Doingthe116 update

Vorige maand had ik het al over mijn mijn angst voor P-P’s en meteen kreeg ik er eentje in mijn bek. Maar ik ben erger dan een ezel en ga toch ook de maand proberen te vincken. Evenals afgelopen maand, zullen er ook deze maand iets minder artikelen verschijnen. De druk van school neemt steeds verder toe, wat helaas ten koste gaat van mijn hobby. Maar zo is het leven nu eenmaal.

Doing the 116

Door de P-P bij Maidenhead, heb ik geen trips gemaakt deze maand. Het verslag staat al wel online, hoewel het meer een klaagzang was. Ondanks dat ik geen trip heb gemaakt in november, komen er deze maand toch verslagen online. Ik ben namelijk al bezig met de verhalen over Derry, Portadown en Shelbourne.

Blogging FC

Ook deze maand minder verhalen, helaas. Wel komt er een vaste rubriek bij. Iedere zondag wil ik een “Video van de Week” gaan plaatsen. Youtube is zo’n geweldige bron van informatie en het zou zonde zijn die niet te gebruiken. Zondag is vaak een dag van ontspanning, dus wat is er beter dan een filmpje kijken? Qua verhalen zal er natuurlijk wel iets verschijnen deze maand. Op de planning staan momenteel een verhaal over de Treble van Derry City, een stuk over Portadown manager Ronnie McFall, terugblikken op de enige seizoenen dat Carlisle en Barnsley op het hoogste niveau speelden, een vooruitblik met fans op de derby Grimsby v Lincoln en een stukje over Half Man Half Biscuit. 

Naar het beloofde land

Een ezel stoot zich geen twee keer aan dezelfde steen. Ik doe dat wel. Keer op keer. Afgelopen drie jaar heb ik een tsunami aan P-P’s meegemaakt, maar ik wil er nog meer. Vandaar dat ik rond de jaarwisseling naar Noord-Engeland trek. Als het doorgaat zou het een heerlijke trip zijn die begint met Tranmere v Bury en de me via Barnsley v Leeds en Grimsby v Lincoln, naar Carlisle v Sheffield United brengt. Allemaal leuke stadions en/of mooie derby’s. Nu maar hopen dat het weer een  keertje meezit.

12 Reacties op “Doingthe116 update

  1. Vorig jaar rond de kerst ternauwernood ontsnapt aan een kampeervakantie op London Heathrow dus dit jaar blijf ik thuis, eind februari ga ik met de Belgian Irons en de Nederlandse Hammers naar West Ham- Forest als het goed is en eventueel zelf in maart nog naar Leeds-West Ham.
    Afgelopen zondag naar Antwerp-Charleroi geweest, de derde trip van mij naar Belgie dit seizoen, ik vind dat toch ook erg mooi. Aangezien mijn treinkaartje niet werd geknipt onderweg heb ik nog de mogelijkheid voor een gratis dagje Antwerpen, Joris heb je nog tips in of rond Antwerpen?
    Lyra moet ook de moeite zijn, misschien ga ik daar naartoe….

    • Lyra is zeker de moeite. Daarnaast zijn Berchem, Boom, Merksem, Tubantia Borgerhout en Maccabi Antwerpen zijn zeker de moeite.

      • Maccabi heeft een heel erg fraai authentiek stadion maar speelt helaas op het allerlaagste niveau (helaas want het is met voorsprong mijn favoriete club in de provincie Antwerpen). Antwerp is stadiongewijs een must al is het een club die ik qua aanhang heel onaangenaam vind ; persoonlijk (behalve als het uit met KVO is) bezoek ik de Bosuil liever zonder wedstrijd. Boom heeft een heel erg fraai stadion en wel een heel vriendelijke, leuke aanhang, dat is zeker de moeite (wel opletten voor hoogtevrees op de zeer steile hoofdtribune :)) — vanaf een zijstraat van Antwerpen Centraal kan je zo met de bus naar Boom, hooguit 20 minuten. Berchem strijdt mee bovenin in 4e afdeling en is ook een mooi authentiek stadion. Lyra is heel fraai, RC Mechelen ook (ook nog altijd provincie Antwerpen al weet ik niet of je treinkaartje die rit toelaat ?). Puur stadiongewijs is Racing Mechelen ook een “must see” voor groundhoppen in Belgie. Beerschot is qua moderner stadions best aardig maar net als bij Antwerp is het publiek vrij onaangenaam, dus ook hier is een bezoek zonder wedstrijd eigenlijk meer aangewezen (je kan er eenvoudig langs onderweg naar Maccabi of Berchem).

