Intro Shelbourne v Cork City

Het laatste verslag van de trilogie Iers vincken staat online. Zoals vaak, was ook hier het toetje het lekkerste. Eigenlijk klopte alles deze avond: leuk stadion, fanatieke sfeer, een doelpunt in de 94ste minuut dat beslissing bracht in de titelstrijd en wij stonden in het uitvak. Tsja, dat zijn de spreekwoordelijke krenten in de pap. Deze pot komt met stip binnen op mijn eeuwige vincklijst en dat wil wat zeggen, want ik heb al aardig wat leuke potjes gezien. Het was een mooie afsluiter van onze jaarlijkse Ierse vincktrip, wat toch ieder jaar weer een klein hoogtepunt is. 

7 Reacties op “Intro Shelbourne v Cork City

  1. Ik zei je nog dat Tolka een rommelhoop was sinds de club bijna bankroet ging😉 Het is ooit zo geweest dat er geen licht was in de toiletten omdat een nieuwe lamp als te duur werd beschouwd (blijkbaar nog steeds want anders stonden er geen verplaatsbare WC hokjes nu). Dat de tribune in verval is, verbaast me ook niets. De club heeft nog altijd geen overschot op de bank. Misschien is die pin die je destijds kocht wel de redding geweest want letterlijk elke euro telde en het scheelde amper of de club was geschrapt. Blijkbaar was ik een good omen voor de club want toen ik er elke week ging wonnen ze de league (ik was daar getuige van op St Pats, kampioen bij de grote rivaal uit, ironisch genoeg ten koste van Cork ; nadien in de boboruimte een brij uit de kampioenenbeker gedronken waarvan ik nog steeds niet weet welke drankjes ze allemaal bij elkaar hadden gegoten … Het smaakte vreemd genoeg niet eens zo slecht en zo had ik de beker toch even vast). Nadien vertrok ik uit Dublin en ging de club bijna failliet. Of je zou me een bad omen kunnen noemen omdat de club tijdens mijn tijd daar financiëel aan wanbeleid deed, zoals je wilt natuurlijk.

    Voor Shelbourne ging het eigenlijk nergens meer om. Promotie is wat na die twee keer “net niet” telde, of het nu als kampioen of als nr 2 was was eigenlijk bijzaak. De promotie is wat telde. Op zich is het ook mooi dat Cork mee promoveert want hoewel het stadje op zich niet zo bijzonder is (Derry is als stad leuker) hoort de tweede stad van het land gewoon een club te hebben op het hoogste niveau. In die zin jammer dat Galway (de leukste stad uit Eire IMO) zakte ten koste van het kleurloze Monaghan dat nog nooit heeft aangetoond de hoogste reeks wat te kunnen bijbrengen (behalve goed financiëel beleid dan, en dat is naar Ierse normen een prestatie)

    Wat me verbaast is dat de vakken gescheiden waren. Hoewel er altijd wat rivaliteit tussen Dublin en Cork is geweest, waren wedstrijden altijd vredig en meer dan wat banter is er nooit geweest. Destijds toen Cork langskwam (toen was de eerste plaats in de hoogste reeks de inzet) kon ik gewoon naar de Cork fans toelopen om om een sjaal te bedelen voor mijn collectie. Iedereen kon gewoon zitten waar hij wilde, enkel tegen de hooligans van Shamrock Rovers hield men de vakken gescheiden maar zelfs tegen “rivalen” als St Pats en Cork kon je gewoon lopen en zitten waar je wilde. Bizar dat ze nu die vakken gescheiden hielden. Meer dan vriendelijk bedoelde banter is er nooit geweest tussen Ierse clubs, Shamrock Rovers uitgezonderd. Dat is trouwens 1 van de leukste dingen aan de Ierse liga, dat je altijd gewoon los door elkaar kon zitten en met de fans van de andere club een glas kon drinken.

  2. PS: benieuwd hoe men die hoogste reeks gaat aanpakken want stadionrenovatie zal ook wel een ongewenste uitgave zijn. Ik zie ze niet meteen veel geld uitgeven en het risico te lopen opnieuw in nauwe schoentjes te komen. Gelukkig is er behalve tegen Bohemians, Derry, St Pats, Rovers en Cork zelden een echt groot aantal fans, zodat ze het nog wel kunnen rekken en het stadion zoals het is nog wel volstaat voor de hoogste reeks. Europees zal uitwijken een noodzaak zijn, allicht wordt dat Dalymount Park of Tallaght Stadium. Destijds werd Hajduk Split gewoon in het eigen Tolka Park bekampt, enkel tegen La Coruña en Lille (die laatste was mijn allereerste Shelbourne wedstrijd en het is daar dat de vonk oversloeg) werd uitgeweken naar het toen nog niet verbouwde Lansdowne Road. Het huidige Tolka zal zelfs voor potten tegen een IJslandse of Armeense club vrees ik niet meer goedgekeurd raken door UEFA en het zou onverstandig zijn financiële risico’s te nemen voor die ene of hooguit twee Europese potten. In de hoogste reeks ook gewoon middenmoter is ruim voldoende wat mij betreft, het slechtste dat de club kan doen is de oude fouten herhalen en weer geld uitgeven dat nog niet op rekening staat. Een paar jaar rustig meedraaien en geen gekke uitgaves doen is prioritair op trofeejagen. Het nieuwe bestuur heeft dat hopelijk ook door.

    Leuk trouwens dat Cork City terug de rechten op de naam heeft en dat vreselijke FORAS CoOp niet langer in de naam zit.

