Ierse vincktrip 2011

Wie deze site al een tijdje volgt, zal het zijn opgevallen dat ik eenmaal per jaar naar het Groene Eiland trek. Dat is een van mijn heimelijke genoegens. In principe zou ik wel vaker willen gaan, maar er zijn slechts een paar interessante stadions daar. Haastige spoed is zelden goed en dat geldt zeker voor Ierland. Vandaar dat ik een keertje per seizoen ga en dat bevalt goed. Samen met SJ ga ik meestal tegen het einde van het Ierse seizoen. Vaak is het dan goed mogelijk om twee potjes in Ierland te vincken en overdag eentje in Noord-Ierland. Ditmaal lukt dat ook. Vrijdag gaan we heen en pakken we ’s avonds Derry City v Bohemians mee. De volgende dag is om 15:00 Portadown v Cliftonville en bijna vijf uur later trappen in Dublin Shelbourne en Cork City af. Ik heb er zin in. Nu is het alleen hopen dat de regen daar ophoudt, want eergisteren ging er al een wedstrijd P-P.

We hebben best mazzel gehad. Op het moment dat we alles vast gingen leggen, was het pas begin juli. Deze drie potten leken ons de leukste. Naar ranglijsten hebben we niet eens gekeken. Shelbourne stond een straatlengte voor en het leek een kwestie van tijd voordat zij de titel in de First Division zouden pakken. Het was voor ons dan maar hopen dat Cork nog zou meestrijden om de tweede plek, die ook recht geeft op promotie. Maar The Shels kregen ineens last van druk en een mooie cuprun (ze staan in de finale van de FAI Cup) en verloren flink wat potten. Slechts twee punten staan ze nog maar voor op Cork City, waardoor Shelbourne v Cork ineens om de titel gaat. Voor Cork staat er nog meer op het spel, want de voorsprong op Monaghan United is ook slechts twee punten. Cork moet dus winnen om zeker te zijn van promotie.

Bij de andere twee wedstrijden staat er minder op het spel. Lange tijd leek Derry v Bohemians dé wedstrijd van dit weekend te worden, maar helaas is Shamrock Rovers nu al kampioen en Derry al zeker van de derde plek en daarmee Europees voetbal. Maar toch gaat dat wel een leuke pot worden. De fans van Derry zullen blij zijn met de derde plek, meteen nadat ze afgelopen seizoen gepromoveerd zijn. Het stadion lijkt me ook heel aardig, evenals de stad. Portadown v Cliftonville is onze Noord-Ierse wedstrijd. Mijn eerste stadion dat ik in dat land zie, dat niet in Belfast ligt. Onze soft spot Cliftonville zien we weer aan het werk, dus dat is genoeg reden om uit te kijken naar die pot. Ook is het een wedstrijd tussen de nummer twee (Portadown) en drie (Cliftonville). Voor de rest heeft Portadown cultheld Matthew Tipton onder contract staan en dat is altijd mooi. Alleen hopen dat hij er dit keer geen drie maakt, zoals tijdens Dundalk v Shamrock Rovers.

13 Reacties op “Ierse vincktrip 2011

  1. Hoi Joris, dat wordt een leuke trip zeg. Die had ik ook graag gemaakt. Ik ben wel een in Noord-Ierland geweest (Belfast) geweest, maar Dublin lijkt mij ook leuk. Ik kijk nu al uit naar je foto’s.
    Groeten, Stephan

  2. O ja ……………… en veel plezier natuurlijk!

    Groeten, Stephan

  3. Ik zeg maar 1 ding. Guinness!

  4. Veel plezier! Vorig jaar zomer in Ierland op vakantie geweest en oa.Derry City zien spelen. Mooi stadion met leuke kroeg vlakbij. Ook Derry zelf is erg mooi, vooral als je van murals houdt…
    Zelf ben ik afgelopen zondag bij Union St. Gilloise tegen Hoogstraten geweest. Wat een schitterend stadion is dat! Zondag as. naar mijn favoriete Duitse club, Westfalia Herne tegen Viktoria Koln. Kansloze missie denk ik. Viktoria heeft alles gewonnen en Herne slechts 4 punkten…
    Groeten uit Wageningen.

