Intro Derry City v Bohemians

Sommige clubs wil ik al heel lang bezoeken, maar door omstandigheden komt het er maar niet van. Toch weet ik dat ik ze ooit ga bezoeken. Zo vinckte ik afgelopen zomer Barrow eindelijk en weet ik dat ik ooit nog naar Dundee ga. In (Noord-)Ierland heb ik ook nog wat clubs die ik perse nog wil bezoeken. Cork en Cliftonville ga ik zeker nog een keertje langs. Ook Derry is een club die me altijd heeft geïntrigeerd. Eind oktober vinckte ik die. Het was, ondanks de matige wedstrijd, een mooie dag. De stad Derry is zeker de moeite waard om te bezoeken en het Brandywell Stadium is er eentje van een uitstervend ras. Ik weet nu al zeker dat ik er ooit terug ga keren. Zie hier het verslag van de wedstrijd.

8 Reacties op “Intro Derry City v Bohemians

  1. Mooi verslag, ik dacht wel dat Derry je zou bevallen🙂 Het zegt veel over mijn gebrek aan interesse in andere sporten dan voetbal en tennis dat dat GAA stadion me niet eens opgevallen was toen ik er was.

    Wel 2 randbemerkingen:
    – de club die de overstap van de Noord Ierse naar de Ierse liga maakte, bestaat niet meer. In tegenstelling tot Cork en Shelbourne die net overleefden, kon Derry niet meer gered worden: inbreuk tegen de contractregels van de Ierse FA en een overdaad aan schulden. De stekker werd er daar definitief uitgetrokken en het huidige Derry is een doorstart van het oude Derry. In principe bestaat de club dus nog maar enkele jaren nu. Dat ze zo snel al op even hoog niveau staan als hun voorganger is knap, al is het vreemd dat nu de Troubles voorbij zijn de nieuwe club niet verplicht werd in thuisland Noord Ierland te spelen.

    – Derry was nooit een katholieke of nationalistische club, ookal werden ze onterecht zo aanzien door tegenstanders met Britsgezinde achtergrond. Door de ligging van het stadion was het voor Britsgezinde clubs erg onveilig om daar te gaan spelen, maar 1 van de charmes van Derry City was dat de club zelf erg non-politiek was. De club had altijd al een kleine groep protestantse en Britsgezinde fans, zelfs nu vandaag de dag komen er nog steeds mensen met Britsgezinde ideologie naar de club. De club was de plek waar mensen eens afleiding zochten van de politieke problemen en waar ze hun politieke gedachtengoed buiten de stadionpoorten hielden. Derry had en heeft nog steeds een gemengde aanhang, weliswaar een meerderheid Iersgezinden maar de minderheid Britsgezinde fans is altijd welkom geweest en er komen nog steeds Britsgezinde mensen naar de club kijken. Een minderheid, maar toch. De club heeft zich nooit expliciet politiek geprofileerd, dat imago kwam onterecht door andere clubs die hen verkeerdelijk zo bekeken. Veel Derry fans die ik sprak waren er juist trots op dat politiek buiten het stadion bleef en iedereen welkom was die de club wilde steunen, ongeacht religie. Iets waar ze trouwens terecht trots op mogen zijn. Lag het stadion niet toevallig in die wijk dan had de club allicht nooit problemen gekend.

    De stemming om de wedstrijden op de Brandywell te verbieden kwam er nadat mensen uit Derry een bus in brand gestoken hadden tijdens een uitwedstrijd van Derry ergens in de jaren 70. Ironisch genoeg betrof het mensen die amper naar de thuiswedstrijden gingen kijken en dus eigenlijk niets met de club te maken hadden. De aanhang van Derry heeft altijd geprobeerd zich politiek neutraal op te stellen en ieder te verwelkomen die de club wilde steunen. Iets waar ze terecht fier op kunnen zijn.

