Intro Portadown v Cliftonville

Noord-Ierland is een land waar ik graag kom. Derry was me erg goed bevallen, terwijl Belfast zeker in mijn top drie van Britse steden komt. Afgelopen trip was het ook eens tijd om een van de andere steden te bezoeken en Portadown had de eer. Het stadje was weinig bijzonder, hoewel we er heerlijk aten. De wedstrijd was aardig, met een goed Cliftonville en een hernieuwde kennismaking met Matthew Tipton. Shamrock Park is door de verbouwingen wat saai geworden, maar de Main Stand is nog altijd een plaatje.  Het verslag van ons dagje Portadown staat nu online.

8 Reacties op “Intro Portadown v Cliftonville

  1. “De Stacey Rookhuizen onder de floodlights.” Dat heeft niemand in de hele wereldgeschiedenis ooit gezegd, vermoed ik.

  2. Toch krijg je vreemd genoeg wel hits, als je zowel “Stacey Rookhuizen” als “Floodlights” intikt.

  3. Bizar waar mensen al niet op zoeken….

  4. Mooi artikel maar toch moeten er enkele dingen eens worden opgemerkt. Veel bezoekers aan Noord Ierland zien alles in termen van katholiek of protestant. Je moet nu weten dat vooral veel jongeren daar helemaal niet meer zo mee bezig zijn en, net als overal, het atheisme fel opkomt. Dus de tijden dat een stad ofwel protestants of katholiek was, is al lang voorbij, zeker in wijken met veel jongeren speelt godsdienst niet meer zo een rol. Neem daarbij in de steden nog een steeds groeiende moslimgroep en een kleine groep joden en hindu’s , en de cliché katholiek-vs-protestant klopt eigenlijk niet meer. Let op, pas toen ik in Belfast ging wonen werd me dat duidelijk, het is denk ik iets wat een occasionele bezoeker aan Noord Ierland niet meteen opvalt.

    Ook voetbalgewijs is er geen echt expliciete signatuur meer bij heel wat clubs. Ik heb even op je site gebladerd doorheen oude artikels. Zo noem je Derry City een katholieke club en Institute een protestantse. Beiden fout, want beiden zijn non-politiek en trekken fans van beide geloofsgroepen. Het stadion van Derry ligt in een katholieke wijk en dat van Institute in een (weinig fanatieke) Britsgezinde wijk. Derry lokt zelfs nu nog steeds protestantse fans, en bij Institute komen er ook geregeld katholieken kijken. Je schrijft voorts dat institute bepaald sectarisch is: echt niet hoor. Ze hebben ten eerste erg weinig fans, en die die er zijn zijn heel tam. Ik was bij die pot tussen Institute en Donegal Celtic, op 1 of 2 mensen na die een Union Jack toonden (en als dat al provocerend is, ben ik de paus) gebeurde er letterlijk NIETS dat enigzins sectarisch was. Misschien dat een bevooroordeelde Donegal Celtic fan (ik zat helaas op de supportersbus naast zo een exemplaar maar deed beleefdheidshalve alsof het me allemaal best boeide) het allemaal wat anders ziet, de realiteit is dat er in die wedstrijd amper iets van religie verschillen merkbaar was. Ik was in het stadion, vlakbij de barrière van de beide aanhangen. Die match was zo tam als wat, ook naast het veld. In Derry/Londonderry heb je geen katholieke of protestantse teams, zowel Derry City als Institute verwelkomen fans ongeacht religie, en zijn daar terecht trots op. De weinige fanatieke protestanten in de stad zijn voor Linfield, want Institute vinden ze te weinig politiek getint.

    Crusaders een protestantse club staat ook in je verslag over Belfast op je site. Behalve het feit dat die club in een Britsgezinde wijk ligt, is er weinig protestants aan, is nooit geprofileerd geweest als een club voor protestanten alleen. HW Welders al helemaal niet, die zijn al lang blij als ze 100 toeschouwers halen, ongeacht de religie of politieke achtergrond van die mensen.

