London Airports – Doing The Five

Het is weer tijd voor een nieuwe “Passion for London” van Dutch Addick. Ditmaal over zijn andere vinckhobby, het vincken van vliegvelden en daarover opscheppen. Tevens staat er veel genuil in over de vliegvelden en dat lezen we graag, aangezien ons motto luidt: Een dag niet genuil, is een dag niet geleefd.

Doing the 116 is kinderspel vergeleken bij de Doing the 5, oftewel vliegen naar of van alle vijf Londense vliegvelden. Alleen de hele echten hebben dit gedaan en daarmee is hun leven eigenlijk al helemaal voltooid. Wat is er zo bijzonder aan de London vliegvelden? Ik kan geen stad in de wereld bedenken (correct me if I’m wrong) die beschikt over 5 vliegvelden, zelfs niet als je ze zo ruim definieert als in London. Want laten we eerlijk zijn, drie van de vijf vliegvelden liggen dermate ver buiten het centrum van London, dat je ze eigenlijk nauwelijks als “Londens” vliegveld kunt tellen. Maar als London het wel doet, wie zijn wij om daar wat tegenin te brengen?

Hieronder een overzicht van de vijf vliegvelden, in volgorde van mijn persoonlijke voorkeur: 

1. London City Airport

Dit is mijn favoriete vliegveld, omdat het klein en overzichtelijk is (vergelijkbaar met b.v. Rotterdam Airport), een snelle verbinding naar het centrum heeft met de Docklands Light Railway (DLR) en omdat het hemelsbreed maar een kilometer van The Valley af ligt (hoewel de Thames oversteken een ramp kan zijn, weet ik uit eigen ervaring). Omdat het eigenlijk een vliegveld is voor zakenmensen, is de check-in procedure erg relaxt en kun je 10 minuten voor vertrek nog binnen komen wandelen. Na de recente verlenging van de DLR onder de Thames door naar Woolwich Arsenal is dit trouwens wel enorm verbeterd. De verbinding naar het centrum duurt ongeveer 20 minuten en je betaalt de gewone normale metro prijzen (dagkaart is handig en voordelig!). Een nadeel is dat vanuit Nederland geen van de low cost carriers op dit vliegveld vliegen. Alleen VLM vliegt vanaf Rotterdam Airport op City Airport. 

2. Luton Airport

Dit vliegveld ligt slechts vijf minuten van het centrum van Luton af, ten noordwesten van London. De treinreis naar King’s Cross station in London duurt zo’n 30 minuten. Voordeel is wel dat dit met het reguliere openbaar vervoer kan worden gedaan, i.p.v. de schreeuwend dure express treinen. Daarnaast is het ook nog een relatief klein vliegveld, wat de loopafstanden beperkt houdt. Eigenlijk geen slechte ervaringen, al kan het er vaak wel druk en benauwd zijn en is het een relatief verouderd vliegveld, maar dat geldt eigenlijk voor elk Londens vliegveld. Vanuit Nederland (Schiphol) vliegt EasyJet op Luton Airport.

3. Stansted Airport

Stansted Airport ligt ten noord-oosten van London, richting Canmbridge. Alles wat van toepassing is op Luton, is ook van toepassing op Stansted: redelijk klein en goed bereikbaar. Nadeel is wel dat de treinreis naar Liverpool Street station zo’n 45 minuten duurt en alleen mogelijk is met de dure Stansted Express. Ik heb het ooit een keer gedaan met de taxi vanaf London centrum, maar dat was zo’n 80 pond, dus dat is niet echt een aanrader. Een beter alternatief is een National Express bus te nemen. Vanuit Nederland vliegt EasyJet op Stansted Airport (vanaf Schiphol) en RyanAir vanuit Eindhoven.

