Intro Sheffield Wednesday v Sheffield United

Voorafgaand aan het seizoen waren er twee derby’s die ik perse wilde bezoeken: de South Coast en de Steel City. Gelukkig is dat gebeurd en ik heb er geen spijt van gekregen, want het zijn geweldige derby’s. Die is Sheffield was in februari en Wednesday moest winnen, anders was de tweede plek wel heel ver weg. The Owls wonnen en leefden nog. Gisteren namen ze dan, een speelronde voor het einde, de tweede plek over en winst volgende week tegen Wycombe betekent promotie. In februari was dat nog ver weg, maar wat een wedstrijd was dit. Sfeertechnisch de beste van de drie waar ik bij was. Deze derby is misschien wel de leukste van Engeland, aangezien er wel rivaliteit is, maar geen combi en dat soort onzin. Het verslag van deze dag is hier te lezen.

14 Reacties op “Intro Sheffield Wednesday v Sheffield United

  1. William van Holsteijn

    Verslag gelezen, fraai omschreven hoe je die dag hebt beleefd. Kreeg een beetje het gevoel óók aanwezig te zijn. Heb zelf niet veel met Wednesday, maar zoals omschreven, moet ik daar toch een keer naar toe. Zeker om Hillsborough een keertje te bekijken!
    Vraag, hoe kom je aan kaarten voor dergelijke derby´s? Kwestie van kennissen?

  2. Mooi, mooi , mooi!

  3. Vorige maand een ochtend rond gelopen in Sheffield (voor de 2 grounds uiteraard), een stad waar je niet vrolijk van wordt als je daar rondloopt. Grauw..

    Met Sheffield United heb ik op een één of andere manier niet zoveel, misschien wel door de stad. Toen ik me door een taxi naar Hillsborough liet brengen werd ik weer vrolijk. Voor mij dus Wednesday! Mooi verhaal.

  4. Bijnamen op een scorebord, heel erg fout. Ik vind het al zo vervelend dat men in de pers soms de bijnaam even vaak noemt als de echte naam. Maar dat is dan ook de enige minus. Voorts lijkt alles inderdaad te kloppen. Riviertje naast stadion, mooie facade, een authentiek horloge aan het dak, fraaie tribunes, … Lijkt een heerlijkheidje en dan is een kleine minus snel vergeven. Lijkt me zeker een fraai stadion om eens heen te gaan, jammer dat Sheffield als omgeving wat grauw is. Ik combineer het groundhoppen graag met een citytrip en voor mooie uitzichten of historische gebouwen moet je niet meteen in die hoek van Engeland zijn. Ik denk dat ik gewoon de stadions in de stad zou vincken, niet enkel wednesday en United maar ook Sheffield FC — misschien een laag niveau maar laat ons niet vergeten: de oudste nog bestaande club ter wereld.

    Wednesday kreeg in de jaren 90 veel aandacht in Belgie vanwege Degryse en De Bilde die er gingen spelen. Maar ook voorheen had ik al wel wat sympathie voor de club. De naam was het eerste wat me opviel en fascineerde. Nadien bleek ook het stadion op de TV beelden erg mee te vallen. Ik heb het niet zo voor wank-gebaren en opgestoken middenvingers, voor mij hoeft die provocatie niet ; maar als je ziet dat men rondom het stadion gewoon los door elkaar loopt valt het heel erg mee daar. Een verademing vergeleken met trips van 10 km waar je een combi opgelegd krijgt. Jammer dat je ook niet gewoon allen los door elkaar zit in plaats van de fans van beide clubs in aparte vakken te steken, maar toch: het feit dat je rondom het stadion gewoon door elkaar heen loopt zonder enige scheiding is al heel mooi. Een verademing dat dit nog kan in sommige steden, zelfs bij een geladen wedstrijd.

    Hopen dat Wednesday rechtstreeks promoveert. Zo een club hoort niet in derde afdeling te spelen. United in principe ook niet maar die gun ik het wel, vind het een erg onuitnodigende club. Dat logo is vreselijk. De fans lijken me ook een stuk minder vriendelijk dan bij de buren. Laat Wednesday maar rechtstreeks promoveren en MK Dons via de playoffs. Wat mij betreft mag Wednesday er gerust twee promoties op rij van maken, zulke club hoort in feite in de Premiership. Ik zou ook Leeds en Nottingham Forest graag terugzien op het hoogste niveau trouwens, net als Wednesday van die traditieclubs die gewoon niet thuishoren op lager niveau.