        At the end of the day zou ik puur qua stadions Lyra of Boom aanraden, maar omdat Boom qua aanhang en qua niveau nog net wat meer voorstelt zou ik dat misschien nog het meest aanraden (als ik mijn eigen soft spot voor Maccabi even niet meereken en me probeer te verplaatsen in de gedachtengang van een neutraal groundhopper)

        Een leuke hidden gem in Antwerpen is het Seamen Sportscenter waar vroeger FC Antwerpen (niet te verwarren met Antwerp FC) speelde. Die club slaagde er in 0 punten en meer dan 200 tegengoals op heel het seizoen te halen. Het is maar een veld met een kantine (ik weet zelfs niet of het nog in gebruik is) maar de ligging maakt het erg speciaal: middenin de havendokken, zo een 2 km van het dichtste huis of cafe. Je bent daar echt uit de bewoonde wereld en wandelt meer dan een uur (vanaf het dichtste bewoonde plekje) doorheen een niemandsland van havendokken, sluizen en havenbedrijven. Een levende ziel kom je er amper tegen. Het meest eenzame voetbalveld van Belgie, als het tenminste nog gebruikt wordt. Een evenzeer leuke rariteit is het veld naast de luchthaven van Deurne, de landingsbaan is zo een 30 meter hooguit vanaf de cornervlag en doellijn.

        Leuk om eens even offtopic over stadions in mijn geboorteland te praten. Goed nieuws gekregen gisteren dat het Brussels Gewest drie stadions heeft erkend als erfgoed en beschermende status heeft gegeven: het Dudenpark van Union, het Drie Lindenstadion, en de Ganzenvijver. Jammer dat het voor het Crossingstadion te laat is, maar deze drie stadions zullen tenminste aan modernisering of afbraak ontsnappen en zijn nu erkend als beschermd gebouw.

        Back ontopic nu maar (Engeland dus) maar toch deze sidenote: ben je zeker dat je treinkaartje niet op datum staat? Het is niet geknipt maar mogelijks staat er een datum op ; in dat geval kan je het niet meer gebruiken, ookal is het kaartje niet geknipt. Ik hoop voor je dat het nog geldig is, ik zeg dit ook enkel om een onaangename ontmoeting met het NMBS personeel te besparen (ik ben zelf een keertje beboet wegens een treinrit met ticket waarvan ik niet wist dat de datum verstreken was ; gevolg : 36 euro boete …)

  2. Het kan gewoon niet zo zijn dat het nu weer misgaat, Je hebt gelijk.. gewoon gaan. Mooie affiches. Omdat ik zelf niet zo vaak ga gok ik het niet meer in de winter. Maar persoonlijk vind ik Engeland in de winter toch het leukst. Het heeft iets mistroostigs en gezelligs tegelijk. Vooral in Noord-Engeland. Barnsley – Leeds in een winterslandschap is prachtig lijkt mij!

