Video van de Week: Coventry City, Die Unabsteigbaren

In Duitsland had Bochum tot 1993 de bijnaam Die Unabsteigbaren, een club die maar niet kon degraderen en vaak op het laatste moment erin bleef. Daardoor was Bochum van 1971 tot en met 1993 vaste deelnemer aan de Bundesliga. In Engeland had je ook zo’n club die maar niet kón degraderen: Coventry City. In 1967 promoveerde de lub voor het eerst naar het hoogste niveau, bleven ze er maar in. De bookies werden er gek van. In de tussentijd vlogen clubs als Tottenham, Aston Villa en Manchester United eruit, maar Coventry bleef er maar in. Vaak nipt, maar het leek wel of de club er niet uit kon. In 1968, 1969, 1977, 1983, 1984, 1985, 1986, 1992, 1996 en 1997 redde de club zich op de laatste speeldag. Maar in 2001 gebeurde het ondenkbare: Coventry degradeerde.

Om een of andere reden heb ik nooit iets met Coventry gehad. Ik was zelfs blij toen ze in 2001 eruit vlogen. Vreemd, want de stad gaf ons The Specials (een van de beste bands ooit) en mijn twee bezoekjes aan Coventry (farewell game tegen Derby en een LC-pot tegen Aldershot) waren erg leuk. Zelfs de shirts vind ik mooi, maar ik kon maar geen zwak voor de club ontwikkelen. In de Championship bakten ze er de laatste elf jaar ook niets van. Net zoals in de Premier League, was het bijna altijd het rechterrijtje voor The Sky Blues. Er werd in 2003, 2005 en 2008 heftig met degradatie geflirt. Gisteren verloor Coventry met 0-2 van het al gedegradeerde Doncaster. Het aureool van het Unabsteigbare Coventry is definitief verdwenen. Volgend jaar spelen The Sky Blues in League One, het zal wennen zijn.

4 Reacties op “Video van de Week: Coventry City, Die Unabsteigbaren

  1. William van Holsteijn

    ” Om de een of andere reden heb ik nooit iets met Coventry gehad. Zelfs de shirts vind ik mooi, maar ik kon maar geen zwak voor de club ontwikkelen.”

    Typisch, dat gevoel heb ik exact hetzelfde, waar dat vandaan komt is mij ook een raadsel. Gek is dat; ze hebben in het verleden toch echt wel opmerkelijke spelers gehad en vergeet de FA-Cup finale tegen de Spurs niet!
    Daarnaast is er een ex-Wimbledon speler daar manager, maar dat terzijde!

    • Ik snap het ook niet, want in principe heeft Coventry veel van wat ik wel kan waarderen: een kleine club die zich kon handhaven tussen de grote jongens, het shirt en die Cupwinst in 1987 en toch doet het me helemaal niets.

  2. Het beste uit Coventry zijn zonder meer The Specials.

  3. Ik ben er dit jaar nog geweest. Weinig sfeer in het stadion, stadion op een industrie gebied dat spreekt ook niet aan.

Geef een reactie

