Intro Rangers v Maribor

Donderdag is altijd een lastige dag om wat te vincken, omdat er vaak alleen Europees voetbal is. We zaten in Schotland, dus de keuze was sowieso wat beperkt. Die werd nog beperkter toen Dundee United eruit vloog. Nog minder werd het toen bleek dat Hearts en Celtic uitwedstrijden hadden. Bleven alleen mijn vrienden van de Rangers over. En dan nog wel tegen het onaantrekkelijke Maribor. Even overwoog ik om die avond maar te gaan pim-pam-petten, maar aangezien SJ nog nooit op Ibrox was geweest, zijn we toch maar gegaan. Het stadion blijft natuurlijk altijd mooi en de uitschakeling was helemaal genieten. Het verslag van deze pot is hier te lezen.

8 Reacties op “Intro Rangers v Maribor

  1. Ibrox vond ik wel indrukwekkend toen ik er met Feyenoord was in 2002. Vooral het geluid dat de fans van Gers toen maakten en hoe ze langzaamaan stiller en stiller werden naarmate Feyenoord beter begon te spelen en zelfs op 0-1 kwam.

    Ik had voor de wedstrijd iets teveel Tennents op dus van de eerste helft kan ik me weinig herinneren😉 Ik weet nog wel dat we van Feyenoord een brief kregen waarin stond dat we geen Ierse/Celtic dingen mee mochten nemen. Direct na het laatste fluitsignaal (1-1) kwamen de vlaggen tevoorschijn. De Rangers op hun beurt hadden dan weer spullen bij zich van een vrij impopulaire club in dit land bij de return in De Kuip. Toen ik een jaar later weer in Glasgow was had ik een taxi-chauffeur die bij de wedstrijd in Rotterdam was geweest maar het er niet over wilde hebben. Hij vond het niet zo leuk in De Kuip volgens mij😉 Ironisch genoeg moest hij ons toen naar Celtic Park brengen maar die flikker stopte een kilometer ervoor omdat ie niet verder durfde. Was zijn revanche om ons een kwartier extra te laten lopen. Hoewel ik het ook wel kon begrijpen. Dat Celtic Park ligt echt in een pauperwijk waar men zich in Beiroet nog voor zou schamen. Allemaal Chavs in portieken voor huizen met dichtgetimmerde ramen.

    • Het kan er echt indrukwekkend zijn. Op het moment dat ze dat sekatrisch lied zongen, was dat echt imposant. Als ze dat 90 minuten doen, ben je als tegenstander flink geimponeerd.

  2. Ik kan maar niet snappen waarom je gehoopt had op Shamrock Rovers of Rode Ster Belgrado… Wat banter is leuk, maar geweld hoort toch echt niet thuis in het stadion. Shamrock Rovers had er een helemaal politiek gebeuren van gemaakt waar het grimmig of gewelddadig was geworden, en Rode Ster is (in tegenstelling tot wat hun naam zou doen vermoeden) zeer rechtsgezind en had allicht prima met Rangers gaan verbroederen. Dan lijkt een non-politieke tegenstander als Maribor me een stuk aangenamer. Sfeer hangt niet noodzakelijk samen met decibels en intimideren, wat banter is leuk maar ik zit liever in een muisstil stadion dan wanneer de sfeer ietwat benauwend begint te worden.

    Voorts is die merchandising natuurlijk grondig fout maar let’s not forget dat beide Old Firm clubs hier wel aan meedoen (recent een collega van me naar een Celtic pot geweest waar de vlag van de 1 Oktober beweging werd gezwaaid, dat is de Spaanse variant van een paramilitaire beweging a la IRA ; waarom ze uberhaupt een Spaanse politieke vlag bovenhalen weet ik niet maar zoiets hoort evenmin in stadions thuis als een sjaal over King Billy of spandoeken met No Surrender)

    Het is Celtic wel gegund dat ze in Europa verdergaan, doch ik vind het onjuist dat UEFA zich boven de wet waant. Sion mocht die spelers opstellen, was het oordeel van een rechtbank. UEFA hoort zich nog steeds, net als iedere persoon of organisatie, aan de wet te houden. Van cheats is dus geen sprake en het zou eigenlijk maar eerlijk zijn als men Sion terug Europa inlaat (gezien Celtic intussen ook weer betrokken is zou er dan maar eens uitzonderlijk een groep van 5 teams moeten komen en Sion bijvoegen bij een lukrake groep)

    Ik vind dat politiek en voetbal niet samengaan en hou dus absoluut niet van politiek getinte clubs ; maar je moet stadions apart van de club beoordelen. Ibrox ziet er, hoe akelig Rangers als club ook is, geweldig uit. Die façade en traphallen doen me denken aan het Dudenpark van Union. Ik zou Ibrox best wel eens willen bezoeken, probleem is dat je dan geld schenkt aan het soort club die je eigenlijk liever wilt boycotten.

