Ode to Ceefax

302 0

Sinds vandaag is Ceefax verleden tijd en gek genoeg doet me dat wel wat. Ceefax was de teletekst van de BBC en was ooit mijn fetisj. Als ik thuiskwam van school ging meteen de tv aan. Niet om programma’s te kijken, maar om teletekst te kijken. Pagina 601 op Nederland 1, 500 op de BRT en 302 op BBC waren de eerste drie die ik keek. Internet bestond nog niet echt (ik heb het nu over begin jaren negentig) en er was geen snellere manier om informatie te krijgen. Vooral Engeland intrigeerde me. Er was weinig informatie te krijgen over de lagere divisies, want in het Brabants Dagblad drukten ze alleen de Premier League af. Ik zoog alles op wat ik zag. Met het verdwijnen van Ceefax verdwijnt er een icoon uit mijn jeugd.

Natuurlijk is tegenwoordig Ceefax niet echt meer nodig. Via internet kun je alles volgen, tot de meeste obscure divisies toe. Dat is een vooruitgang, maar stiekem ook wel eens jammer. Niets was mooier om op een verloren donderdagavond alle competities in Engeland af te gaan. Ik kende die standen dan ook uit mijn hoofd en gevoelsmatig horen clubs te spelen in de divisie waar ik ze begin jaren negentig in zag. Ceefax heeft toen mijn wereldbeeld van het Engelse voetbal bepaald. Het was ook ideaal om de tussenstanden te volgen. Je verbazen dat Stockport won van Manchester City, balen dat Coventry wéér niet degradeerde en schelden op Crewe, omdat ze continue op gelijke hoogte kwamen met Stoke.

Ceefax konden we al een tijdje niet meer ontvangen in Nederland, maar gelukkig was er een site waar je kon kijken. Toch was het magische gevoel weg, want via internet wist ik alles al. Overigens is het nog steeds mogelijk om standen te bekijken via de tv, maar daarvoor moet je wel in de UK wonen. De befaamde “red button” zorgt ervoor dat je alles meteen ziet. Leuk voor als je zaterdagavond in Engeland bent na het bezoeken van een wedstrijd en alles even wil nakijken, maar het mist de magie van Ceefax. Op een goede Ceefax-pagina horen altijd wat letters weggevallen te zijn of, nog beter, doelsaldo van een club waardoor je weer vijf verversbeurten moet wachten voordat je die pagina weer krijgt. Destijds frustrerend, nu een gedachte die me weemoedig maakt. Ceefax, ik zal je missen.

7 Reacties op “Ode to Ceefax

  1. Haha, herkenbaar. Zelfde als kijken wanneer een vliegtuig was geland op de NL telekekst dat je dan 17 pagina’s moest wachten voordat je weer op pagina 1 was. Ik was ook wel een 302-fan vroeger.

  2. Geweldig! Zo herkenbaar. In het pre-internettijdperk haalde je je info idd van teletekst of footballmanagerspelletje op de PC en verder wist je niks van een club. Pure romantiek.

    Heb in het verleden weleens geschreven naar Preston North End en Brighton & Hove Albion, gewoon vanwege de naam, en kreeg programmaboekjes e.d. opgestuurd. Zo wordt de liefde wel aangewakkerd.

    Nu hebben we doingthe116, een Nederlandse variant om de liefde voor de lower leagues te beleven🙂

  3. Ook herekenbaar voor mij inderdaad. Nu met Sport 1 zie ik nooit meer Final Score, eigenlijk ook zo jammer….

  4. Inderdaad jeugdsentiment. Ook voor mij vaste prik op zaterdag in de jaren negentig. Namen van clubs waar je verder niks van wist. Ik had zonder reden een sympathie voor Wigan Athletic. Die speelde toen in de laagste divisie. En nu zit ik al jaren te wachten tot ze eindelijk een keer degraderen.

  5. Ja ik ook, maar ben bang dat The Latics het weer gaan redden met hun winst Bij Arsenal, Liverpool e thuis tegen Man.United

  6. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

  7. Ook hier veel jeugdsentiment als ik denk aan Ceefax, de Panini boeken, … Jammer dat Ceefax verdwijnt. Ik denk ook niet dat het echt klopt dat het irrelevant werd vanwege het web. Je zou schrikken hoeveel mensen nog geen internet connectie hebben. Ik woonde 3 jaar in Ierland/Noord Ierland. In Dublin en Belfast kan je haast overal online, zij die geen eigen verbinding hebben hebben keuze te over wat cybercafes betreft. Maar dan is er de countryside en daar wonen sommige mensen echt zo afgelegen dat ze een kilometer moeten wandelen om hun buurman te bereiken. Internet is daar nog in een beginstadium. Enkele van mijn beste vrienden waren net als ik fan van Shelbourne maar woonden een eindje buiten Dublin en pendelden op en neer tussen thuis en stad voor de wedstrijden. Zij hadden geen internet en konden het ook niet krijgen simpelweg omdat ze te afgelegen woonden en er nog geen connecties beschikbaar waren in hun dorp. Ik kan me voorstellen dat gelijkaardige scenario’s zich voordoen in de uithoeken van Schotland bijvoorbeeld, de Hebriden etc. Ceefax daarentegen, dat was zelfs in de verste uithoeken van Ierland gemeengoed. Ik denk niet dat teletext echt irrelevant is geworden. We vergeten vaak hoe verstedelijkt Belgie en Nederland zijn, en hoe normaal internet voor ons is thuis. In Ierland zijn cybercafes enorm frequent omdat veel mensen nog geen eigen connectie hebben. In de landelijke gebieden ver buiten de stad zijn er nog wijken zonder connecties. Voor zulke mensen is Ceefax denk ik wel degelijk nog relevant.

    Anyways, ook ik verslond vroeger de teleteksten. Ik deed het min of meer land per land. Voor de uitslagen van Engeland en Schotland keek ik op BBC teletekst. Voor Nederland keek ik naar teletekst op NOS. Voor Spanje en Italie had ik geen teletekst maar die uitslagen kreeg ik met vertraging via Eurogoals op Eurosport. Gezien de kolonie Turkse inwijkelingen groeide in belgie kregen we de Turkse TV op de buis, en ook daar verslond ik de uitslagen per teletekst. Voor Europees voetbal was het afwisselend teletekst op VRT, NOS, BBC, de Duitse zenders, … Ongelooflijk amateuristisch in feite als je nu met enkele klikken op je toetsenbord de uitslagen van heel Europa op je scherm hebt.

Geef een reactie

