De Woensdagfoto: The Oval

13 Reacties op “De Woensdagfoto: The Oval

  1. Ik neem aan dat die stand onder in beeld nu in Derry staat?

  2. Het zou kunnen, hoewel hij op deze foto groter lijkt dan in het echt.

  3. Volgens mij is dit gewoon de huidige tribune van the Oval en niet dat ding wat nu in Derry staat.

  4. Dit is misschien wel de mooiste tribune die ik ken…
    In 1994 was ik daar voor een friendly, Glentoran tegen Saint Johnstone, mijn favoriete Schotse club, en vorig jaar zomer ben ik speciaal teruggegaan toen ik toch in Belfast was. De woonwijk eromheen was helemaal nieuw, de tribune stond er gelukkig nog. Wat een plaatje is dat…
    Echt genieten dit. Die tribune van Derry City is ietsjes kleiner…

  5. St. Johnstone als favoriete club? Waar komt dat vandaan?

    Ik ben ook echt verliefd op The Oval. Ga er graag nog een keertje terug voor de pot tegen Linfield.

  6. Ik woonde in Noord Ierland tussen 2005 en 2007. Twee jaar. De wijk rondom Glentoran was toen de ruigste buurt van heel de stad. Geen bewoond huis of cafe in de buurt te bespeuren, enkel straten met vervallen leegstaande huizen waarvan de ramen waren dichtgetimmerd of dichtgemetseld, van bewoning was geen sprake in de buurt op 1 enkel huis na dat ofwel nog net veilig genoeg was of gekraakt was. De rest was totaal leeg en het oogde haast luguber. Ik voelde me nooit op mijn gemak in die omgeving en nam doorgaans de taxi terug naar huis als de partij pas ’s avonds was afgewerkt.

    Is die wijk zoveel veranderd sinds 2007? Toen ik er woonde was het daar echt grauw en intimiderend. Het stadion niet zozeer, maar wel de hangjongeren en verpauperde wijk in de straten rondom het stadion.

    Ik woonde zelf net naast de Sandy Row en de lange Lisburn Road (de wijk waarin Linfield speelt) ; daar voelde ik me dan weer perfect veilig ook ’s nachts. De laan was vol nieuwe restaurants, nette huizen en winkels, het was zelfs een beetje poshy. Ook de Sandy Row zelf was gerestaureerd en heel net. De murals zijn daar een toeristische attractie maar eigenlijk is dat een heel erg nette straat en is Lisburn Road een heel poshy laan.

    Crusaders en Glentoran waren enorm ruig, Cliftonville was ergens middenin: niet heel ruig maar toch vrij grauw. De enigen die echt in een luxe villawijk speelden waren QUB/PSNI (groundsharing).

    Is die wijk rond The Oval recent dan helemaal gerestaureerd? Want wat je daar schrijft is een enorm contrast met hoe de wijk er uit zag toen ik in Noord Ierland woonde. (het zou alleszins best kunnen want Noord Ierland wil af van zijn slechte imago en constructie van nieuwe nette woonwijken en shops en restaurants zijn constant aan de gang, terwijl oude grauwe buurten opgeknapt worden)

  7. Sidenote: al sinds ik er woonde was er sprake van om The Oval af te breken en een nieuw moderner stadion voor Glentoran te bouwen. Geldgebrek heeft die plannen steeds weer uitgesteld. Nu wens ik Glentoran absoluut geen financiële zorgen toe want het is toch een traditieclub, maar als hun bankrekening een verhuis in de weg staat is dat best OK want het zou zonde zijn als ze The Oval zouden ruilen voor een standaard modern stadion. 1 van de weinige gevallen waar geldgebrek eens een positief gevolg heeft.

