Twee jaar bloggen

“We gaan iets nieuws doen”, dachten we twee jaar geleden bij DT116. Nee, geen eigen tv-station, maar een eigen blog. Op www.doingthe116.com schreef ik voornamelijk reisverhalen, zo nu en dan aangevuld met wat achtergronden. Dat beviel me niet zo, vandaar dat ik al een tijdje aan het zoeken was naar een oplossing. Die vond ik dankzij WordPress. Een blog is echt ideaal gebleken om allerlei interessante en oninteressante dingen over Brits voetbal te posten. Ik doe het nog altijd met veel zin en heb nog voor de komende dertig jaar inspiratie. Het werkt ook erg prettig en soms baal ik er wel van dat ik ook nog een site heb, want het liefst zou ik ook de reisverhalen op een blog willen hebben. Werkt handiger en je hebt minder last van veranderende lettertypes. Misschien dat ik ooit nog eens switch, maar dat is zoveel werk dat ik dan de hoofdprijs moet winnen en stop met werken. Voorlopig blijven de site en het blog dus gescheiden naast elkaar bestaan.

4 Reacties op “Twee jaar bloggen

  1. Bedankt voor twee jaar bloggen!

    Je kunt de .html pagina’s ‘vrij eenvoudig’ omzetten naar WordPress Joris. Heb ik bij mijn site ook gedaan. De plugin die je daar voor nodig hebt is html plugin 2

    • Toch even opmerken: niet iedereen is even handig met de PC. Ik beken met enige schaamte dat ik op IT vlak een enorme amateur ben. Ik duizel al als ik woorden als plugins of apps hoor, laat staan dat ik zou weten hoe het te gebruiken.

      Mijn eerste site bouwde ik met een door de host aangeboden sitebuilder die even eenvoudig is als Microsoft Word. Een dure aangelegenheid maar de gratis Dreamweaver was me nog steeds te complex. Dat zegt denk ik alles over hoe beperkt mijn kennis van IT is. Daarna ben ik WordPress gaan gebruiken ook voor mijn tweede site ; niet eens als blog bedoeld maar ik gebruik WordPress simpelweg omdat de rest te complex is voor me (je kan WordPress niet enkel voor bloggen gebruiken maar ook voor sitebuilding als je de statische pagina’s gebruikt … maar ik sukkel nog steeds om de comments-functie uit te schakelen, dat lukt maar niet en zo blijft het tegen mijn zin op een blog lijken)

      Binnen mijn partij suggereerde iemand me dat ik een links-politieke site zou moeten beginnen. Hij vond mijn artikels en opiniestukken op discussieforums rond politiek erg leuk en vond dat ik die maar eens moest bundelen. Leuk idee, was mijn eerste reactie. Maar dan kwam het grote vraagteken : hoe begin ik er in godsnaam aan? Ik zou niet weten hoe het uiterlijk van een WordPress blog wat aan te passen. Blog entries zouden, om het op een site te doen lijken, per categorie of thema moeten en niet in volgorde van publicatie. Geen idee hoe dat te doen. En los van WordPress heb je wel dingen als Webs.com en Wix.com maar die laten doorgaans geen back-ups toe… In feite zou ik haast de host moeten (tegen een fooi) alles zo klaarzetten dat ik enkel hoef te schrijven en op een “publiceer” knopje drukken. Ik ben een totale leek wat IT betreft.

      Een site omzetten naar een blog zal wel eenvoudig zijn via zo een plugin (daarmee komen we bij jouw post terecht waarop ik antwoord) voor wie weet hoe er mee te werken. Ik weet niet of Joris iets van IT kent, maar ik zou in elk geval niet weten hoe er aan te beginnen. Ik mag hopen dat HTML tegenwoordig verplicht voer is op scholen ; ik benijd hen die een mooie site in elkaar kunnen knutselen terwijl ikzelf al sukkel met de comments-functie van een blog aan/uit te zetten …

      Mocht je een eenvoudige tutorial kennen voor sitebuilden: altijd welkom. Al vrees ik dat zelfs een “HTML voor dummies” nog te complex zou zijn voor me. Ik weet niet of Joris veel van IT kent, maar een site naar blog omzetten of omgekeerd zonder artikel per artikel te kopiéren en plakken, is makkelijker gezegd dan gedaan …

      Ach ja, laten we niet mopperen. Mijn ouders weten niet wat copy-paste betekent. Het kan dus wel degelijk nog erger dan mijn (slechte) kennis van computers🙂

    • Oh, en ik zou het haast vergeten: inderdaad, bedankt voor 2 jaar heel boeiend bloggen! Zowel de blog als site bezoek ik minstens een keer of 3 a 4 per week, en staat in mijn browser bij de favorieten geprogrammeerd. En ik ben niet eens een Anglofiel maar eerder groundhopper algemeen (zowel Engeland als elders). Deze blog en site zouden verplicht leesvoer voor elke groundhopper moeten zijn.

  2. Ik snap je punt. Om die reden start ik in omgekeerde volgorde geen blog en douw alles op de website (engels-voetbal.nl), die alweer ruim 400 pagina´s bevat. Maar ik snap de voordelen die je noemt.

Geef een reactie