  3. Hey Gerrit, dat veld van FC Antwerpen wil ik even opzoeken in maps. Bij welke straten zou ik ongeveer moeten kijken?

  4. Bedankt voor de reacties. Afgelopen januari was ik met een paar teammaten op teambuildingweekend (lees:bier drinken) in Antwerpen en gingen we na een zware zaterdagavond op zondag ochtend naar het stadion van Maccabi voor de pot tegen Reet…
    Helaas werd de wedstrijd afgelast en zijn we doorgereden naar Berchem waar we wel een wedstrijd hebben gezien. Ik ga de fixtures even kijken, het zal volgende week zondag worden, Lyra speelt thuis zag ik al dus ik denk dat die het gaat worden of misschien Boom. Racing Mechelen lijkt me ook erg leuk, met de trein naar Brussel laatst kwam ik er langs een mooie stad. Je zag vanuit de trein het stadion van KV liggen. Beide teams spelen meestal op zaterdagavond dus dat is dan lastig om per trein terug te komen.
    Het wordt denk ik zowiezo weer een mooi tripje. Belgie is qua stadions genieten vind ik hoewel Engeland en Schotland toch het Walhalla blijven.

  5. Dé groundhoppinglanden bij uitstek voor mij zijn toch Duitsland en de ex-USSR. Mijn natte droom op voetbalvlak is een roadtrip van Murmansk tot Baku en onderweg alle stadions in St Petersburg, Minsk, Moskou, Kiev, Tbilisi en Baku vincken (de meesten al decennia niet meer onderhouden dus je waant je echt nog in USSR tijden). Het enige dat daar tegenop zou kunnen is een bezoek aan QTP 92, de noordelijkste club ter wereld, uit Qaanaaq in het extreme noorden van Groenland. Voetballen in een dorp waar het ’s winters -50 is en wat zo geïsoleerd ligt dat elke uitwedstrijd haast 1000 km of meer afstand per helicopter is, prachtig dat ze überhaupt een team bijeenkregen daar.

    Anyways, Maccabi heb je al gezien, dus dan zou ik echt voor Lyra of Boom gaan inderdaad. FC Antwerpen speelde aan de Schenkeldijk. De club is na enkele jaren van 0 punten en +200 tegengoals gestopt. Of er nu nog gevoetbald wordt weet ik niet en of het terrein er nog ligt evenmin. Ik was er in 2003, vanuit Antwerpen Centrum 2 uur ronddwalen door niets dan havendokken, sluizen en havenbedrijven, geen levende ziel te bespeuren om de weg aan te vragen. Het had iets grimmigs want je voelt je daar enorm eenzaam, weg van de bewoonde wereld. Tegelijk draagt dat bij tot de aantrekking want puur qua veld stelt het niets voor, het is die enorm bizarre locatie die het hem doet. Hoewel FC Antwerpen al in de jaren 90 stopte, lag het veld toen in 2003 er nog wel prima bij.

    Het probleem om het te zoeken op Google Maps ligt ‘m net in de locatie: het dichtste huis of cafe ligt op meer dan een uur wandelen doorheen een eindeloze reeks havendokken en sluizen. Op een luchtfoto ziet een voetbalveld met een kantine ernaast er niet gek verschillend uit van een bedrijfsgebouw met een parking ernaast. Dus het is op Google Maps moeilijk om te zien of het veld er nog ligt. Schenkeldijk is best een lange straat en gezien er echt geen levende ziel rondloopt in die dokken is de weg vragen ook niet vanzelfsprekend. Hoe ik destijds het veld heb kunnen vinden is me nog steeds een raadsel, als het er nu nog zou liggen raad ik aan op voorhand de route te printen want in het weekend ga je zeker geen havenarbeiders tegenkomen om de baan te vragen. En al die dokken lijken zo op elkaar dat het zonder plattegrond echt lastig is.

    Leuk detail: toen ik het veld eindelijk gevonden had werd het stilaan donker. Ik moet bekennen dat bij schemerlicht in het midden van havendokken ik me niet zo op mijn gemak voelde.
    1) Hoe vind je de weg terug naar de bewoonde wereld in havengebied bij nacht?
    2) Als je al een persoon tegenkomen zou (weinig kans) dan kan het net zo goed een onguur scheepsvaart-type zijn en in die dokken is er niemand getuige als ze je beroven of aanvallen.