    Wat vond je van Waterloo Street?🙂 Hét uitgaanscentrum van Derry, ik heb daar ooit een nacht op straat rondgehangen omdat na afloop van een concert geen trein terug meer was naar Belfast en alle hotels vol waren.

    En hoewel ik dit al eerder vernoemde past een ingekorte herhaling wel bij dit topic: de strijdbijl tussen Derry en Linfield is grotendeels begraven. Ik was in het stadion in 2006 voor Linfield-Derry en het was een sfeer van verbroedering, geen enkel sectarisch gezang of spandoek te bespeuren, en na de wedstrijd dronken aanhangers van beide clubs samen in de kroegen nabij Windsor Park. Daar zie je dat Noord Ierland veranderd is en men stilaan echt komaf maakt met het verleden van het land. Het is wel szo dat ik vrees dat rellen terug zouden komen het moment dat de huidige situatie zou veranderen. Nu is alles er relatief rustig op occasionele opstoten na, maar de economie is veel beter dan vroeger, toeristen komen terug naar het land, en mensen leven op de meeste plaatsen gewoon veilig.

    • Dat is een gezellige club ja, dat Linfield. Setanta Cup 2008, Derry v Linfield -> http://www.youtube.com/watch?v=0B4el3c4uuk

      • Reken er maar op dat dat geen frequente Linfield fans waren maar occasionele herriezoekers die bij andere wedstrijden nooit komen opdagen, of dat die fans een verbod hebben gekregen nog op Windsor te komen. Linfield pakt sectarianisme heel hard aan en zulke voorvallen zijn enorm schaars. Waarom er niet een filmpje uitpikken waar de Linfield fans massaal voor de Cliftonville spelers applaudiseerden na de Linfield-Cliftonville (0-3) van enkele jaren geleden? Had ik bij Linfield-Derry (Setanta Cup 2006) waar ik live bij was een camera meegenomen had ik een filmpje kunnen schieten van de verbroedering tussen beide aanhangen.

        Om maar te zeggen, met een enkel filmpje kan je elk team zwartmaken. Linfield is niet meer dezelfde club die het vroeger was. De vergelijkingen met Rangers gaan absoluut niet meer op. Rangers laat hun aanhang begaan terwijl Linfield het sectarianisme hard heeft aangepakt, en met succes. Tegenwoordig hebben er zelfs katholieke fans een seizoenkaart op Linfield en is het team een mix van spelers van diverse religies. Linfield heb ik vaker gezien dan de andere Noord Ierse clubs omdat ik nu eenmaal vlakbij woonde ; nooit enig sectarisch incident of gezang gezien/gehoord in al die wedstrijden, ook niet tegen een “Iersgezind” team. Die wedstrijden verlopen tegenwoordig doorgaans in een sfeer van vriendschap. Maar met een enkel incident er uit te pikken kan je eender welke club zwartmaken. Gebeurt zoiets in Windsor dan komt die persoon het stadion nooit meer in bij een thuiswedstrijd, want Linfield hanteert nul-tolerantie wat betreft geweld en racisme.

      • Overigens de reacties op dat filmpje getuigen van weinig intelligentie. Derry is niet een club voor de katholieken van Derry, de club heeft fans aan beide kanten van de religieuze scheiding. En die commentaar over elke week in de Noord Ierse liga problemen is helemaal hilarisch ; Noord Ierland is veranderd en de wedstrijden verlopen tegenwoordig zonder problemen, een uitzondering niet te nauw genomen. Maar dan kan je evengoed de Belgische of Nederlandse competities probleemliga’s noemen, daar gebeurt meer fouts dan op de Noord Ierse tribunes. Derry speelt in de competitie van Eire al heel lang, intussen is de situatie grondig veranderd en zouden ze perfect veilig in Noord Ierland kunnen spelen. Die mensen die op dat filmpje reageerden getuigen van weinig kennis, en van veel tribalisme. “the catholic teams in the south” WTF? Geen enkele club in Eire heeft een traditie dat je katholiek moet zijn om er te komen, atheisten en zuid-Ierse protestanten gaan gewoon naar het stadion zonder herrie. Net zoals de Iersgezinde teams in Noord Ierland nu ook doorgaans geen problemen kennen. Een enkel incident er uit pikken geeft absoluut geen correcte weergave van het totaalbeeld. Die Servier die “no surrender” post op dat YouTube filmpje geeft perfect het IQ (of gebrek daaraan) weer van de commentaren op dat filmpje.

