De Woensdagfoto: South Bank II, Molineux

10 Reacties op “De Woensdagfoto: South Bank II, Molineux

  1. Hoezeer dit genieten met grote G is, dit is in huidige context niet meer acceptabel. Vroeger was hooliganisme nog een zeldzaam fenomeen, tegenwoordig is dat *hoezeer dit pijn doet om te schrijven* schering en inslag. Je moet helaas het principe toepassen: als iemand zich niet kan gedragen verdient hij ook niet om verwend te worden. De dag dat clubs strenger met hun uitschot omspringen kunnen staanplaatsen en volgepakte terraces zoals op de foto weer perfect. Maar begin in zo een opeengepakte groep mensen de herrieschopper er maar eens uit te zoeken ; helaas zijn de tijden veranderd en is het gewoon onvermijdelijk dat dingen zoals op deze foto nu verboden zijn. Helaas. Het kan misschien wel terugkeren eens voetbalfans zich eens bewijzen als rustige, niet-gewelddadige mensen. In het rugby, waar fans veel minder aggressief rondlopen, zie ik zo een volle terrace zonder enig probleem realiseerbaar want de kans op onrust middenin zo een vak is nihil.

    In feite is het vreemd dat voetbal de enige sport is waar men zoveel problemen met veiligheid kent. Ik herinner me nog mijn dagen in Ierland, bij een rugbywedstrijd had je soms 80000 mensen in en rond het stadion bijeengepakt en er was niet eens politie nodig. In het voetbal is zoiets ondenkbaar. Working class achtergrond mag geen excuus zijn.

  2. William van Holsteijn

    Over de South Bank zijn nog vele foto’s in omloop. Het is werkelijk één van de fraaiste tribunes die er ooit hebben bestaan in Engeland!
    Natuurlijk is het nu onverantwoord om zoveel mensen op dergelijke wijze in een vak te proppen, immers we weten sinds Hillsborough waar dit toe kan leiden…
    Derhalve, in mijn ogen gewoon genieten van dergelijke plaatjes, ik heb er nog vele weten te downloaden, en niet teveel rationeel benaderen!

    • Rationeel benaderen moet helaas wel. Iemand moet zijn nek uitsteken op politiek niveau want wie krijgt de schuld bij van die grote stadiondrama’s? De ordediensten en gemeentebestuur. Maar neemt men dan veiligheidsmaatregelen zoals combi of all-seaters krijgen ze ook klachten. Uiteindelijk is het onvermijdelijk dat men soms onpopulaire maatregelen moet nemen om drama’s te vermijden. Op een nieuw Hillsborough zit niemand te wachten.

      Het is een beetje zoals met kunstgras (waar ik een groot liefhebber van ben, maar schijnbaar ben ik in een kleine minderheid liefhebbers) of sintelbanen (in economische nood begrijp ik dat een gemeente liever 1 stadion bouwt om te verhuren aan allerhande sportclubs dan voor elke vereniging iets te moeten bekostigen). Men neemt die maatregelen niet om fans te pesten, maar uit noodzaak vanwege kosten of veiligheid.

      Je vat het goed samen in je laatste zin: gewoon genieten van de archiefbeelden en van de stadions die nog een authentieke tribune(s) hebben. Maar dat die authentieke tribunes tot de nok vullen onverantwoord is, daar moeten we eerlijk in durven zijn. Ik hoop wel dat die overblijvende authentieke tribunes kunnen blijven bestaan ; mits men een maximum capaciteit berekent hoeft terracing an sich geen probleem te zijn. Het wordt pas een probleem als je het zo vol propt dat mensen elkaar gaan vertrappelen. Een terracing an sich moet zeker kunnen.

