Video van de Week: When the Sun Shines‏

Ik heb een enorm zwak voor de kleinere clubs in Schotland. Bijna iedere trip die ik naar zo’n club maak, is een succes. Helaas gaat er altijd veel P-P. Zo keek ik vorig jaar enorm uit naar de derby Cowdenbeath v Dunfermline. Die ging, uiteraard, P-P. Bizar genoeg door een scheidsrechtersstaking. Het was een uitstekende kans om een vol Central Park te zien, het gammele stadion van The Blue Brazil. Dit jaar is er helaas geen herkansing, want Dunfermline promoveerde, terwijl Cowdenbeath eruit vloog. Toch kan ik dankzij de korte docu “When the Sun Shines” toch genieten van het gekke stadionnetje, dat op de nominatie staat om gesloopt te worden.

10 Reacties op “Video van de Week: When the Sun Shines‏

  1. William van Holsteijn

    Filmpje gezien en naar ik moet geloven ben ik nog heel!

    Cowdenbeath’s Central Park, als je dat van bovenaf ziet ligt er geweldig bij, midden in zo’n stadje. Een stadion van bijna 100 jr oud, het lijkt idd of de tijd er stil heeft gestaan. Gek eigenlijk, elke groundvincker moet eigenlijk gruwen van zo’n soort stadion. Een sintelbaan voor stockcar races en een wedstrijd bekijken door kippegaas! Je hebt zo wat een verrekijker nodig om de wedstrijd te kunnen volgen. Alleen die oude hoofdtribune en de vele terraces maken het geheel toch weer iets van ja, ik moet er eigenlijk een keer geweest zijn. Een erg leuk filmpje, heb er van genoten en moest erg aan FC Amsterdam denken (alleen was dat stadion vele malen groter).

  2. Met sintelbanen heb ik niet echt een probleem (vroeger vond ik er niets aan, tegenwoordig vind het uit economische reden best verantwoord om een sportcomplex te bouwen dat voor meerdere sporten rendabel is) maar dat kippegaas-achtig ding is wel horror.

    That said, Schotland lijkt me inderdaad een heerlijkheid om eens te gaan groundhoppen. Vooral Arbroath, Elgin, Queen of the South, Albion Rovers, Greenock Morton, en Queens Park trekken me om 1 of andere reden (ik laat de SPL nu buiten beschouwing). Rekenen we non-league clubs mee zou ik meteen richting Wick Academy en John O Groats FC (noordelijkste club van mainland UK, dus zonder de Shetlands mee te rekenen) trekken. Het nadeel van Schotland is de gebrekkige transportmogelijkheden voor wie geen auto’s heeft (een probleem dat opduikt bij zowat alle dunbevolkte landen met landelijke of bergachtige regio’s) en inderdaad de vele P-P’s door het klimaat. Men zou daar echt op een zomercompetitie moeten overschakelen, het kan ook resultaatgewijs een pluspunt zijn in Europa (zie hoe de Ierse clubs beter gaan presteren zijn sinds ze daar ’s zomers spelen EN meer toeschouwers gaan trekken zijn)

  3. Mooie film.
    Ook al is een stadion nog zo lelijk het heeft toch altijd historie en het is zonde als het gesloopt gaat worden. Zelf ben ik op een van mijn vakanties in Schotland een aantal jaren geleden in het stadion geweest voor een friendly tegen Dundee. Doordeweekse avond, weinig publiek en het regende de hele dag maar zeker de moeite waard zoals eigenlijk elk stadion. Schotland is super vind ik, zelfs nieuwe stadions hebben door de ligging, vaak in schitterend heuvelachtige omgeving iets aparts. Heb een groot aantal stadions gezien en ook de kleinere zijn erg leuk zoals Arbroath, Brechin City en de hele oude zoals dat van Ayr. Ook Raith Rovers is heel apart en natuurlijk in Dundee waar beide clubs op letterlijk minder dan een steenworp afstand van elkaar hun stadion hebben. Uniek denk ik. Met de trein heb ik me aardig kunnen redden in Schotland maar een auto is natuurlijk altijd makkelijker en kun je ook nog andere interessante dingen van Schotland zien zoals kastelen of whiskeystokerijen.
    Net als in de film kom je vaak aparte figuren tegen in Schotland. Wat me van Cowdenbeath bijbleef was dat ik de dag ivm. regen voornamelijk in de pub doorbracht en er een paar uur heb zitten drinken en praten met een man die me bedankte voor het gesprek en ik zijn dag had opgevrolijkt omdat hij die ochtend net zijn moeder had begraven. Dat zijn toch dingen die je niet vergeet en wat het bezoeken van voetbal zo mooi maakt.
    Het blijft toch een geweldig spelletje.