    Portadown heeft een vrij Britsgezinde aanhang, dat klopt. Desondanks is er weinig fouts aan een simpele Union Jack die wappert boven het stadion. Het zijn Britsgezinden doorgaans (al zijn er ook die politiek helemaal niet zo belangrijk vinden) maar ze gaan heus geen Billy Boys zingen of dergelijke. Wie een britse vlag al aanstootgevend vindt, heeft meer problemen dan hij die die vlag er heeft gehangen lijkt me. De naam van het stadion is ook niets bijzonders, de shamrock is een simpel plantje dat over het hele eiland groeit, ook in het Britse gedeelte van het eiland, dus waarom zouden ze het stadion niet zo kunnen noemen? Vergeet trouwens niet dat toen de stemming over terugkeer naar de Brandywell gehouden werd (de clubs moesten stemmen of ze het veilig vonden om Derry opnieuw toe te laten thuis te spelen) Portadown 1 van de Britsgezinde clubs was die pro stemde en er geen graten in zag om naar Derry City te trekken. Dus Britsgezind, maar absoluut geen fanatici die alles wat Iersgezind is haten. Portadown moedigde zelfs andere clubs aan om ook pro Derry te stemmen, maar omdat Coleraine zich onthield bij de stemming kwam men 1 enkele stem tekort (bij mijn weten stemde naast Portadown nog een andere Britsgezinde club pro Derry, ik meen Bangor al kan ik het daar fout hebben, maar Portadown stond aan de kant van Derry City)

    Toen ik als toerist voor het eerst naar Noord Ierland trok, voelde het vreemd aan, alsof je op een soort bezette grond terechtkomt. Een indruk die, heb ik vaak gemerkt, veel toeristen hebben. Eens je er woont merk je dat de waarheid iets complexer en meer in het midden ligt, en dat politiek vooral bij de jonge generatie steeds minder en minder een rol speelt. Dus clubs en steden nog indelen als “katholiek” en “protestants” is in feite niet altijd meer correct (en zeker niet bij clubs als Institute of Derry, die er altijd fier op waren mensen van beide groepen aan te trekken). Strikt genomen heb je 1 neutrale club, QUB, maar als we een kleine groep racisten die elke club wel heeft (vaak niet meer dan een handvol) buiten beschouwing laten is het Noord Ierse voetbal lang niet meer zo politiek getint als voorheen. Cliftonville speelt Europees in Windsor Park, Derry fans en Linfield fans verbroederen in de kroegen, … Zeker bij de generatie twintigers en jonge dertigers speelt politiek en religie niet zo een rol meer, en meer en meer mensen zijn ook gewoon niet-religieus en horen bij geen van beide hokjes. De moslimgemeenschap groeit tezelfdertijd zienderogen en het zou me niet verbazen als die vroeg of laat een eigen club oprichten (al zijn de meesten van die groep meer voor het cricket te vinden). Strikt genomen is zelfs katholiek-protestant een onjuiste term als je het over de Troubles wil hebben, want het gaat gewoon om grondgebied. Er zijn katholieken die pro-UK zijn en protestanten die pro-verenigd ierland zijn. De media gebruikt vaak simplistische termen en veel buitenstaanders zien Noord Ierland als een soort bezet gebied. De waarheid is wel even anders, het is allemaal niet zo zwart-wit en is veel complexer dan het lijkt. Feit is dat Noord Ierland nu Brits grondgebied is, dus zeker een Union Jack ophangen kan toch nooit een provocerend gebaar zijn? Wie daar aanstoot aan neemt heeft meer problemen dan hij die die vlag er gehangen heeft ; het is de vlag van de staat waar Noord Ierland deel van uitmaakt en dat is gewoon een feit net zoals de Nederlandse vlag boven Utrecht of Haarlem kan wapperen.

