AFC Nicknames: The Villans

Ik zou iedere maand een van de kaartjes van Ogden’s hier plaatsen en aangezien maart alweer bijna om is, is het er weer tijd voor. Ditmaal staat Aston Villa in de schijnwerpers. De club dankt haar naam aan de vier cricketers van de Villa Cross Wesleyan Chapel (het woord Villa kwam overigens daadwerkelijk van een villa die ooit op die plek stond), die naast cricket ook in de winter een sport zochten om fit te blijven. Dat werd voetbal en de naam van die voetbalclub werd Aston Villa. Villa van de cricketers en Aston vanwege de plek waar ze gingen spelen (Aston was afgeleid van Estone dat ‘East Hill’ betekende). De bijnaam van de club werd al snel The Villans, genoemd naar de clubnaam. Toch bleek dat een moeilijke bijnaam en vaak werd het verkeerd opgeschreven als ‘The Villains’ oftewel ‘De Schurken’. Vandaar dat Aston Villa rond de jaren dertig als cartoonfiguur vaak werd afgebeeld als een struikrover of andere snoodaard, zo ook op het kaartje van Ogden’s. Dit is zelfs een heel naar mannetje, want hij jat de bal mee.

11 Reacties op “AFC Nicknames: The Villans

  1. Villain is eerder een malafide persoon of slechterik in een verhaal, “schurk” is ietwat overdreven. De villain in het verhaal is niet noodzakelijk een zwaar crimineel maar eerder een malafide mannetje die de goede hoofdpersonages het leven zuur maakt.

    Voorts is Aston een wijk van Birmingham ; ondermeer de groepsleden van de legendarische band Black Sabbath kwamen uit die buurt (Ozzy Osbourne is een fan van Aston Villa)

    Oorspronkelijk was er het akkoord tussen diverse clubs in Birmingham dat, voor de eerlijke concurrentie, niemand de stadsnaam zou gebruiken en “opeisen”. Toen het huidige Birmingham City de naam aannam zorgde dit terecht voor enorme frustraties bij Villa gezien zij het eerdere akkoord aan hun laars lapten. Een rivaliteit die daardoor nog altijd enorm groot is, terwijl de rivaliteit met andere clubs uit de regio (West Brom bv) lang niet zo groot is.

    Ik zou mezelf geen fan meer noemen (ooit lid geweest vd Belgian Villans maar dat is een ver verleden) maar Aston Villa is nog altijd mijn favoriete club in de Premiership. De laten jaren 90 waren geweldig. Villa had toen spelers als Mark Bosnich, Gareth Southgate, Dwight Yorke, Savo Milosevic, … Geweldig team was dat. Jammer dat de club wat is weggegleden, al is Villa nog altijd ontegensprekelijk de nr 1 club van Birmingham. Daar kunnen de stadsgenoten met stadsnaam in de clubnaam niets aan verhelpen!

  2. Ook uit dit stuk blijkt weer dat Villa de meest traditioneelste club is uit de Premier league, met talloze verhalen als deze uit de geschiedenis.

    Ons spel is momenteel niet om aan te zien, maar daardoor wordt ik des ter fanatieker. De mooiste club ter wereld, die gevoelens naar boven brengt dat geen andere club kan.

    Volgende week weer naar de UK, ben dit seizoen 8 keer naar Villa geweest en ze nog niet live zien winnen. Maar volgende week schreeuw ik mn ploegie weer toe in de uitwedstrijden tegen Liverpool en Man.United en op Villa park tegen Stoke. Hopen dat we uit de degradatieproblemen blijven.

    UP THE VILLA!

  3. Villa Park is natuurlijk (samen met Everton) het mooiste stadion in de Premier League. Ik was daar in 2008 bij de Brum-derby. (toen stond er ook een goed 11-tal hoor). Werd 5-1 voor Villa, beste sfeer in Engeland die ik tot nu heb meegemaakt daar.

    Voor foto’s van de derby en van Villa Park, klik hier:
    https://picasaweb.google.com/stephanhoogerwaard/England2008WolverhamptonEnAstonVilla

    Ook ik heb dus absoluut een zwak voor Aston Villa!

    Groeten, Stephan

  4. Goed te horen Stephan,

    En ik ben dit seizoen 2 keer naar Everton geweest (tegen Norwich en Chelsea) en begrijp helemaal dat mensen zo gek van die club kunnen worden als dat ik van Villa ben.