  5. Oh the memories… Aan alle plekjes die je opsomt heel veel goeie herinneringen, zowel voetbal-wijs als qua steden. Derry is een heerlijke stad qua binnenstad, en qua muziekgebeuren. Het stadion is geen juweeltje maar best aardig vooral de oude tribune. Je kan onderweg richting oosten nog Institute meepikken want dat ligt pal langs de grote verbindingsweg tussen Derry en Belfast. Portadown en Cliftonville vind ik als clubs ietwat te ruig, maar puur stadiongewijs is Portadown wel erg aardig naar lokale normen. Er valt weinig te beleven in het dorp zelf maar dat is wel handig als je enkele uren later al in Dublin wilt staan. Aan Shelbourne uiteraard niets dan goeie herinneringen, al twijfel ik of ik nog echt supporter zou zijn moest ik morgen opnieuw in Dublin belanden. Blijkbaar is de politieke ondertoon wat versterkt, en ik denk dat ik sowieso het zou verkiezen overal op het eiland wat stadions mee te pikken in plaats van elke week hetzelfde team te zien zoals ik toen deed. Maar de herinneringen zorgen er voor dat Tolka Park voor mij toch iets speciaals blijft. Hopen dat het stopt te regenen want het ligt pal naast de Tolka, en die treedt helaas vaak uit zijn oevers.

    Overigens toch deze sidenote. Met wat zoekwerk en zolang je geen impressionant grote stadions verwacht, is er op het eiland wel degelijk genoeg te zien voor meer dan 1 trip per jaar hoor🙂 Cork City en Longford Town zijn bijvoorbeeld erg leuke grounds, naar ik hoor zijn ook Finn Harps, Sligo, Galway en Athlone dat (maar daar ben ik zelf destijds niet geraakt). En in het Noorden is het allemaal wat kleinschaliger doch je hebt enkele stadions die puur qua omgeving toch de trip waard zijn. Het is wat zoeken naar “hidden gems” maar die zijn er wel degelijk🙂

  6. Totaal irrelevante egotrip: ik heb nog in het match program van Shelbourne gestaan. Veel expats in Ierland verkiezen in de pubs naar Engels voetbal te kijken, expats die lokale Ierse clubs volgen is erg zeldzaam dus ik was bij Shelbourne al snel een bekend figuur simpelweg omdat ze het niet zo gewend waren dat een expat elke week in het stadion opdook. Als je hen vraagt naar de Belgian gothic guy, zullen er vast nog mensen zijn bij wie een lichtje gaat branden, ookal is het al enkele jaren geleden dat ik er woonde.

    Leuke anekdote was een wedstrijd bij Longford uit waar iemand naast me op de tribune vroeg “are you the Belgian Shelbourne fan who posts on foot.ie forums?” ; ik had die man nooit eerder ontmoet en kende niemand bij Longford Town, maar plots werd ik daar aangesproken door een Longford fan die redeneerde dat er onmogelijk meer dan 1 Belgische goth-esque Shelbourne fan kon zijn …

    Het Iers voetbal is een klein wereldje, maar dat maakt het er net gezellig op🙂

  7. Shelbourne had zijn tijd beter niet verprutst met die bekerreplay, de bekerfinale is leuk maar ik had duizend keer liever die halve finale verloren en tegen Cork gewonnen dan andersom. Het doel was promotie na enkele jaren van “net niet”. Dit is nu al twee jaar op rij dat in de laatste thuiswedstrijd de titel wordt weggegeven in het slot. Hoe langer Shelbourne in de tweede afdeling zit, hoe zwaarder het wordt financiëel. Die bekerfinale dreigt een vergiftigd geschenk te worden indien nu niet via de playoffs wordt gepromoveerd.