    Sorry voor de rant, maar ik merk over Noord Ierland heel veel statements op op diverse websites en bij mensen die er gereisd hebben, en vaak hebben ze een erg gekleurd en niet geheel realistisch beeld van de achtergrond van Noord Ierland. De waarheid heeft ook zijn rechten, en die is lang niet zo zwart-wit als Noord ierland als een bezet gebied bekijken.

    Back to footie… Ik ben 1x op Shamrock Park geweest, dat was met Shelbourne uit voor de Setanta Cup. Heb nog een Portadown sjaal gekregen van een Ports fan tijdens de wedstrijd in Dublin (opvallend hoeveel Portadown fans die trip hadden gemaakt, terwijl wij met Shelbourne hooguit een 100 man meehadden). We kregen vanaf de grens de raad om in groep te reizen ; zorgen voor niets want er was geen relletje te bespeuren. Die godsvrezende slogan op het dak was me niet opgevallen toen, maar aan de foto’s te zien is het stadion toch wel lichtjes veranderd vergeleken met toen (2005).

    Portadown is technisch gesproken een stad maar in feite meer een grote gemeente. Het is een slaapstadje. Dat maakt het extra knap dat ze er als enige “provinciale” club in slagen te concurreren met de clubs uit Belfast. Het zou mooi zijn als ze eens kampioen worden opnieuw en de hegemonie van de hoofdstedelijke clubs doorbreken. Portadown is de enige die daartoe in staat zijn, want de andere clubs buiten Belfast stellen weinig voor. Het is ook knap hoe snel de club opnieuw aansluiting bij de top aan het krijgen is na de verplichte degradatie om administratieve redenen.

  5. Cliftonville speelt 6 januari in het Mooie Rotterdam:

    http://www.cliftonvillefc.net/news_fixtures_151211.html

  6. Shamrock Rovers is een heel foute club, de enige hooliganclub van het hele eiland. Twee keer met Shelbourne aangevallen geweest door Shamrock fans, waarvan 1 keer bekogeld vanop afstand. Ik had er niet om gerouwd hadden ze failliet gegaan ; jammer voor de fans met manieren maar daarvan snap ik dan weer niet dat ze zich met zulke club willen associëren. De rivaliteit met Bohemians en St Pats is algemeen groter, maar daar heb ik persoonlijk absoluut geen problemen mee, dat is rivaliteit op een plagerige manier zonder dat er echt incidenten gebeuren. Idem dito met Cork, dat is rivaliteit die meer banter dan wat anders is. Ik hoor wel eens dat Waterford ook erg ruig is, maar daar merkte ik nooit wat van als die langskwamen in Tolka Park.

    De Cliftonville fans kwamen me de ene keer als ruig en de andere keer als gastvrij over, heeft allicht te maken met wie je tegenkomt. De meerderheid leek me erg vriendelijk. Heel bizar is de eerste keer in Solitude toen ik beleefdheidshalve iemand proficiat wenste met een zege van Celtic, denkende dat de mensen van Cliftonville allen Celticgezind zouden zijn. De man kreeg een woede-uitbarsting en zei niets met Celtic te maken willen hebben, hij zei zelfs Rangers leuk te vinden omdat hij zo anti-Celtic was. Nochtans, dit was een katholiek en Cliftonville fan. Nadien legde de barman me uit dat dit figuur bekend staat bij heel de aanhang omdat hij als enige met die voorkeur rondloopt… Je komt soms figuren tegen die je absoluut niet verwacht, maar zulke rariteiten blijven ook hangen en zijn achteraf gezien vaak een leuk onderdeel van een trip.

    Vraag me wel af hoe een club uit Noord Ierland een oefenwedstrijd in Nederland betaalt ; op Linfield na zitten alle Noord Ierse clubs nogal krap bij kas. Ik vermoed dat de vlucht en overnachting voor de Cliftonville delegatie op kosten van de Nederlandse club is, of via een sponsor?

Geef een reactie