  3. Hooliganisme? Noem me 5 voorbeelden uit 2012 en we praten verder. Meld er ook even het aantal duels bij..

  4. het aantal voorbeelden van hooliganisme gespreid over nog maar enkel Europa is zo talrijk dat 500 voorbeelden noemen een realistischer beeld zal vormen als je er de politiedossiers bijneemt. Bekijk ook het aantal stadionverboden even in elk land, het aantal wedstrijden waar combiregelingen en massale politie presence nodig zijn om nog meer escalaties te voorkomen …. Ik ben geen wandelende encyclopedie en ik werk niet voor Interpol, maar doen alsof het hooliganisme uit het voetbal is verdwenen is absurd en wereldvreemd. Het hooliganisme is nog steeds omnipresent. Ik hou niet van combiregelingen en gescheiden vakken en vind het triest dat het zo ver is moeten komen ; maar het is niet anders en zolang voetbalfans het beest in zichzelf niet kunnen beheersen in het stadion zijn zulke maatregelen terecht. Ik ben geen politieman maar gewoon het nieuws in de gaten houden in pakweg 10 liga’s in Europa (pick your choice maar wees realistisch en neem er geen amateurliga’s a la Andorra uit want logisch dat er minder hooliganisme is in wedstrijden waar maar 50 mensen op afkomen) zegt genoeg. En wie toegang heeft tot de documenten bij gerecht en politie zal al snel de tel kwijtraken als hij de dossiers inkijkt,

    Los daarvan zijn zaken zoals op deze foto gewoon niet te verantwoorden. Die mensen staan op elkaar geperst met amper bewegingsruimte, bij het minste opstootje waar wat mensen bewegen raken mensen vertrappeld. Stel dat er een noodgeval is, is het onmogelijk dat iedereen veilig de uitgang kan bereiken: teveel mensen die snel de uitgang zoeken en je belandt in pure chaos. Het is allemaal leuk de romanticus uit te hangen en met heimwee naar foto’s zoals deze South Bank te kijken. Maar het kleinste kind kan zien dat dit veiligheidshalve onverantwoord is. Veiligheid hoort op de eerste plaats te komen. Ik hou ook van oude stadions, van authentieke voetbalsfeer weg van de hedendaagse stadions die allemaal op elkaar lijken … maar het moment dat een tribune niet meer veilig is, hoort het gezond verstand de bovenhand te halen op het romantisch mijmeren over het verleden.

    Stel jezelf eens de vraag ook of je zo een volgepakte South Bank nog steeds zo leuk zou vinden als er ongelukken gebeuren en je als orde-handhaver de schuld krijgt en een rechtzaak krijgt wegens gebrek aan veiligheidsmaatregelen. Het is zo simplistisch om te mijmeren over hoe mooi zo een volgepakte terrace is, over hoezeer dit soort taferelen terug moeten komen, tot er ongelukken gebeuren en iedereen dan plots de beschuldigende vinger naar de mensen wijst die niet verboden om zoveel mensen tot die tribune toe te laten.

    Zoals William terecht verwijst naar Hillsborough (en laten we meteen het Heizeldrama er bij noemen, de wedstrijd in als ik het goed herinner Zimbabwe waar een tribune instortte omdat men teveel mensen had toegelaten, de recente rellen in Egypte waar de veiligheid onvoldoende gehandhaafd werd, …) : hoe romantisch ook, als het onveilig is dwingt de ratio om een verbod te handhaven. Laten we genieten van de archiefbeelden maar tegelijk de realiteit niet uit het oog verliezen. Veiligheid eerst. De health & safety mensen zijn er niet op uit om mensen te pesten maar zijn er uit noodzaak. Immers, wie krijgt de schuld als er iets foutloopt? Veiligheid voor alles, elk helderdenkend mens zou tot die conclusie komen. Anders kan je net zo goed mensen op het dak van een tribune zetten en beweren dat de health & safety mensen maar de andere kant op moeten kijken zodat er wat extra kaartjes verkocht kunnen worden.

  5. En PS: ook zaken als bengaals vuurwerk ogen mooi op foto maar zijn veiligheidshalve in feite onverantwoord op een volgepakte tribune. Ik heb er geen moeite mee als men dan het stadionverbod handhaaft. Ik heb in Turkije gewoond en daar enkele Istanbulse clubs bezocht. Wat je daar ziet lijkt geweldig als je ziet hoe passioneel de mensen op de tribune zich gedragen. Tegelijk was het een mirakel dat er geen doden vielen omdat het simpelweg onverantwoord was wat men allemaal toeliet en hoe de veiligheidsmensen daar de andere kant uitkeken. Het is niet de vraag of erooit ongelukken gaan gebeuren, eerder de vraag wanneer. Ik ben nog niet in Griekenland geweest en in Polen wel op reis geweest maar zonder stadionbezoekjes ; maar op beelden afgaand is alleen al het vele vuurwerk onverantwoord. Mooi op foto ja, maar voor geen geld ter wereld zou ik tussen die gekken willen staan op die tribunes.