    Hoewel ik het liever anders had gezien, toch een proficiat aan Cork. Die fans hebben de club van de ondergang gered en twee jaar nadien staan ze alweer in de hoogste reeks (en in tegenstelling tot Derry zonder een doorstart te maken maar door overname van de oude club). Hoewel ik niets voor of tegen de club heb, kan ik niet anders dan zeggen dat dit heel erg knap gedaan is van Cork om zo snel terug orde op zaken te stellen. Gezien in de hoogste reeks enkele wel heel zwakke teams zitten (Galway, Drogheda etc) zie ik Cork ook wel in de hoogste reeks blijven. De club wordt nu ook weer erg interessant voor sponsors gezien ze als enige club uit de regio in de hoogste divisie belanden en hun ruime achterban is ook een bonus.

    • Maar Shelbourne is ook gepromoveerd. Ze zijn alleen geen kampioen geworden. Monaghan en Galway gaan nu in een play-off beslissing wie er promoveert of in de hoogste competitie blijft.

      Het was echt een heerlijke pot. Lang geleden dat ik zo heb genoten op de tribune. Ik was wel verbaasd dat Tolka Park zo vervallen was. Goed, het is al vijf jaar geleden dat ik er ben geweest, maar het was nu echt aan het vergaan.

  8. Zoals ik al zei, er was een moment dat er geen licht in het toilet was omdat zelfs een lamp kopen al een risico-uitgave was. De club zat echt zonder geld en het is een wonder dat ze overleefd hebben. Het eerste jaar na het bankroet, speelden de spelers quasi allen gratis (allen jeugdspelers die eigenlijk nog veel te jong waren voor het grote werk, of ouderdomsdekens die al lang op de terugweg waren en niet meer goed meekonden), het doel was gewoon overleven. Pas met vallen en opstaan is de club er weer wat bovenop gekomen.

    Het onderhoud van Tolka Park kost geld, en dat is net het probleem. Ik vermoed dat Cork het eenvoudiger zal hebben om zich te handhaven op het hoogste niveau dan Shelbourne, simpelweg omdat die financiëel meer ademruimte hebben. Ik hoop dat Shels geen gekke dingen gaat doen op de transfermarkt en geen tweede keer dezelfde fouten gaat maken om geld uit te geven waarvan het niet zeker is dat het op de rekening komt. De vorige keer was dat namelijk het probleem: dure contracten aanbieden met in het achterhoofd dat die inkomsten wel zouden komen door de Europese successen. Toen bleek dat die niet meer sponsors en fans naar het stadion lokten, bleek dus geen geld binnen te komen zoals verwacht, en had men meer uitgegeven dan ze eigenlijk aankonden. Ik hoop dat ze die fout geen twee keer maken.

    hopelijk ook een leuke tijd gehad in Derry, let wel op met interviews van fan-websites want die zijn vaak nogal gekleurd. Het oude Derry bestaat niet meer, in tegenstelling tot Cork en Shelbourne kon die club niet meer gered worden en is daar een doorstart gebeurd. Heel knap dat ze meteen na die doorstart promoveerden, doch wie die doorstart ontkent, ontkent ook de feiten. Het oude Derry City is niet meer, die lagen overhoop met de FAI wegens inbreuk op de reglementen en moesten nog een (naar lokale normen) grote schuld aan Linfield afbetalen en daar was evenmin geld voor. Zo kwam een einde aan de enige club die in twee landen kampioen is geworden, weliswaar is de doorstart er zeer snel gekomen. Verbaast me dat ze dezelfde naam mochten gebruiken en in hun logo nog steeds 1928 mogen vermelden, in de meeste landen moet je bij een doorstart een nieuwe naam kiezen. Nu ja, het is ze best gegund dat die doorstart een succes werd, het is een traditieclub en die mogen niet verdwijnen. Hopelijk, net als bij Shelbourne, leert het nieuwe bestuur uit de fouten van vroeger en gaat de nieuwe club hun geld zorgvuldig beheren. Dat Linfield het geld waar ze recht op hadden niet zal krijgen is sneu, maar goed, dat is zowat de rijkste club op het eiland (of alleszins 1 van de rijkste clubs) vanwege de inkomsten uit de nationale team wedstrijden ; die kunnen financiëel wel tegen een stootje.

