Derelict, Dilapidated Dark Lane

Rawtenstall viel me voor het eerst op, toen ik een paar jaar geleden Blackburn v Burnley bezocht. We reden door het stadje heen en het leek wel of we ineens honderd jaar terug in de tijd waren. Ik zag fabriekspijpen, leegstaande pakhuizen en een asgrauw stadje. Lancashire op z’n rauwst. Alle glitter en glamour van Manchester is hier ver weg. Het was die dag erg mistig en de kale heuvels rondom de stad gaven het een heel akelige, kille aanblik. Ik genoot ervan. De Industriële Revolutie heeft me altijd geboeid en hier kon je nog precies zien hoe het er destijds uitzag. En dan die naam: Rawtenstall. Het rauwe spat er gewoon vanaf. Dat de locals de naam uitspreken als Rottenstall, maakt het nog harder.

Toen ik thuis kwam, zocht ik meteen op of er ook een voetbalclub speelde. Die hadden ze: Rossendale United. Het werd zelfs nog mooier, want het stadion droeg de intimiderende naam Dark Lane. Een beter bij de omgeving passende naam kan bijna niet. Hier een wedstrijd zien op een regenachtige dinsdagavond in november, terwijl de mist vanaf de heuvels naar beneden rolt, moet een geweldige ervaring zijn. Ik nam me dan ook voor om die club ooit nog eens te bezoeken, maar dat is helaas niet meer mogelijk. Afgelopen jaar ging niet alleen RBC Roosendaal failliet, maar ook bij de bijna naamgenoot uit Engeland ging de stekker eruit. Na 113 jaar lukte het de club niet meer om de begroting rond te krijgen.

Erg jammer, want voor de mensen in Rawtenstall was de voetbalclub een van de weinige dingen waar ze nog trots op konden zijn. Het enige andere waardoor het stadje lokaal bekend is, is het Valley Centre, een vervallen shoppingcentrum in het midden van de stad. Het staat al jaren leeg en is dichtgespijkerd. Het doet gewoon pijn aan de ogen en de gemeenteraad probeert al jaren om investeerders te vinden om er wat van te maken. Maar natuurlijk gaat niemand daar zijn handen aan branden, want dat gaat geen geld opleveren. Het is daarom extra jammer dat nu ook Dark Lane is verlaten en al flink onder handen is genomen door de lokale chavs. Ik schrok toen ik begin augustus de eerste foto’s zag, want het lijkt al of het stadion jaren verlaten is in plaats van een paar maanden.

Dark Lane was dan ook het eerste doel, toen we vanaf Oldham naar Greenock reden. Het lag toch op de route naar boven. We vertrokken, terwijl het zonnetje scheen, maar in Rawtenstall was al het licht uit de lucht gezogen. Zou het daar altijd grauw en mistig zijn? Het lijkt er wel op. Als je naar een verlaten stadion gaat, is het altijd hopen dat je erin kunt. Dat was hier in Dark Lane geen probleem. Chavs hadden de hekken om getrapt en ik kon er zo in. Vervallen stadions bezoeken, vind ik een van de leukste dingen die er zijn. Het was aan de ene kant pijnlijk om te zien hoeveel er gesloopt was en dat de chavs de boel in de fik hadden gestoken, maar aan de andere kant was het toch wel genieten om daar rond te dolen. Het stadion was echt heel leuk en de grauwe heuvels op de achtergrond, maakten het helemaal af.

Ik kon me wel een voorstelling maken dat het hier zou kunnen spoken als er een belangrijke wedstrijd gespeeld werd. Het is jammer dat de club in 1971/1972, toen ze voor het eerst de tweede ronde van de FA Cup hadden gehaald, besloten om die pot in het stadion van Bury te spelen. Tegenstander destijds was het redelijk dichtbij gelegen Bolton Wanderers. Uiteindelijk kwamen er 12000 man op af en die zagen Bolton met 1-4 winnen. Ik vraag me af wat de uitslag was geweest, als de wedstrijd op het intieme Dark Lane was gespeeld. We zullen het nooit weten, want de kans is groot dat er nooit meer gevoetbald zal worden op Dark Lane. Gelukkig hebben we de foto’s nog, want hier een fotoreportage die ik van ons bezoekje maakte.

4 Reacties op “Derelict, Dilapidated Dark Lane

  1. Geweldige naam voor een stadion. Moest de club nog bestaan hadden ze er een fan bij. Het feit dat er geen doorstart gemaakt is doet wel het ergste vermoeden voor het stadion en haar toekomst😦

  2. Er komt een doorstart. De nieuwe club gaat Rossendale FC heten, maar helaas gaan ze niet op Dark Lane spelen. Dat is wel te koop, dus mocht je wat centen overhebben: http://www.movehut.co.uk/investment/rossendale/18342-rossendale-united-fc-dark-lane-football-ground-newchurch-rossendale/

  3. En wat gebeurt er met de ground indien niemand het gewenste bedrag wil neertellen? Heb al wel vaker grounds gezien waar de sloophamer steeds als een zwaard van Damocles boven het hoofd hing, maar waar er nooit iemand uiteindelijk de bijl liet vallen. Die stadions staan er dan soms een jaar of 5 of soms langer verlaten bij, totaal in verval, maar dat zijn wel erg genietbare stadions om te bezoeken (mits het nog veilig is te betreden, maar een groundhopper denkt op zo een vlak doorgaans niet na… heb zelf al wel eens op tribunes gelopen waar een groot bord waarschuwde voor instortingsgevaar)

Geef een reactie