    • Schotland is geweldig. Eigenlijk vind ik dat nog een mooier (voetbal)land dan Engeland. Het is alleen klote dat ze bijna allemaal op zaterdag spelen, zodat je zelden combi’s kunt maken.

      Dundee is heel bijzonder. Volgens mij zijn er nergens in de UK twee stadions die zo dicht bij elkaar liggen. Je hebt in Northwich nog de stadions van Witton Albion en Northwich Victoria die dicht bij elkaar liggen, maar niet zo dicht als Dundee. Ik hoop die derby ooit mee te maken, maar promoveren naar de SPL is zo goed als onmogelijk. Dat ze maar eens twee clubs laten promoveren.

  4. Ik denk dat het voetbal een geweldig spelletje is vooral in het amateurniveau. Ik heb bijvoorbeeld enorm goeie herinneringen aan mijn 3 jaar in Ierland, het is allemaal kleinschalig maar het brengt mensen van totaal andere achtergronden bij elkaar en er was altijd ruimte om een babbel te voeren en nieuwe mensen te leren kennen. Hoe hoger het niveau, hoe zeldzamer dat lijkt. Ik zou de lagere reeksen in Schotland en de Ierse premier division nu wel bij amateur rekenen ookal worden de spelers betaald, qua sfeer is het nog echt old school gezelligheid zoals het ook in zuivere amateurreeksen er aan toe gaat.

    Zoals je ook zegt, elk stadion heeft zijn eigen verhaal. Ik kan maar aan een handvol stadions denken waarvan ik het echt niets vind. Ik heb uiteraard mijn favorieten, maar er zijn maar weinig stadions waarvan ik echt weinig positiefs onthouden heb. de ArenA, Old Trafford, … zijn bijvoorbeeld stadions waar ik weinig aan vind, maar als ik het in detail bekijk zie ik toch voldoende kleine details die het bezoek de moeite maakten. Achter elk stadion zit wel een verhaal, alleen moet je bij het ene wat dieper graven dan bij het andere. Echt lelijke stadions zonder het minste boeiende aspect zijn een zeldzaamheid.

    De korte afstand tussen de stadions in Dundee is geen unicum, maar ik denk wel een unicum binnen het profvoetbal. Ik heb wel vaker accomodaties gezien waar je op een minuut tijd van het ene naar het andere loopt, maar dat waren allen amateurclubs. Nu wil ik niet neerbuigend doen daarover, in het amateurvoetbal heb je ook fraaie stadions, vandaar dat ik Dundee geen unicum wil noemen, het zou neerbuigend overkomen tegenover die amateurteams. Maar binnen het profvoetbal, zeker op hoog niveau, zal het vast wel een zeldzaamheid of unicum zijn inderdaad.

