 kaarten verkocht voor zondag. York staat op ongeveer 6000 kaarten.

Geef een reactie