    Nog een bonus: Jarvis Cocker is een Wednesday fan. Nog een reden om sympathie voor deze club te hebben.

  5. Kaarten voor deze derby waren in principe geen probleem, je moet er alleen meteen bij zijn als de kaartverkoop (general sale) begint, in dit geval om 10.00 uur online, net zoals bij alle populaire evenementen.

  6. Sheffield is een heerlijke stad!
    Als je Sheffield niets vindt, van welke Engelse steden gaat je hart dan wel sneller kloppen? Niet aankomen met Londen (10 steden bij elkaar) en Liverpool (na Londen de meeste bezienswaardigheden in Engeland)…
    Sheffield is net als Liverpool toch ook een beetje thuiskomen. De stad ademt voetbal! Maar goed, smaken verschillen…

    Wednesday voor mij! Toch heb ik niets tegen United. We kregen tijdens een door de weekse dag een prachtige rondleiding van één van de groundsmen van United. Bramall Lane is wel een juweeltje hoor! Toch is het niet mijn club (over het algemeen ander volk dan Wednesday, meer anti, meer haatdragend tegenover de stadsgenoot).
    Deze derby viel het me trouwens weer op dat het centrum voor United is. Heb in de grote pubs geen Wednesday gezien (ook niet na de wedstrijd). Toch…Wednesday is een prachtige club met een grote aanhang!

    Leuk stuk, Joris. Ik zat ook op de North Stand en heb me echt kostelijk vermaakt. 90 minuten staan en schreeuwen. Wat een beleving! Ik was weer onder de indruk van het prachtig volle Hillsborough. Wat een stadion!
    Paar jaar geleden met mijn broer een uitwedstrijd van Wednesday bij Colchester gepakt. Ook zeer de moeite waard, ondanks zeer matig voetbal!
    Leuk om deze bijzondere dag weer her te beleven!

    UTO!🙂

    • Helemaal mee eens. Sheffield is echt een leuke stad. Had het veel grauwer verwacht, maar dat viel mee. Vind het eigenlijk leuker dan Manchester en Liverpool. In principe heb ik ook niets tegen United, alleen zijn die fans niet echt mijn kopje thee. Qua stadion en historie klopt het wel allemaal bij die club.

      • Liverpool is meer een muziekstad , Sheffield meer een sportstad. In Liverpool is haast in elke straat wel een optreden van een lokale band aan de gang. Ik verkies muziek nog steeds boven sport, en bovendien is de architectuur in Liverpool briljant. Mijn favoriete stad in het UK op Belfast na (al heb ik Edinburgh nog niet bezocht en Londen nog onvoldoende)

        Over muziek gesproken: gisteren Manic Street Preachers live gezien en dat blijft genieten. Staan er nog steeds na al die jaren. Briljant concert, en het was moeilijk weerstaan aan de communistisch getinte fan-shirts (maar die waren toch iets te duur). Twee grote Welshe vlaggen op het podium ook net als een wat kitscherige microfoonstand met namaak pluimen rond en plastieken dieren. Betekenis van dat laatste ontgaat me, maar de muziek stond als een huis. Geen voetbal gezien dus gisteren maar soit. Muziek > sport

      • Oh, en Glasgow uiteraard. Voor de combinatie muziek-sport 1 van de beste steden die er zijn. Jammer dat het op sportief vlak vaak een politieke ondertoon heeft, dat is een klein minpunt, maar voor vincken (dat kan je tenslotte ook zonder wedstrijd doen), cultuur en evenementen is Glasgow een must in het UK. Die stad heeft voor elk wat wils en staat wat dat betreft een beetje op dezelfde hoogte als Liverpool wat mij betreft.

        En zoals ik al zei: Belfast. Kunst, sport, historiek, …

        Leeds vond ik ook heel aardig qua cultureel aanbod en qua voetbal is een introductie overbodig.

        Ik hoor altijd veel lof over Edinburgh, ben ik helaas nog nooit geweest. Maar hoor vaak dat dat qua combo cultuur-sport ook een must is.

  7. Ok Sheffield is wel leuk???

    Ik basseer het ook op een ochtend rondlopen op een grauwe dag en misschien door toevallig in gure buurten te komen. Maar ben er niet uitgeweest en buiten de Grounds om niets gezien.