    In feite is het gekkenwerk van me geweest om voor een veld dat op zich niet zo bijzonder is die tocht te hebben ondernomen. Maar het decor maakte het wel tot 1 van de groundhopping tochten die me het meest bijbleven, ookal was het veld zelf gewoon een standaard amateurground. Dat decor en dat ronddolen door de dokken zijn me altijd bijgebleven.

    Mits je langs de juiste kant terugwandelt richting bewoonde wereld kan je nog Luchtbalboys’ terrein meepikken, dat is de wijk het dichtst bij dat afgelegen veld. Al is “dichtbij” relatief als je eerst meer dan een uur doorheen verlaten havengebied trekt.

    Het adres is Schenkeldijk, maar as said: vanop een luchtfoto is het moeilijk te zien of dat terrein er nog ligt, omdat veel van die havengebouwen van bovenaf best op een kantine lijken, en een veld en een parkeerterrein lijken vanuit de lucht ook best op elkaar. Als ik het me goed herinner lag er een spoorlijn achter het veld die voor goederentreinen voorzien was tussen de diverse dokken.

  6. Hey Gerrit, ik heb hem gevonden hoor. Het veld is juist heel makkelijk te onderscheiden tussen de fabrieken. Het ligt waar de Oosterweelsteenweg en de Schenkeldijk zo’n beetje bij elkaar komen. Met streetview heb je een mooi beeld van het veld. Je zal er maar heen moeten op je fiets.. haha

  7. Mooi verhaal Gerrit maar ik denk dat ik volgende week toch maar in de bewoonde wereld blijf en voor Lyra kies. Kan ik ook even het stadion van Lierse SK gaan bekijken hoewel ik het liefst een stadion met wedstrijd bezoek.
    In januari ga ik weer met vrienden een weekend stappen in Antwerpen en proberen we weer om Maccabi aan het werk te zien.
    Een mooi stadionnetje met schitterende houten tribune, ook de kantine viel bij ons in de smaak. Helaas was het arbitrale trio net het veld aan het afkeuren en ondanks aandringen van ons ( We zeiden dat we speciaal 200 km hadden gereden voor deze match) kregen we als antwoordvan de scheidsrechter: Dan rijden jullie toch gewoon weer 200 km terug…
    Toen zijn we naar Berchem gegaan, ook zeer mooi maar sindsdien leeft Maccabi wel bij ons…

  8. Hah, het veld ligt er dus toch nog aan de dokken. Dat wordt een mailtje richting familie in Belgie of ze even met de fotocamera langs willen. “Hey, een vraagje, kan je even middenin de havendokken een foto gaan maken van een veldje met twee doelen en een kantine?” – maar ze weten af van mijn groundhopping fetish en zullen zo een verzoek niet eens verrassend vinden🙂 Ben wel benieuwd of het veld nog gebruikt wordt, sinds FC Antwerpen het voor bekeken hield ca 15 jaar geleden is er geen club die er speelt. Misschien occasionele partijtjes voor scheepswerf personeelsleden of zo…

    Maccabi is mijn favoriete club in de provincie maar ik ben een echte Israel fanaat, hoop er ooit te gaan wonen (ben helaas niet joods dus dat is niet eenvoudig om een vergunning te krijgen) en studeer momenteel Hebreeuws hier in mijn Spaanse thuisstad. De letters bovenop de davidster van elke Maccabi club die er is, is het Hebreeuwse alfabet die de naam “Makkabi” vormt (in het Hebreeuws bestaan geen klinkers als dusdanig, dat zijn accenten en puntjes die je bovenop de medeklinker zet). Vrijwel elke Maccabi club ter wereld heeft zowat hetzelfde logo, een davidster met de Hebreeuwse spelling van het woord Makkabi (de C bestaat niet in het Hebreeuws dus je schrijft het als K) er in verweven, Het is niet dat ik na 3 maand studeren vloeiend Hebreeuws ken maar we zijn begonnen met het alfabet en dan pas met woordenschat, mijn vocabularium is dus nog beperkt maar ik kan wel Hebreeuws alfabet lezen ookal weet ik niet wat het woord precies betekent.
    Ik heb een echt zwak voor Maccabi Antwerp en Maccabi Brussels en hoop ze snel hogerop te zien, beiden spelen in prachtige oude stadions.

