Video of the Week: Dave Clement 02/02/1948 – 31/03/1982

Het is vandaag precies dertig jaar geleden dat Dave Clement een einde aan zijn leven maakte. Clement was een van de beste spelers die ook de blauw-witte hoops van QPR heeft aangetrokken. Hij speelde bijna 500 wedstrijden voor die club, won de League Cup (terwijl QPR) in de derde divisie speelde, promoveerde met de club naar de hoogste divisie en maakte deel uit van het Wunderteam uit 1976, dat  een puntje tekort kwam op Liverpool om de titel te pakken. Dat jaar maakte hij zoveel indruk, dat hij international werd en in totaal vijf caps zou verdienen.

Clement was een no-nonsense verdediger die alles deed om te winnen, zoals de schwalbe uit bovenstaande filmpje wel bewijst. Bij QPR was Clement teamgenoot van de artiesten Rodney Marsh, Gerry Francis en Stan Bowles. In 1979 vertrok hij naar Bolton Wanderers. Daar werd Clement erg ongelukkig. Hij kreeg heimwee en toen zijn jongere broer werd vermoord, vroeg hij een tranfer aan. Fulham wilde hem wel hebben en een jaar later kwam hij bij Wimbledon terecht. Daar brak hij zijn been en mede door die blessure kwam hij in een diepe depressie terecht. Vanaf jonge leeftijd was voetbal alles geweest voor hem, maar nu viel hij in een zwart gat.  Depressies waren destijds een groot taboe en Clement werd gezien als een aansteller. Op 31 maart 1982 werd het teveel voor hem. Clement dronk een fles onkruidverdelger en stak zichzelf een aantal keer met een mes. Niet veel later stierf hij. Dave Clement liet drie zoons na, waaronder Neil. Die werd zelf ook profvoetballer en zou meer dan 250 keer voor West Brom spelen. In 2010 maakte ook bij hem een hardnekkige blessure een einde aan zijn carrière, maar gelukkig is hij niet in een depressie terecht gekomen.

2 Reacties op “Video of the Week: Dave Clement 02/02/1948 – 31/03/1982

  1. Als klinisch depressief zijnde, doet dit me altijd weer wat. In principe is het uiteraard altijd tragisch als iemand jong sterft, eender welke ziekte. Maar als het door een reden is waar je zelf ook mee te maken krijgt elke dag, dat is even slikken. Gelukkig is depressie stilaan uit het taboesfeertje aan het verdwijnen. Maar ik krijg nog altijd een heel onbehaaglijk gevoel bij berichten als dit. In mijn geval is het klinische depressie ; aangeboren en dus levenslang ; je kan het wel wat controleren via medicatie (die dan weer nare nevenwerkingen heeft — zo mag ik geen druppel alcohol drinken en niet per auto rijden) maar verdwijnen doet het nooit. Ik ontmoet regelmatig andere mensen in hetzelfde schuitje, en ieder probeert elkaar een hart onder de riem te steken. Maar elke persoon bij wie het toch teveel wordt en die uit het leven stapt, voelt heel vreemd en naar aan. Je kende de persoon nooit echt persoonlijk, en tegelijk voelt het aan alsof een lotgenoot is heengegaan.

    Dat FIFA eens wat acties onderneemt om de taboes zoals homoseksualiteit en depressie uit het voetbal te halen. Het is leuk dat ze het opnemen tegen racisme, maar waarom enkel tegen racisme? Politiek correct zijn is leuk, maar in feite heeft FIFA een rol te spelen in de strijd tegen eender welk taboe op en rond de velden.

  2. William van Holsteijn

    Is altijd weer even slikken als ik met Dave Clement geconfronteerd word. Ik heb hem nog zien voetballen bij Wimbledon tegen Preston North End. Het was mijn 1e kennismaking met Engels voetbal. Toen ik op Plough Lane op de tribune zat en de opstelling vernam wist ik helemaal niet dat er een voormalig Engels international (ik kende hem wel) bij Wimbledon op het 3e nivo actief was. Hij maakte indruk, kan ik me nu nog herinneren. Een paar maanden later vernam ik van zijn besluit, dat maakte toen – maar ook nu weer, nu ik het lees- behoorlijk veel indruk….

Geef een reactie