    Overigens, wie Glens bezoekt kan in 1 hap East Belfast FC (wandelafstand van The Oval) , Harland & Wolff Welders (ligt net naast de lokale luchthaven) en Dundela (nog verder in de wijk) bezoeken. Niet dat die stadions iets bijzonder zijn, dus dit is voer voor enkel vinckers die echt elk stadionnetje, hoe klein ook, willen gezien hebben. Zelf ben ik nooit op Dundela geweest, wel eens op H&W Welders voor een bekerwedstrijd. Dat was een alleraardige club, en tegenwoordig meer een wijkclub dan een club waar enkel werknemers van de scheepswerf spelen. Ik betwijfel zelfs of daar nog enige band met de werf is op de naam na. Het is een echt wijkclubje waar een gemiddeld 50 tot 100 mensen komen opdagen. Kleinschalig maar ik vond het best gezellig.

    Belfast is een geweldige stad maar wel erg compact, je kan op een dik uur van het oostelijke uiteind naar het westelijke uiteind wandelen. Dit betekent dat je gemakkelijk op 1 dag alle stadions in de stad kan zien, neem je het openbaar vervoer om de tijd te korten dan kan je zelfs de amateurgrounds er nog bijnemen. Het ligt allemaal erg dicht bij elkaar, Belfast is een vrij compacte stad. Handig dus voor vinckers om op een dag tijd een hele rits stadions en grounds te bezoeken. Je kan het zelfs te voet doen want het is allemaal relatief dicht bij elkaar (en met het geld voor het busticket dat je uitspaart kan je dan ’s avonds een lekker glas betalen in de Limelight, de beste kroeg van de stad)

    • Dundela is echt een heerlijke ground. Die wil ik zeker nog een keer vincken. Hopelijk gaan ze die niet verbouwen en verlaten, de fetish van zowat iedere club.

  8. In 1993 heb ik een zomervakantie door Engeland en Schotland gereisd om zoveel mogelijk wedstrijden te bezoeken en ben ik in Perth geweest om St.Johnstone tegen Middlesbrough te kijken. In een pub ontmoette ik een Schot die in Amsterdam had gewoond. We bleven in contact en het jaar erop ging ik weer en ging ik eerst een week naar Ierland. Daarna een paar dagen in Perth verbleven met uitstapjes naar oa. Aberdeen en Ibrox. St.Johnstone zag ik toen twee keer, friendlies tegen West Ham, mijn favoriete Engelse club en tegen Bolton. Het contact met mijn Schotse vrienden is inmiddels verwaterd maar St.Johnstone is sindsdien wel mijn favoriete club gebleven. Niet echt speciaal, Mc Diarmid Park is een nieuw stadion, wel leuk maar niet echt bijzonder.
    Bij het volgen van de uitslagen kijk ik altijd eerst wat St>Johnstone heeft gedaan, en daar heb je het wel mee gehad.
    Celtic vind ik ook wel mooi, ben op mijn eerste reis nog naar het oude Parkhead geweest toen ze tegen Flamengo oefenden.
    Maar zoals je zegt, Schotland is geweldig met heel veel mooie clubs en stadions.

  9. Kan iemand mijn vraag even beantwoorden? Toen ik in Belfast woonde was Glentoran gelegen in een wijk met niets dan leegstaande huizen, kraakpanden en hangjongeren, zelfs overdag was het er niet veilig. Van bewoning of kroegen in de buurt geen sprake. Is die wijk de laatste paar jaar geheel gerenoveerd of op wat baseren jullie je om te zeggen dat The Oval in een aangename buurt ligt? Het was de ruigste en onveiligste buurt van de stad toen ik er woonde, maar anderzijds weet ik dat de stad grondig renovaties deed om haar imago van probleemstad kwijt te raken.

    • De hele buurt rondom het stadion is platgegooid en daar staan nu allemaal nieuwe huizen. Aangenaam vond ik het er niet echt. Eerder wat saai.

      • Toch een verbetering dan want saai is nog altijd beter dan gevaarlijk. Toen ik er woonde stonden alle huizen in de omliggende straten leeg, op 1 na waarvan ik me afvraag of het gekraakt was of als enige in de wijk nog veilig bevonden was. De rest was dichtgetimmerd en van bewoning was geen sprake. Uit omliggende buurten kwamen hangjongeren er vaak rondhangen. Zelfs overdag had het iets grimmigs. Een nette woonwijk is dan toch een stap in de goeie richting🙂

Geef een reactie