    Maar ik werd er echt niet vrolijk! zeker niet rond brammal Lane, het enige fraaie was een soort fontein toen ik het treinstation uitstapte.

    En leuke Engelse steden buiten Londen: het valt me op dat veel nagebouwd wordt. Toen ik voor het eerst in Birmingham kwam, was dat ook guur en lelijk in het centrum en wil je nog steeds niet door Small Heath of sommige delen van Moseley lopen. Maar het centrum is erg fraai en altijd wat te doen.

    Ik vind de meeste steden wel wat hebben waar ik geweest ben. Birmingham, Liverpool, Manchester (city centre), en vooral Newcastle en Nottingham vond ik allen prima. Grauw en guur zijn mijn belevenissen in Blackburn en nu dus Sheffield. Leuk om jullie ervaringen en meningen hierover te horen!

    • Manchester vond ik erg grauw en lelijk, maar ik was er in 2006 en er werd toen veel gebouwd merkte ik. Mogelijks is het er dus nu aangenamer toeven maar toen (ik was er voor een Echo & The Bunnymen concert en pikte meteen Man U-Barnet voor de ligabeker mee) vond ik het vrij troosteloos ogend. Dat het een muziekstad is was wel leuk want ik kon er enkele Smiths en Joy Division referenties bezoeken en oud zeldzaam materiaal in de platenwinkel vinden. Maar algemeen vond ik het maar een troosteloos iets.

      Twee dagen later doorgereisd naar Leeds (alweer voor een Bunnymen concert) en dat was het omgekeerde: fantastische stad, zowel qua voetbal (Leeds United hoort gewoon thuis op het hoogste niveau en de club leeft enorm in de stad) als qua architectuur en sfeer vond ik dat een enorm aangename ontdekking.

      Overigens heb ik van Birmingham enkel het centrum gezien (alweer voor een concert daar geweest) maar het kwam me erg modern over. Op een positieve manier , beetje futuristisch qua architectuur op sommige plekjes.

      Ik vind grauwe wijken best wat hebben zolang de bevolking niet grauw en grimmig is. Zo vind ik St Joost ten Node (de armste wijk van Brussel en van heel Belgie) erg leuk. Vervallen en grauw, maar als je de kinderen ziet spelen op straat glimlachen ze en zie je hoop in hun ogen. De mensen kwamen me vriendelijk over. In zulk geval kan een grauwe buurt wel wat hebben, als de mensen die grauwheid compenseren. In Dublin en Belfast heb ik ook erg veel pauperbuurten bezocht, maar vooral in Belfast beviel het me toch op 1 of andere manier (in Dublin was het grauw en intimiderend, en daar hou ik niet zo van)

      Ik wil nog steeds eens de Hebriden en de Shetlands bezoeken. Ik stel me een soort plek voor waar het altijd winderig en regenachtig is ; maar toch lijkt het me op een bepaalde manier aantrekkelijker dan de poshy badplaatsen aan de Britse zuidkust.

  8. PS: Ik vind dat Bristol hier ook een eervolle vermelding verdient. Wat een leuke stad is dat! Birmingham is al genoemd. Ook top! Edinburgh is in één woord geweldig! Daar ga ik graag nog een keer heen.
    Mijn minste ervaringen zijn: Manchester, Bolton en Sunderland…

  9. Wednesday promoted!🙂 Meer dan terecht, zo een club hoort niet te verkommeren in derde afdeling. Nu MK Dons omhoog via de playoffs en League One vervult mijn wensen. Maar alvast dikke proficiat aan Sheffield Wednesday!

    PS: ook in League Two de afloop waar ik op hoopte. Barnet flikt het weer ; weer op de laatste speeldag gered. Die hebben echt meer levens dan een kat🙂

    Uitslags-gewijs valt het allemaal goed mee in Engeland dit weekend. Qua playoffs hoop ik dat er een en ander op ESPN, Sky of Setanta komt. Hoezeer vooral Sky erg fout is, het is wel een zender die alle Ierse pubs in Europa lijken te hebben. Lekker met een veggie indische curry en frisse cola in pint-formaat (ik drink geen alcohol) achter het scherm voor een pot voetbal, dan valt zelfs Sky te tolereren🙂

Geef een reactie