    Lyra is een mooie ook, helaas maar langs 3 kanten tribunes. Maar de hoofdtribune is echt een pareltje. Lierse vind ik een relatief saai stadion, maar Lyra is echt wel de moeite. Ik vind een wedstrijd zonder publiek trouwens wel leuk omdat je dan het stadion makkelijker op foto krijgt dan wanneer de tribune vol zit. Voor de sfeer is met publiek dan weer leuker, behalve bij irritante aanhangen (en die zijn in Antwerpen breed gezaaid met vooral Antwerp en Beerschot die ik qua aanhang echt niet aangenaam vind… maar de beide Mechelse clubs zijn ook probleemgevallen)

  9. Overigens Joris, en dit is met pijn in het hart dat ik dit schrijf, let op met YouTube filmpjes. Ik heb er ook enkele op mijn blog maar ga er mee beginnen opletten. In de VS wil men nu een wet stemmen die copyright inbreuk zo hard aanpakt dat zowel de webhost als een onschuldige gebruiker die niet eens weet of een filmpje onder copyright staat of niet, hard kunnen aangepakt en beboet worden. Sommige hosts overwegen procedures of uitwijken naar een ander land omdat deze wet uiteraard elk beetje ratio breekt.

    Ik ben een schrijver (poëzie) en ben dus wel begaan met copyright, maar ik vind deze wet veel te ver gaan. Als dit gestemd wordt is het echt absurd. Er is een verschil tussen piraterij en illegaal massaal beschermde dingen uitdelen, of een simpele blogger die een filmpje wil delen met zijn publiek, Stel dat je een artiest of sportclub juist wil promoten door een enkele clip te delen, zou je dus beboet kunnen worden als die nieuwe wet er door komt. Totaal absurd. Dat men grootschalige inbreuken aanpakt: helemaal mee eens. Maar een onschuldige blogger die een filmpje promoot is juist positieve reclame die de doorsnee artiest of sportclub zou waarderen. Die nieuwe wet, als ie er door komt, zou echt totaal absurd zijn.

    Anderzijds, er is al de Patriot Act die toelaat dat telefoons afgetapt worden zonder gerechtelijk bevel, en er is een ander wetsvoorstel die aanhoudingen zonder bevel van een rechter of politie zouden mogelijk maken. Ook die laatste wet moet nog gestemd worden maar ik bedoel: ik schrik van niks meer. America, the land of the free… Ik ben zeer links maar ik zou me nooit oftenimmer kunnen vinden met dit soort wetten.

    Hopelijk komt die wet er niet doorheen en kan je ons (de sitebezoekers) naar hartelust met YouTube filmpjes verwennen🙂

  10. Het zou best wel eens kunnen dat deze rubriek een kort leven beschoren is. In de VS is de SOPA wet goedgekeurd: een host is voortaan verantwoordelijk (en niet de klant) voor copyright beschermde content op zijn servers. Dus in theorie kan heel YouTube geblokkeerd worden als 1 iemand een copyright beschermde clip op de site zet. Een blog kan geblokkeerd worden omdat een andere gebruikers van dezelfde host een foto op zijn blog zette die –zonder dat de gebruiker het wist– copyright beschermd was. Of het uiteindelijk zo een vaart gaat lopen dat hele webhosts of zelfs hele platforms als YouTube geblokkeerd worden is niet eens zozeer de kwestie, het principe dat zulk een wet gestemd wordt is op zich al zorgwekkend, ongeacht hoe strikt men hem toepast.

Geef een reactie