    PS Peenvogel: Beirut is een cultureel bruisende stad, een vergelijking met een krottenwijk gaat dus totaal niet op (zonder te beweren dat Beirut geen krottenwijk heeft) ; de omgeving van Celtic Park is inderdaad deprimerend grauw en geen plek waar ik ’s avonds laat op straat zou rondlopen.

  3. William van Holsteijn

    “ik kies toch voor een pot van Schotland. Qua sfeer moet dat briljant zijn.”

    Ik ben 2 x in Hampden geweest, de 1e keer was in het oude Hampden in 1981 en de 2e keer was in 2003 toen Nederland daar van Schotland verloor! Wat ik me daar van kan herinneren was wel het héééél imponerende gezang van 50.000 Schotten na de wedstrijd toen de 500 miles van The Proclaimers uit volle borst werd meegezongen. Een kippevel moment om nooit te vergeten evenals die oude tribunes uit 1981. Ik voel me dus vereerd en kan idd beamen dat je er goed aan doet om naar een thuiswestrijd van Schotland te gaan ipv een thuis wedstrijd van Queens Park. Om nu naar een groot leeg stadion te gaan waar wél wordt gevoetbald is te vergelijken met thuiswedstrijden van FC Amsterdam of van SVV in de Kuip. Daar ga je niet vrolijk van worden!

    • Ik ben er toen in de League Cup finale geweest en toen schudde het al op z’n grondvesten en dan zingt de helft maar. Schotland speelt de volgende kwalificatieronde voor het WK tegen België, Servië, Kroatië en Wales. Dat zijn wel mooie tegenstanders om eens naar Hampden te gaan.

      Hampden Park in 1981 bezoeken. Ik ben stikjaloers.

  4. Voor mooie foto’s van Rangers-vlaggen (voor wie er tegen kan), klik dan hier:

    https://picasaweb.google.com/stephanhoogerwaard/Schotland2010OldFirmEnHibernianFC

    Overigens vond ik het wel jammer dat Rangers werd uitgeschakeld tegen NK Maribor😦 Wel bizar dat Celtic nu via een omweg toch in het EL-toernooi actief is.

  5. Een wedstrijd in een quasi leeg stadion is wel een ervaring die heel apart is, en daarom toch aan te raden het eens te doen. Het is niet meteen iets voor elke week te doen, maar het is uniek op zijn eigen manier. Queens Park is dan een goeie keuze vanwege de enorme historie rond die club. Het is ook niet alsof je niet zowel Schotland als QPFC kan doen, twee wedstrijden is toch altijd leuker dan eentje?🙂 Why choose if you can have both?

    Los daarvan vind ik het wel grondig fout dat veel fans zoveel aandacht geven aan toeschouwersaantallen en neerkijken op clubs met een kleine aanhang. Goeie sfeer staat of valt niet met het aantal mensen of met het aantal decibels. Het kan er wel goed aan doen (de thuiswedstrijden van Noord Ierland blijven me nog altijd bij, evenals Galatasaray-Sion … dat was allebei imponerend qua gezang) maar ik herinner me ook wedstrijden waar uit volle borst werd gezongen tot de sfeer helemaal grimmig werd en dan is de lol er compleet af. Evenzeer heb ik wedstrijden gezien waarvan ik echt heb genoten ookal heeft er niemand een woord gezongen in de hele partij. Je hebt diverse soorten sfeer, en de veronderstelling dat enkel mits luide gezangen een wedstrijd aangenaam kan zijn klopt voor mij alleszins totaal niet. Liever een doodstil stadion dan een 80000 fans die uit volle borst provocerende liedjes zingen, dat is een enorme afknapper.

  6. Overigens, wie van non-stop gezangen van een vol stadion houdt zonder provocerend kantje moet een thuiswedstrijd van Noord Ierland bijwonen. Heb het 5x gedaan en was steeds indrukwekkend en enorm aangenaam. Ja, Noord Ierland. De tijd dat dat een sectarisch gebeuren was, is voorbij. Ik heb geen enkele maar dan ook geen enkele beledigende of sectarische slogan gehoord, geen enkel spandoek met dubieuze teksten. Tenzij iemand natuurlijk een Union Jack al beledigend vindt (maar dan is het eerder die persoon die een probleem heeft dan de persoon die dat daar hing) is er bij Noord Ierland totaal geen sectarische sfeer meer. Wel heb je een vol huis met mensen die aangename sfeer maken en hun team tot de laatste seconde blijven steunen zelfs als de wedstrijd al hopeloos verloren is. UEFA beloonde de Noord Ierse fans terecht met een trofee voor beste fans (was in 2006 of 2007 geloof ik). De sfeer is er nog beter dan bij wedstrijden van Eire (waarvan ik er 3 heb meegemaakt ; aangenaam maar niet zo indrukwekkend als Noord Ierland)

Geef een reactie