      • Damn, even te snel gepubliceerd en er is geen edit-toets🙂 Niet vergeten dat er een reden is waarom Derry City FC een doorstart moest maken. De oude club had niet enkel valse contracten opgesteld maar kon ook schulden niet meer afbetalen aan oa…. Linfield. Linfield vertrouwde hen de ticketverkoop toe voor het uitvak voor Linfield-Derry in de Setanta Cup eerder dan mensen uit Derry te vragen naar belfast te komen om een ticket te bestellen. Derry verkocht vrolijk tickets en betaalde die nooit terug aan Linfield, terwijl het wel een thuiswedstrijd van Linfield was. Nou nou, mooie club, dat Derry …

        Let op, ik heb niets tegen Derry, integendeel. Maar ik bedoel maar: het is eenvoudig er een enkel feit uit te pikken om een club zwart te maken. Linfield is niet meer dezelfde club die het vroeger was qua beleving, net zoals Derry ook absoluut geen schuld trof aan rellen bij de Brandywell toen mensen een bus van de tegenstander bekogelden (dat bleken achteraf mensen te zijn die nog nooit voorheen een wedstrijd van Derry hadden bezocht en gewoon rellen wilden schoppen)

        Er gebeuren helaas overal wel eens incidenten, maar dat uitvergroten geeft wel een vertekend beeld van de total picture.

  2. Mooi verslag weer dit. Ik heb er van genoten. Vorig jaar in Ierland met vakantie geweest en 4 dagen in Derry geweest. Ook een wedstrijd op Brandywell bezocht, een apart stadion…
    Ik was ook nog op de Westbank, de protestantse enclave binnen de muren en in het protestantse deel rond het treinstation, wel een aparte ervaring nadat ik eerder 4 dagen in Belfast had gezeten in een hotel vlakbij Sandy Row…
    Toch vreemd dat een overwegend katholieke stad als Derry, op de grens met de republiek nog bij Ulster hoort.
    Verder heb ik niet zoveel met politiek maar als je in Ierland bent wordt je er automatisch mee geconfronteerd, ik ben meerdere keren bij Celtic en Rangers geweest en vind al dat gedoe er omheen wel vermakelijk.
    Hoewel je moet oppassen want er lopen wel echte mafkezen tussen, maar helaas kom je die vaker tegen als je een voetbalwedstrijdje gaat kijken.
    Ben benieuwd naar de andere wedstrijden die je hebt gezien, zelf ben ik lang geleden een keer bij Shelbourne geweest maar Portadown nog niet.
    Ik zou graag nog eens in Ulster een wedstrijd gaan kijken zoals Cliftonville of Crusaders.

  3. Ulster ligt niet geheel in Noord Ierland. Drie counties behoren tot Ierland (oa Donegal) en de resterende 6 bij Noord Ierland. Dus de term “Ulster” voor Noord Ierland klopt niet, en wordt vooral in Britsgezinde kringen gebruikt, net zoals “The Six Counties” vooral in Iersgezinde kringen gebruikt wordt. Voor de neutraliteit en om niet in benarde situaties terecht te komen gebruik je best gewoon de term Northern Ireland. Hetgeen trouwens ook gewoon de politiek correcte en technisch juiste term is, al de rest heeft een politiek geladen doch foute ondertoon.

