Video van de Week: The Ups & Downs of Barnet FC

Deze week kwam er slecht nieuws uit Londen, want Barnet wil Underhill verlaten. Persoonlijk doet me dat wel wat, want Underhill was mijn tweede Engelse ground die ik zag en Barnet mijn favoriete Londense club. Helaas ligt de gemeente Barnet zo dwars, dat er geen andere mogelijkheid is om te verkassen. De gemeente wil namelijk geen licentie geven voor de toegangswegen naar de South Stand en zonder die South Stand heeft Barnet niet genoeg stoeltjes om in de Football League te mogen spelen. De gemeente Barnet bestaat uit voetbalhatende Tories, dus verrassend nieuws is dit niet. Hendon is al vertrokken uit Barnet en The Bees lijken de volgende te zijn. Waarschijnlijk gaan ze een seizoen groundsharen bij Leyton en gaan ze dan verhuizen naar hun trainingscomplex in Harrow.  Ik ben benieuwd of ze dat gaan overleven. In 1993 was er ook al zoveel te doen rondom de club. Vandaar dat ik hierboven de docu “The Ups & Downs of Barnet FC” heb geplaatst, met al de markante figuren van destijds: Barry Fry en Stan Flashman. De docu is opgedeeld in drie delen, maar zeker de moeite om helemaal af te kijken.

2 Reacties op “Video van de Week: The Ups & Downs of Barnet FC

  1. 😦

    Ik heb in Engeland niet echt een favoriet (er zijn enkele clubs die ik wel ietwat sympathiek vind, zoals MK Dons, Aston Villa, Bromley, Wingate & Finchley, Barnet, …) en bezoek deze site vooral omdat Joris al jarenlang een goeie pennevriend is en omdat ik het Ierse en Schotse voetbal wél enorm boeiend vind. Binnen Engeland is Barnet toch bij het kransje clubs waarvan ik regelmatig eens kijk hoe ze er voor staan en de uitslagen volg.

    Ik was in 2005 of 2006 (mijn geheugen is even blurry) in Manchester voor een Echo & The Bunnymen concert en de avond voor het concert was er de League Cup wedstrijd tussen Man Utd en Barnet. In mijn hotel waren zelfs enkele Noorse Barnet fans en een legioen Londonaars die er verbleven. Midweek wedstrijd op verplaatsing maar ze waren zeker met 4000 en waren opvallend in het stadscentrum. Ik werd benieuwd en gezien het concert toch pas de volgende dag was trok ik maar naar Old Trafford. Een wat impulsieve keuze maar ik heb het me zeker niet beklaagd. Ik vond aan het stadion weinig aan en de Man U onthaal viel al helemaal tegen, maar dat alles werd goedgemaakt door Barnet. Hun fans waren massaal komen opdagen en maakten de hele avond, zelfs toen het al 4-0 was, een aangename sfeer. Vocaal overrompelden ze de United fans die nochtans met 10x zoveel waren. Toen Barnet de eerredder scoorde ging men uit hun dak alsof ze gewonnen waren. Nadien in het hotel nog wat gechat met de Noorse Barnet fans … Het stadion was een tegenvaller, de wedstrijd op zich niet bijzonder, de Barnet fans echter maakten dat allemaal goed. Sindsdien ben ik de club toch wat blijven volgen.

    Het klinkt erg somber nu, maar anderzijds: deze club heeft meer levens dan een kat. De voorbije twee seizoenen net een “great escape” om op het laatste nippertje aan de degradatie te ontsnappen. Al vele jaren weten ze te overleven in de schaduw van de Londense grootmachten. Barnet is een taaie ; ik zie ze die mogelijke relocation ook wel overleven. Ik hoop het ook want het is een mooie club en ik zou ze absoluut niet graag zien ten onder gaan. Maar ze hebben al zo vaak tegenslagen te boven gekomen ; die gaan zich niet zomaar gewonnen geven🙂 Al is het, zelfs al komen ze het allemaal te boven (wat ik hoop en ook verwacht) wel zonde moesten ze Underhill moeten verlaten, hopelijk komt het uiteindelijk zo ver niet. Ze spelen al zo lang daar, het stadion hoort gewoon bij de club en vice-versa.

  2. Ben in 1999 een keer op Underhill geweest toen ze aan het eind van het seizoen tegen Southend speelden, er stond niks meer op het spel maar Southend kwam met een 1500 fans mee, in oa. een gekaapte London sightseeying bus die bij de pub vlakbij het stadion parkeerde waar ik met mijn maat een biertje zat te drinken.
    Barnet vind ik een leuke club, het stadion ook, met het aflopende veld.
    Je hebt in Engeland een hoop mafkezen en vage figuren die clubs runnen.
    Barry Fry in het filmpje vind ik ook een vaag figuur, ik heb een keer een docu op de BBC gezien over hem toen hij met Birmingham City degradeerde. Tegenwoordig is hij geloof ik eigenaar van Peterborough United. Daar ben ik nog nooit geweest, maar wil die Fry wel een keer in het echt zien.

Geef een reactie