    Sinds 2006 ben ik bij alle Midlands derby´s op Villa Park geweest, behalve die 5-1 haha.

  5. Zelf zou ik er Craven Cottage nog tussen willen zetten en dan heb je wel een beetje de drie mooiste stadions van Engeland gehad. Ook alle drie heel verschillende stadions. Craven Cottage moet het puur hebben van de Stevenage Road Stand en die ligging naast de Theems. Goodison Park is van buiten eigenlijk helemaal niet zo mooi, maar van binnen prachtig. Villa Park bevalt me zowel van buiten (behalve die Oostbloktribune) en van binnen, maar is dan weer de modernste van de drie. Deze drie stadions moeten we echt koesteren, want qua stadionlandschap wordt het er niet mooier op in de PL.

  6. 1 van de dingen die ik wel waardeer hier in Spanje (de competitie zelf wordt meer en meer een two-horse race helaas) is de diversiteit aan stadions. Espanyol bv heeft een erg Brits aandoend stadion, Valencia en Atletico Madrid bv een wat ouderwets stadion, mijn eigen Mallorca en ook Sociedad meer een omnisport arena, dan heb je nog de kleinschaligheid van een Rayo Vallecano… Er zit nog diversiteit in, gelukkig (helaas dat de reisafstanden het moeilijk maken om frequent trips te maken)

    Everton is genieten met die oude tribune in hout. Ik had ook het geluk net op die tribune te zitten toen ik daar langsging. Heel aardig stadion. Liverpool is sowieso een geweldige stad op alle vlakken: architectuur, cultuur, muziek, sport, … maar ik loop niet zo hoog op met Liverpool FC, dat een beetje een gloryhunter magneet is (wie een paar jaar in Ierland heeft gewoond zal snappen wat ik bedoel). Everton is heel aardig qua sfeer, aardige mensen in de omgang, en een heel fraai stadion. En hebben een heel aardige ploeg ook nu, die best aangenaam voetbal speelt.

  7. Mee eens Joris, en heb goed nieuws voor je wat betreft de North Stand. Met de gemeente is al een akkoord over een verbouwing van die tribune! Van mij mogen ze The Holte End wel nabouwen aan die kant.

    Laats tegen Man.City was een ticket 16 pond goedkoper op de North Stand, dus ben ik er s een keer op gaan zitten. Dacht zo een mooi overzicht op de mooiste tribunes van Villa park te hebben. Dat was ook zo, maar doe dat niet weer. Alles is er gewoon net wat minder, ruimte qua zitplaatsen, faciliteiten enz.

    Volgende week mag ik weer, met ook een bezoek aan Northampton en Nottingham. Ben benieuwd.

  8. Villa heeft een akkoord voor verbouwing van The North Stand Joris! Wanneer enz. nog niet bekend, maar ok…

    Van mij mogen ze aan die kant een soortgelijke tribune als The Holte End bouwen.

    Zat onlangs tegen Man.City eens op The North Stand, was 16 pond per ticket goedkoper en dacht zo tegen de mooiste tribunes aan te kijken. Maar doe dat niet weer. Alles is er minder, zitruimte, faciliteiten enz.

    Volgende week mag ik weer naar de UK. Ook een bezoek aan Northampton en Forest. Ben benieuwd.

    • Op zich is de North Stand wel cult (een beetje zoals de Steve Bull Stand van Wolves), maar het is zo’n dissonant tussen die drie leuke tribunes. Vond het zelf op zich wel goed zitten, maar als ik nog een keer ga, wil ik op de Holte End zitten. Dat moet ik nog een keertje meemaken.

      Mooi tripje. Laatste van het seizoen of ga je nog een keer?

  9. mm 2 keer, dacht dat het de 1e keer niet goed ging.

    Zit zelfs het liefst op de Doug Ellis stand. Komt het stadion goed tot zijn recht, en kan perfect de wedstrijd volgen.

    Norwich-uit op laatste speeldag staat nog met de Dutchlions op het programma, maar kan zijn dat ik die nog schrap. Heb volgende week in ieder geval nog 7 games op het menu staan.

    Ga jij nog heen verder?

  10. Wij zitten tegen sunderland op de oostbloktribune. Eigenlijk ook om de reden dat we dan zicht hebben op de mooie tribunes en dicht bij het uitvak zitten. Wil ook ooit een keer op The Holte End zitten maar voor de 1e keer leek me dit het mooist.

Geef een reactie