  3. Ik merk Delaney op in de line-up, is dat Dean Delaney die bij Shels in doel stond? Heh, gek dat die er nog altijd rondloopt want gold als 1 van dé grote keepertalenten van Ierland. Gek dat die nu in tweede afdeling bleef hangen. het meisje waar ik een oogje op had destijds (en er mee voor zorgde dat ik bij Shelbourne belandde) was gek op die Delaney. Oh the memories … Sorry voor de triple post maar Shelbourne roept heel veel herinneringen op. Ware het niet dat Dublin zulk een saaie stad was zou ik er gerust eens terug willen keren en met zekerheid herken ik nog tal van mensen van vroeger. Maar enkel voor een voetbalpot gaan vliegen is er een beetje over als je het niet met een leuk stadsbezoek kan combineren. Trouwens, de buurt rond Tolka is best ruig en allesbehalve net … Loop er eens ’s nachts rond en je krijgt een totaal ander beeld, net zoals Tallaght (hét ghetto) trouwens. In Dublin is enkel de buurt rond St Stephen’s Green en Grafton Street net, de rest is 1 groot ghetto waar je enkel gradaties van grauwheid hebt. In die context kan je Drumcondra nog net noemen, maar vooral bij regen en ’s nachts kan het er behoorlijk deprimerend uitzien.

    Je had trouwens Drumcondra FC mee op de foto kunnen zetten, die spelen in dezelfde straat als Shelbourne (al is dat veld niet veel meer dan een veld met kleine kantine, het is en blijft een extra vinck :)). Het huidige Drumcondra FC dat overigens los staat van het oude Drumcondra FC en dus geen doorstart is van wat ooit 1 van Ierland’s roemrijkste clubs was in een ver verleden.

  4. Mooi verslag weer..
    In 1994 op mijn eerste bezoek aan Ierland heb ik Tolka Park bezocht voor een friendly tegen Millwall. Al die plastic stoeltjes kwamen me bekend voor, de tribune uit 1999 was uiteraard nieuw voor mij.
    De avond dat ik er was waren er beduidend minder toeschouwers, het is toch altijd mooier een wedstrijd te bezoeken die ergens om gaat.
    Elke keer als ik een stadion zie op deze site waar ik in het verleden ook al eens ben geweest is het toch weer opnieuw genieten, al is het maar om te zien dat in de meeste gevallen er weinig is veranderd.
    Dat is ook een van de redenen dat Doing the 116 een van mijn favorieten is geworden het afgelopen jaar, af en toe zie ik geweldige stadions die ik zelf ooit bezocht of stadions die ik nog graag wil bezoeken.
    Ik wens Joris veel succes op zijn trip rond Nieuwjaar en verder ook iedereen een mooi Nieuwjaar met veel genoegen rond de voetbalvelden waar deze ook mogen liggen.
    Vanaf de Wageningse Berg, Up Yours !!!!!!!
    Groeten Anton.

    • Die nieuwe tribune was waar ik quasi altijd zat, waar de “harde kern” van Shels zit. Nu stelt die harde kern niet zoveel voor, qua aanhang is in alle eerlijkheid Shelbourne de kleinste van de 4 grote Dublinse clubs. Klein maar gezellig, zeg ik er wel bij meteen. Onder die tribune is ook een soort vergaderzaal waar ook fans soms welkom zijn om besprekingen bij te wonen. De boboruimte (waar ik ook meer dan eens geweest ben) is onder de tribune links van die nieuwe tribune (gezien vanop de Drumcondra End bedoel ik dan). Vooral de tribune waar doorgaans de uitfans verzamelen (in theorie is er zelden gescheiden vakken en zit je gewoon waar je wil) en de tribune achter de goal zijn in slechte staat, al is ook de tribune boven de vergaderruimte in feite aan een opknapbeurt toe. Maar daar is geen geld voor vermoed ik. Tolka zal dus nog wel een tijdje blijven zoals het er nu uitziet.

      Overigens stelt Cork als stad weinig voor (een slaapstad zou ik het durven noemen) maar het stadion Turner’s Cross is wel erg leuk. Het lijkt best op Tolka, met de harde kern van Cork achter het doel en zittribunes rondom de rest vh veld (waarvan slechts 1 overdekt toen ik er was, uit met Shelbourne). Wie wil vincken zonder zich tot voetbal te beperken kan in een zijstraat nog een stadion meepikken dat best groot is, of het een GAA stadion of rugbystadion is durf ik niet meer uit het hoofd te zeggen maar het zag er best groot uit naar Ierse normen. Cork is een leuke verplaatsing met als enig minpunt dat het stadion ver uit het centrum ligt en, heel erg fout, een Tottenham en Leeds fanclub in de straat van het stadion. Maar Turner’s Cross zelf behoort tot de leukere stadions in Ierland. Met Cork en Shels gaan 2 mooie clubs omhoog (zonde van Galway, dat wel een heerlijk stadje is én met een fanatiek voetbalpubliek) al vraag ik me wel af hoe vaak ze in Ierland nog van format (10 of 12 clubs) gaan wisselen …

      • Correctie: de tribune boven de boboruimte is ook in best slechte staat. De modernste tribune (die met de vergaderruimte onder) is de enige tribune op Tolka waar geen kosten aan zijn … Al is Dalymount Park er nog slechter aan toe. Noord Dublin is stadiongewijs geen pretje en de buurt kan ook best grauw zijn. It’s grim up north😉

  5. Mooi verslag weer Joris en ik sluit me bij de (kerst) wens van Anton aan. Bedankt voor de mooie verslagen.

    En om het bij Ierland te houden. Sláinte!

Geef een reactie