  9. PS ben je daar bij de bobo-ruimtes binnengeweest? Daar kennen ze me allicht nog wel (hoewel ik betwijfel of er nog iemand overblijft van het bestuur dat er een financiele knoeiboel van maakte, de fans die er toegang hadden zijn nog dezelfden als toen) en daar is het erg goed toeven — vrij luxueus, tenzij ook daar het onderhoud te wensen overliet sinds ik er laatst was (2005).

    Hopen dat Galway er in blijft. Dat is echt een heerlijk stadje. Het mooiste stadje van Eire (ik reken Belfast, de leukste stad van allemaal op het eiland voor mij, niet mee gezien dat niet tot de Republiek behoort). Galway is heerlijk toeven, mits het weer meezit is de hele westkust echt genieten. Mooier landschappen dan dat vind je maar weinig in Europa, Galway-stad is heel charmant, en Galway heeft ook een zekere voetbaltraditie. Monaghan is een beetje een grijze muis die enkele goede jaren draait maar Galway past veel meer bij de hoogste reeks. Bovendien hoort een fraaie stad als dat een club in de hoogste reeks te hebben. Gezien hun erbarmelijke seizoen vrees ik er wel voor dat ze die play-off gaan verliezen.

    • Monaghan heeft de eerste wedstrijd al met 2-0 gewonnen. Ik vrees voor Galway.

      • Galway kreeg in heel het seizoen meer dan 110 goals binnen en won amper 1 match. Tja… Zonde want het is een übergezellig stadje, de gehele westkust van Ierland is verplicht voer voor iedereen eigenlijk met al die pracht. En Galway heeft best een aardige voetbaltraditie. Een club als Monaghan voegt eigenlijk weinig toe aan de hoogste divisie. Maar ik verwacht niet dat Galway plots die scheve situatie nog rechtzet.

        Zoals ook tal van andere Ierse clubs overkwam: geldzorgen. Galway heeft zijn volledige kern en trainers ontslagen wegens geen geld voor salarissen, en werkte de rest van het seizoen af met amateurspelers die gratis wilden spelen. Beter dit dan bankroet gaan, en ze hebben de eer aan zichzelf gehouden, maar uiteindelijk is het jammer dat er weer een Ierse club aan geldzorgen ten onder gaat. OK, ten onder gaan klinkt vrij dramatisch, uiteindelijk zal de club gewoon blijven bestaan en in tweede afdeling moeten rustig heropbouwen. Maar an sich is er niet gek veel verschil tussen zelf een stap terugzetten of –zoals bij Derry, Shelbourne, Cork, etc– iemand anders die je verplicht een niveau omlaag duwt. Galway hield de eer aan zichzelf, dat is het enige verschil, ze hebben niet nog meer schulden gemaakt tot iemand anders de stekker kwam uittrekken. Feit blijft dat opnieuw een gezellige club met een zekere traditie van het hoogste niveau moet verdwijnen wegens geldgebrek. Het Ierse voetbal is een kerkhof op financiëel vlak😦 Ik vrees dat Bohemians wel eens de volgende in het rijtje kunnen zijn want daar klagen ze ook al jaren over geldzorgen. Hoezeer de rivaliteit ook tussen Shelbourne en Bohemians, ik zou het Bohs absoluut niet toewensen om aan geldzorgen ten onder te gaan. Van alle clubs met geldzorgen zou dit eigenlijk samen met Shamrock Rovers de meest dramatische aller slachtoffers zijn, want Bohemians is de oudste club van de Republiek en met een enorme traditie, zulke club wens je nooit een bankroet toe.

  10. Wist niet precies waar het precies neer te zetten, maar in de Noord Ierse FA Cup zitten enkele heel interessante potten die dit weekend gespeeld worden:

    Lurgan Celtic – Donegal Celtic (de twee clubs die de IFA voor de rechter dreigden te slepen indien ze niet in de League mochten)
    Cliftonville – Harland & Wolff Welders (Belfasts derby)
    Newington – Crusaders (een echte Noord Belfast derby, ookal is Newington een non-league club. Maar ze komen beiden uit Noord Belfast)

    en zien of Linfield zijn alweer slechte seizoensstart kan compenseren met bekerwinst thuis tegen Knockbreda, een club uit tweede afdeling.

Geef een reactie