4. Gatwick Airport

Gatwick ligt ten zuiden van London, exact halverwege London – Brighton. Het is een behoorlijk groot vliegveld (de grootste van de UK na Heathrow en het drukste single runway airport van de wereld), maar is qua inrichting sterk verouderd. Hierdoor is het altijd druk en benauwd en zeker als je lang moet wachten in de vertrekhal is dit geen fijn vliegveld. De treinreis naar Victoria station duurt zo’n 30 minuten en kan met de peperdure Gatwick Express worden gemaakt, maar gelukkig ook met de “normale” trein, wat toch weer zo’n drie pond goedkoper is per enkele reis. Vanuit Nederland (Schiphol) vliegt EasyJet op Gatwick Airport.

5. Heathrow Airport

Hekkensluiter in dit rijtje is Heathrow, een van de grootste en drukste vliegvelden ter wereld, en dat geeft ook meteen aan waarom ik er een hekel aan heb: druk, verouderd, enorme loopafstanden en ook gewoon ver van het centrum. Qua vervoer is er de keuze uit tourist trap Heathrow Airport, die er slechts zo’n vijftien minuten over schijnt te doen, of de metro, die er zo’n 50 minuten over doet. De laatste is wel de goedkoopste, maar het is geen pretje om 50 minuten in een drukke, schommelende en continu stoppende metro te zitten. Vanuit Nederland vliegen o.a. KLM en British Airways op Heathrow, allebei vanaf Schiphol.

Overigens kunnen we inmiddels spreken over “Doing The Six”, omdat EasyJet is gaan vliegen vanaf Schiphol op “London Southend”, het vliegveld van Southend dat ten oosten van Londen ligt.

10 Reacties op “London Airports – Doing The Five

  1. Leuk verhaal, moet zelf alleen nog Gatwick en Stansted. Gatwick “doe” ik eind deze maand al, met BA trouwens (niet alleen EJ vliegt op Gatwick). Verder een kleine aanvulling: de VLM bestaat helaas al jaren niet meer. Wat een fijne maatschappij was dat. Het is nu Cityjet die van Rotterdam-The Hague Airport op London City vliegt. Overigens helemaal eens met de nummer 1.

  2. Zijn er nog niet-publieke (dus enkel cargo en militaire vluchten) vliegvelden daarnaast? Ik denk inderdaad niet dat je nog steden kan noemen met 5 reguliere vliegvelden voor passagiers, je zou al niet voor het gewone publiek toegankelijke vliegvelden moeten meerekenen om elders tot 5 te geraken. Heb nog geen enkele van de 5 gevinckt😦 maar in Engeland viel de John Lennon Airport van Liverpool me erg goed mee. Klein, overzichtelijk, niet té druk, …Belangrijk voor een luchthaven: een internet terminal (niet iedereen reist met de laptop met wi-fi) , een degelijke eetplek (sommige airports hebben enkel een Burger King en aanverwante horror) en vooral duidelijkheid. Sommige luchthavens zijn een doolhof waar je pas met meermaals rondvragen de juiste check-in balie vindt.

    Overigens, Vueling en EasyJet vind ik prima maatschappijen. Low cost, maar prima vliegtuigen, en je vliegt ook echt naar de locatie die op je ticket staat doorgaans. RyanAir is een heel malafide bedoeling. Als er bijvoorbeeld Glasgow op je ticket staat beland je ergens 50 km van de stad vandaan, Brussels South zoals het mooi klinkt ligt eigenlijk in Charleroi op een dik half uur trein van Brussel vandaan, en hoogtepunt was mijn vlucht naar Oslo waar geland werd in Aalesund, quasi 2 uur (!) busreis van de stad vandaan. RyanAir’s tickets zijn in feite leugens want je vliegt haast nooit echt op de stad zelf ; bovendien smeden ze nu plannen om mensen extra aan te rekenen die hun bagage niet zelf naar het vliegtuig sleuren of die de WC aan boord willen gebruiken. EasyJet is voor het UK de beste maatschappij IMO. Toen ik in Ierland woonde meermaals mee gevlogen, zowel op Glasgow, Manchester, Birmingham, … Prima service, goedkope vluchten, en landen op een boogscheut van de stad vandaan.

  3. Leuk stukje. Ter aanvulling: cityjet (gewoon klm) vliegt ook van Schiphol. Ben er vorig jaar nog mee naar London City gevlogen. Nog voor een schappelijke prijs ook. Een aanrader!