  5. Joris ben je trouwens nog naar Union-Racing Mechelen geweest zondag?
    Zelf helaas niet in staat geweest zondag Lier te bezoeken, ga ik volgend jaar doen hoop ik.
    Gerrit je hebt gelijk dat er in het amateurvoetbal veel clubs naast elkaar spelen, zoals IJsselmeervogels en Spakenburg hier in Nederland en vlakbij waar ik woon heb je Veenendaal met GVVV en DOVO ook twee grootmachten naast elkaar. Hier in Wageningen heb je ona en WAVV, 3e Klasse zondag waar de onderlinge rivaliteit groot is en die naast elkaar spelen op hetzelfde sportcomplex. Dat zijn vaak leuke wedstrijden om te bezoeken ook als buitenstaander.
    De derby in Spakenburg is zelfs internationaal vermaard, ik heb al een paar keer willen gaan maar speel zelf meestal op zaterdagmiddag, een vriend van mij ging vorig jaar maar je kunt voor de match nergens een biertje drinken dus wat dat betreft lijkt het al weer op het betaalde voetbal in Nederland.

    • Nee, ik had het te druk met school. Zowel door Aalst v Antwerp als Union v D’n Racing moest een streep. Helaas, maar het is niet anders.

      De derby van Spakenburg vond ik zelf nogal overschat. Het deed allemaal erg plastic aan.

  6. In België enkele voorbeelden van stadions die letterlijk naast elkaar liggen (en dan reken ik groundsharing niet mee, want dat is nog meer derby dan dicht bij elkaar liggende stadions): in Gentbrugge liggen RC Gentbrugge en VSV Gent pal naast elkaar, Maccabi Antwerpen en Hoboken liggen letterlijk net naast elkaar (en hier spreken we wel over echte stadions eerder dan gewone voetbalvelden), in Anderlecht is het sportcomplex Vogelzang bestaand uit 3 velden naast elkaar die elk thuishaven van meerdere verenigingen zijn, hetzelfde geldt voor het sportcomplex van Neder over Heembeek met meerdere velden naast elkaar (en een bizar niveauverschil tussen die velden onderling), in Jette idem dito met het sportcomplex waar Ritterklub en Jette-Dieleghem spelen, …

    Maar goed, op Maccabi en Hoboken na spreken we inderdaad niet over echte stadions. In Berlijn, waar ik een jaar woonde, heb ik ook vaak meerdere grounds op een steenworp van elkaar gezien, doch ook hier weer amateurclubs. De echt boeiende stadions (Alte Försterei ligt zowat een uur buiten het stadscentrum, Poststadion middenin het centrum, Olympiastadion en TeBe Berlin in het westelijk uiteind vd stad en Dynamo in het oosten maar erg ver van Union vandaan) liggen haast 2 uur van elkaar verwijderd ookal blijf je binnen de grenzen van de stad Berlijn.

    De situatie in Dundee is niet uniek, maar het is wel 1 van de weinige zulke gevallen. Met wat zoekwerk kom je nog op andere voorbeelden uit, maar veel zullen het er niet zijn.

  7. PS: vroeger had je in mijn geboortestad Gent een wijk, Muide, waar 3 stadions met elk een ander team, op 500 m van elkaar speelden. Die derby’s, zelfs al was het amateurvoetbal, lokten vaak duizend of meer fans en de hele wijk leefde daar naar toe. Het fusie-virus sloeg helaas toe en in die wijk blijft nu nog 1 van die velden over en 1 club voor de hele wijk. Weg zijn de derby’s en de enige overblijver in de wijk trekt hooguit 100 toeschouwers.

    Is het mijn indruk dat in de Benelux drukker gefusioneerd wordt dan elders in Europa of is dit louter mijn indruk? Maar als ik bv UK of mijn huidige thuis Spanje vergelijk met de Benelux: Lokeren, Beerschot, mijn eigenste KV Oostende, KV Kortrijk, Zulte-Waregem. OH Leuven, NAC, Roda JC, Utrecht, Twente, AZ, … Allemaal fusies. In Engeland of Spanje heb je amper fusieclubs in de hogere reeksen ; of zit ik hier fout omdat de fusies gewoon langer geleden gebeurden?

  8. Pingback: Lazy saturdays Doordebenen

Geef een reactie

