De Woensdagfoto: The Dell 1966

(klik op foto voor vergroting)

6 Reacties op “De Woensdagfoto: The Dell 1966

  1. Geweldig! Hoe heeft men die foto kunnen maken? Lijkt haast vanuit een overvliegende helicopter te zijn gezien je de hele woonwijk achter het stadion ook kan zien …

    Ik verwijs alweer naar Premier League (het programma op VT4 dat de Belgische TV kijker wekelijks Engels voetbal toonde in de jaren 90) ; ik herinner me het stadion toen nog. Gek dat Southampton nu al jaren weg is van het hoogste niveau, toen destijds was het een heel vertrouwde naam en voelde het heel natuurlijk die club in de Premier League te zien. Dito met clubs als Leeds, Coventry, … Mocht ik die oude VHS tapes ooit nog terugvinden, dat zou geweldig zijn ; het was mijn eerste confrontatie met Brits voetbal dus het nostalgie zou er van af druipen.

  2. William van Holsteijn

    Ik kende deze foto en heb hem ook opgeslagen in m’n ‘archief’.
    Zo’n foto als deze geeft in een oogopslag weer waarom ik deze hobby er op nahoud. Ik weet me goed te herinneren dat de Saints jaren bezig geweest zijn om een alternatief voor hun (te) krappe behuizing (16.000) te bedenken. Zodra dat alternatief gerealiseerd was, degradeerde ze prompt….!
    Zal ongetwijfeld met Le Tissier te maken hebben gehad.

    Moet tevens bekennen dat ik met Gerrit’s reactie geheel eens ben!

  3. Uit datzelfde programma herinner ik me ook nog Crystal Palace, Leicester en zelfs Nottingham Forest op het hoogste niveau. We spreken jaren 90 maar dat lijkt nu een eeuwigheid geleden… Eurogoals op Eurosport, Spaans en Italiaans voetbal elke zondagavond op NOS, en Engels voetbal via Premier League elk weekend op VT4 … En dan nam ik vaak gehele episodes of delen van episodes op op VHS (dit was het pre-DVD tijdperk!) ; ik denk moest ik bij mijn ouders op zolder gaan dat ik nog een 20 of 30 VHS tapes vol voetbal uit de jaren 90 kan vinden. Belgisch voetbal, Nederlands voetbal, Engels voetbal, Spaans voetbal, interlands, … Ik vraag me af wat de houdbaarheidsdatum van zo een VHS tape is, plus er is het feit dat ik geen VHS player meer heb om ze mee te bekijken. Jammer want wat een jeugdsentiment zou dat zijn om die beelden terug te zien.

    Wat wél mooi is, is dat er een paar enkelingen uit dat tijdperk nu nog steeds op het veld staan. Ik herinner me een David James toen hij amper 24 of 25 was, Ryan Giggs begin de twintig, Kasey Keller in doel bij Leicester die pas vorig seizoen gestopt is, … Veel spelers die ik toen wekelijks op TV zag spelen zijn nu plots trainer of analyst op TV. De tijd tikt verdomd snel … Nu plots zie ik teams waar de helft van de spelers jonger dan mij is (ik ben 30) ; van de spelers waarmee ik opgroeide is er, op een enkeling na, geen enkele meer actief.

    Maar vooral, en dit is enorm betreurenswaardig, het voetballandschap is veranderd. Weg de Europabeker II, weg Europabeker I met enkel landskampioenen, weg uitwedstrijden zonder combi, weg stadions zonder gescheiden vakken, … Het kapitaal, hooliganisme en de hervormingen van de Europese toernooien hebben het voetbal geen goed gedaan. Ik denk met veel sentiment terug aan die jaren 90 toen ik vol bewondering en fascinatie voor het eerst Engelse, Spaanse, Duitse, … teams zag spelen en toen het nog kon dat een Celta de Vigo, Real Sociedad, Kaiserslautern, Blackburn Rovers etc plots mee met de groten voor de titel speelden.

  4. Nou goed nieuws Gerrit,

    Southampton is volgend seizoen weer teug in de PL

  5. Dat is alvast goed nieuws! Geen fan of zo, maar toch een club waar ik vanwege dat jeugdsentiment een zekere sympathie voor heb. Ik hoop dat ik het nog eens mag meemaken dat Crystal Palace, Leicester, Coventry, Nottingham Forest, Celta de Vigo, Compostela, Logroñes, Unterhaching, Dynamo Dresden, … terug op het hoogste niveau spelen. Dan zou het een soort revival zijn van de teams waar ik als tiener elk weekend met fascinatie naar staarde op TV. En uiteraard Vanspor, al meer dan 10 jaar weg uit het Turkse topklassevoetbal maar nog steeds mijn favoriete Turkse club ; een souvenir uit die tienerjaren toen ik elk weekend uren naar buitenlands voetbal keek op TV. Vreemd dat ik me niet meer kan herinneren wie in Italië toen goed presteerde, ik zag het elke week op Eurosport maar herinner het amper (maar ben nooit echt fan van Italiaans voetbal geweest … UK, Ierland, Belgie, Nederland, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Turkije, Israel, Rusland, … kijk ik elke week alle uitslagen na. Om 1 of andere reden heeft Italië me nooit echt geboeid)

  6. Die schuin aflopende tribune; G e n i e t e n.

Geef een reactie