  4. Mooi stukje. Ik hou stiekem ook van vliegvelden. En ik vind het mooi dat Gerrit nooit kort van stof is.

  5. Ik doe aan amateurjournalisme, dus ik ben gewend artikels te schrijven … Hoe mensen Twitter kunnen gebruiken met die maximum 120 tekens is me een raadsel🙂

    Ik heb overigens wel een indirecte ervaring met de Londense luchthavens: ik had kaartjes voor Bauhaus op een gothic festival in Duitsland en moest van Belfast op Londen vliegen om daar over te stappen. Een terreur alarm zorgde er voor dat alle vluchten afgelast waren of verplaatst werden. Enorm zuur want na dat optreden werd de band ook nog eens gesplit. Ik ben niet zeker welke Londense luchthaven het was, maar het was een terreuralarm dat heel ernstig genomen werd en het vliegverkeer dagenlang in de war stuurde.

  6. D’r komt er nog eentje bij die ze vanaf Nederland gaan aandoen. Vanaf 2 april vliegt Jet2 op London-Southend.

    http://www.southendairport.com/

  7. Volgens http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cities_with_more_than_one_airport is Vancouver de winnaar, want meer airports binnen de stadsgrenzen zelf. Al vond ik na even googelen ook iemand die beweerde dat LA er nog veel meer heeft, al nam hij volgens mij alle militaire en GA-velden ook mee.

    • en die criteria is cruciaal om een “winnaar” aan te duiden. Want als je vliegveldjes voor militaire doeleinden of cargo meerekent zal Londen er vast ook nog wel enkele in de buurt hebben, en zal het lijstje met steden met meer dan 1 luchthaven gevoelig groeien. Er is een gigantisch verschil tussen een passagiersluchthaven of eentje die enkel voor cargo of leger gebruikt wordt ; Berlijn bv heeft indien je die laatste meerekent ook behoorlijk wat luchthavens, met die nuance dat er “maar” 2 frequent gebruikt worden door de gewone burger.

      Heeft Rotterdam überhaupt een luchthaven? Ik zie steeds vluchten op Amsterdam-Schiphol en Eindhoven aangekondigd hier, maar Rotterdam zou als wereldhaven en grootstad toch ook een vliegveld moeten hebben?

      In Belgie heeft enkel Brussel meer dan 1 vliegveld, als je de militaire meerekent én als je Zaventem gemakshalve tot Brussel meerekent (in feite ligt het net buiten het hoofdstedelijk gewest)

  8. Rotterdam heeft inderdaad een vliegveld en is de eerste alternate voor Schiphol. Naast Schiphol en Rotterdam-The Hague zijn alleen Groningen (Eelde) en Maastricht (Beek) civiel, Eindhoven is eigenlijk militair maar voert toch veel civiele vluchten uit.

  9. Even een oud topic bovenhalen maar heb even advies nodig van de frequente Engelandgangers. Ik zou een heen en weer richting Londen willen maken, bij voorkeur vertrekkend uit Brussel. Ideaal is dat de datum van terugreis flexibel is en zonder extra kosten kan aangepast worden (een soort heen en terug ticket met vervaldatum maar je reist terug eender welke dag binnen de termijn).

    Ik ben vertrouwd met de Thalys maar tenzij bepaalde promoties gelden vrees ik dat dat aan de dure kant is.

    Idem met het vliegtuig, of zijn er low budget maatschappijen die ook echt goedkoop heen en weer naar Londen trekken?

    Last resort is Eurolines, dat is zeker als je lang op voorhand boekt erg goedkoopt. Nadeel is wel dat het per bus langer duurt en minder comfortabel dan andere vervoersmiddelen. Maar goed, dat nemen we er bij als er geen andere formules zijn.

    Het is geen voetbaltrip, maar bezoekje aan iemand… Misschien komt er wel groundhopping bij maar dat is niet het doel van de reis … Datums zijn ook nog niet vastgelegd al hoop ik nog voor nieuwjaar te gaan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s