Forfar Bridie

Als ik een club ga vincken, wil ik altijd ook wel wat weten over het plaatsje waar de club speelt. Nog leuker is als ze er een typisch gerecht hebben, zoals Bovril uit Burton en de Killie Pie uit Kilmarnock. In dat rijtje kan Forfar ook, want die hebben de Forfar Bridie. Forfar Bridie? Wat is dat nu weer, hoor ik jullie denken. Nou dat is een heel lekkere traktatie uit Forfar in de county Angus. Uiteraard heb ik er zelf ook eentje geproefd toen ik bij Forfar v Aberdeen was en ik ben er erg over te spreken. Als je ooit Station Park gaat vincken, mag je die zeker niet laten liggen.

De Forfar Bridie is al een stokoud recept. Ze werden in Forfar gemaakt en gegeten tijdens bruiloften (the Brides’ meal). De Bridies werden gebakken in de vorm van een hoefijzer, want dat moest er voor zorgen dat de bruid geluk zou krijgen. Waar in Den Bosch Jan de Groot wordt gezien als dé bakker van de Bossche Bollen is het in Forfar James McLaren die wordt gezien als de vader van de Forfar Bridies. McLaren zelf is allang overleden, maar zijn achter-, achterkleindochter is nu eigenaar van de zaak. De winkel is nog altijd een van de sponsors van Forfar Athletic, maar vreemd genoeg zorgt een andere sponsor “Saddler’s of Forfar” voor de Forfar Bridies in het stadion.

Waaruit bestaat een Forfar Bridie? Het wordt vaak vergeleken met een pasty, maar dat is het niet. Daar zitten aardappelen in en is wat vetter. Een Forfar Bridie is gemaakt van bladerdeeg (in de vorm van een paardenhoef) met vulling. Die bestaat heel simpel uit rundvlees met veel kruiden. Net zoals de Killie Pie is ook het vlees in de Bridie heel mals en het is lekker pittig. Het was dat ik al een Dundee Peh op had, anders had ik er wel twee opgebunkerd. Er zijn twee varianten: eentje met uien en eentje zonder. Als je ze allebei wil proberen dan zeg je gewoon: “Twa bridies, a plen ane an an ingin ane an a” en dan krijg je ze allebei. Overigens hebben beide bakkerijen sinds kort ook een vegetarische Forfar Bridie te koop, dus ook de dierenliefhebber kan ze met gerust hart eten.

6 Reacties op “Forfar Bridie

  1. Eating the 116, die lijst zou ik nog wel eens willen voltooien. Ik ben er altijd wel voor in om lokaal voer te proberen, en mocht ik ooit in Forfar verzeild raken, dan zal ik de bridies zeker niet laten liggen.

  2. Smaakt best lekker, ik heb er wel eens eentje in Aberdeen gehad, als ik me niet vergis.

  3. De vegetarische variant! Eindelijk worden wij vegetarische voetbalfans eens niet vergeten … Zeker in Duitsland waar de geur van worsten en hotdogs in de stadions hangt, maar ook elders in Europa, zie je hele rijen mensen aanschuiven voor hamburgers en hotdogs terwijl je als veggie op je honger blijft zitten en maar moet vasten tot na de wedstrijd. Thumbs up voor clubs die de vegetarische fan niet in de kou laten staan!

    Nu vraag ik me wel af waar zo een vegetarische Forfar Bridie uit bestaat. Deeg en kruiden klinkt alvast veelbelovend (vegetariërs zijn doorgaans kruidenliefhebbers, vandaar dat ik enorm verlekkerd ben op Arabisch en Indisch voedsel. Creatief met kruiden is dé manier om met variatie de restrictie op vlees te omzeilen) maar het vlees wordt vervangen door … ? Ik hoop dat het geen extra dosis ajuinen is want dan sta je de hele wedstrijd te flattuleren op de tribunes …

    Eating the 116🙂 Ik moet wel zeggen, na 3 jaar Ierland, dat ik de social clubs met (voor de niet-veggies voedsel en voor de veggies enkel) een brede waaier aan drankjes wel eens mis. Hier in Spanje heb je dat niet zo in de stadions, wel veel tapasbars buiten het stadion maar dat is niet echt te vergelijken met een echte social club onder de tribune volledig ingericht naar de club, en met een enorm aanbod van eten en drinken. Dat is toch een beetje een British Isles fenomeen. Sommige Ierse clubs hadden hun social club gewoon elke dag open ook als er geen wedstrijd was, je kon er gaan eten en drinken en toch zat je meteen in de voetbalsfeer, ookal werd er geen bal getrapt die avond. Op het Europese vasteland moet je in feite een soort bobo zijn met toegang tot de skybox om een beetje de sfeer van zo een social club uit het UK te hebben.

    • Dat moet je nodig eens naar Forest Green Rovers, met die gekke veganist die daar de scepter zwaait. In dat geval bestaat de Belgische fanclub uit twee leden.

      • Ik ben op de hoogte over Forest Green Rovers hoor. Dat de zanger van Editors daar fan van is is nog een pluspunt erbij.

        That said, ik ben niet op de hoogte of er bij Forest Green niet gewoon vlees wordt geserveerd. Dat de voorzitter veganist is betekent niet dat hij dat per se opdringt aan de fans. Ikzelf als vegetariër zijnde (quasi veganist eigenlijk) vind er niets fout aan als er braadworst en hamburger geserveerd wordt (tenslotte mag je je overtuiging nooit opdringen, dat werkt enkel tegenstrijdig) zolang er voor de vegetariërs ook iets te eten valt. Een stadion met enkel vegetarisch voedsel is zeker niet nodig, dat vraagt denk ik geen enkele vegetarische voetbalfan. Waar we wel eens over klagen is dat veel clubs simpelweg niets serveren voor de vegetariërs, en ik denk dat dat geklaag gewoon terecht is. Een beetje keuze kan geen kwaad en geen enkele vleeseter heeft er last van als een mede-supporter een tofuburger gaat bestellen. Daarmee wordt absoluut niet gevraagd om het vlees uit het stadion te bannen, wel om ook iets voor de vegetarische voetbalfan te bieden (al was het maar een kleine snack zoals een dosis frieten maar sommige clubs bieden echt enkel hamburgers en hotdogs)

        Overigens, gezien demografische verschuivingen gaan clubs die halal vlees serveren allicht goede zaken doen en zich een reeks extra fans mogen toe-eigenen (ook hier geldt: geen probleem mee, zorg gewoon dat elke ietwat grote doelgroep minstens iets heeft en niet op de honger blijft zitten). Bij de wedstrijd Brussels-Eupen moest men de perszaal ontruimen omdat 5 Eupen-spelers de plaats opeisten voor een gebed. Clubs die op dit soort dingen inspelen gaan commerciëel scoren. Ik zie de halalburger zeker in de stadions opduiken in de nabije toekomst (en zolang er tofuburger als optie is heb ik er zeker geen probleem mee)

Geef een reactie