    Ik vind rugby een vrij brutale sport en allesbehalve leuk om naar te kijken, maar ik heb wel heel veel respect voor rugbyfans. Die zitten zelfs bij een WK finale los door elkaar en de politie hoeft niet op te dagen want er gebeurt quasi nooit iets. Zo moeilijk is het dus heus niet om je te gedragen in een stadion. Het lijkt enkel in voetbal te zijn dat sommige mensen daar problemen mee hebben. En dat is jammer want het is en blijft zo een mooie sport… zolang enkele idioten het verpesten voor de meerderheid is men als bestuurder of ordehandhaver verplicht de nodige restricties op te leggen.

  6. Gerrit, ik ben het helemaal met je eens. Istanbul is geweldig………ik ben in 2005 bij Besiktas-Fenerbahce geweest. Mijn meest memorabele wedstrijd tot nu toe. Waanzinnige sfeer, iedereen helemaal gek, ambulances langs het veld.

    Hier is een link naar de foto’s:
    https://picasaweb.google.com/stephanhoogerwaard/Istanbul2005BesiktasEnIstanbulspor

    • Heb in Turkije gewoond en echt mijn hart aan dat land verloren. Zowel de cultuur, de sfeer in de stad, de prachtige moskees en bazaars, maar ook de mensen. Ik vond de Turkse mentaliteit en solidariteit hartverwarmend. Had ik geen problemen met een werkgever die de boel verknoeide qua werkvisum was ik er gebleven en ik hoop nog steeds om er permanent te gaan wonen ooit. Ik mis Istanbul nog constant. Heb nergens in Europa dat speciale gevoel van Istanbul gehad. Niet enkel het land an sich maar ook de cultuur en de mensen zijn geweldig. Ik hoop me ooit daar te vestigen, ofwel in Israel. Maar helaas wordt het moeilijker en moeilijker om op legale wijze binnen te raken (economische crisis overal…) dus tenzij Turkije plots toch EU-lid wordt of tenzij ik een joodse deerne aan de haak sla kan het nog wel even duren vrees ik😦

      Ik ben fan van Vanspor maar Besiktas heb ik ook een zwak voor (net als Istanbul BB, die in een stadion van 82000 plaatsen spelen voor gemiddeld 50 mensen … Wie dacht dat Queens Park geen fans had moet dringend eens Istanbul BB bezoeken, maar ik vind hen net charmant daardoor). Inönü is vanwege zijn ligging net naast de moskee, Dolmabahce en de Bosporus geweldig. Mooiste stadion ooit bezocht persoonlijk. Pele noemt zich Besiktas fan enkel vanwege Inönü alleen al. Valt de wedstrijd tegen dan kijk je gewoon naar de zee en de huizen van Azië in de verte. That said, puur qua fanatisme van publiek is Galatasaray nog extremer. Dat was het meest fanatieke publiek dat ik heb meegemaakt. Al komt Besiktas in de buurt (ik was in 2007 bij Besiktas-Fener en ook bij Besiktas-Istanbul BB, alsook Galatasaray-Sion en uit tweede afdeling Kartalspor tegen als ik goed herinner?? Manisaspor)

      Mocht ik het geluk hebben ooit in Israel te kunnen wonen (ik studeer Hebreeuws in de avondschool al blijft het voor niet-joden erg lastig om visums te krijgen) dan staat de Tel Avivse derby tussen Hapoel en Maccabi heel hoog op de lijst, alsook de derby van Haifa (mijn voetbalidool Dudu Aouate speelde voor beide clubs). Hapoel Tel Aviv – Beitar Jerusalem bewust niet, dat is me te politiek geladen en ik scheid politiek en voetbal liever (vandaar dat ik ook bv geen trek in een Old Firm heb terwijl een bezoek aan Ibrox en Celtic Park me wel zou aanspreken tegen pakweg Dundee United of Aberdeen, waar er minder of geen politieke ondertoon is)

      Ik ben ook fan van Israel en Turkije, niet van de Belgische nationale ploeg. Het is leuk dat Spanje het goed doet (ook hier in Barcelona viert men toch wel mee) maar als ze tegen Turkije of Israel spelen telt die sympathie niet. Leuk is wel dat bij mijn favoriete club Mallorca twee Israeli’s spelen (mijn voetbalidool Aouate, en sinds dit seizoen ook Hemed)

      Excuses voor offtopic post, maar de heimwee komt meteen in me op als ik die foto’s van je uit Istanbul zie. Kan er uren over mijmeren maar dat zal ik jullie besparen😉

  7. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

Geef een reactie

