Intro Peterhead v Celtic

Al een paar seizoenen is het een droom van me om een bekerpot van Celtic mee te pakken, een uitwedstrijd natuurlijk. Celtic heeft namelijk heerlijke lotingen gehad de afgelopen seizoenen: Greenock Morton, Berwick Rangers en nu Peterhead. De eerste twee lukten helaas niet. Morton ging P-P vanwege de vorst en werd midweeks ingehaald en bij Berwick Rangers durfde ik helaas het risico niet te nemen vanwege de sneeuw. Maar Peterhead lukte wel en het was genieten. Ik vinckte voor het eerst in mijn leven steigers die dienst deden als tribunes. Verder won Celtic, dat komt niet vaak voor als ik ze vinck, en waren er bizarre luchten te zien. Alles bij elkaar een topwedstrijd. Hier het verslag.

7 Reacties op “Intro Peterhead v Celtic

  1. William van Holsteijn

    Mooi beschreven! Ik begin door te krijgen hoe jij aan je kaarten komt, als ik naar een beetje wedstrijd in The Champioship wil, krijg nul op rekest.
    Kan iemand mij uitleggen waar de ´verwijzing´ Huns vandaan komt?

    • Dat verwijst naar een geïnsinueerd collaboreren met de Duitsers omdat tijdens de eerste wereldoorlog heel wat Rangers spelers en aanverwanten handige omwegen gebruikten om niet naar het front af te reizen. Deze belachelijke term wordt sindsdien nog altijd gebruikt. Belachelijk, omdat het alle originaliteit is kwijtgeraakt. Vergelijk het met een mop die je 50 keer vertelt. Hoe goed en origineel de mop ook, maar als je ze constant herhaalt heeft het geen enkel effect meer dan irritatie. Het is zoals met het nicknames vaker gebruiken dan echte clubnamen, zo neem je alle originaliteit van een nickname weg. Hoeveel mensen van hoeveel verschillende clubs noemen MK Dons “Franchise FC”? Het begint zo cliché te worden dat het enkel op de zenuwen werkt. Maar goed, het thuisblijven van Rangers spelers tijdens de wereldoorlog (alsof naar het front trekken zo een lovenswaardig iets is…) zit achter die bijnaam voor zover ik herinner.

  2. On-topic: ik heb in mijn 15 jaar groundhoppen 1x een tribune uit steigers gezien. Dat was bij Viktoria Zizkov in Praag. Die haalden wel enkele balken weg die in de weg zaten en hebben er wat onhandige stoeltjes bovenop gegooid, en een drankjeskraam onder die steigers. Dat was heel vreemd om te zien. Behalve Zizkov nooit elders steigers als tribune gezien. Wel eens een half uit elkaar gehaalde vrachtwagen waar men in het resterende deel van de truck stoeltjes had gezet ; ook erg vreemd als tijdelijke tribune.

    Ik ben een geografie maniak en desolate, afgelegen puntjes op de kaart trekken me erg aan op vreemde manier. Vladivostok, Murmansk, Kirkenes, Van, Kiryat Shmona, Ushuaia, … Het kan niet afgelegen genoeg zijn. Om 1 of andere reden trekt me dat aan, die desolate geïsoleerde plaatsjes. Zo zou ik in Schotland meteen te vinden zijn voor een bezoek aan de Hebriden of de Shetlands, of aan plekjes als John O’Groats (volgens een ex-collega van me uit Elgin is daar niets te zien of te beleven, maar puur omdat het de noordelijkste gemeente van mainland Scotland is zou ik er toch eens willen komen)

    Het justifiëert wel waarom Schotland een gesloten competitie is en amateurclubs in regionale leagues zonder doorstroming naar de league zitten. Stel je eens voor dat een Wick Academy uit de Highland League promoveert en elke twee weken enorm lange en dure reizen naar bv Berwick en Stranraer moet doen. Dat zou onbetaalbaar zijn. Je kan dit niet vergelijken met Engeland waar het wegennet veel beter is en waar clubs uit het 4e niveau nog steeds behoorlijke toeschouwersaantallen en budgetten hebben. Voor een clubje met 500 fans en weinig TV geld zou elke twee weken zo ver moeten reizen dodelijk zijn. Dat rechtvaardigt in mijn opinie wel dat men de Schotse League gesloten houdt en er geen doorstroming is vanuit de regionale amateurleagues. Het zou financiëel onhaalbaar zijn.

    Wél vind ik dat de Scottish Cup helemaal opengegooid zou moeten worden. Clubs uit de Junior League, Highland League, Shetland Islands, … allemaal de pot in voor de loting. Frequent zulke afstanden in de league zou ondoenbaar zijn, 1 of 2x per seizoen in de Cup is wellicht haalbaar. Stel je voor dat Celtic of Rangers naar de Hebriden of Shetlands trekken ; heel het eiland zou in de ban van die wedstrijd zijn en het zou jaren nadien nog een gespreksonderwerp zijn. En voor de mensen uit Glasgow een unieke away trip, want wanneer kom je anders op zulke afgelegen plaatsen? Het zou enorm charmant en idyllisch zijn als die clubs in de beker mogen meedoen. In de league vrees ik dat het financiëel pas haalbaar zou worden om de league niet meer gesloten te houden eens het wegennet en transport beter en goedkoper wordt. Maar de Scottish Cup zou best kunnen met meer clubs van buiten de League.

  3. In Noorwegen toen Feyenoord tegen Odd Grenland moest spelen hadden ze ook een steigertribune voor de thuisfans.

  4. Hoe zit het met die tribune bij Gillingham achter de goal ?

    Of telt die niet ?

  5. Nog een vreemde tribune die ik me herinner (een Noorse ploeg maar weet niet exact meer welke) was gewoon allemaal op de rotswand achter de goal zitten. Niet helemaal veilig want met veel mos was het behoorlijk glad, maar schijnbaar hebben ze er geen Health & Safety controles. Nu ja, in Groenland zit men altijd op rotsblokken en rotswanden langs het veld, een euvel dat je wel vaker ziet bij landen die wat minder plat dan Nederland en België zijn.

    Creatief met tribunes en toch allicht weinig geld uitgeven (ik vermoed niet dat Peterhead, Zizkov, Odd Grenland en die andere clubs die steigers gebruikten een fortuin aan zo een steiger uitgeven ; als je dan wat extra tickets kan verkopen zit het wel goed qua financiën)

    Sowieso vermoed ik, met of zonder die extra tribune, dat Arbroath en Peterhead een voor hun normen extreem hoge inkomsten uit hun Scottish Cup avonturen tegen de Old Firm haalden. Bij competitiewedstrijden is 500 een succes qua aantal fans ; nu zat het helemaal vol en kwamen ze nog eens allebei live op TV ook. De penningmeester zal een tevreden man zijn. Ik ben geen liefhebber van cuptoernooien omdat er teveel afhangt van geluk bij de loting, maar het heeft zeker zijn nut voor de kleinere clubs die eens hun dagje in de spotlights hebben en eens voor een keertje een vol huis hebben. Daarom zou men overal het Franse systeem moeten toepassen: per definitie thuisvoordeel voor de club uit de laagste reeks in elk duel. En geen Belgische praktijken waar die club dan het thuisvoordeel verkoopt.

Geef een reactie