    De meeste protestanten in Derry/Londonderry (“Stroke City”) wonen aan de oostelijke kant van de Foyle maar uiteindelijk is het allemaal niet meer zo ruig hoor. Ik heb na een concert in de stad toen bleek dat alle hotels vol zaten een nacht rondgedwaald alleen in Derry. De eerste trein naar Belfast was pas de volgende ochtend. Best benauwend op het moment zelf omdat je die reputatie onthoudt, doch achteraf gezien is er niets gebeurd en op een dronken vrouw na (maar dat heb je overal) heb ik geen enkel iets opgemerkt wat enigzins onveilig kan worden genoemd. Dus als ik op die nacht in de straten van Derry terugkijk: zorgen voor niets. Zowel de binnenstad als de buurt rondom het treinstation waren kalm en rustig, en de kou was veel problematischer dan de weinige mensen die er ’s nachts nog op straat liepen🙂

    Ik hou niet van de mix sport-politiek en zou dus nooit naar een Old Firm willen gaan kijken. Hier in Barcelona is er geen ontkomen aan Barça-Madrid maar beide clubs hebben iets onaangenaams voor me vanwege hun politieke ondertoon. Hier in Barcelona heb ik Espanyol dan veel liever dan Barça (ondanks de naam Espanyol is de club vrij non-politiek dezer dagen). Ik ben ook consequent: ik ben communist maar ik zou nooit voor Livorno of zo supporteren want ik vind gewoon dat politiek niet in stadions thuishoort. Hapoel Tel Aviv is nog te pruimen vanwege hun leuke shirts, maar mijn favoriete Israelische club blijft het politiek neutrale Maccabi Haifa. Ik ben lid van een partij, dus ik ben zeker niet apolitiek. Ik vind echter niet dat je die mening het stadion in moet sleuren. Komt enkel herrie van want voetbalfans zijn niet echt de meest kalme temperamentloze mensen. Naar een Old Firm krijg je me niet naartoe, Celtic eens zien spelen zou ik wel willen doen maar dan in een wedstrijd zonder politieke ondertoon. Cliftonville vind ik zelf trouwens vanwege de politieke kant een wat onaangename aanhang doch een heerlijk stadion: bezoek zonder wedstrijd is de gulden middenweg. Crusaders is qua aanhang weinig politiek, maar dat is dan weer een heel ruige buurt, vooral ’s nachts. Je kiest er de clubs wel uit in Belfast😉 In feite ligt enkel QUB/PSNI in een villawijk waar je voor en na de partij geen problemen krijgt (je moet zelfs je pas tonen voor je het complex binnenmag)

  4. Sandy Row is trouwens een heel nette straat, na de Troubles is daar enorm gerenoveerd waardoor die huizen er in perfecte staat bijstaan. De zanger van de lokale band The Black Tokens (RIP, de band dan) nodigde me eens uit voor een after-the-concert party in een flat van iemand van de band… in de Sandy Row. Nergens een netter flatgebouw gezien dan daar. Ik woonde overigens op 2 minuten wandelafstand van Sandy Row. Komt imponerend over de eerste keer, maar na een paar dagen besef je dat het een straat als een ander is. De murals zijn nu vooral een toeristische attractie maar uiteindelijk kan je in Sandy Row gewoon ’s avonds rondlopen zonder probleem. Ik kan me wel voorstellen dat het toeristen een vreemde indruk geeft, maar wie een tijdje in Noord Ierland woont en zich politiek neutraal opstelt gaat al snel beseffen dat het allemaal stukken veiliger is dan het lijkt. Meer nog, Belfast behoort qua criminaliteits-statistieken tot de veiligste steden van de EU. Er is occasioneel eens herrie, maar dat heb je overal. Ik voelde me alleszins meer op mijn gemak ’s nachts op straat in Belfast dan in pakweg Dublin, Praag of Amsterdam. Moest men er voor gekozen hebben die murals weg te halen zoals men in Berlijn de Muur heeft afgebroken, dan zou Belfast voor de toerist niet ruiger overkomen dan eender welke andere stad (maar dan zouden ze ook de toeristische trekpleister nr 1 weghalen natuurlijk)

Geef een reactie

